Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

https://www.vg.no/nyheter/i/QoG3rq/fhi-stopper-all-innsamling-av-data-i-smittestopp-appen

Sitat

«Ut fra dagens situasjon - med lav smitteutbredelse, lav utbredelse av Smittestopp og mangelfull forståelse av formålene om smittesporing og evaluering av smitteverntiltak - anser vi imidlertid ikke lenger Smittestopp som et forholdsmessig inngrep i den enkelte brukers personvern», skriver Datatilsynet i sitt vedtak.

Flott at Datatilsynet fyller dette opp nå som det har roet seg, for et inngrep i personvernet har det alltid vært. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbanna datatilsynet. Ødelegge dugnaden for å hindre oppblomstring. Forbanna løker.

Sitat

Vi meiner det ikkje er uforholdsmessig inngripande. Vi meiner det vil svekkje delar av beredskapen vår når vi slettar data, seier Camilla Stoltenberg til NRK.

FHI slettar no alle data frå appen Smittestopp og stoppar inntil vidare innsamling av data etter varsel om forbod frå Datatilsynet.

Dette vil gje dårlegare beredskap fordi vi taper tid til utvikling og testing av appen, og også dårlegare kontroll over smittespreiinga i Noreg, skriv direktør Camilla Stoltenberg i ei pressemelding som måndag morgon vart publisert på Folkehelseinstituttet sine nettsider.

– Vi er ikkje samde i Datatilsynets vurdering, men ser oss no nøydd til å slette alle data og setje arbeidet på pause som følgje av varselet. Vi svekkjer med dette ein viktig del av beredskapen vår mot auka smittespreiing, fordi vi taper tid til utvikling og testing av appen, skriv ho.

Appen har ifølgje Folkehelseinstituttet vorte lasta ned 1,6 millionar gonger, og har nesten 600 000 aktive brukarar som delar data med FHI, ifølgje tal frå 3. juni.

 

https://www.nrk.no/norge/fhi-stoppar-all-innsamling-av-data-i-smittestopp-1.15053310

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Problemet er vel egentlig at man ikke enten bare lar være å bruke en slik app, eller går "all in".

De landene som har hatt suksess med slike apper, som Sør-Korea, har rett og slett overvåket telefonene til folket, alle som en, punktum.
Ikke noe datatilsyn eller snakk om personvern, folk må tåle såpass i en pandemi.

Generelt ville jeg vært sterkt imot en slik app, og måten den er både utviklet på, og henter inn data, men i en slik unik situasjon som nå, er det meste "innafor" for å forsøke å stanse smittespredningen, noe mange andre land har forstått.

Jeg mener selvfølgelig ikke at at Staten skal kunne ta seg alle mulige friheter selv om det pågår en pandemi, slike data bør fremdeles holdes milevis unna politi og E-tjenesten, men så lenge dataene brukes for å stanse smitten, så synes jeg det burde være greit å gjøre unntak fra personvernet.

Dette er ikke tiden for beslutningsvegring eller prinsipper.

Andre vil nok være mer opptatt av personvern enn smittespredning, smaken er som baken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
10 hours ago, xRun said:

Tenker absolutt ikke på desinfeksjon av andre ting enn objekter og flater her. Benker, disker, ting fra butikken etc. Ikke mennesker og dyr, så WHO sin uttalelse der handler ikke om dette. 

Så spørsmålet gjenstår; er UVC-lamper noe folk bruker til sånt? 

Vi har en for skjærefjøl hjemme. Men da sitter jo skjærefjøla inni UV-lysbadet ganske mange minutter. Jeg vet også at det lokale vannverket nytter UV-bestråling som de hevder ikke er strengt nødvendig egentlig, men for å ha noe å skryte av, så belyser det alt vannet utenom ordinær klorinering og Saltsyre/Marmorrensing (for pH og smussutskilling (hovedsaklig humus)).

For hender så er kanskje ozon-behandlet vann nyttigere, og mer hurtigdrepende. Noe som sparer de som arbeider mye på kropp, for å belaste hendene sine med såpe. Men de får en kjemisk belastning på hud uansett. Ozon stinker dessuten, og er giftig for luftveiene i for høy konsentrasjon.

Det kan tenkes at ozonbehandlet vann kanskje er et alternativ til å UV-belyse, og nytte som vaskemiddel umiddelbart før gassen forlater vannet? UV-belysning kan dessuten få ting til å falme i fargen. Men, det kan tenkes at kjemikalier også kan bidra til falming, selv om en gjerne forbinder falming først og fremst med sollys som årsak.

Har fortsatt ikke noe fullgodt svar å gi deg. Men kanskje jeg har nevnt ting som bidrar på et eller annet vis uansett.

Endret av G
Lenke til kommentar
Quote
743bce952af1af893365859abb7cefb5?t%5B%5D

Supermarkeder i Beijing har fjernet norsk laks etter smittefrykt

Flere store supermarkeder i Beijing har tatt laks bort fra hyllene etter at koronaviruset ble funnet på et skjærebrett for importert laks i hovedstadens største kjøttmarked.

Det fremgår av medierapporter fra blant annet iLaks og Financial Times, som begge viser til den kinesiske avisen Global Times.

Norsk Sjømatråd i Kina bekrefter overfor NRK at det er stopp i nye ordrer av fersk lak (Link til E24.no)

NTB

Føler dette har mest med planting av frykt å gjøre. Det ville nok vært smartere å fokusere på alt for mye giftstoffer i den norske oppdrettslaksen om man skal tro på miljøvernere, enn at den skal gi smitte av COVID-19. Dersom fisken er farlig så er nok alt det andre de også spiser fra ferskvaretilbudet like farlig. Jeg har ingen tro på at fisken har dratt med seg COVID-19 hele veien fra Norge.

Men dersom noen klarer å bevise at så kan skje så skal jeg selvsagt lytte på hva som blir fortalt.

Endret av G
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke bruk det, men kjenner teknikken fra andre sammenhenger (næringsmiddelindustrien) og der fungerer det bra til desinfisering av flater. Men vær obs på at en del materialer ikke tåler UV-C. Plast morkner som om det har stått i sola for lenge, ubehandlet treverk mørkner, tekstiler kan bli "slitt", farger kan falmne osv. Ting som ligger i skyggen desinfiseres ikke.

Brukes ikke der det er dyr eller mennesker pga skade på hud, øyne osv, men det ser ut som du vet. I næringsmiddelindustrien skrur man gjerne på UV-C om natta når det helt sikkert ikke er noen igjen i lokalene (automatikk eller manuell styring).

Det er gjerne greiest å ha sånt i et egnet rom eller boks hvor man setter ting inn noen minutter. Med quartz-lampe blir det 185/254nm (i know, desimaler) og dermed både ozon og stråling. Deler som faller i skyggen utsettes for ozon, resten for begge. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nakstad til unge voksne: Skjerp dere!

Sitat

Mange mennesker på strendene og mye festing i parkene, preget helgen. Helsedirektoratet ber folk om å skjerpe seg og følge smittevernreglene.

xmZlBvnvlwtI1hrfZEuR5wQF4clN95PhPeFU0ygL

– Vi er særlig bekymret for unge voksne som ikke ser ut til å bry seg om smittevernreglene. De må skjerpe seg, og tenke mer på koronarådene når de er ute i sosiale sammenhenger eller på fest.

– Jeg tenker på dem som er fra myndighetsalder og oppover i 20-årene. Det er de som oftest er på fest og ute på byen, og som i størst grad ikke tenker så mye på koronavettregler.

– Gjør vi ikke det og får mer smitte inn i samfunnet, er det nettopp den typen adferd som bidrar til stor smittespredning. Det ønsker vi for all del å unngå.

Artikkelen: https://www.nrk.no/norge/nakstad-til-unge-voksne_-skjerp-dere_-1.15053367

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er sol, sommer og generelt veldig digg å være ute. Folk er lei av å sitte inne. 

Når dem i tillegg ser at titusner av folk kan samles i storbyene for å demonstrere uten at dette får noen konsekvenser, så er det veldig lett å tenke "hvorfor skal jeg gidde å følge reglene når ingen andre gidder" 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sjangsen er også mikroskopisk at folk i denne aldersgruppen blir ordentlig syke, men de kan smitte andre de omgås på jobb og hjemme som bare det, noe de er fult klar over.

Heldigvis er vi 40+ på min arbeidsplass så jeg slipper å få med meg noe hjem til mine gamle pga. slikt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (14 minutter siden):

Det er sol, sommer og generelt veldig digg å være ute. Folk er lei av å sitte inne. 

Når dem i tillegg ser at titusner av folk kan samles i storbyene for å demonstrere uten at dette får noen konsekvenser, så er det veldig lett å tenke "hvorfor skal jeg gidde å følge reglene når ingen andre gidder" 

Har jo vært sånn lenge før det. Første uka i mai var vendepunktet, nå er det så og si fritt frem. Videregående skoler har vært åpne lenge, og russen har festet sammen i hele juni. Heldigvis følger de fleste spisesteder, kafeer, barer og utesteder opp smittevernreglene bra, så det er ok kontroll når folk samles innendørs over tid.

Veldig digg å være ute, og nede ved vannet ja. Sverger til skauen, hengekøya og balkongen jeg i disse dager. Både sol og unngår nærkontakt/folkemengder! 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Wheeljack said:

Det er sol, sommer og generelt veldig digg å være ute. Folk er lei av å sitte inne. 

Når dem i tillegg ser at titusner av folk kan samles i storbyene for å demonstrere uten at dette får noen konsekvenser, så er det veldig lett å tenke "hvorfor skal jeg gidde å følge reglene når ingen andre gidder" 

Nemlig. Enig.

 

Edit:

Her litt hjelp til EU-ferien:

Quote

EU-nettside skal gi oversikt over gjenåpningen

EU-kommisjonen lanserer en nettside for å hjelpe folk å finne fram i reglene som gjelder for gjenåpningen av grensene i Europa.

Nettapplikasjonen Re-open EU skal gi oversikt for folk som planlegger ferier og andre reiser til de 27 medlemslandene. I tillegg til å finne ut hvilke grenser som er åpne og hvem som eventuelt må i karantene, skal nettplattformen også vise hvilke regler og tiltak som gjelder der man skal. Det kan være ting som minsteavstand mellom folk, om det er påbudt med munnbind og om restauranter, museer og andre fasiliteter er åpne.

Nettsiden inneholder et klikkbart kart med fargekoder og opplysninger om hvert av EUs medlemsland. Opplysninger om norske regler og restriksjoner vises ikke på Re-open EU.

Les også: Nå åpner Norge og Europa enda litt mer. Her er 10 ting som er mulig igjen fra 15. juni.

Klaus Børringbo

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

 

Edit2:

Nå kan du teste deg i Danmark som utlending:

Quote

Danmark vil tilby turister koronasjekk ved grensen

Danske helsemyndigheter vil at alle kan bli testet for koronasmitte ved grensen etter at reisende fra Norge, Island og Tyskland får slippe inn i landet.

Det er det danske Rigspolitiet som opplyser om dette søndag. Både utenlandske turister og dansker som kommer hjem, vil få tilbud om å la seg teste for koronasmitte ved grenseovergangene. Dette gjøres slik at myndighetene lettere kan drive smittesporing dersom nye tilfeller av koronasmitte dukker opp.

Mandag åpner Danmark grensen for reisende fra Norge, Island og Tyskland. Likevel er det først personer med dansk personnummer som kan benytte seg av testmuligheten.

– Våre IT-systemer er dessverre ikke klare for at vi i stor skala kan håndtere personer som ikke har dansk personnummer, men vi forventer å være klare med et tilbud om test til alle utenlandske turister i løpet av kort tid. Inntil videre blir det litt improvisert på Københavns lufthavn, sier direktør Anne-Marie Vangsted ved det danske testsenteret.

NTB

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

 

Her kan det bli viktig å få bekreftelse på at de dekker alt som vanlig, inkludert COVID-19, når alle myndigheter til slutt åpner opp igjen?

Quote

Reiseforsikringen kan gjelde også om du trosser UDs reiseråd

Flere store forsikringsselskaper snur og vil likevel tilby reiseforsikring til reisende som trosser UDs reiseråd – men ikke ved koronasykdom.

Eika, Fremtind, Frende og Gjensidige har alle bekreftet at kunder nå vil kunne få dekket reiseforsikringen, selv om man reiser utenfor Norden, melder NRK.

– Vi kan ikke sette oss til doms over andre. Er du i Tyskland og blir frastjålet kameraet eller mobilen, hvorfor skulle ikke vi da hjelpe, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige.

Forsikringen vil ikke gjelde ved koronarelaterte tilfeller, selv om det foreløpig er uklart hva forsikringsselskapene mener med det.

(NTB)

Stine Barstad

https://www.aftenposten.no/koronaviruset

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...