Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (38 minutter siden):

Det er andre faktorer enn rene smittetall som har størst relevans nå.

Nei. Har nevnt det før. Noen sitter sikkert på aldersfordeling på de smittede. Når man vet dette kan man planlegge for innlagte. Alt etter vaksinasjonsgrad mutasjon osv.

Å påstå at smittetall ikke er viktigs, er totalt useriøst, trolling. Eller hva kan ha større relevans?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (19 timer siden):

"Kunne ikke konkludere – mener fortsatt Kina holder tilbake «kritisk» informasjon

Etter en 90-dagers etterforskning, har USA fortsatt ikke klart å avklare mysteriet om pandemiens opprinnelse."

https://www.tv2.no/nyheter/14192253/

Som ventet.

Men rapporten frikjenner den kinesiske ledelsen. Verdt å bemerke seg. En ulykke virker som den eneste muligheten, utenom at det har et naturlig opphav.

Lenke til kommentar
On 8/27/2021 at 11:03 AM, tigerdyr said:

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/alle-corona-restriktioner-ophoerer-10.-september/8814040

"Fra 10. september bliver covid-19 ikke længere betragtet som en samfundskritisk sygdom i Danmark.

Det oplyser Sundhedsministeriet i en pressemeddelelse.

Alle restriktioner, der er forbundet til sygdommen, ophører derfor fra den dato."

 

Men blir det forsatt testing på grensa, eller lar di humla suse? Viss di kutter ut testinga vil di jo misse kontrollen fullstendig viss det kommer inn ein farligare mutasjon...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Morromann said:

Danskene har skjønt det som vanlig og jeg er veldig glad på deres vegne og håper inderlig at også Norge tar til fornuften og følger etter.

Vet jo ikke hvem av oss her i debatten som ender nærmest å tro på det som vil bli fasit etterhvert. Men, ta en titt på dette. Er det også bare å fnyse av da, eller?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G30MkB/smittevernoverlege-bekymret-denne-boelgen-blir-stoerre-enn-man-har-kommunisert

Endret av G
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Maabren said:

Men blir det forsatt testing på grensa, eller lar di humla suse? Viss di kutter ut testinga vil di jo misse kontrollen fullstendig viss det kommer inn ein farligare mutasjon...

Der har ikke vært testing på grensen inn mot Danmark i lang tid, men stikkprøvekontroller på om papirene er i orden.  Det har muligens vært mer kontroll på flytrafikken.  Ser uansett ikke ut til å ha påvirket hverken smittetallet eller hvor mange som dør av det; det har vært stabilt lenge og antall døde per dag har lagt på 0 - 3 siden mars med snitt på rundt 1 per dag.  Men joda, blir spennende å se hva som skjer, men uansett om fler blir smittet, er det mest relevante om antall døde begynner å klatre voldsomt. 

Lenke til kommentar

https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio/?p=lc-2677930-6650

Sitat

 

Japan har oppdaget forurensing i enda et parti med Moderna-vaksiner

Bruken av Moderna-vaksinen er satt på vent i Okinawa i Japan etter at det igjen ble oppdaget fremmede partikler i enkelte vaksiner, opplyser lokale myndigheter.
 
Beskjeden kommer dagen etter at Japans helsedepartement opplyste at de har startet en granskning av to dødsfall blant personer som er blitt vaksinert med et annet parti Moderna-vaksiner som viste seg å være forurenset.
 
Det er ikke klart hvorfor de to mennene på 30 og 38 år døde, og om dødsårsaken kan knyttes til vaksineringen.
 
I Okinawa-regionen sør i Japan opplyser myndighetene søndag at vaksineringen er satt delvis på vent.
 
– Vi innstiller bruken av Modernas covid-19-vaksiner siden fremmede stoffer ble oppdaget i noen av dem, skriver de i en uttalelse.

 

 
 
Noe galt med produksjonen hos Moderna montro? 
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

Noe galt med produksjonen hos Moderna montro? 

de har funnet metallpartikler i vaksinen som gir utslag på magnet.

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/contaminant-moderna-vaccines-suspected-be-metallic-powder-nhk-2021-08-27/

JAPANESE INVESTIGATION

NHK, in a report published late on Thursday, cited health ministry sources as saying the contaminant was believed to be a particle that reacted to magnets and was therefore suspected to be a metal. Moderna has described it as "particulate matter" that did not pose a safety or efficacy issue.

Kanskje konspi-folket hadde rett, at folk ble magnetiske av vaksinen? :ph34r:

Lenke til kommentar
toreae skrev (16 timer siden):

Nei. Har nevnt det før. Noen sitter sikkert på aldersfordeling på de smittede. Når man vet dette kan man planlegge for innlagte. Alt etter vaksinasjonsgrad mutasjon osv.

Å påstå at smittetall ikke er viktigs, er totalt useriøst, trolling. Eller hva kan ha større relevans?

Hvorfor det? Dersom antall smittede skal være det eneste relevante kommer vi til å ha en situasjon med nestenginger og begrensninger på kontakter i all fremtid og for resten av våre liv. Vaksinene gir ikke steril immunitet, og de beskytter mot alvorlig sykdom og død som var poenget.

Og jo; for alle som har lyttet og brydd seg om å høre så har Bent Høie og andre sagt at vi må lære oss å leve med viruset og at det som teller mest nå etter vaksineringen er hvor mange som blir innlagt og døde. Det er derfor de snakker om et tak på 200 INNLAGTE for å innføre nye tiltak og ikke antall smittede. De har sagt det. Skjønt jeg vet ikke hvor mange i befolkningen som har fått det med seg, spesielt når jeg leser Facebook-innlegg under Dagbladet-artikler. Det virker som om mange kun leser overskriften med AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ: OVER 1000 SMITTEDE, og overser nyansene som kommer lenger ned i artikkelen.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 minutter siden):

Dersom antall smittede skal være det eneste relevante ...

Jeg ser stadig at endel gjentar dette, smittetall som det eneste relevante, og uttrykker frustrasjon over at det er slik.
Jeg forstår ikke helt det, når...

Morromann skrev (12 minutter siden):

... for alle som har lyttet og brydd seg om å høre så har Bent Høie og andre sagt ...

... flere ganger den siste tiden at nå er det effekten av spredningen, ikke smittetallene i seg selv, som i økende grad er det avgjørende. Dvs. hvor mange av de smittede som trenger legehjelp, innleggelse, og intensiv behandling mm. Det er dermed gitt klart uttrykk fra Høie og andre at det ikke lenger er antall smittede som er det eneste relevante. Det er likevel fortsatt et datapunkt, sammen med innleggelser mm, som bidrar til å gi oversikt i situasjonen.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):
toreae skrev (18 timer siden):

Nei. Har nevnt det før. Noen sitter sikkert på aldersfordeling på de smittede. Når man vet dette kan man planlegge for innlagte. Alt etter vaksinasjonsgrad mutasjon osv.

Å påstå at smittetall ikke er viktigs, er totalt useriøst, trolling. Eller hva kan ha større relevans?

Hvorfor det? Dersom antall smittede skal være det eneste relevante kommer vi til å ha en situasjon med nestenginger og begrensninger på kontakter i all fremtid og for resten av våre liv. Vaksinene gir ikke steril immunitet, og de beskytter mot alvorlig sykdom og død som var poenget.

Stråmann.

Viktigste. Ikke eneste relevante.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (30 minutter siden):

Stråmann.

Viktigste. Ikke eneste relevante.

Jeg beklager om det ble oppfattet slikt og jeg innrømmer at jeg nok var for rask og ikke leste nøyaktig alt for å se hele konteksten og det tar jeg ydmykt på meg; jeg er klar til å innrømme feil og beklage hvordan det ble oppfagttet. Jeg tar full selvkritikk på det og hadde ikke til hensikt å sette opp noen stråmann; det var et litt for kjapt svar hvor jeg mistet noe av konteksten.

Uansett; jeg står like fullt innefor at at absolutte smittetall ikke er så viktig lenger nå; så der er jeg fortsatt uenig med deg; spesielt ikke når det massestestes så intenst som det gjør nå slik at vi får veldig høye tall som gir et inntrykk av at situasjonen er langt mer alvorlig enn den i realiteten er.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 minutter siden):
toreae skrev (45 minutter siden):

Stråmann.

Viktigste. Ikke eneste relevante.

Jeg beklager om det ble oppfattet slikt og jeg innrømmer at jeg nok var for rask og ikke leste nøyaktig alt for å se hele konteksten og det tar jeg ydmykt på meg; jeg er klar til å innrømme feil og beklage hvordan det ble oppfagttet. Jeg tar full selvkritikk på det og hadde ikke til hensikt å sette opp noen stråmann; det var et litt for kjapt svar hvor jeg mistet noe av konteksten.

Uansett; jeg står like fullt innefor at at absolutte smittetall ikke er så viktig lenger nå; så der er jeg fortsatt uenig med deg; spesielt ikke når det massestestes så intenst som det gjør nå slik at vi får veldig høye tall som gir et inntrykk av at situasjonen er langt mer alvorlig enn den i realiteten er.

Takk for den.

Men jeg oppfatter deg også for bare å være ute for å trolle. Du kommer med mange påstander her. Når du blir spurt om noe, kommer du gjerne med en veldig lang avhandling, uten å svare på spørsmålene. Bevis at jeg tar feil.
Hva er viktigere en smittetall (som jeg mener er viktigs, i kombinasjon med annen info), og hvorfor er det viktigere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (9 minutter siden):

Takk for den.

Men jeg oppfatter deg også for bare å være ute for å trolle. Du kommer med mange påstander her. Når du blir spurt om noe, kommer du gjerne med en veldig lang avhandling, uten å svare på spørsmålene. Bevis at jeg tar feil.
Hva er viktigere en smittetall (som jeg mener er viktigs, i kombinasjon med annen info), og hvorfor er det viktigere?

Jeg mener at ut i fra den situasjonen vi nå befinner oss i er det antallet innlagte og døde som er viktigst i og med at vaksinene bryter linken mellom ineksjon og smitte. Og hvorfor jeg mener man ikke kan la smittetall alene bestemme utviklingen har jeg vel skrevet ganske mange ganger her.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Mr.M said:

de har funnet metallpartikler i vaksinen som gir utslag på magnet.

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/contaminant-moderna-vaccines-suspected-be-metallic-powder-nhk-2021-08-27/

JAPANESE INVESTIGATION

NHK, in a report published late on Thursday, cited health ministry sources as saying the contaminant was believed to be a particle that reacted to magnets and was therefore suspected to be a metal. Moderna has described it as "particulate matter" that did not pose a safety or efficacy issue.

Kanskje konspi-folket hadde rett, at folk ble magnetiske av vaksinen? :ph34r:

Ikke første gang de har rett i så fall 😕

Lenke til kommentar
toreae skrev (24 minutter siden):

Takk for den.

Men jeg oppfatter deg også for bare å være ute for å trolle. Du kommer med mange påstander her. Når du blir spurt om noe, kommer du gjerne med en veldig lang avhandling, uten å svare på spørsmålene. Bevis at jeg tar feil.
 

Hva er det egenlig som er trolling? Jeg har en annen mening enn mange andre i diskusjonen men som selv stadig flere helseeksperter nå er enige om; at det er tallet innalagte og døde som må telle mer enn antall smittede. Jeg skjønner ikke hvorfor det er trolling. Og et svar må innheolde flere momenter for å gjøre det klart hva jeg mener siden dette er en kompleks diskusjon. Jeg fortsår ikke hvorfor det oppfattes slik. Jeg respekterer at folk har andre meninger enn meg om dette men jeg har ikke tenkt å si at det er trolling av den grunn.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 minutter siden):
toreae skrev (22 minutter siden):

Takk for den.

Men jeg oppfatter deg også for bare å være ute for å trolle. Du kommer med mange påstander her. Når du blir spurt om noe, kommer du gjerne med en veldig lang avhandling, uten å svare på spørsmålene. Bevis at jeg tar feil.
Hva er viktigere en smittetall (som jeg mener er viktigs, i kombinasjon med annen info), og hvorfor er det viktigere?

Jeg mener at ut i fra den situasjonen vi nå befinner oss i er det antallet innlagte og døde som er viktigst i og med at vaksinene bryter linken mellom ineksjon og smitte. Og hvorfor jeg mener man ikke kan la smittetall alene bestemme utviklingen har jeg vel skrevet ganske mange ganger her.

Som jeg har nevnt før: Nå man vet smittetall ( og jeg er ganske sikker på at rette folkene også vet aldersfordeling, sykdomsbilde, vaksinering m.m.) kan man beregne seg til innlagte og døde i framtiden. Og dermed belastning på helsevesenet. Aldersfordeling blant smittede får man ikke gjort noe med. Ei heller sykdomsbilde. Vaksinering svært lite i et tidsrom på 1 uke til 3. Det eneste man kan gjøre noe med, er antall smittede.
Dagens smittetall gir belastning på helsevesenet i framtiden. Blir helsevesenet overbelastet, senkes kvalitet på behandling, og antall døde øker.

Sitat: "Og hvorfor jeg mener man ikke kan la smittetall alene bestemme utviklingen har jeg vel skrevet ganske mange ganger her."
Spørsmålet var hva som var viktigst, ikke det eneste.

Antall smittede mener jeg er det viktigste infoen som blir gitt ut offentlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...