Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kom over en artikkel der lengden mellom to doser blir diskutert. I følge forskningen fra Oxford kan de ikke se at det har noen betydning. Vet det har blitt hevdet hardnakket flere ganger av i hvert fall én bruker her inne at det skal ha en stor betydning, og gjøre at Norge vil gjøre det langt bedre enn Israel. Så spørs hvor sant det faktisk er. 

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02261-8

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er vel meg, det kanskje?

Sitat

The analysis focused on the 18–64 age group and didn’t look at hospitalizations or fatalities, points out Dvir Aran,

Det er vel kanskje litt tynt? @Benbjo hadde noe annet som også viser det samme:
https://www.ndm.ox.ac.uk/files/coronavirus/covid-19-infection-survey/finalfinalcombinedve20210816.pdf
Dessverre for tung lesning for meg. Jeg har min info fra "doktoren".

En liten oppdatering. Det er fremdeles tung lesning. Men jeg ser at noe undersøkelsen Benbjo fant fokuserer på kortere eller lengre enn 9 uker mellom dosene. Undersøkelsen er fra UK, der de antageligvis ikke har noe stor mengde med "bare" 3 uker mellom dosene. Så jeg kan ikke finne at 3 uker mellom dosene er like bra som "mye lengre". Men det er fortsatt tung lesning... 

Endret av toreae
Lenke til kommentar

Jeg laget en egen tråd om ADE og orker ikke å skrive veldig detaljert her, men det kom en ny rapport i går. De har forsket på immunisering av pfizer-vaksinen.

The SARS-CoV-2 Delta variant is poised to acquire complete resistance to wild-type spike vaccines (biorxiv.org)

Kort fortalt viser den ADE med Delta + noen mutasjoner og sier at viruset trolig helt vil omgå de positive sidene av vaksinen, men at de negative som gjør infeksjon verre for de vaksinerte vil være der.

Det er en veldig lang og grundig rapport så de som skjønner litt terminologi kan lese selv...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Har vært et par ganger i taxi. De vi bor hos har fri tilgang på hurtighjemmetester. Så jeg tok en på meg selv som viste negativt prøvesvar nå i kveld.

Har også vært i kontakt med noen bekjente som vi midt i besøket oppfattet at er anti-vaxxere. Så han som er far i huset var helt pro-Trump. Det virket litt rart ut til å være en kanadier.

Det eneste som jeg til en visst grad inni meg kunne respektere var hvor viktig frihetsspørsmålet er. Noe denne anti-vaxxeren var ekstremt opptatt av. Han likte ikke Trudeau, og han så på han som en sviker. Sånn sett viktig nok å forsøke å lytte litt. Men da regner jeg ikke med at det lyttes særlig til folk som synes covid-tiltak er fornuftig en viss retning som dere vet at jeg støtter. Det enkleste var bare å late som om man var til en viss grad enig eller at en hadde hørt etter på en del punkter hvor man ikke provoserte for mye tilbake. Han var ekstremt engasjert. Så regner med at det var fånyttes å forsøke få vedkommende til å tenke logisk.

De var ikke symptomatiske ihvertfall. De hadde tre barn hver fra tidligere forhold. Han fortalte også at han var temmelig sikker på at han og arbeidsplassen hans hadde vært igjennom smitten i vinter. Kjæresten hans orket ikke å engasjere seg i politisk prat sa hun, så vi fikk ikke helt svar på om hun var uenig med ham. Meget spesiellt.

Når vi kom tilbake for kvelden til de vi nå bor hos og fortalte historien for å være informativ. Så sa han vi bor hos at anti-vaxxerne er idioter. Så 😆

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, delfin said:

Jeg laget en egen tråd om ADE og orker ikke å skrive veldig detaljert her, men det kom en ny rapport i går. De har forsket på immunisering av pfizer-vaksinen.

The SARS-CoV-2 Delta variant is poised to acquire complete resistance to wild-type spike vaccines (biorxiv.org)

Kort fortalt viser den ADE med Delta + noen mutasjoner og sier at viruset trolig helt vil omgå de positive sidene av vaksinen, men at de negative som gjør infeksjon verre for de vaksinerte vil være der.

Det er en veldig lang og grundig rapport så de som skjønner litt terminologi kan lese selv...

Uff dette var deprimerende lesning. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Benbjo said:

Uff dette var deprimerende lesning. 

Ja, helt uventet var det ikke, men likevel litt skuffende...

Det har jo allerede vært kjent at beskyttelsen mot delta er lavere fra immunsering med opprinnelig variant som vaksinene er basert på, og andre studier har hintet om at ADE kan bli et problem med delta og fallende serumkonstrasjoner....

Infection-enhancing anti-SARS-CoV-2 antibodies recognize both the original Wuhan/D614G strain and Delta variants. A potential risk for mass vaccination? - Journal of Infection

Quote
  • Infection-enhancing antibodies have been detected in symptomatic Covid-19.
  • Antibody dependent enhancement (ADE) is a potential concern for vaccines.
  • Enhancing antibodies recognize both the Wuhan strain and delta variants.
  • ADE of delta variants is a potential risk for current vaccines.

 

In conclusion, ADE may occur in people receiving vaccines based on the original Wuhan strain spike sequence (either mRNA or viral vectors) and then exposed to a Delta variant. Although this potential risk has been cleverly anticipated before the massive use of Covid-19 vaccines, the ability of SARS-CoV-2 antibodies to mediate infection enhancement in vivo has never been formally demonstrated. However, although the results obtained so far have been rather reassuring, to the best of our knowledge ADE of Delta variants has not been specifically assessed. Since our data indicate that Delta variants are especially well recognized by infection enhancing antibodies targeting the NTD, the possibility of ADE should be further investigated as it may represent a potential risk for mass vaccination during the current Delta variant pandemic.Vaccine formulations lacking ADE epitope are suggested.

Ut fra det jeg kan forstå har denne japanske forskergruppen nå vist in vivo at SARS-CoV-2 antistoffer kan gi "infection enhancement". Med andre ord, ADE.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (11 timer siden):

Jeg kom over en artikkel der lengden mellom to doser blir diskutert. I følge forskningen fra Oxford kan de ikke se at det har noen betydning. Vet det har blitt hevdet hardnakket flere ganger av i hvert fall én bruker her inne at det skal ha en stor betydning, og gjøre at Norge vil gjøre det langt bedre enn Israel. Så spørs hvor sant det faktisk er. 

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02261-8

man har målt at det faktisk gir bedre beskyttelse (høyere nivå av antistoffer) å forlenge intervallet mellom dosene.

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/forlenget-vaksineintervall-forbedrer-antistoffresponsen/

https://www.nettavisen.no/okonomi/norsk-vaksine-strategi-var-kontroversiell-na-kan-vi-bli-bedre-stilt-enn-israel/s/12-95-3424162697

Men folk for tro hva de vil/hvem de vil. Jeg hadde i alle fall gått for minst 6 uker intervall, helst litt mer.

btw, hvor langt intervall man "tåler" har selvsagt også en psykologisk komponent, dvs. er man i en livssituasjon eller har jobb hvor man daglig eksponeres for potensiell smittefare, så vil man selvsagt ha 2. dose "fort som mulig" da det er stressende å gå å vente i en slik situasjon. Er man derimot mer "privilegert" å har mulighet å skjerme seg litt for de største smitte-situasjonene, er det selvsagt lettere å drøye det med 2. dose

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
4 minutes ago, delfin said:

Ja, helt uventet var det ikke, men likevel litt skuffende...

Det har jo allerede vært kjent at beskyttelsen mot delta er lavere fra immunsering med opprinnelig variant som vaksinene er basert på, og andre studier har hintet om at ADE kan bli et problem med delta og fallende serumkonstrasjoner....

Infection-enhancing anti-SARS-CoV-2 antibodies recognize both the original Wuhan/D614G strain and Delta variants. A potential risk for mass vaccination? - Journal of Infection

Ut fra det jeg kan forstå har denne japanske forskergruppen nå vist in vivo at SARS-CoV-2 antistoffer kan gi "infection enhancement". Med andre ord, ADE.

Så da blir spørsmålet - hva skal man gjøre når man allerede har tatt 1 dose? Ta neste dose og så neste for å oppretteholde høye nivåer av antistoffer eller vil det forverre problemet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

USA har nå det høyeste anlagt på intensiv under hele pandemien, til tross for at totalt sykehusinnlagte var høyere under forrige topp. Med andre er en høyere andel på intensiven nå enn under forrige topp, noe som antagelig skyldes Delta-varianten. 

Sykehusinnlagte nærmer 100 000, forrige topp var vel på rundt 132 000. 

Litt tidlig å si, men det kan kanskje se ut som de har nådd toppen på smitte, isåfall vil det etterhvert begynne å falle, men det vil nok forsette å stige litt til på sykehus og intensiv en stund til. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Benbjo said:

Så da blir spørsmålet - hva skal man gjøre når man allerede har tatt 1 dose? Ta neste dose og så neste for å oppretteholde høye nivåer av antistoffer eller vil det forverre problemet? 

Det er et godt spørsmål. Nå er alt som spres varianter er delta så det er den beskyttelsen man må forholde seg til. De variantene som virkelig omgår vaksinen har enda ikke spredd seg, men de vil jo få "hjelp" om de møter populasjoner med høy vaksinasjonsrate.

Quote

A third round of booster immunization with the SARS-CoV-2 vaccine is currently under consideration. Our data suggest that repeated immunization with the wild-type spike may not be effective in controlling the newly emerging Delta variants. We demonstrated that immunization by Delta spike induces antibodies that neutralize not only the Delta variant but also wild-type and the Delta 4+ variant without enhancing the infectivity. Although mRNA vaccination may yield different results from our animal model, development of mRNA vaccine expressing the Delta spike might be effective for controlling the emerging Delta variant. However, epitopes of the enhancing antibodies, not neutralizing antibodies, are well conserved in most SARS-CoV-2 variants, including the Delta variant. Therefore, additional immunization of the spike protein derived from SARS-CoV-2 variants may boost enhancing antibodies more than the neutralizing antibodies in individuals who were previously infected with wild-type SARS-CoV-2 or immunized with vaccines composed of wild-type spike protein

Jeg antar at dette gjelder, MEN at det per nå ikke er et problem med ADE fra disse "enhancing antibodies".

Viruset utvikler seg og kvitter seg med de reseptorene som brukes av "gode antistoffer" og beholder de som brukes av "dårlige antistoffer".  Huff og huff. Vi får håpe nye vaksiner kommer før "Delta++"

Lenke til kommentar

Israel:

De mest sårbare nå er de som har fått to vaksinedoser.

Quote

A very important point that the public must internalize, and which I think most people do not yet understand: Paradoxically, the most vulnerable group right now are those people who have been inoculated with two doses and not the third.
 
This is because they are going around with the sense that they are protected because they have received the two doses. They do not understand that the second dose erodes over time against the Delta strain and that they must be inoculated with the third dose quickly.
 
Those who have not been inoculated at all have been aware of this for 18 months already and, apparently, they are sitting in closed room. But the weak point at the moment, for the first time, are the middle-aged. We are seeing the increase there.

Verdt å lese. 

PM Bennett’s Remarks at the Start of the Weekly Cabinet Meeting | Prime Minister's Office (www.gov.il)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Delta-bølgen i Storbritannia vs. Delta-bølgen i USA:

E9kCc2oXMAwl7_7?format=jpg&name=large

Kilde: 

Many Older Americans Still Aren’t Vaccinated, Making the Delta Wave Deadlier
https://www.nytimes.com/interactive/2021/08/24/world/vaccines-seniors.html

Sitat

Compared with other highly vaccinated countries, large parts of the United States have many vulnerable seniors, helping spur hospitalization and death.

 
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...