Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

G skrev (9 timer siden):

Når vi kom tilbake for kvelden til de vi nå bor hos og fortalte historien for å være informativ. Så sa han vi bor hos at anti-vaxxerne er idioter. Så 😆

Å nei, nå kommer de til å bli anmeldt og de vil bli dratt til torget og satt i gapestokk... Minst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 8/20/2021 at 11:01 PM, G said:

Er mye lavere smittespredning hvor jeg er litt uti bondelandsbygda for øyeblikket. Canada gjør det foreløpig bedre enn Norge. Vi forlot dessuten Norge når smitten i Canada var veldig lav. Vi skal omsider besøke et menneske som har en progressiv lidelse, og derfor var det et lykketreff at vi omsider fikk vaksinering og reiseforsikringslovnad før vi la ut på denne reisen. De vi bor hos nå er fullvaksinert med Pfizer biontech.

#nødvendig reise

#mind your own business

Nr 1 er det nødvendig reise(progressiv lidelse sier du)

Nr 2 feil plass å si det da😃

 

 

Lenke til kommentar
14 hours ago, G said:

Har vært et par ganger i taxi. De vi bor hos har fri tilgang på hurtighjemmetester. Så jeg tok en på meg selv som viste negativt prøvesvar nå i kveld.

Har også vært i kontakt med noen bekjente som vi midt i besøket oppfattet at er anti-vaxxere. Så han som er far i huset var helt pro-Trump. Det virket litt rart ut til å være en kanadier.

Det eneste som jeg til en visst grad inni meg kunne respektere var hvor viktig frihetsspørsmålet er. Noe denne anti-vaxxeren var ekstremt opptatt av. Han likte ikke Trudeau, og han så på han som en sviker. Sånn sett viktig nok å forsøke å lytte litt. Men da regner jeg ikke med at det lyttes særlig til folk som synes covid-tiltak er fornuftig en viss retning som dere vet at jeg støtter. Det enkleste var bare å late som om man var til en viss grad enig eller at en hadde hørt etter på en del punkter hvor man ikke provoserte for mye tilbake. Han var ekstremt engasjert. Så regner med at det var fånyttes å forsøke få vedkommende til å tenke logisk.

De var ikke symptomatiske ihvertfall. De hadde tre barn hver fra tidligere forhold. Han fortalte også at han var temmelig sikker på at han og arbeidsplassen hans hadde vært igjennom smitten i vinter. Kjæresten hans orket ikke å engasjere seg i politisk prat sa hun, så vi fikk ikke helt svar på om hun var uenig med ham. Meget spesiellt.

Når vi kom tilbake for kvelden til de vi nå bor hos og fortalte historien for å være informativ. Så sa han vi bor hos at anti-vaxxerne er idioter. Så 😆

Okay, hehe. Da er jeg en av dem idiotene. Men venter. C19 er nye vaksine, og nå ser det ut til at en 3 dose og en gang i året.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/23/2021 at 8:53 PM, G said:

Håper de finner gode løsninger likevel som får dem ut av pandemien til slutt. Er jo nordmenns ferieparadis det lander der. Blant flere feriedestinasjoner.

Regner med at du holder oss oppdaterte Morromann? Sånn i tilfelle enkelte virkemidler er effektive i Spania. Er jo greit om det finnes noe å lære av dem.

Blir ikke mindre spredning om dette forsetterhttps://e24.no/privatoekonomi/i/eEzQoO/dnb-kortbruk-oslo-folk-la-igjen-mest-i-utlandet-i-sommer

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (9 timer siden):

Nå er det bare å vente på at Sanna Sarromaa skal skrive ny kronikk om hvor bra alt er i finsk skole. 

Kan vi sammenlikne oss litt med Finland? Kanskje? Lov å håpe? 

 

 

Men Finland har vel innført en rekke tiltak på skolene som Norge ikke har?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 8/25/2021 at 3:40 PM, Budeia said:

Å nei, nå kommer de til å bli anmeldt og de vil bli dratt til torget og satt i gapestokk... Minst. 

Wut. Jeg grøsser over disse onde idéene. 🥶

Oppdatering fra vår reise. Noen bekjente vi var invitert til har avlyst en middagsinvitasjon basert på at noen andre som de var nære til hadde hostet utendørs sammen med dem. Kanskje litt overdrevet reaksjon, men den er nok basert i enten omsorg for oss, evt. at covid er et effektivt avlysningsvirkemiddel.

Edit: Ok, misforstod litt. Vi får brakt maten, og skal gå tur utendørs som en løsning.

Noen har vi truffet veldig mange ganger, og det har gått bra.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Kjetil Lura said:

 

Alzheimer. Denne personen er allerede passert moderat Alzheimer, så får dere gjøre dere opp tanker om dette i deres eget hode. Er såpass langt kommet at hun som sitter med primæromsorgen virker å være noe nær bristepunktet. Hjemmehjelp kommer ikke som et helautomatisk tilbud, og det er en sak hvor pasient må ha innfridd visse forverringspunkter for å ha offentlig dekket hjemmehjelp der i den kanadiske provinsen. Så nå går det i mye strev fra denne omsorgspersonen som er datter pluss innleie av bittelitt privat hjemmehjelp som er svindyrt.

Vi står også nært men bor jo på "feil" plass på denne planeten.

Vi ønsker å være med pasient noen dager mens det enda går an å bli gjenkjent av pasient. Jeg behøver ikke forsvare dette valget. Ikke bare er det en god medisinsk forklaring og familierelasjon her. Men vi har utsatt og ventet i det lengste på at det skulle bli et trygt reisevindu.

Vi har til og med vaksinen pluss vært griseheldig å funnet et reisevindu hvor vi har covidsykdomsdekning garantert av reiseforsikring. Reiste når Canada stod som lilla land, og da dekkes det som lilla land selv om det underveis blir et oransje eller rødt land.

Canada mener jeg at fortsatt gjør det bedre enn Norge. Selv om smittespredningen fortsetter litt her også.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Kjetil Lura said:

Okay, hehe. Da er jeg en av dem idiotene. Men venter. C19 er nye vaksine, og nå ser det ut til at en 3 dose og en gang i året.

 

Ok, jeg oppfatter ikke deg som en fornektende mhp. realitetene. Altså mitt inntrykk av deg er at du valgte det på grunnlag av skepsis og angst for nålestikk. Det er ihvertfall for meg lett å respektere. Du bør jo nå også være rimelig godt opplyst på det meste rundt covid, så ofte du svinger innom debattråden.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (59 minutter siden):

Hvor mange er testet?

Vi kan få like lave tall om vi slutter å teste. 

ja ett eller annet fishy er det med de landene. stoler ikke helt på hva de rapporterer.

Men er jo kjekt for millioner polakker som skal til Norge og andre land i jobb da, eller rumenske tiggere jeg ser har sett dukket opp rundt matbutikkene igjen. :whistle:

Endret av Mr.M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mr.M said:

ja ett eller annet fishy er det med de landene. stoler ikke helt på hva de rapporterer.

Men er jo kjekt for millioner polakker som skal til Norge og andre land i jobb da, eller rumenske tiggere jeg ser har sett dukket opp rundt matbutikkene igjen. :whistle:

Tror det varierar en hel del mellan länderna. Tjekkia verkar testa väldigt många och Ungarn har for eksempel rätt många vaksinerade. 

Länderna har också haft många smittede vilket bör gi immunitet. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...