Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

23 hours ago, tigerdyr said:

Jeg var i Danmark for en måned siden (kjørte hele veien gjennom Sverige).  Jeg skrev en oppsummering om dette tidligere, men kanskje i en annen tråd, men altså kortversjonen er:  det var satt opp kontrollpost rett etter Øresundsbroen, men den var helt ubemannet så det var bare å kjøre gjennom.  Der var heller ingen bemanning da jeg kjørte hjem.  Begge gange var midt på dagen.  Men ja, det gjelder regler for corona-sertifikat, men det blir jo litt opp til den enkelte når det ikke sjekkes av nogen.  I praksis var grensen helt åpen, men siden det var satt opp en midlertidig kontrollpost må man nok regne med at det kan forekomme stikkprøvekontroller. 

Har ikkje fått med meg den reisa di. :) Teori for innreise til danmark samsvarer svært dårlig med praksisen. Blir spennande om alt av kontroll opphører den 10 september. Takker for oppklaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

China reports 33 COVID-19 cases for Aug 28, none local

Sitat

All the cases were imported, the health authority said, compared with one local infection the previous day.

China reported 20 new asymptomatic coronavirus cases, which the country does not classify as confirmed infections. All the new asymptomatic cases were also from abroad.

New Chinese vaccine 77 percent effective against Delta variant

Sitat

A late-stage clinical trial has found a three-dose Chinese vaccine developed by Chongqing Zhifei Biological Products to be nearly 82 percent effective in preventing diseases related to COVID-19 and over 77 percent effective against the highly transmissible Delta variant of the novel coronavirus, the company said last week.

 

Endret av Subara
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 timer siden):

 

Ny coronavariant skremmer

En ny coronavariant får sterke fotfeste Sør-Afrika. Forskere mener den nye typen er farligere enn Delta-varianten.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-coronavariant-skremmer/74166073

 

Selveste dommedagsprofeten Eric-Feigl Ding er også ute med FUD rundt dette

 

Man kan si mye om Eric Feigl-Ding, men han var tidlig ute med å advare mot Delta og han hadde rett. Det han gjør er ikke mye annet enn å være tidlig ute med å formidle informasjon om nye varianter. Om du tolker det som dommedagsprofeti så er det på din kappe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (41 minutter siden):

Man kan si mye om Eric Feigl-Ding, men han var tidlig ute med å advare mot Delta og han hadde rett. Det han gjør er ikke mye annet enn å være tidlig ute med å formidle informasjon om nye varianter. Om du tolker det som dommedagsprofeti så er det på din kappe.

Når man advarer om alt og ikke noe så treffer man jo gjerne noen ganger.

Litt som benbjo som spår dommedagen hver uke, en dag får han vel riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, DaniNichi said:

Når man advarer om alt og ikke noe så treffer man jo gjerne noen ganger.

Litt som benbjo som spår dommedagen hver uke, en dag får han vel riktig.

Du mener at Jehovah's vitner også får rett om dommedag da?

Faktisk så fikk dette innlegget meg til å tenke at du synes å tro sterkere på dommedagsutfallet enn brorparten av deltakerne i denne diskusjonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Make the unvaccinated pay out for their deadly decisions

(CNN)It's time to stop forcing the vaccinated majority of Americans to accommodate those who refuse to take this simple step -- especially now that at least one Covid-19 vaccine has been fully approved.

Quote

The refusal of many Americans to be vaccinated has imposed financial costs on the rest of us. For example, in an analysis last week, the Kaiser Family Foundation estimated that the hospitalization cost of treating preventable Covid-19 in unvaccinated patients during June and July alone was $2.3 billion -- with the costs "borne not only by patients but also by society more broadly."

https://www.cnn.com/2021/08/26/opinions/make-the-unvaccinated-bear-financial-costs-for-their-decision-banzhaf/index.html

Kun i USA som har et forsikringsdrevet helsevesen? Kun i USA som tok på seg en uansvarlig covid-katastrofe i USA?

Juni og juli alene kostet amerikanerne 20 milliarder norske kroner anslås det.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Du mener at Jehovah's vitner også får rett om dommedag da?

Faktisk så fikk dette innlegget meg til å tenke at du synes å tro sterkere på dommedagsutfallet enn brorparten av deltakerne i denne diskusjonen.

Rart det når jeg er i motsatte tankegang der jeg tenker at ting blir bra og at ting er ikke så farlig som først antatt noe jeg har hatt riktig på minst 8/10 ganger her inne.

Lenke til kommentar
8 hours ago, DaniNichi said:

Rart det når jeg er i motsatte tankegang der jeg tenker at ting blir bra og at ting er ikke så farlig som først antatt noe jeg har hatt riktig på minst 8/10 ganger her inne.

Jeg har fulgt med litt så ikke bekymre deg så mye. Men innleggssvaret mitt tok litt tak i hvordan du ordla deg. Så man kunne jo misoppfatte deg.

Altså er det "..en dag får han vel riktig".

Det var vel en litt rar måte å si det på. Kan tenkes at du prøvde deg på ironi, men da må du også være forberedt på misforståelser. Som at du er litt åpen for at Benbjo får et dommedagsinnfrielse for noe rundt covid.

Nå venter jeg vel mest et "Oh, hell no" i retur, men det kan man jo ikke vite helt sikkert.

Var da svært ambisiøst av deg til å utnevne seg til 8/10 riktig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Oppdatering fra UK samsvarer med hva FHI, Norske myndigheter (og andre land) har anbefalt å gå for, og som er hovedårsak til at jeg selv tok 1. dose for 4 uker siden nå (om jeg også tar 2. dose vet jeg ikke helt enda). Selv ser jeg på dette med optimistiske øyne og positivitet. Det betyr at vi endelig kan gå inn i en ny fase hvor vi ikke trenger å frykte Covid på samme måte lenger :)

Hovedpunkter fra nedenforstående video-melding ved Dr John Campbell:

- Det oppnås ingen flokkimmunitet som stopper viruset selv ved høy vaksinedekning. Delta infiserer også fullvaksinerte (nyeste data tilsier 50 % beskyttelse mot infeksjon).

- Uvaksinerte vil også på et tidspunkt møte viruset. Alle vil det. Vi har ingenting som stopper infeksjon. (derfor viktig, spesielt for de med underliggende sykdommer og eldre at de vaksinerer seg)

- Vaksinerte vil også smitte videre 

- Sjansen for sykehusinnleggelse, alvorlig sykdom og død er fremdeles 90-96 % redusert for vaksinerte. Derfor liten grunn til panikken som preger en del selv om jeg forstår bekymringen, men høye smittetall skaper unødvendig frykt når de ikke fører til sykdomsbyrde.

- Det mistenkes at viruset vil mutere frem nye varianter som er enda bedre på å infisere vaksinerte (forhåpentligvis ikke mer sykdomsfremkallende). Jeg håper virkelig ikke at vi havner i en stiuasjon med ADE. Det ville vært katastrofe.

- Lite poeng med massetesting da viruset vil være overalt. Bedre å teste syke (som ved influensa). Angela Merkel sier de slutter med frivillig testing i Tyskland 11 oktober. Derfor vil grafene over nye smittede bli irrelevante fremover.

- Vinter-bølge blir u-unngåelig

- Det vurderes 3. dose, men vaksine + naturlig infeksjon vil nok være det beste

- Det gir mening å teste syke, mens for nærkontakter som føler seg friske gir det mening å gå på skolen f.eks

- Det er usannsynlig at det å velge å ikke vaksinere barn vil skape problemer for helsetjenesten. Det som betyr noe er byrden av pasientinnleggelser, men det har ikke vært for mange med Delta-varianten, og det er barn med underliggende sykdommer som hovedsakelig blir innlagt. Særlig de med overvekt eller alvorlige nevrologiske problemer. Disse er allerede påtenkt vaksinering. Covid som "barnesykdom" er ikke problemet. 

Husk også å ta litt ekstra vitamin D fremover når solen begynner å forlate oss nå mot høsten.

 

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (16 timer siden):

[Masse info]

God oppsummering!

Dette er realitetene vi alle må forholde oss til fremover. Viruset har kommet for å bli, og er ustanselig og uunngåelig. Så vi må bare leve med det så godt det lar seg gjøre. Tiden for å prøve å stoppe eller utrydde det er forbi. Og vi kan like godt slutte med sjokk-overskrifter om rekord-smittetall.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (28 minutter siden):

God oppsummering!

Dette er realitetene vi alle må forholde oss til fremover. Viruset har kommet for å bli, og er ustanselig og uunngåelig. Så vi må bare leve med det så godt det lar seg gjøre. Tiden for å prøve å stoppe eller utrydde det er forbi. Og vi kan like godt slutte med sjokk-overskrifter om rekord-smittetall.

I flere land går nå livet videre og man har innstilt seg på en post-covid-tid hvor dette ikke lenger er det viktigste. I Norge fortsetter man på mange måter som om vaksinen aldri har funnet sted og at vi befinner oss i en like kritisk situasjon som våren 2020. Men jeg regner med at vi vil se en "domino-effekt". Når land som Danmark går helt tilbake til det normale påvirker det også andre land slik at disse til slutt avslutter unntakstilstanden. Norge også selv om Norge er kjent for å henge langt etter andre land, men vi vil jo ikke ende opp som en ensom tiltaks-utpost i Europa. I andre land driver ikke media lengerrmed daglige oppdateringer om såkalte smittetall, eller positive PCR-tester som jeg kaller det; der er det et tilbakelagt stadium.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Morromann said:

I flere land går nå livet videre og man har innstilt seg på en post-covid-tid hvor dette ikke lenger er det viktigste. I Norge fortsetter man på mange måter som om vaksinen aldri har funnet sted og at vi befinner oss i en like kritisk situasjon som våren 2020. Men jeg regner med at vi vil se en "domino-effekt". Når land som Danmark går helt tilbake til det normale påvirker det også andre land slik at disse til slutt avslutter unntakstilstanden. Norge også selv om Norge er kjent for å henge langt etter andre land, men vi vil jo ikke ende opp som en ensom tiltaks-utpost i Europa. I andre land driver ikke media lengerrmed daglige oppdateringer om såkalte smittetall, eller positive PCR-tester som jeg kaller det; der er det et tilbakelagt stadium.

Virkelig? Gjør vi det? Vi har nesten 2000 daglige tilfeller nå og livet går mer eller mindre som normalt. Det er nesten ingen tiltak. Hadde dette vært våren 2021 til og med hadde landet vært stengt ned for lengst. 

Det sagt så har allerede Ullevål begynt å rope varsko pga økende antall innleggelser. Vi kan ikke slutte med tiltak enda av åpenbare årsaker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

1 hour ago, Morromann said:

I flere land går nå livet videre og man har innstilt seg på en post-covid-tid hvor dette ikke lenger er det viktigste. I Norge fortsetter man på mange måter som om vaksinen aldri har funnet sted og at vi befinner oss i en like kritisk situasjon som våren 2020.  

Varför ikke testa att hålla dig till fakta noen gång? Det du skriver över är bara helt otroligt dumt. 

Hvis vi hade fått dagens smittetal mellan mars 2020 till kanske mai-juni 2021 så hade Norge stengt ned allt och mycket möjligt också infört portforbud. Nu gör man in det närmast inget alls. 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (22 minutter siden):



Det sagt så har allerede Ullevål begynt å rope varsko pga økende antall innleggelser. Vi kan ikke slutte med tiltak enda av åpenbare årsaker. 

Det er 10 innlagte på Oslo universitetssykehus. I alle målestokker, er ikke det noen grunn til å rope noe som helst. Prosentvis er økningen stor fra starten av august, ja. Men 10 personer er fortsatt 10 personer selv om økningen er 900%. Det blir ikke å øke 900% fram til 1. Oktober og hver måned deretter.

Endret av Nedward
  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 minutter siden):

 

Varför ikke testa att hålla dig till fakta noen gång? Det du skriver över är bara helt otroligt dumt. 

Hvis vi hade fått dagens smittetal mellan mars 2020 till kanske mai-juni 2021 så hade Norge stengt ned allt och mycket möjligt också infört portforbud. Nu gör man in det närmast inget alls. 

Vel, våren 2020 hadde man ikke det testregimet man har nå og jeg tror smittetallene var dramatisk mye høyere enn de offisielle. Uansett, poenget er likevel at mange andre land nå forholder seg til at vaksinen har brutt kjeden mellom smitte og død og at det derfor ikke er riktig å behandle dette som en fortsatt trussel mot den nasjonale folkehelsen. Derfor bør man ikke bare utsette opphevelsen av unntakstilstanden, man bør oppheve den helt og holdent. Og det er vel ingen land som er helt der ennå, men i Danmark er situasjonen slik at stort sett alle frihetsbegrensende tiltak nå er historie. Munnbindene er borte, nesten alt er åpent og det er heller ingen krav om avstand. Offisielt må man ha coronapass eller negativ test i butikker og severingssteder men det er langt fra alle som håndhever dette.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

I flere land går nå livet videre og man har innstilt seg på en post-covid-tid hvor dette ikke lenger er det viktigste. I Norge fortsetter man på mange måter som om vaksinen aldri har funnet sted og at vi befinner oss i en like kritisk situasjon som våren 2020. Men jeg regner med at vi vil se en "domino-effekt". Når land som Danmark går helt tilbake til det normale påvirker det også andre land slik at disse til slutt avslutter unntakstilstanden. Norge også selv om Norge er kjent for å henge langt etter andre land, men vi vil jo ikke ende opp som en ensom tiltaks-utpost i Europa. I andre land driver ikke media lengerrmed daglige oppdateringer om såkalte smittetall, eller positive PCR-tester som jeg kaller det; der er det et tilbakelagt stadium.

Vel.. Andre land har også vært i den fasen Norge er i nå hvor det har vært en del usikkerhet. Leger og professorer som frykter det værste, men det har vist seg at den smittebølgen som kommer ved åpning stabiliserer seg etterhvert og at det blir overkommelig for helsetjenesten. 

Viktig å huske på at folk ikke er idioter også. Alle vet at vi har et virus i omløp som kan reversere åpningen av samfunnet. Jeg tror derfor de fleste tar sine forholdsregler og ikke bare løper villt ut i gatene i full jubelrus. En fest i ny og ne synes jeg er vel fortjent, men folk tenker seg om, er påpasselige med hygiene osv. Så jeg tror og håper det vil gå bra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...