Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (13 minutter siden):

Det er meningsløst å tillate noen som helst trafikk til Sverige med unntak fra karanteneplikten OVERHODET! Denne Gotland-paragrafen bør det leveres protester på. Underskriftkampanje!

slapp av.

å tilby at vi kan reise til Gotland har omtrent null verdi. Det er dyrt, kronglete, og ikke noe folk vil gå i taket av ekstase og lykkefølelse av. Og det har absolutt ingen verdi for grensehandel spørsmålet.

jeg mistenker at det kun ble lansert av Erna fordi man i det miste liksom skulle gi svenskene noe, nå som de andre nordiske landene fra 15. juni tilhører en "eksklusiv klubb"

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, bakstrever said:

Husk at det ikke vil være mulig å lage en fungerende vaksine hvis det viser seg at folk ikke blir særlig immune etter å ha vært smittet av viruset. Vaksiner baserer seg på å bruke vårt eget immunsystem mot en trussel. Derfor får man alltid en bedre immunitet av å ha overlevd en sykdom enn å ha fått en vaksine (men om man tar vaksinen så slipper man å gå gjennom sykdommen).

Det stemmer ikke. Det går fint an å lage en vaksine som fremmer en sterkere immunrespons enn det kroppen gjør naturlig. 

Husk at forskning har vist at ca 1/3 utviklet lite eller ingen igG mot Corona 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (23 minutter siden):

Det håper jeg inderlig.

apropos Danmark, der slipper man ikke inn med mindre man kan dokumentere å ha booket minst 6 døgn overnatting på hotell, camping, osv.

med andre ord, en kjapp tur-retur med danskebåten bare for å handle seg billig sprit/vin, tobakk, kjøttvarer, etc. virker ikke sannsynlig. Hvis det da ikke er lov å bli værede ombord inntil båten drar tilbake?

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

 

Kan jeg kjøre bil gjennom Sverige for å komme til og fra Danmark og Finland?

Ja. Du står fritt til å reise gjennom Sverige i egen bil. Velg raskeste vei og husk å overholde smittevernregler når du stopper. Du vil ikke måtte gå i karantene når du kommer hjem.

 

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/korona_info/id2691821/?expand=factbox2704798

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt logikken bak dette med de nye reiserådene?

I følge regjeringen, er Gotland det eneste stedet i Sverige med en smittespredning som er lav nok, til at folk kan reise dit.

Rent praktisk er det selvfølgelig uhyre vanskelig for nordmenn å komme seg til Gotland, uten å reise gjennom Sverige på noe vis, men Gotland er vel heller ikke det stedet med minst smitte i Sverige?

Så vidt jeg kan se av statistikken, har Gotland hatt 106 tilfeller, 6 av disse er døde.
Det bor rundt 56000 mennesker fast på Gotland, slik at smittetilfeller per 100 innbyggere skulle bli 0.189.

I Strømstad bor det fast 6288 mennesker, mens kun 11 har vært bekreftet smittet.
Det tilsier at smittetilfeller per 100 innbyggere er 0.175 ?

Tanum, nabokommunen til Strømstad, som strekker seg et stykke lengre ned i Sverige, mot Munkedal, har 12 313 fastboende, og 19 er bekreftet smittet.
Det tilsier at smittetilfeller per 100 innbyggere er 0.154 ?

Det ser ut som for meg at smittespredningen er lavere i grensekommunene hvor nordmenn vanligvis handler, enn den er på Gotland ?

Sommeren 2018 hadde Gotland visst nok 950 000 besøkende turister, de fleste fra andre steder i Sverige, særlig Stockholm, det er vel trolig at disse kommer til øya i år også.

Smågatene og turistattraksjonene på Gotland, særlig i Visby, er som regel proppfulle av folk om sommeren, man må nesten kjempe seg vei blant folkemassene.

Jeg kan ikke fatte og begripe at det skulle være noe bedre å reise til Gotland, enn til grensekommunene mot Norge, hvor det stort sett kun er nordmenn likevel, spesielt med tanke på alle turistene som finnes på Gotland om sommeren?

Denne beslutningen må være tatt av halvfulle tomsinger hos FHI som ikke har lest tallene riktig, og så har tenkt som så at det er umulig å reise dit uansett, så hvorfor ikke tillate det.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (27 minutter siden):

Huff. Jeg har desverre rett. Med andre ord HAR regjeringen opphevet reiseforbudet til Sverige. Alle kan gjemme seg bak "gjennomreise" og "Gotland" så raskt man har ankommet Svinesund. Dette må det opprettes en underskriftkampanje mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, G said:

Lurer fortsatt på dette med medisineringen av HCQ + Sink. Siden man aldri hørte Trump nevne Sink som jeg kan huske. Er dette en oppdagelse som er blitt gjort i ettertid?

Er norske helsemyndigheter klar over det? Har norske helsemyndigheter prøvd HCQ + Sink, eller kun uvirksom HCQ i sine få og små eksperimenter?

Meiner eg først las om det via at leger hadde gode resultat med HCQ + sink. Har dog ikkje funne at link til det enda. Trumpen kom vel mykje seinare inn i bildet og har vel neppe såleis gjort noko positivt for andre enn dei som fylgje han slavisk. Meir synd at di som da er i mot trumpen har gjort så mykje for å diskreditere HCQ + sink, eller kanskje eg tek feil og det er big pharma som jobber for å diskreditere HCQ + sink avdi vaksine er store penger i desse tider.

 

At leger og sjukepleiere ser at HCQ + sink hjelper viss det er brukt førebyggande(utsatt arbeidssituasjon/rævva helse) eller så tidlig som mulig etter man føler på symtom på corona-viruset burde jaffal være ein alvorlig indikasjon på at dette hjelper betre enn å putte folk i respirator unødvendig. Kjem vel for ein dag viss ikkje pengane greier å begrave sannheten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (18 minutter siden):

lurer på om dette er verifisert og i overensstemmelse med Finland/Danmark sine innreiseregler? :hmm:

hørte akkurat Dagsnytt Atten, og jaggu har de tatt en spansk en og tillater bilkjøring gjennom Sverige på vei til eller hjem.

må si jeg faller av lasset, med tanke på hva slags logikk dette bygger på. Altså, jeg kan ikke ta en kjøretur over Svinesund å handle (for min del unnagjort i butikken på 10 minutter) uten å pådra meg 10-dagers hjemmekarantene, mens "nabo-familien" som evt. har vært på Gotland eller i Danmark, kan kjøre i flere timer gjennom halve Svea Riket og både shoppe, spise, etc. UTEN karantene.

Dette er snåle greier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, 0laf said:


For ordens skyld så finnes det fremdeles ingen kliniske bevis på at hydroxyklorokin fungerer, ei heller sammen med sink, det er kun enkelte anekdotiske uttallelser.

Det kan selvfølgelig være at det virker til en viss grad, men det må i så fall vises gjennom kliniske forsøk, man bør ikke gi alle pasienter som blir syke et legemiddel man ikke aner om har noen funksjon.

Sliter med å finne att det eg las om HCQ + sink, men er rimelig sikker på at det dukka opp noko om at det hjalp, og meiner det var ei stund før trumpen gjekk ut med det. Om det var studie eller lege/sjukepleiere som hadde prøvd det ut med stort hell husker eg ikkje. Av nyare dato har det vel dukka opp nokre studie i mai som konkluderer med at HCQ + sink hjelper. Meiner india hadde eit par osv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (7 minutter siden):

hørte akkurat Dagsnytt Atten, og jaggu har de tatt en spansk en og tillater bilkjøring gjennom Sverige på vei til eller hjem.

må si jeg faller av lasset, med tanke på hva slags logikk dette bygger på. Altså, jeg kan ikke ta en kjøretur over Svinesund å handle (for min del unnagjort i butikken på 10 minutter) uten å pådra meg 10-dagers hjemmekarantene, mens "nabo-familien" som evt. har vært på Gotland eller i Danmark, kan kjøre i flere timer gjennom halve Svea Riket og både shoppe, spise, etc. UTEN karantene.

Dette er snåle greier.

Og de behøver ikke å bevise at de har vært på Gotland. Reiseforbudet til Sverige, landet med flere coronadøde enn Kina er nå opphevet. Tusen takk, Erna.

Hvor er opposisjonen? Har du kapitulert? Kan vi få et politisk flertall til å reversere beslutningen?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Hvor er opposisjonen?

synes heller dette viser hvor raskt de (politikerne) trassler seg inn i motsetninger og ulogiske beslutninger.

Denne  forskjellsbehandlingen vs Gotland, må svi ekstra for de 10-12 000 norske som har småbruk og hytter rett over grensa i Småland lën, etc. Drar familien dit, har de ikke lov å overnatte, bare gjøre nødvendig tilsyn. Skulle de bli over ei natt eller to, så påløper 10-dagers karantene. Men drar de derimot til Gotland i en uke, altså ikke noe restriksjoner ved hjemkomst.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (47 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt logikken bak dette med de nye reiserådene?

I følge regjeringen, er Gotland det eneste stedet i Sverige med en smittespredning som er lav nok, til at folk kan reise dit.

Det har jo egentlig ingenting med Gotland å gjøre. Reglene tar ikke høyde for andre faktorer enn smittestituasjonen i hvert enkelt län. 

Det er bare at man tillater reise til regioner med en viss smittespredning, og akkurat nå er det «tilfeldigvis» bare Gotland. Om to uker kan det være at Norrbotten oppfyller kravet og at man kan reise dit uten karantene. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (22 minutter siden):

Det har jo egentlig ingenting med Gotland å gjøre. Reglene tar ikke høyde for andre faktorer enn smittestituasjonen i hvert enkelt län. 

Det er bare at man tillater reise til regioner med en viss smittespredning, og akkurat nå er det «tilfeldigvis» bare Gotland. Om to uker kan det være at Norrbotten oppfyller kravet og at man kan reise dit uten karantene. 


Javisst, slik er det nok selvfølgelig, at de kun ser på länet ?

De skulle kanskje sett litt mer på området, kommuner og slikt.
Västra Götaland har forholdsvis høy smittespredning nå, men det er jo i byer som er flere timer fra grenseområdene. I grenseområdene finnes det generelt lite smitte nå.

Gotland er eget fylke (län), og kommer derfor godt ut dersom man kun ser på antall smittede i forhold til den totale befolkningen.

Norrbotten er jo egentlig litt interessant, det finnes enorme områder der som nesten ikke har smitte, som i Jokkmokk.
Norrbotten er 30 ganger større enn Gotland, og en befolkningstetthet som er 7 ganger lavere.

Tallene for de fylkene er:
 

  Gotland     Norrbotten  
           
  Areal km2 3135   Areal km2 97000
  Befolkning  56000   Befolkning  250000
  Befolkningstetthet 17,86   Befolkningstetthet 2,58
  Antall smittede 106   Antall smittede 570
  Antall smittede per 100 0,189   Antall smittede per 100 0,227

 

Smittetallene justert for innbyggere er ørlite høyere i Norrbotten, samtidig er innbyggerne spredd utover et areal som er 30 ganger større.

Rent praktisk er man nok mindre utsatt for smitte i Norrbotten, enn på Gotland, særlig under sommeren.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

er det bare meg her inne, eller flere som ser annonse tilbud om å bestille seg satengdrapert kiste fra Alibaba?

ztOb5Kp.png

hvor aktuelt er det liksom? "kinesisk kvalitet" den ramler vel fra hverandre før de har fått deg ned i bakken

slike banner annonser sniffer vel opp temaer, i dette tilfelle covid-19

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For meg ser det ut som om sverige er greit å reise til bare man følger smittevernreglane(maks 15000 tett i tett) samt lar være å bruke munnbind da man mest sannsynlig ikkje er i stand til å bruke det riktig uannsett. Har erna fått klarsignal om denna utanlandsjobben hu sikla etter?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Morromann said:

Det er meningsløst å tillate noen som helst trafikk til Sverige med unntak fra karanteneplikten OVERHODET! Denne Gotland-paragrafen bør det leveres protester på. Underskriftkampanje!

Take. A. Chill. Pill.

Hvor er denne katestrofen etter demonstrasjonene som du mente var garantert? ALT ARBEIDET FRA MARS VAR JO FORGJEVES. De hadde nærmest drept dine familemedlemmer i risikogrupper. I dag er det 7 nye smittede. Slapp av. La denne tråden være mer enn panikk, katastrofetenking og krisemaksimering. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...