Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Imponerende...

han har jo helt rett i den påstanden?

jo flere som testes jo flere smittede vil man finne. Hvordan kan du være uenig i det?

I stedet for antall smittede, er nok antall corona-innlagte på sykehus, og andelen av dem igjen som er i respirator, kanskje en sikrere indikator (blant land med samme nivå på helsestell)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 minutter siden):

han har jo helt rett i den påstanden?

jo flere som testes jo flere smittede vil man finne. Hvordan kan du være uenig i det?

I stedet for antall smittede, er nok antall corona-innlagte på sykehus, og andelen av dem igjen som er i respirator, kanskje en sikrere indikator (blant land med samme nivå på helsestell)

Uenig og uenig, det er måten det legges frem som er helt krise. Han forklarer jo de høye smittetallene med høy testing. Det er en sannhet med store modifikasjoner og et forsøk på å skryte av at testingen er "bigger and more advanced than any other country". Noe den ikke er i det hele tatt, USA er på 28. plass i verden i antall tester per innbygger.

Det er altså ifølge Trump testingen som gjør at USA "looks bad", ikke hvor mange som faktisk viser seg å være smittet og dødstallene. Mange tusen av dem kunne vært unngått om Trumps administrasjon hadde fulgt anbefalingene og gjort reelle tiltak tidligere.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (15 minutter siden):

Uenig og uenig, det er måten det legges frem som er helt krise

ja det er en slags barnslig tone i det, men er nok en del av hans egen velgermasse som har firkantet syn på smitte.tall, og er vel dem han liksom skal opplyse og finne argumenter for, når de deltar på forumer osv.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

ja det er en slags barnslig tone i det, men er nok en del av hans egen velgermasse som har firkantet syn på smitte.tall, og er vel dem han liksom skal opplyse og finne argumenter for, når de deltar på forumer osv.

Ja, og det er problemet. Når et land opplever en sånn krise bør lederen kanskje heller være å informere bredt og informativt, ikke drive valgkamp i hver setning om koronapandemien slik at informasjonen til befolkningen blir misvisende. 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

16. plass hvis man bare tar land med over én million innbyggere ifølge Worldometers.

se det ja

og viss vi er enda mer "rause" f.eks. øker befolkning til minst 5 millioner innb. og være et industriland, så vipps, er det kanskje blant Top 10 ?

bare en teori fra min side, aldri fått til å sette spesifiserte kriterier inne på WorldOmeters

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 minutter siden):

se det ja

og viss vi er enda mer "rause" f.eks. øker befolkning til minst 5 millioner innb. og være et industriland, så vipps, er det kanskje blant Top 10 ?

bare en teori fra min side, aldri fått til å sette spesifiserte kriterier inne på WorldOmeters

USA tester overlegent mest sammenlignet med alle andre land Trump er president i. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 minutter siden):

se det ja

og viss vi er enda mer "rause" f.eks. øker befolkning til minst 5 millioner innb. og være et industriland, så vipps, er det kanskje blant Top 10 ?

bare en teori fra min side, aldri fått til å sette spesifiserte kriterier inne på WorldOmeters

Uansett altså ganske langt fra "so much bigger" når man sammenligner med andre nasjoners testing av befolkning.

På Worldometers trykker du på ulike kriteriene i den øverste linja på landoversikten, så kan du sortere :)

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Morromann skrev (11 timer siden):

Er det noen andre steder i det norske samfunnet hvor 15 000 mennesker spontant har samlet seg som sild i tønne på et begrenset område? I så fall, fortell meg hvor.

Må det være 15000, eller ville du synes at en gruppe på 1000 også er idioter som fortjener at hele familiene deres dør av Covid? Jeg tenkte på artikkelen Snikpellik linket til over posten min om folk som stimlet tett sammen på badeplassene, og ungdomsfester.

Ellers skal visst skarpingene i SIAN ha demonstrasjon på lørdag, og da må man nok også forvente seg at en god del folk vil møte opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, frohmage said:

Må det være 15000, eller ville du synes at en gruppe på 1000 også er idioter som fortjener at hele familiene deres dør av Covid? Jeg tenkte på artikkelen Snikpellik linket til over posten min om folk som stimlet tett sammen på badeplassene, og ungdomsfester.

Ellers skal visst skarpingene i SIAN ha demonstrasjon på lørdag, og da må man nok også forvente seg at en god del folk vil møte opp. 

Jeg kan ikke snakke for andre, men min kritikk har alltid vært mot myndighetene og media, ikke mot demonstrantene. Når de åpner opp for en slik demonstrasjon og ikke engang fordømmer den i etterkant så gir man et signal om at krisen er over. Resultatet ser vi på stranden og demonstrasjonen til SIAN.

Og i artikkelen Snikpellik linket til står det
"Nakstad til unge voksne: Skjerp dere!"

Hvorfor kunne de ikke sagt til demonstrantene?
"Nakstad til demonstrantene: Skjerp dere!"

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (20 minutter siden):

Jeg kan ikke snakke for andre, men min kritikk har alltid vært mot myndighetene og media, ikke mot demonstrantene.

Det har jeg full respekt for! Og som du sier har jo helsemyndighetene kritisert arrangementet i ettertid.

edit: Sa ikke Nakstad det samme om demonstrantene? Jeg mener det.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
4 minutes ago, frohmage said:

Det har jeg full respekt for! Og som du sier har jo helsemyndighetene kritisert arrangementet i ettertid.

edit: Sa ikke Nakstad det samme om demonstrantene? Jeg mener det.

Dette er hva han sa om demonstrasjonen
"Når flere tusen mennesker samles med mindre enn én meters avstand, så øker risikoen for spredning betydelig. Det er uheldig og bekymringsfullt, sier Nakstad til VG."

Han sa aldri at demonstrantene må skjerpe seg, og han var den som kritiserte demonstrasjonen kraftigst. Hadde han faktisk sagt skjerp dere,  så hadde han blitt slaktet av media for å være insensitiv. Jeg ser det som problematisk når media og myndighetene gir grønt lys til å bryte smittevernslovene bare fordi de er enig i budskapet. Da kommer folk til å slutte å bry seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Han sa aldri at demonstrantene må skjerpe seg, og han var den som kritiserte demonstrasjonen kraftigst. Hadde han faktisk sagt skjerp dere,  så hadde han blitt slaktet av media for å være insensitiv. Jeg ser det som problematisk når media og myndighetene gir grønt lys til å bryte smittevernslovene bare fordi de er enig i budskapet. Da kommer folk til å slutte å bry seg.

Det er jeg enig i. Da var det ikke deg jeg siktet til i posten min, men alle de som kritiserte demonstrantene her inne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Må det være 15000, eller ville du synes at en gruppe på 1000 også er idioter som fortjener at hele familiene deres dør av Covid? Jeg tenkte på artikkelen Snikpellik linket til over posten min om folk som stimlet tett sammen på badeplassene, og ungdomsfester.

Ellers skal visst skarpingene i SIAN ha demonstrasjon på lørdag, og da må man nok også forvente seg at en god del folk vil møte opp. 

Jo flere det er jo verre. Jeg var nervøs da jeg leste at det var 1000 russ samlet i Frognerparken på 17.mai men det gikk jo bra heldigivs. Men jo flere jo verre og 15 000 er jo helt ekstremt.

SIAN er et ganske lite miljø som ikke har mer enn et par hundre tilhengere i hele Norge. Bare for å gjøre det klart; jeg synes SIAN står for et motbydelig menneskehet hvor de gjemmer seg bak religionskritikk - det er den gamle Arne Myrdal-gjengen i ny innpakning. Men de er så få at det neppe blir mer enn 200 som nå er det nye som er innafor. Så det som er den største faren mht. smittespredning er at det kan dukke opp flere tusen motdemonstranter - som igjen står sild i tønne. SIAN pleier vanligivs å bli møtt med veldig store motdemonstrasjoner, noe som er snarere regelen enn untaket.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...