Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Fibonacci said:

Som sagt, alle kommer til å bli eksponert for Sars-CoV-2 før eller siden. Med den spredningen det har til tross for vaksine, er det utopisk å prøve å unngå det for alltid. Men man kan jo forsøke. Lykke til.

Håper ikke på det, lenge siden jeg hadde forkjøles viruset. Men å få c19 er mindre enn å få sår hals her jeg er?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sars-CoV-2 smitter ganske mye lettere enn andre koronavirus (forkjølelse). Det er vel derfor vi har så mye tiltak i utgangspunktet... Men hvor syk du eventuelt blir, er nesten ren lotto. Med vaksine er sjansen mye mindre for å bli alvorlig syk. Er du ung og frisk i utgangspunktet, er det sannsynligvis ikke noe å skrive hjem om.

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (41 minutter siden):

Israel/Jøder bryr seg ikke så my om å holde avstand, og der klemmer de fremmede..
Vaksinen er ikke 100%

Det er ikke poenget her. Poenget er ikke hvor mange som tester positivt på en PCR-test; det vil alltid være ganske mange når man massestester kreti og pleti over en lav sko på et nivå man aldri har massetestet for sykdom før. Poenget er at det er en økende andel av innbyggere i Isrrael som legges inn på sykehusene og dør selv om de er vaksinerte. Vaksinene gir ikke steril immunitet mot viruset og det var heller aldri meningen, men de virker mot alvorlig sykdom og død. Men erfaringene fra Israel, landet som var først ute med massevaksinering, tyder kanskje desverre på at vaksineeffekten avtar etter et halvt år. Altså at de slutter å være effektive mot alvorlig sykdomsforløp.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 timer siden):

Poenget er at de evner ikke å holde avstand til fremmede.

Nå er jo det viktige her om hvorvidt vaksinen virker eller ikke, ikke om folket oppfører seg som om man fortsatt befinner seg i en lockdown-situasjon hvor man må opptre unormalt for å unngå massesmitte. Vaksinene, når effekten eventuelt ikke er utgått forhindrer alvorlig sykdomsforløp og død; den forhindrer ikke at man får covid-19 i seg og får påvist det på en PCR-test. Men i Norge, selv om positive PCR-resultat stiger ser vi ingen betydelig økning i innlagte og døde, men det ser man i Israel, mulignes fordi vaksineeffekten avtar. 

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er ikke gitt at en dose nr. 3 etter 6-8 måneder betyr at dette fortsetter i det intervallet videre fremover.
Vaksinen mot f.eks. polio er en 4-dose vaksine, hvor disse settes med visse intervaller og den siste settes minst 6 måneder etter den tredje dosen, og så man kan ta en booster etter mange år dersom det skulle oppstå spredning igjen.
For andre vaksiner som hepatitt (2 og 3) gjelder 3 doser, også med mulighet for booster f.eks. 10 år senere. Stivkrampe-vaksinen etter mistenkt infeksjon trengs normalt ikke dersom en har tatt den vaksinen ila. siste 10 år. Folkehelseinstituttet anbefaler at alle voksne frisker opp vaksinene for difteri, stivkrampe, kikhoste og polio (DTP-IPV) hvert 10. år.

Det er fortsatt et åpent spørsmål om en ekstra dose mot covid-19 etter 6-8 måneder betyr at dette trengs hvert halvår, om det blir årlig som ved influensa, eller om det etter de 3 første holder med en booster etter 10+ år ved evt. behov.
Så la oss ikke kappe av oss hodet her nå før barbermaskinen har fått ladd batteriene. ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):
Dubious skrev (1 time siden):

Israel/Jøder bryr seg ikke så my om å holde avstand, og der klemmer de fremmede..
Vaksinen er ikke 100%

Det er ikke poenget her. Poenget er ikke hvor mange som tester positivt på en PCR-test; det vil alltid være ganske mange når man massestester kreti og pleti over en lav sko på et nivå man aldri har massetestet for sykdom før. Poenget er at det er en økende andel av innbyggere i Isrrael som legges inn på sykehusene og dør selv om de er vaksinerte. Vaksinene gir ikke steril immunitet mot viruset og det var heller aldri meningen, men de virker mot alvorlig sykdom og død. Men erfaringene fra Israel, landet som var først ute med massevaksinering, tyder kanskje desverre på at vaksineeffekten avtar etter et halvt år. Altså at de slutter å være effektive mot alvorlig sykdomsforløp.

Poenget med Israel, og delvis USA, er at dose 2 er satt for tidlig. Og det mener jeg å ha forklart deg før. Dermed har de ikke full effekt av vaksineringen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, toreae said:

Poenget med Israel, og delvis USA, er at dose 2 er satt for tidlig. Og det mener jeg å ha forklart deg før. Dermed har de ikke full effekt av vaksineringen.

Hva med de andre landene. Er ikke bare der smitten og døde går opp😀

Går opp i norge også, litt tidlig å være kjempe høy for norge(ps håper jeg har feil)

+720

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (1 time siden):

Poenget med Israel, og delvis USA, er at dose 2 er satt for tidlig. Og det mener jeg å ha forklart deg før. Dermed har de ikke full effekt av vaksineringen.

har de samme greia med hundrevis av barn innlagt i Israel, slik som i USA ?

bare spør i tilfelle noen følger med på statistikkene, "orker" ikke finne frem sjøl

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (6 timer siden):

har de samme greia med hundrevis av barn innlagt i Israel, slik som i USA ?

bare spør i tilfelle noen følger med på statistikkene, "orker" ikke finne frem sjøl

Det er nok langt mer en hundretalls barn innlagte i USA er nok nærmere 2000.

 

 

Fibonacci skrev (8 timer siden):

Da blir det nok boostershots hvert halvår, pluss evigvarende tiltak og TISK.

 

Jeg tror også at reise fordelene med vaksiner vil falle bort innen 4-8uker og da blir mange ganske forbanna.

 

Dubious skrev (9 timer siden):

Poenget er at de evner ikke å holde avstand til fremmede.

Å unne gi klem til noen man nettopp har møtt er jo herlig og en postiv del av livet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (5 timer siden):

 

Jeg tror også at reise fordelene med vaksiner vil falle bort innen 4-8uker og da blir mange ganske forbanna.

Hele poenget med "fripass" for vaksinerte virker jo meningsløst i og med vaksinerte like godt kan spre smitte som uvaksinerte. Og om nordmenn reiser til land hvor store deler av befolkningen, inkludert personer i risikogrupper er uvaksinerte bidrar nordmenn dermed til å spre smitte og alvorlig sykdon i de landene.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/20/2021 at 7:37 PM, Fibonacci said:

#staythefuckhome 🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄

Forstår hvorfor man har ubalanserte synspunkter når man lever i fortiden.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (17 minutter siden):

Enten så tester man alle på grensen, eller ingen.
Vi har visst lenge at vaksinerte kan spre covid, og det er nok de som er skylden i økningen.
 

Nå snakker jeg om land hvor størsteparten av befolkningen er uvaksinerte, ikke godt vaksinerte land. Det er ikke slik at jeg mener at så lenge noen kan ha coronasmitte i seg; det vil si for all fremtid og i all evighet og for resten av våre liv; så må man holde på med restriksjoner, men det har jeg vel gjort veldig klart og tydelig flere ganger at jeg mener. Jeg snakker om hensynet til befolkninger i for eksempel fattige land som ikke er beskyttet mot alvorlig sykdom og død, ikke om hensynet til en godt vaksinert norsk befolkning. Altså at nordmenn bør unngå reiser til land hvor flertallet av befolkningen ikke er beslkyuttet mot alvorlig sykdom og død fra viruset. Så nei; det er ikke noe behov for testing ved innreise til Norge lenger. Fulsltendig uenig.

Vi har ingen "økning" av interesse i Norge, innleggelsene fortsetter på et veldig lavt nivå grunnet vaksinene, slik hensikten var hele tiden. At det er en "økning" i såkalt smittede, altså positive PCR-tester er fordi man massestester Gud og Hverman under en lav sko og da blir det selvfølgelig det man kaller økt smitte. Og det kan man egentlig bare slutte med. Man BØR slutte med det mener jeg.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Så nei; det er ikke noe behov for testing ved innreise til Norge lenger. Fulsltendig uenig.

Hvor har jeg skrevet at vi skal teste alle?
Jeg mener at vi ikke trenger å teste noen, men at vi klart og tydelig sier at vaksinerte kan smitte.
Mange tror de er immune når de har fått dose 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 minutter siden):

Hvor har jeg skrevet at vi skal teste alle?
Jeg mener at vi ikke trenger å teste noen, men at vi klart og tydelig sier at vaksinerte kan smitte.
Mange tror de er immune når de har fått dose 2.

Du skrev at man burde teste alle ved grensene, noe som ikke er nødvendig når covid-19 ikke lenger er noen alvorlig helsetrussel i Norge og mindre farlig enn influensa grunnet vaksineringen.

Ja, jeg vet at vaksinene ikke gir steril immunitet(det har jeg forklart så mange ganger nå at det begynner å bli slitsomt) og at man fortsatt kan teste positivt på PCR-tester, men de beskytter mot alvorlig sykdom og død og i og med at de gjøtr det er det ikke lenger noen behov for massetesting, daglige tall om "smittetilfeller", nedstenigng, munnbind og så videre. 

Mitt poeng at det gjelder ikke for f.eks land i den tredje verden hvor veldig få har fått vaksinen så der kan norske reisende utgjøre en fare, ikke for seg selv og heller ikke for folk hjemme i Norge, men for befolkningen i de landene.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...