Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (28 minutter siden):

Hva er det egenlig som er trolling? Jeg har en annen mening enn mange andre i diskusjonen men som selv stadig flere helseeksperter nå er enige om; at det er tallet innalagte og døde som må telle mer enn antall smittede. Jeg skjønner ikke hvorfor det er trolling. Og et svar må innheolde flere momenter for å gjøre det klart hva jeg mener siden dette er en komoleks diskusjon. Jeg fortsår ikke hvorfor det oppfattes slik. Jeg respekterer at folk har andre meninger enn meg om dette men jeg har ikke tenkt å si at det er trolling av den grunn.

Jeg mener det er trolling når du gang etter gang kommer med påstander, men ikke gidder å svare på spørsmål du blir stilt.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
toreae skrev (2 minutter siden):

Jeg mener det er trolling når du gang etter gang kommer med påstander, men ikke gidder å svare på spørsmål du blir stilt.
 

Jeg vet ikke hva du konkret sikter til men om det er snakk om at jeg ikke alltid svarer på et innlegg så er dvel det fordi jeg ikke alltid er tilgjengelig på å svare alle spørsmål i en diskusjonstråd kanskje. Og det er det vel få om noen som er. Men jeg har jo svart deg hvorfor jeg mener det er viktigere med antall innlagte og døde nå. Og det er på grunn av vaksineringen og hvordan vaksinene virker. Men jeg tror jeg lar videre diskusjon om akkurat det ligge. Om det er ting jeg har skrevet lenger tilbake i debatten er det mye jeg ikke er stolt av og som jeg tar full selvkritikk på. Men man husker ikke alt i en diskusjon som har pågått i halvtannet år.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, toreae said:

 Antall smittede mener jeg er det viktigste infoen som blir gitt ut offentlig. 

Tror jag förstår var du menar. Antal smittede tillsammans med kunskap i vad det kommer medföra senast är den bästa informationen vi har och den vi bör styra efter.

Vad som är viktigast information för en vanlig person tycker jag dock är smittetal, inlagda, döda (ja, egentligen allt). Hvis vi ikke också visar det sambandet mellan smittede och inlagda/döda så är ikke antalet smittede så intressant det heller. 

Förstår dokk ikke hur många gånger man må påpeka att inlagda och döda kommer efter smittetall och att man ikke kan jämföra dem på en given dag når smittede ökar eller minskar. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (4 timer siden):

Förstår dokk ikke hur många gånger man må påpeka att inlagda och döda kommer efter smittetall och att man ikke kan jämföra dem på en given dag når smittede ökar eller minskar.

Man skulle nesten tro at syke og døde av korona ikke hadde vært smittet først av korona, med den argumentasjonen. 

Skulle selvfølgelig tatt med at det ikke var ment til deg, men til de som argumenterer på den måten.

Endret av toreae
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, tigerdyr said:

Der har ikke vært testing på grensen inn mot Danmark i lang tid, men stikkprøvekontroller på om papirene er i orden.  Det har muligens vært mer kontroll på flytrafikken.  Ser uansett ikke ut til å ha påvirket hverken smittetallet eller hvor mange som dør av det; det har vært stabilt lenge og antall døde per dag har lagt på 0 - 3 siden mars med snitt på rundt 1 per dag.  Men joda, blir spennende å se hva som skjer, men uansett om fler blir smittet, er det mest relevante om antall døde begynner å klatre voldsomt. 

Er det riktig? Det vesle eg har funne av info tilseie at man ikkje får komme inn i danmark utan corona-sertifikat eller at man har førelagt ein test kort tid førut, eventuellt må man i karantene/isolasjon. Er og styrt av farge på landa(smittetal) og kva land man kommer fra. Har ikkje funne noko om stikkprøvekntroller.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Maabren said:

Er det riktig? Det vesle eg har funne av info tilseie at man ikkje får komme inn i danmark utan corona-sertifikat eller at man har førelagt ein test kort tid førut, eventuellt må man i karantene/isolasjon. Er og styrt av farge på landa(smittetal) og kva land man kommer fra. Har ikkje funne noko om stikkprøvekntroller.

Jeg var i Danmark for en måned siden (kjørte hele veien gjennom Sverige).  Jeg skrev en oppsummering om dette tidligere, men kanskje i en annen tråd, men altså kortversjonen er:  det var satt opp kontrollpost rett etter Øresundsbroen, men den var helt ubemannet så det var bare å kjøre gjennom.  Der var heller ingen bemanning da jeg kjørte hjem.  Begge gange var midt på dagen.  Men ja, det gjelder regler for corona-sertifikat, men det blir jo litt opp til den enkelte når det ikke sjekkes av nogen.  I praksis var grensen helt åpen, men siden det var satt opp en midlertidig kontrollpost må man nok regne med at det kan forekomme stikkprøvekontroller. 

Lenke til kommentar
On 8/28/2021 at 7:51 AM, nirolo said:

Hadde alle som kunne tatt vaksinen ville smittespredningen og konsekvensene av C19 vært mindre også. Jeg håper alle uvaksinerte tar til fornuften og vaksinerer seg (selvsagt unntak for de som ikke kan av medisinske grunner).

Så alle som ikke er vaksinert ville c19 hvert mindre?

De som sprer smitten er de som reiser.

Hvorfor går smitten opp i norge nå?

Eller er det fordi jeg ikke reiser, eller dem som må reise?

Seriøst:shrug:

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, tigerdyr said:

Jeg var i Danmark for en måned siden (kjørte hele veien gjennom Sverige).  Jeg skrev en oppsummering om dette tidligere, men kanskje i en annen tråd, men altså kortversjonen er:  det var satt opp kontrollpost rett etter Øresundsbroen, men den var helt ubemannet så det var bare å kjøre gjennom.  Der var heller ingen bemanning da jeg kjørte hjem.  Begge gange var midt på dagen.  Men ja, det gjelder regler for corona-sertifikat, men det blir jo litt opp til den enkelte når det ikke sjekkes av nogen.  I praksis var grensen helt åpen, men siden det var satt opp en midlertidig kontrollpost må man nok regne med at det kan forekomme stikkprøvekontroller. 

Mine foreldre er i danmark nå. Liker det ikke.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Det er mye kontroll av folk som skal inn til Norge, men svært liten kontroll av kjøretøy.
De har mye penger til tull, men ikke penger til det som kan redde liv.

Leser hele tiden om vogntog, og innimellom varebiler, som blir stoppet med alvorlige feil.
Dette er stikkprøver, så mesteparten slipper unna.
Tenk om alle hadde blitt stoppet på grensen...

Lenke til kommentar

Hadde alle som kunne tatt vaksinen ville smittespredningen og konsekvensene av C19 vært mindre også. Jeg håper alle uvaksinerte tar til fornuften og vaksinerer seg (selvsagt unntak for de som ikke kan av medisinske grunner).

On 8/28/2021 at 7:51 AM, nirolo said:

Hadde alle som kunne tatt vaksinen ville smittespredningen og konsekvensene av C19 vært mindre også. Jeg håper alle uvaksinerte tar til fornuften og vaksinerer seg (selvsagt unntak for de som ikke kan av medisinske grunner).

Nope. Er ikke de uvaksinerte som sprer c19.

Er alle som ikke kan la være å ta unødvendig reise ut av norge.

De som er full vaksinerte tro de ikke sprer c19, hører det fra kunder der jeg er.

 

Er ikke vi som venter/ikke vil ta vaksinen som er hoved problemet.

Hoved problemet er reising.:shrug:

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (2 timer siden):

Så alle som ikke er vaksinert ville c19 hvert mindre?

De som sprer smitten er de som reiser.

Hvorfor går smitten opp i norge nå?

Eller er det fordi jeg ikke reiser, eller dem som må reise?

Seriøst:shrug:

 

Kjetil Lura skrev (1 time siden):

Nope. Er ikke de uvaksinerte som sprer c19.

Er alle som ikke kan la være å ta unødvendig reise ut av norge.

De som er full vaksinerte tro de ikke sprer c19, hører det fra kunder der jeg er.

 

Er ikke vi som venter/ikke vil ta vaksinen som er hoved problemet.

Hoved problemet er reising.

 

Jeg skjønner at du ikke takler å ta inn over deg at du og andre som nekter å vaksinere dere er en del av problemet, men det er dere. Fullvaksinerte, og aller mest de som er relativt nylig fullvaksinerte, har mye lavere sjanse for å bli smittet og å spre smitte. Det ser vi bla i Danmark som har lavere smittetall enn Norge til tross for færre restriksjoner. Der ser vi også at smittetallene ikke stiger. Årsaken er antagelig at mange flere er fullvaksinerte.

At reising også er et problem er forsåvidt også sant, men det er ikke slik at uvaksinerte ikke er et problem av den grunn.

Uavhengig av smitteårsak, så er de uvaksinerte fullstendig dominerende blant de som blir innlagt på sykehus og blant de som dør. Dvs mange liv og mye lidelse hadde vært spart om alle tok vaksinen. Som en bonus hadde vi spart mye penger også.

Endret av nirolo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, nirolo said:

 

 

 

Uavhengig av smitteårsak, så er de uvaksinerte fullstendig dominerende blant de som blir innlagt på sykehus og blant de som dør. Dvs mange liv og mye lidelse hadde vært spart om alle tok vaksinen. Som en bonus hadde vi spart mye penger også.

Jaha, Har du info om det, de som ikke vil/ønsker å ta vaksinen, eller er det ungdommene du tenker på?

 

Lenke til kommentar

Israel vil gi tredje-dose til alle over tolv år

https://www.nrk.no/nyheter/israel-apner-for-tredje-dose-1.15628455

Israel krever nå bevis på vaksinert eller negativ test for alle over tre år gamle

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-58245285

med andre ord, målstreken (for gjenåpning og "normalen" ) flyttes nok en gang. Og slik blir det nok her på berget også. Det er liksom alltid en gruppe til "som skal med" eller tiltak "som først må på plass" føre man er i mål.

Lenke til kommentar

NRK

29. jul. 2021 — Israel vil tilby en tredje vaksinedose til fullvaksinerte over 60 år, bekrefter statsminister Naftali Bennett.

for 5 døgn siden — Israel bruker Pfizer/Biontech-vaksinen og tidligere har de tilbudt en tredje dose for alle over 40 år.

for 2 timer siden — Israel åpner for en tredje vaksinedose til alle over tolv år.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mr.M said:

NRK

29. jul. 2021 — Israel vil tilby en tredje vaksinedose til fullvaksinerte over 60 år, bekrefter statsminister Naftali Bennett.

for 5 døgn siden — Israel bruker Pfizer/Biontech-vaksinen og tidligere har de tilbudt en tredje dose for alle over 40 år.

for 2 timer siden — Israel åpner for en tredje vaksinedose til alle over tolv år.

9a23434e561532cdd2cbdd58c12da367.png
https://gyazo.com/9a23434e561532cdd2cbdd58c12da367

Lenke til kommentar

Spesielt at man ikke lenger blir regnet som fullvaksinert etter 2 doser...

Når det er sagt så tviler jeg litt på at Norge følger etter på samme måte med det aller første. Vi har ikke en gang bestemt oss for å vaksinere ned til 12 år, eller konkludert med noen tredje dose til folk flest. Å vaksinere alle ned til 12 år i Norge med tre doser virker ganske så fjernt akkurat nå. Det kommer iallfall ikke til å skje i dette året. La oss først få vaksinert ferdig med to doser å får vi se.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (2 timer siden):

Jaha, Har du info om det, de som ikke vil/ønsker å ta vaksinen, eller er det ungdommene du tenker på?

 

Jeg tenker på det jeg skrev: Uvaksinerte. Den gruppen er ekstremt overrepresentert blant de som legges inn på sykehus og blant de som dør. Det på tross av at de mest sårbare er de som er mest vaksinert. Hvis du følger litt med i disse koronatrådene du poster så har det vært tydelig dokumentert.

Dette gjelder både de som ikke vil ta vaksinen og de som ikke har fått tilbud om å bli fullvaksinerte enda, både i og utenfor Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Shit hits the fan" i Israel.

Flerfoldige studenter smittet. 3 dose for alle som hadde dose 2 for 5 måneder siden:

Quote

“There is some improvement in morbidity, but it is too early to talk about the end of the fourth wave,” Horowitz said at the press conference.

https://m.jpost.com/israel-news/covid-19-in-israel-number-of-serious-patients-rises-again-hospital-strike-goes-on-678025

Endret av G
Lenke til kommentar

Oksygenmangel i sørstatene i USA.

First, surges in Covid-19 infections led to shortages of hospital beds and staff. Now it's oxygen
https://edition.cnn.com/2021/08/29/health/us-coronavirus-sunday/index.html

Sitat

Hospitals in parts of the South are running out of oxygen supply as Covid-19 cases and hospitalizations continue soaring, driven by the swaths of people who remain unvaccinated and a dangerous coronavirus variant that has infected millions of Americans.

Sitat

Several hospitals in Florida, South Carolina, Texas and Louisiana are struggling with oxygen scarcity. Some are at risk of having to use their reserve supply or risk running out of oxygen imminently, according to state health officials and hospital consultants.

With the continued uptick in Covid-19 cases, there has been more demand on the oxygen supply, and hospitals cannot keep up the pace to meet those needs, Donna Cross, senior director of facilities and construction at Premier -- a health care performance improvement company -- told CNN.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...