Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ørjanø skrev (14 minutter siden):

66% av inntekten ja. Er det lukrativt?  I tillegg går man glipp av inntektsøkningen man normalt ville hatt hvis man jobbet normalt. 

For ikke å snakke om selvfølelsen, det sosiale, selv utvikling, føle seg som en del av samfunnet etc. 

For en uføretrygd på 744 000, - må man ha hatt en inntekt på over 1 mill. I 2021 var det 6% av Norges befolkning som hadde en lønn på over 1 mill. 

Det er ingenting lukrativt med å være ufør. Da er man ikke helt god i hodet hvis man mener det og utnytter systemet. 

Her er du litt på jordet. Ingen får 744000 i uføretrygd. Det er maks grunnlag, så får du 66% av det.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Jalla21 said:

Det kan du si, men hvorfor øker tallene for uføre så mye?
Det er veldig lite som tilsier at livet i Norge skal ha blitt så mye "verre" for Ola og Kari de siste 40 årene.
Det kan sikkert være noen "gode grunner", men det er åpenbart være noen som utnytter systemet.

Det kan være ganske så lukrativt å være uføretrygdet samtidig som man jobber svart, og de er det faktisk ganske mange av etter hvert.



Folk har kanskje fler kroniske sykdommer, men hovedgrunnen til at fler får uføre er nok både aldrende befolkning og lavere terskel for innvilgelse. Fler faller kanskje også utenfor det vanlige arbeidslivet, hvor man tidligere hadde mange ufaglærte jobber?

Det vil alltid være noen som utnytter systemet, men av de jeg kjenner som er uføre, så er det ingen av dem som har gjort det så vidt jeg kan tyde. De er kronisk syke alle sammen, noen alvorlig.

Lenke til kommentar

Fysisk trening er medisin for så og si alle sykdommer - fra angst og depresjon, til muskel og skjelett, lungesykdommer, nervesykdommer og andre ting folk gjerne blir uføre for. For mange er også kanskje trening det eneste de orker, og da ofte med nød og neppe. Hun har selvfølgelig rett til sin mening, men konklusjonen er veldig, veldig feil. Det er sansyneligvis viktigere for kronisk syke å trene enn noen annen gruppe i samfunnet.

Å mene at reising er en luksus forbeholdt friske mennesker, eller at det å kunne sitte på et fly betyr at du er arbeidsfør, er også et resonnoment jeg ikke helt klarer å følge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hun har noen poenger, hvorfor skal vi ha så mange flere uføre i Norge, enn Finland ? Er ordningene for rause, eller er vi en gjeng med late slasker? 
 

jeg tror det er en kombinasjon. Det er flott at vi har ett sikkerhetsnett, men det man kanskje burde sett på er tittelen ung ufør. Altså, man vedtar at noen aldri kan jobbe når de er hva? 20år? Kanskje det hadde vært mulig og brukt arbeidskraften i ett tilrettelagt arbeid? 
Kanskje burde man hatt behovsprøving med 5-10år mellomrom? Nei, de blir ikke friskere av det, men det blir de heller ikke av å ha evigvarende uføretrygd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (2 timer siden):

Så svarte Elisabeth Thoresen, leder av AAP-aksjonen

Norge har ikke mange på trygd
https://www.finansavisen.no/politikk/2024/05/21/8132924/norge-har-ikke-mange-pa-trygd
 

Sitat

Et betimelig spørsmål til Wiese er hvor mange han selv har ansatt med en funksjonsnedsettelse eller med store hull i CV-en

Sitat

Vi har fått et klassesamfunn hvor de nederst på rangstigen ikke har en stemme, er fratatt rettssikkerhet og kan sparkes på av maktpersoner i det offentlige rom.

 

Jalla21 skrev (2 timer siden):


Og så siste fra Wiese.


Hver femte nordmann på trygd
https://www.finansavisen.no/samfunn/2024/05/24/8134637/hver-femte-nordmann-pa-trygd

Sitat

La meg unnskylde, og presisere at det ikke er de faktisk trengende trygdemottakerne som fortjener kritikk. Det er den politiske systemsvikten jeg vil til livs. Samtidig mener jeg fortsatt at mye av problemet er de mange som utnytter systemet.

Da trenger ikke Wiese ha dårlig samvittighet, hvis han og bedriften flytter ut av landet, og skattekroner og vekst forsvinner samtidig.

Wiese er ikke bare gründer, han er seriegründer. Det ligner for mye på et annet ord; seriem----- Jeg synes ikke det var så god yrkestittel.

En del som blir syke skifter verdigrunnlag. Plutselig har man fått begrensninger, alt er ikke mulig lenger. Særlig ikke hamsterhjulet. Mange som blir uføre forteller det ikke pga stigmatisering og skam.

Ellers enig i at Norge trenger flere gründere, men det ligger ikke for alle. Nesten 400 bedrifter gikk konkurs i Norge i april - 75 prosent flere enn i fjor. Og nå blir konkursene større.

Kanskje starte med å tilby jobber til uføre mer restarbeidsevne? Men det koster mer enn det smaker. Unge med feks. angstlidelse og dårlig selvtillitt bør følges opp på en bedre måte av NAV. Når vi har en arbeidslinje bør det også være en rettighet å ha jobb - i hvert fall blant ungdom/yngre.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 timer siden):

Mye sant i dette finske sleivsparket:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/LMn4Vq/det-er-typisk-norsk-aa-vaere-syk

«Alle» nordmenn har relativt god råd. Likevel klager vi mer enn før. 
Køene i helsevesenet vokser, kriminaliteten vokser, sykefraværet øker osv osv

Har vi fått det så godt at vi har blitt feite og late ?

Ja, dessverre. Er noen som selvsagt er for syke til å jobbe, men det er jo ingen grunn til at det skulle utgjøre flere i Norge enn andre land.

Har et inntrykk av at mange tar på seg for mye, og blir sykemeldt for at de brenner seg ut i kombinasjon av jobb, oppgaver hjemme og andre oppgaver de påtar seg, med andre ord sykemelding for at man i praksis er sliten etter helt eller delvis selvpåført belastning. Er fare for at jeg trekker inn anekdotiske eksempler her, men har selv overhørt når noen unnskylder sykemeldinger med at "det er meningen at man skal kunne ha et liv utenom jobben". På den annen side kjenner jeg blinde som er i full jobb, og vet om tilsvarende for arbeidstakere som sitter i rullestol, og som ikke ser på det som begrensninger i forhold til å kunne gjøre en fullverdig jobb med noen få justeringer og tilpasninger.

Ser heller ikke rettferdigheten med at uføretrygd følger arbeidsinntekt. Argumentet for dette er gjerne at man har innrettet seg i forhold til inntekt, men det gjør det ikke mer rettferdig for 28-åringen som ikke har klatret lønnsstigen ennå, og som kommer til å slite stort med å komme seg inn på boligmarkedet. Man har innretninger for de som har påtatt seg studielån med sletting av studiegjeld ved uførhet, så det skulle heller ikke være et problem med jevnere nivå på uføretrygd.

Kan være forklaringer på det, men det er langt større sykefravær blant kvinner enn menn, og større sykefravær i offentlig sektor enn privat sektor.

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn for en sykmeldt eller trygdet til å la seg prege av en artikkel som går så grundig på trynet. Av en jævla enkel grunn, vedkommende har null innsikt i din spesifikke situasjon. Således tenker jeg også at statistikker er skadelidende fordi det vil være relativt mangelfull innsikt i årsakssammenhengene.

Kunnskap om årsak bør være interessant, men fordommer som dette gjør mulighetene for innsikt verre. Man blir taus.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (48 minutter siden):

Det er ikke mye sannhet i det Sanna skriver her, det er fordømmende og skadelig vås fra start til slutt.

Hun har vel mer eller mindre gjort det til sitt levebrød å skrive negativt om landet og folket hun har valgt å flytte til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå er Sanna et utrolig bittert og vanskelig menneske. Når jeg så kronikkforfatteren så var det overflødig å lese resten. Jeg forstår ikke hva hun fortsatt gjør her. 
 

Grunnene til sykefravær her til lands går på at det ikke legges opp til en bedre balanse mellom jobb og fritid, et skatte og avgiftsnivå som er perverst høyt sett opp mot verdiskapningen vi har i samfunnet vårt, og at vi sosialiserer mindre. Dette ser man i fødselstallene, tall over psykiske lidelser, helsekøer med mer. 
 

Vi skal konsekvent sende milliarder ut i form av bistand til ulike luftslott i Afrika med mer. Mens norske eldre ikke får gå på do på aldershjemmet. 
 

Arvesølv som strøm, industrielle arbeidsplasser, teknologi og mer blir bare solgt ut av landet. Vi bør kollektivt skamme oss. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det blir synsing hva som er årsaken men tallene kan man jo ikke krangle med.

Hvis jeg skulle synse rett fra hofta ville jeg sett på hva som er det motsatte av trygdet, nemlig å stå i arbeid.

Det gode liv blir jo solgt inn ca sånn: få deg en utdanning, få deg en jobb og bli der til du nesten er død. Prøv å kapre et hus i mellomtiden ved å sette deg i dyp gjeld og samtidig få deg familie.

Er vel flere som har kjent på den der litt ugne følelsen når man har fulgt oppskriften til punkt og prikke - og likevel ikke føler på den største meningsfylte tilværelsen.

Kanskje noen ikke finner løsning på dette og ender opp trygda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (1 time siden):

66% av inntekten ja. Er det lukrativt?  I tillegg går man glipp av inntektsøkningen man normalt ville hatt hvis man jobbet normalt. 

For ikke å snakke om selvfølelsen, det sosiale, selv utvikling, føle seg som en del av samfunnet etc. 

For en uføretrygd på 744 000, - må man ha hatt en inntekt på over 1 mill. I 2021 var det 6% av Norges befolkning som hadde en lønn på over 1 mill. 

Det er ingenting lukrativt med å være ufør. Da er man ikke helt god i hodet hvis man mener det og utnytter systemet. 

Ingen uføretrygd fra NAV er på 744.000. Det er max beregningsgrunnlag som er på dette beløpet, eller rettere sagt 744.168. Det meste man kan få i uføretrygd fra NAV vil da være 491.151 kroner. De fleste uføre har en mye lavere beregning enn dette. Og ca hver fjerde uføretrygdede er på minstesats, som er fra 282.784 kroner til 360.921 alt ettersom om man er enslig, samboer /gift eller har ung uføretillegg eller ikke. 

Ellers enig i det du skriver om selvfølelse for folk osv. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):



Folk har kanskje fler kroniske sykdommer, men hovedgrunnen til at fler får uføre er nok både aldrende befolkning og lavere terskel for innvilgelse. Fler faller kanskje også utenfor det vanlige arbeidslivet, hvor man tidligere hadde mange ufaglærte jobber?

Det vil alltid være noen som utnytter systemet, men av de jeg kjenner som er uføre, så er det ingen av dem som har gjort det så vidt jeg kan tyde. De er kronisk syke alle sammen, noen alvorlig.

Tvert om. Etter uførereformen av 2015 så har terskelen blitt høyere, ikke lavere. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):


I så fall er det vel et godt spørsmål hvorfor antall uføre fortsetter å øke. Særlig blant unge.

Ja, det er et godt spørsmål. Kan vi kanskje relatere det tidsmessig til innføringen av sosiale medier? Flesteparten av de unge uføre ender opp på en uføretrygd pga psykiske lidelser. Kanskje press / mobbing / perfeksjonisme fra sosiale medier må ta endel av skylden her. Legger man også til en dårlig satsing på det psykiske helsevesenet så ser man at dette ikke går opp. Uføreandelen blant unge går opp, mens den går ned for de over 50 år. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Hu fremstår som en bitter kjerring som må slenge med leppa over alt. Jeg har ingen respekt for henne, hu som dro til utlandet for å få ny unge med sæd- og eggdonasjon "fordi hu var redd for å være alene." Hu har 3 barn fra før av med x-mannen.

Hu beviser sin uvitenhet og bitterhet i en artikkel som handler om å ønske x-mannen og den nye dama hans  magesykdom så de får utlagt tarm og lukter vondt (jepp, Sanna ble dumpa for en annen kvinne, ikke så rart, ikke mange menn vil leve med et så klagende og misfornøyd kvinnfolk).

https://www.nettavisen.no/livsstil/sanna-sarromaa-39-ble-forlatt-til-fordel-for-en-annen-kvinne-vi-ble-ikke-enige-om-a-skilles/s/12-95-3423839623

Sanna sprer fordommer og misnøye, jeg har til gode å lese noe positivt fra henne. Kan hu ikke bare pakke sekken og dra tilbake til Finland?Bra hu ikke lenger jobber som lærer, for hu er et dårlig forbilde for skoleelever med de fordommene og misnøyen hun viser.

Skal man ta tak i saken, så bør man spørre seg hvor villig det private næringslivet er til å la folk som har redusert arbeidsevne til å få jobbe hos dem.  Alle kan ikke bli offentlig ansatte! Det sies at stadig flere unge blir uføretrygda pga. psykiske plager. Da må man ta tak i det, dvs. gi de behandling, ikke bare en resept på piller.  

Staten korta ned tiden folk kunne få AAP, staten dro inn økonomisk støtte til det som var verna bedrifter  for mange år siden (øk.støtte til bedrifter som hadde folk med utfordringer ansatt hos seg),osv.  Folk blir heller ikke friskere av å stå i lange køer for å bli utreda og behandlet for sykdommer, enten det er fysisk eller psykisk. Folk blir heller ikke friskere av å stå i kø for å få en fastlege.

I Norge er det kanskje lettere å uføretrygde folk som man anser har liten mulighet til å få jobb, i stedet for å la folk gå på arbeidsledighetstrygd i årevis. Ser at arbeidsløsheta i Finland er på 9 %,Sanna kan spørre seg selv om det er bedre å la folk gå på arbeidsledighetstrygd i evighet enn å få uføretrygd. Det høres kanskje bedre ut å gå på arbeidsledighetstrygd enn uføretrygd, men hva føler de som går på arbeidsledighetstrygd i årevis og ikke vet hva fremtiden bringer når det gjelder ens egen økonomi ? 

Jeg ønsker at det private næringslivet kommer på banen og gir beskjed om hva som skal til for at de skal ansette folk med redusert arbeidsevne. 

Endret av Gufi
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

@Evil-Duckjeg tror nok ikke du er målgruppen for det hun skriver. Det er jo et faktum at mange tar egenmelding på fredager og mandager for å utnytte helgen bedre. Jeg husker også flere i mitt kull som tok ett par år med AAP for de slet med psyken, på ekstremt tvilsomt grunnlag. Folk utnytter systemet, det er dyrt og veldig skadelig for de som trenger hjelp. Hadde vi fått luket ut alle som misbruker systemet kunne vi gitt enda bedre goder til de som faktisk trenger det, som feks gratis fysio. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kåre b skrev (7 timer siden):

Hun har noen poenger, hvorfor skal vi ha så mange flere uføre i Norge, enn Finland ? Er ordningene for rause, eller er vi en gjeng med late slasker? 
 

jeg tror det er en kombinasjon. Det er flott at vi har ett sikkerhetsnett, men det man kanskje burde sett på er tittelen ung ufør. Altså, man vedtar at noen aldri kan jobbe når de er hva? 20år? Kanskje det hadde vært mulig og brukt arbeidskraften i ett tilrettelagt arbeid? 
Kanskje burde man hatt behovsprøving med 5-10år mellomrom? Nei, de blir ikke friskere av det, men det blir de heller ikke av å ha evigvarende uføretrygd. 

Mange av oss er blitt bortskjemte av alle oljepengene som pumpes inn i budsjettene. 
Når man først har fått en diagnose, følger automatisk rettighetene med. Hvis man klarer å få en diffus diagnose som kan vurderes subjektivt, er gullfuglen sikret for resten av livet hvis man spiller kortene riktig.
Målet må vel være at man etter sykdom, skal bli frisk nok til å stå opp om morgenen, jobbe, betale sine egne regninger og ta ansvar for eget liv ? Selvrespekten og psyken lider hvis man havner utenfor denne tankegangen.

Problematikken rundt «unge uføre» er også feiet under teppet i altfor lang tid. Det er betegnende at fremmedkulturelle er høyt representert i disse statistikkene. Mennesker som kom til Norge for å skaffe seg en bedre fremtid og for å fylle behov i arbeidsmarkedet, lar seg lett friste av rause sikkerhetsnett.

Når man deretter hører at de samme menneskene reiser på ferie til hjemlandet man flyktet fra, er begeret fullt. Der er norske minstesatser ofte langt over en god lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...