Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Fustasjeopphengsforkobling skrev (16 minutter siden):

ikke er idioter også. Alle vet at vi har et virus i omløp som kan reversere åpningen av samfunnet. Jeg tror derfor de fleste tar sine forholdsregler og ikke bare løper villt ut i gatene i full jubelrus. En fest i ny og ne synes jeg er vel fortjent, men folk tenker seg om, er påpasselige med hygiene osv. Så jeg tror og håper det vil gå bra :)

Covid-19 vil alltid være i omløp. For alltid og for all fremtid. Så ut i fra den logikken kan samfunnet aldri "gjenåpnes". Jeg lever nå helt normalt med den risikoen som kan være der. Det er nå eller aldri. Jeg kan få corona og jeg kommer helt sikkert til å få det en eller flere ganger i livet og det må man være forbedredt på om man har tenkt å leve det som frem til mars 2020 var et normalt liv. Jeg har sluttet helt med begrensninger på eget liv og forholder meg bare til det jeg er tvunget til å forholde meg til. Jeg driver ikke overdreven vasking, coivid smitter via lufta uansett og da spiller det liten til ingen rolle hvor ren man er på hendene. Jeg håndhilser med folk igjen og spør heller ikke de det gjelder om de er vaksinerte eller ikke. Klemming? No problem. Antibac er jeg konsekvent på  å ikke bruke lenger.

Verden vil aldri bli kvitt covid-19 noensinne og det er bedre å bare ta det til seg fremfor å tro at bare vi er flinke nå så er det avsluting av unntakstilstanden og covid er historie. Det kommer ikke til å skje noe sted. Jeg har bestemt meg for at jeg kommer til å dra på turer til utlandet igjen, dog vil tilstanden av normalitet være avgjørende for valg av reisemål. Land med munnbindtvang kommer jeg til å unngå.

Vi så i sommer at det var vill jubel og festing i gatene i Danmark og England under EM og det synes jeg er helt i orden. At andre tar mer ansvar personlig uten at staten bestemmer folks oppførsel synes jeg også er helt i orden.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (7 minutter siden):

Covid-19 vil alltid være i omløp. For alltid og for all fremtid. Så ut i fra den logikken kan samfunnet aldri "gjenåpnes". Jeg lever nå helt normalt med den risikoen som kan være der. Det er nå eller aldri. Jeg kan få corona og jeg kommer helt sikkert til å få det en eller flere ganger i livet og det må man være forbedredt på om man har tenkt å leve det som frem til mars 2020 var et normalt liv. Jeg har sluttet helt med begrensninger på eget liv og forholder meg bare til det jeg er tvunget til å forholde meg til. Jeg driver ikke overdreven vasking, coivid smitter via lufta uansett og da spiller det liten til ingen rolle hvor ren man er på hendene. Jeg håndhilser med folk igjen og spør heller ikke de det gjelder om de er vaksinerte eller ikke. Klemming? No problem. Antibac er jeg konsekvent på  å ikke bruke lenger.

Verden vil aldri bli kvitt covid-19 noensinne og det er bedre å bare ta det til seg fremfor å tro at bare vi er flinke nå så er det avsluting av unntakstilstanden og covid er historie. Det kommer ikke til å skje noe sted. Jeg har bestemt meg for at jeg kommer til å dra på turer til utlandet igjen, dog vil tilstanden av normalitet være avgjørende for valg av reisemål. Land med munnbindtvang kommer jeg til å unngå.

Vi så i sommer at det var vill jubel og festing i gatene i Danmark og England under EM og det synes jeg er helt i orden. At andre tar mer ansvar personlig uten at staten bestemmer folks oppførsel synes jeg også er helt i orden.

Jeg er langt på veg enig. Jeg har vært på fest, ute på byn, skal faktisk igjen imorgen, og jeg håndhilser og lever tilnærmet normalt jeg også. Ja, covid etter vaksine er ikke mye å frykte, men nærmere ønskelig da det gir immunitetsboost som faktisk er bedre enn vaksine. Det betyr ikke at jeg oppsøker det, men at jeg altså ikke er redd, og jeg skjønner at det er veien ut av dette her. Likevel kan det ikke få den konsekvensen at det blir en bombe av smitte i en fei. Det vil kunne få konsekvenser, så jeg holder meteren, vasser ikke i folk hele tiden, unngår å kladde på alt jeg ser, og har litt mer hygienebevissthet enn ellers. Ihvertfall inntil alle som ønsker vaksine har tatt den. Hadde ikke hatt noe problem med å ha på munnbind på bussen eller toget heller f.eks hvis sykehuset her gav beskjed om at nå begynner vi å slite, men det har bare vært 1 måneds tid med munnbindbruk her hvor jeg bor så det har egentlig aldri vært noen issue for meg. Enig i at det er fint med en feiring i gatene en lørdagskveld og en fotballkamp (som under EM) i ny og ne, men jeg ville også da vært litt bevisst på snu meg unna folk og hoste i armhulen f.eks. Det er jeg forsåvidt til vanlig også, men har en liten ekstra bevissthet rundt slikt nå. 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Som sagt så håndhilser jeg igjen men jeg vil selvsagt ikke håndhilse med noen som høres forskjølet og/eller snufsete ut. er tar jeg reservasjoner, men så har jeg alltid hatt reservasjoner mot det siden jeg selvfølgelig ikke liker å bli smittet av noe. Men jeg er ikke redd for det, jeg synes bare det er kjedelig.

Høres helt greit ut. Jeg kan også gi en klem ute på byen f.eks, men jeg står ikke i en ring å synger av full hals kveld etter kveld, eller hopper fra bord til bord for å skåle med alle ukjente. Antibac bruker jeg innimellom når jeg har vært borti mye greier :)

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar

 

Nedward skrev (1 time siden):

Det er 10 innlagte på Oslo universitetssykehus. I alle målestokker, er ikke det noen grunn til å rope noe som helst. Prosentvis er økningen stor fra starten av august, ja. Men 10 personer er fortsatt 10 personer selv om økningen er 900%. Det blir ikke å øke 900% fram til 1. Oktober og hver måned deretter.

Det er absolutt ingen grunn til panikk. I Helse Bergen er det nå 0 innlagte. For en uke siden var det "smitte-alarm" pga fadderuke osv.

 

bergen.png.c6e21054610074c0c6f88c8b1708efa1.png

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter at vi fikk vite dette igår fra UK:

Det er usannsynlig at det å velge å ikke vaksinere barn vil skape problemer for helsetjenesten. Det som betyr noe er byrden av pasientinnleggelser, men det har ikke vært for mange med Delta-varianten, og det er barn med underliggende sykdommer som hovedsakelig blir innlagt. Særlig de med overvekt eller alvorlige nevrologiske problemer. Disse er allerede påtenkt vaksinering. Covid som "barnesykdom" er ikke problemet. 

Samt dette idag fra FHI på Facebook: 

1️⃣Hvorfor stenger ikke Norge ned selv om det er ny smitterekord?
Det er fordi mesteparten av befolkningen er vaksinert (særlig de som har høyest risiko), og derfor godt beskyttet mot alvorlig koronasykdom. Epidemien er derfor en mindre trussel enn den var i mars 2020 da mye ble stengt. Vi må ikke bare se på antallet nye smittede per dag, men også på antallet nye innlagte i sykehus og antall dødsfall, samt alder og vaksinasjonsstatus på disse.


2️⃣Hvorfor ventet man ikke med å åpne opp og fjerne karantene for barn og unge frem til alle var vaksinerte? 
Karantene for elevene ble tatt bort for at elevene skulle få være mer på skolen. I stedet innførte vi et opplegg med testing. Det skal være like bra, og elevene kan gå på skole hver dag. Mer testing er veldig ressurskrevende, og derfor jobber kommunene på spreng med å få dette på plass. 


3️⃣Hvorfor blir reglene mildere med en gang det går bra, sånn at det blusser opp igjen?
Det er fordi tiltakene i samfunnet har store kostnader for befolkningen og bedrifter. Når serveringssteder må holde stengt og arrangementer avlyses, mister folk jobben og bedrifter går konkurs. Disse ulempene må veies mot sykdomsproblemet. Det er ikke lov å ha strenge tiltak som ikke er nødvendige. Tiltak som er spesielt rettet mot barn og unge har store konsekvenser for deres liv, og står ikke i forhold til den lave risikoen som barn og unge har for alvorlig sykdom


4️⃣Hvorfor utsettes barn og unge (som ikke tilbys vaksine) for risikoen for senvirkninger fra koronaviruset, i stedet for at de får vaksinen?
Når vi anbefaler vaksinasjon av en gruppe, må vi veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. Siden korona er en lite alvorlig sykdom blant barn, er fordelene med vaksinasjon ikke så store som for voksne. Selv om risikoen for alvorlig sykdom er liten for barn, kan de likevel få bivirkninger av vaksine, som er en ulempe. Vaksinen er heller ikke godkjent til bruk hos barn under 12 år. Gode studier gjort på barn viser at de aller fleste blir helt friske igjen, og tyder på at barn og ungdom sjelden har langvarige symptomer etter koronasykdom. Voksne blir oftest også helt friske, men her er det flere rapporter om at noen kan ha langvarige symptomer. 


5️⃣Kan vi regne med at barn får korona i løpet av høsten/vinteren?
Når mange voksne er vaksinert, vil epidemien vanskeligere spre seg. Likevel må vi regne med at mange barn og andre uvaksinerte kan bli smittet. Dette vil antagelig skje over noen år.


6️⃣Kan vi blitt kvitt koronaviruset noen gang?
Nei, dette viruset (SARS-CoV-2), forsvinner aldri. Vi blir ferdige med pandemien når de fleste er immune etter vaksinasjon eller har gjennomgått infeksjon. Når de som har høyest risiko for å bli alvorlig syke er vaksinert, er konsekvensene av smitte mindre. De fleste som smittes da vil få mild sykdom, få blir alvorlig syke og sykehusene blir ikke overbelastet. Sykdomsbyrden er da så liten at det blir urimelig med strenge tiltak.


7️⃣Følger vi nå samme strategi som Sverige har gjort når det kommer til flokkimmunitet blant uvaksinerte barn?
At mange uvaksinerte barn en eller annen gang vil bli smittet, er ikke en strategi, men en naturlig konsekvens av at viruset alltid vil være her. Det gjøres fortsatt tiltak for å begrense smitte; for det første skal personer som har symptomer på luftveisinfeksjon ikke møte i barnehagen, på skole eller på jobb, men holde seg hjemme og teste seg. I tillegg blir de som får påvist covid-19 satt i isolasjon, og de de bor sammen med settes i karantene. Det er ikke en målsetning at alle barn skal smittes. 


8️⃣Er hurtigtester og selvtester en falsk trygghet?
Nei. Disse testene kan vise om du akkurat nå har så mye virus i luftveiene at du kan smitte andre. Er testen negativ, er du sannsynligvis trygg for andre det nærmeste døgnet. Hvis du har symptomer og testen er negativ, kan du være nesten helt sikker på at symptomene skyldes noen annet enn korona.


9️⃣Hvor farlig er det for barn å bli smittet av koronaviruset?
Barn og unge får oftest svært milde symptomer på covid-19, eller ingen symptomer i det hele tatt: 20-30 % får ingen symptomer. De som får symptomer kan få vondt i halsen, hoste, hodepine, og slapphet, og noen får kroppsverk og feber.


🔟Hvor mange barn blir alvorlig syke/dør av covid-19?
Norske tall viser at 0,4 % av de som får påvist koronainfeksjon i aldersgruppen 0-17 år, blir innlagt på sykehus. Gjennomsnittlig liggetid på sykehus er 2 døgn, noe som tyder på at de fleste fort blir friske igjen. Barn under 1 år blir oftest lagt inn på sykehus av alle i aldersgruppen 0-17 år. Dette er kjent også fra andre infeksjoner hos barn, da de minste barna tåler både feber og luftveissymptomer dårligere enn større barn. I tillegg er det lavere terskel for å legge inn de minste barna. I Norge har det til nå vært om lag 140 barn innlagt på sykehus siden pandemiens start, og det har vært to dødsfall i aldersgruppen 0-19 år i Norge. 


1️⃣1️⃣Hvordan utarter long-covid seg? Er det mange som får dette?
Senfølger etter covid-19 (som noen kaller long-covid) er en dårlig definert tilstand. Ulike symptomer er rapportert hos voksne; tap av luktesans, utmattelse, tungpustet eller kognitive problemer. Hos barn og unge ser det ut til at det er sjeldnere med langvarige symptomer etter gjennomgått covid-19. I studier der man har sammenlignet symptomer hos barn som har gjennomgått covid-19 med barn som ikke har gjennomgått covid-19, har de fleste ingen symptomer etter 4-12 uker. Hos de som har symptomer etter infeksjon, er det også sett symptomer i kontrollgruppen som ikke hadde covid-19. Selv om enkelte barn eller ungdom en sjelden gang likevel kan få langvarige symptomer etter infeksjon, ser det ikke ut til at dette er vanlig hos barn og unge. Langvarige symptomer etter en infeksjon vet vi også kan oppstå etter andre infeksjoner, som for eksempel kyssesyke hos ungdom. Det er også viktig å understreke at vi ikke direkte kan overføre kunnskap om infeksjon hos voksne, til barn; vi vet at covid-19 utarter svært ulikt både med hensyn til symptomer, alvorlighet og risiko for død. 


1️⃣2️⃣Hvordan skal foreldre forholde seg til økt smitte i barnehage og på skole hvor barna går?
Vi forstår at foreldre kan bli bekymret, når alle nyheter har handlet om covid-19 i halvannet år. Det er imidlertid svært viktig å understreke at covid-19 ikke er en alvorlig infeksjon for de fleste barn, og at de få barna som trenger sykehusinnleggelse får god behandling og det er god prognose, selv for det alvorligste sykdomsbildet hos barn: betennelsestilstanden MIS-C.


1️⃣3️⃣Hvorfor ha grønne/åpne skoler og barnehager når vi ser en stor smitteøkning?
Tiltak i skoler og barnehager var ikke primært for barnas skyld, men for å beskytte voksne. Barn og unge har hatt en høy belastning og høy tiltaksbyrde under pandemien så langt fordi man ønsket å holde smittenivået nede inntil store deler av risikogruppene og den voksne befolkningen var vaksinert. Barn har lav risiko for å bli alvorlig syke av covid-19, og det store flertallet blir helt symptomfrie etter sykdommen. Da må forholdsmessigheten i tiltakene vurderes; strenge tiltak for en sykdom som ikke er så alvorlig for barn og ungdom, er ikke forholdsmessig. 


1️⃣4️⃣Hvilke regler for test, karantene og isolasjon gjelder for barn, unge og deres nærkontakter nå?
Alt dette står beskrevet på https://www.helsedirektoratet.no/.../testing-erstatte....


1️⃣5️⃣Er det sannsynlig at det blir ny lockdown og hjemmeskole for mange pga. deltavarianten? 
Nei, det er lite sannsynlig. I noen kommuner kan det kanskje bli nødvendig å øke tiltaksnivået i skolen til gult, og det kan innføres jevnlig testing for å få oversikt over situasjonen. Hjemmeskole med digital undervisning er et svært strengt tiltak, og har godt dokumenterte negative konsekvenser for barn og unge. For å bruke dette tiltaket må konsekvensene for smittespredning være alvorlige. Slik sykdommen er hos barn og unge, står et slikt tiltak ikke i forhold til konsekvensene.

 

Etter dette skriver VG at regjeringen nå vil tilby vaksine til barn 12-15 år (i første omgang 1 dose):

Smitteverndirektør i FHI, Geir Bukholm, sier de er helt enige i at det aller beste hadde vært å få vaksinert enda flere før skolestart – både 16–17-åringer og 12–15-åringer.

– Årsaken til at det ikke har skjedd, er at vi ikke har hatt vaksinene tilgjengelige før nå.

– Hvis vi hadde hatt ubegrenset tilgang til vaksiner, hadde det ikke vært nødvendig å gjøre prioriteringer i tid på denne måten. Dessverre har vi ikke hatt en ubegrenset tilgang til vaksiner.

– Det er svært viktig for oss i FHI at alle forhold vedrørende tiltak overfor barn skal være nøye vurdert og ha gode begrunnelser. Dette inkluderer vaksinasjon av barn. Vi ønsker å spare barn fra unødvendige tiltak, unødvendige medisinske intervensjoner og unødvendige bivirkninger, sier Bukholm.

– Det er mindre erfaring ved bruk av disse vaksinene enn for vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet, og det krever spesielt grundig og balansert vurdering. Det synes vi nå vi har gjort.

 

Hva skjer?

Først skriver FHI på FB at siden korona er en lite alvorlig sykdom blant barn så er fordelene med vaksinasjon ikke så store som for voksne, på direkte spørsmål om hvorfor barn utsettes for korona istedenfor å få vaksine. Noen timer senere sier FHI at de nå vil tilby vaksine til barn. Årsaken har da ingenting med det FHI skrev på FB noen timer tidligere å gjøre, men er fordi man ikke hadde vaksiner tilgjengelig før nå. Hvordan henger dette sammen? 

I UK sies det at Covid ikke må ses på som en "barnesykdom". I VG sier professor i medisinsk mikrobiologi, Ørjan Olsvik, at vi vaksinerer barn med alle barnevaksiner verden over, men av en eller annen grunn har det vært motstand mot å vaksinere dem mot corona. What???

Er det bare VG som har forvridd saken noe her for klikk-verdi, eller hva skjer?

Barn som er utsatt bør vel vaksineres. Sånn sett er det vel greit at de åpner for frivillig vaksinering, men ifølge denne infoen gjelder det ca 0,4 % i gruppen 0-17 år (hvor flesteparten er under 1 år). Ifølge UK er det barn med underliggende sykdommer (særlig overvekt eller alvorlige nevrologiske problemer) som bør vaksineres. Så hvor viktig er det å vaksinere et friskt barn under 18 år? Vel.. det får en vurdere og velge selv, men jeg holder med FHI pre-VG artikkelen: 

Når vi anbefaler vaksinasjon av en gruppe, må vi veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. Siden korona er en lite alvorlig sykdom blant barn, er fordelene med vaksinasjon ikke så store som for voksne. Selv om risikoen for alvorlig sykdom er liten for barn, kan de likevel få bivirkninger av vaksine, som er en ulempe. Vaksinen er heller ikke godkjent til bruk hos barn under 12 år. Gode studier gjort på barn viser at de aller fleste blir helt friske igjen, og tyder på at barn og ungdom sjelden har langvarige symptomer etter koronasykdom.

Nå må det ikke gå sport i dette her ala hva man hører fra USA hvor foreldre skjenner på hverandre for å ha gitt/ikke gitt vaksinen til sitt barn, og barna selv risikerer å havne i mobbemodus med en "oss og dem"-greie. Friske barn har svært liten grunn til å ta noen vaksine, men de som ønsker det står jo fritt til å gjøre det.

 

 

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner å ta bra av i Australia om dagen.

And the government of South Australia, one of the country’s six states, developed and is now testing an app as Orwellian as any in the free world to enforce its quarantine rules. People in South Australia will be forced to download an app that combines facial recognition and geolocation. The state will text them at random times, and thereafter they will have 15 minutes to take a picture of their face in the location where they are supposed to be. Should they fail, the local police department will be sent to follow up in person. “We don’t tell them how often or when, on a random basis they have to reply within 15 minutes,” Premier Steven Marshall explained. “I think every South Australian should feel pretty proud that we are the national pilot for the home-based quarantine app.”

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

Årsaken har da ingenting med det FHI skrev på FB noen timer tidligere å gjøre, men er fordi man ikke hadde vaksiner tilgjengelig før nå. Hvordan henger dette sammen? 

Enig i at det er en rotete begrunnelse. 

 

jallajall skrev (14 minutter siden):

Begynner å ta bra av i Australia om dagen.

Hørte en samtale mellom to økonomer, som sa at Australia i praksis var solgt ut til Kina. Når du ankommer Australia er en stor del av skiltene på kinesisk. Og Australia sin økonomi er veldig avhengig av Kina. Dette skjønner jeg, men hvorfor skal det være det samme som at Kina krever en kinesisk lockdown i Australia? Kanskje det er noe med det mentale, at Australia har overtatt en tenkemåte derfra. Allerede i årene før korona vedtok Australia lover som skulle beskytte regjeringen mot kritikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (1 time siden):

“I think every South Australian should feel pretty proud that we are the national pilot for the home-based quarantine app.”

Ja hvor stolt kan man være av å bli behandlet som noen som har gjort noe kriminelt, før man har gjort noe...

Dette blir det samme som fotlenken man bruker på kriminelle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (6 timer siden):

Begynner å ta bra av i Australia om dagen.

And the government of South Australia, one of the country’s six states, developed and is now testing an app as Orwellian as any in the free world to enforce its quarantine rules. People in South Australia will be forced to download an app that combines facial recognition and geolocation. The state will text them at random times, and thereafter they will have 15 minutes to take a picture of their face in the location where they are supposed to be. Should they fail, the local police department will be sent to follow up in person. “We don’t tell them how often or when, on a random basis they have to reply within 15 minutes,” Premier Steven Marshall explained. “I think every South Australian should feel pretty proud that we are the national pilot for the home-based quarantine app.”

Kvalmt..Men så lenge befolkingen der nede tolerer/ godtar det så får dem som fortjent..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, jallajall said:

Begynner å ta bra av i Australia om dagen.

And the government of South Australia, one of the country’s six states, developed and is now testing an app as Orwellian as any in the free world to enforce its quarantine rules. People in South Australia will be forced to download an app that combines facial recognition and geolocation. The state will text them at random times, and thereafter they will have 15 minutes to take a picture of their face in the location where they are supposed to be. Should they fail, the local police department will be sent to follow up in person. “We don’t tell them how often or when, on a random basis they have to reply within 15 minutes,” Premier Steven Marshall explained. “I think every South Australian should feel pretty proud that we are the national pilot for the home-based quarantine app.”

Høres ut som en grei måte å få statsstøtte til mobiltelefonkjøp. Hevde at man ikke har en fungerende mobil. Slå den av. Si opp abonnementet. Leve off the grid.

Endret av G
Lenke til kommentar

Er i denne provinsen nå. Så at noen diskuterte breakthrough smitte i den norske covid-tråden:

Quote

[snip] But then why is the number of breakthrough infections going up?

When there is more virus circulating, like it is during this fourth wave, the chance that anybody gets infected goes up – including people who are fully vaccinated. We also need to look at the number of breakthrough infections in light of the total number of people who have been vaccinated – as more and more of us get vaccinated, millions of people just in BC, the number of infections found in vaccinated people will go up. But remember, vaccinated people who do get sick are still much less likely to get severely sick.

We are also keeping a close eye on the Delta variant, which is the main variant circulating now. This variant is better at moving from person to person, and can make unvaccinated people even more sick than the original virus. People who have had only one shot are also getting sick more often than they did with previous variants. But the good news is that the vaccines still provide excellent protection against hospitalization and death for people who have been vaccinated – especially after completing both doses!

What does it all mean?

Even if you are vaccinated, it is possible to get COVID-19, but this is much less likely to happen and you will be protected from severe disease. This is true even with the Delta variant being in BC. It is more important than ever to ensure you get both doses of the vaccine so you are fully vaccinated – and fully protected. Continue to follow health protocols - like wearing a mask, stay safe and if you have any symptoms of COVID-19, be sure to get tested even if you are fully vaccinated (link to testing info on bccdc) as you can still spread the disease.

The vaccines are working! They are saving lives, and so can you - thank you for doing your part by getting vaccinated to protect yourself, your family and community

https://www.fnha.ca/about/news-and-events/news/breakthrough-infections-does-it-mean-the-vaccine-has-stopped-working

Her har det på nytt blitt påbud med munnbind-bruk, etter en stund uten behov for noe slikt (hva jeg ble fortalt). Har ikke satt meg ordentlig inn i det. Håper at de er fornuftige nok til at det ikke gjelder utendørs når det ikke er trengsel. Bruker det innedørs på offentlig sted og i bygget hvor personen med Alzheimer bor. Er i Vancouver.

I bygget her så er det munnbind-påbud fordi det kun bor seniorer. Er en temperatur-bot du scannes i inngangsparti av.

Samt heisknapper har 3D-i-luften-skanner på utside og innside. Berøringsfritt. Ser ut som en lyslist i grunn. Er også antibac på alle heisdører i hver etasje.

Endret av G
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (14 timer siden):

Etter at vi fikk vite dette igår fra UK:

Det er usannsynlig at det å velge å ikke vaksinere barn vil skape problemer for helsetjenesten. Det som betyr noe er byrden av pasientinnleggelser, men det har ikke vært for mange med Delta-varianten, og det er barn med underliggende sykdommer som hovedsakelig blir innlagt. Særlig de med overvekt eller alvorlige nevrologiske problemer. Disse er allerede påtenkt vaksinering. Covid som "barnesykdom" er ikke problemet. 

Samt dette idag fra FHI på Facebook: 

1️⃣Hvorfor stenger ikke Norge ned selv om det er ny smitterekord?
Det er fordi mesteparten av befolkningen er vaksinert (særlig de som har høyest risiko), og derfor godt beskyttet mot alvorlig koronasykdom. Epidemien er derfor en mindre trussel enn den var i mars 2020 da mye ble stengt. Vi må ikke bare se på antallet nye smittede per dag, men også på antallet nye innlagte i sykehus og antall dødsfall, samt alder og vaksinasjonsstatus på disse.

 

 

 

Det som stpr her er så innlysende og klart og jeg fatter ikke hvorfor så mange; da spesielt media og til og med politikere ikke ønsker å ta det innover seg. Det er egentlig alt vi trenger å vite. Nå er kjeden burtt, eller strukket og ingripende tiltak er ikke lenger legitimt.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (12 timer siden):

Herregud, Australia har nå offisielt blitt verre enn Nord-Korea! Hvordan kunne dette skje?

Australia minner nå om Vichy-regimet i Frankrike under 2.verdenskrig, en regjering av i utgangspunktet konservative politikere som "muterte" til nazisme under påvirkning av tysk okkupasjon og brente alle broer så det ikke var noen vei tilbake.

Det er det de gjør i Australia; brenner alle broer. Tror ikke de vil finne veien tilbake til noe liberalt demokrati etter at de fleste innbyggerne er fullvaksinerte heller; dette har gått såpass langt at en slik prosess vanskelig lar seg reversere i den virkelige verden. Det er slik fascisme oppstår, det som skjer i Australia nå.

Som man ser og leser:

https://www.dagbladet.no/nyheter/oppror-full-fest-i-lockdown/74180303

Australierne trekker til strendene uten munnbind til tross for totalforbud. Dette må være selve definisjonen av "peacful protests". Det er vitenskapelig bevist at covid ikke smitter på strendene, det har ikke vært noe utbrudd knyttet til strender noe sted i verden; så dette er et gedigent og jeg vil si ondsinnet maktmisbruk fra en regjering jeg nå veldig tydelig vil definere som høyreekstrem. Dette er ikke smittevern, det er maktmisbruk på høyt nivå og burde ha blitt møtt med internsajonal fordømmelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Morromann interessant det du nevner om strender der.

Hva gjelder fascisme, så ville jeg ventet å sett det an. Selvsagt virker det dere beskriver om Australia inngripende, men det er ikke snakk om at de driver med systematisk mord. Virker overdrevent av dere å bruke fascistmerkelappen.

Har dere ikke en ny merkelapp som passer litt bedre?

Lenke til kommentar
G skrev (7 timer siden):

interessant det du nevner om strender der.

Har hørt det har vært sånn i England, Spania og Hellas også. Vet ikke om det er bedre nå. Man fikk bot dersom man var ute og gikk tur. Youtuberen GeoWizard forsøkte å gå gjennom Skottland i en rett linje, og fikk da beskjed av en bonde at det ikke var greit å kladde på gjerdene og sånn under en pandemi. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...