Gå til innhold

Svenske tilstander på vei til Norge


Anbefalte innlegg

Boing_80 skrev (25 minutter siden):

Det er derfor de har råd til dyre biler og store hus fordi holder sammen og deler på utgiftene. Familiestrukturen er annerledes og kollektivistisk. Hvorfor er det feil? 

Bare flott at flere generasjoner bor sammen. Moralpolitiet er ikke positivt, det blir mer dominerende i en storfamile

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke negativ til innvandring eller så, men det er problemer i Sverige ser vi nå, og noe smitter over til Norge.

Jeg tror arbeidsledighet og utenforskap i ghettoer og tendens til kriminalitet er problematisk.

Om det ikke var slike problemer så hadde ikke jeg hatt noen formening om dette, jeg liker de araberne jeg kjenner og alle de er helt ok. Men samtidig lyver ikke statistikken.

Om det ikke var katastrofe i Sverige og litt Norge så hadde ikke jeg brydd meg

Endret av Gouldfan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke negativ til innvandring eller så, men det er problemer i Sverige ser vi nå, og noe smitter over til Norge.

Jeg tror arbeidsledighet og utenforskap i ghettoer og tendens til kriminalitet er problematisk.

Om det ikke var slike problemer så hadde ikke jeg hatt noen formening om dette, jeg liker de araberne jeg kjenner og alle de er helt ok. Men samtidig lyver ikke statistikken.

Om det ikke var katastrofe i Sverige og litt Norge så hadde ikke jeg brydd meg

Samme her.

Er negativ til kjipe innvandrere, ikke til ålreite innvandrere :) (og nei det har ikke noe med hudfarge eller religion å gjøre)

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
anomys skrev (19 minutter siden):

Bare flott at flere generasjoner bor sammen. Moralpolitiet er ikke positivt, det blir mer dominerende i en storfamile

Det er ikke moralpolitiet, men noe individualistiske samfunn for lengst har glemt. Nemlig at eldre mennesker har kunnskaper/erfaring som kan være nyttige å få kjennskap til. Vi ser det i norsk arbeidsliv. Seniorer blir forbigått av yngre i ansettelser. Seniorer som med sine kunnskaper og erfaringer kan veilede noviser/nybegynnere.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (8 minutter siden):

Det er ikke moralpolitiet, men noe individualistiske samfunn for lengst har glemt. Nemlig at eldre mennesker har kunnskaper/erfaring som kan være nyttige å få kjennskap til. Vi ser det i norsk arbeidsliv. Seniorer blir forbigått av yngre i ansettelser. Seniorer som med sine kunnskaper og erfaringer kan veilede noviser/nybegynnere.

i kultur der de er villig til å jobbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Det er bare til å se på statistikken for folk i arbeid og folk som er kriminelle i Norge.

Denne fyren her har gitt ut bok om dette, og er forfatter.

 

han har rett i at integreringen går for tregt,  fjerde generasjon jaja.

ellers vet vi problemene har eskalert

Lenke til kommentar
anomys skrev (11 minutter siden):

i kultur der de er villig til å jobbe

Tror du ikke at jeg skjønner hva du holder på med? Du har opprettet flere tråder om det samme temaet den siste tiden. Du ønsker oppvigleri og alt det der. Keep up!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (1 minutt siden):

Tror du ikke at jeg skjønner hva du holder på med? Du har opprettet flere tråder om det samme temaet den siste tiden. Du ønsker oppvigleri og alt det der. Keep up!

Og hva så?  Kanskje folk burde åpne øynene før det er for sent??

Hva er det du er ute etter da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (35 minutter siden):

Det er ikke moralpolitiet, men noe individualistiske samfunn for lengst har glemt. Nemlig at eldre mennesker har kunnskaper/erfaring som kan være nyttige å få kjennskap til. Vi ser det i norsk arbeidsliv. Seniorer blir forbigått av yngre i ansettelser. Seniorer som med sine kunnskaper og erfaringer kan veilede noviser/nybegynnere.

Det er et godt poeng og noe du har helt rett i.

I Norge blir arbeidslivet gjerne hardere jo eldre du blir. Det er jo egentlig helt irrasjonelt.

De beste på jobben min er over 60. Selv om jobben bruker masse up to date IT. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
anomys skrev (23 minutter siden):

mange flykter fra islamstatenes kaos. Leo Ajic  mener det er positivt om islam erobre norge og vesten

– Muslimene tar over Norge – NRK Kultur og underholdning

 

Det er ikke det han sier, han sier vi har valg mellom muslimer eller mexicanske kristne katolske.

Mexico sliter mer enn Sverige med kriminalitet ultra vold som får de svenske gjengene til å virke pusete.

Så han er litt på tur, men jeg ser poenget hans. Det er barnefødsler.

Men meg bekjent så får også muslimene 1-2:barn etter de kommer hit og etablerer seg.

Mormor og de 8 ungene er kun de nyeste og før de kommer inn i samfunnet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Det er ikke det han sier, han sier vi har valg mellom muslimer eller mexicanske kristne katolske.

Mexico sliter mer enn Sverige med kriminalitet ultra vold som får de svenske gjengene til å virke pusete.

på den ene siden får vi vite veldig lite gjennom msm fra sverige

Og latinoene er mye mer agge enn medelsvensson. Hva framtiden vil bringe blir arti å se. 

Dagens norge vil bort med kirka og inn med islam. Norge det nye afganistan, iran el no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Boing_80 said:

Men, og i fare for å erte på meg folk så er det visse nasjonaliteter som skriker ut om rasisme mer enn noen andre. Jeg liker ikke å skrive det, men inntrykket mitt er at afrikanere fra Vest-Afrika og Øst-Afrika har gedigne problemer med å integrere seg i Norge. 

Jeg husker at formannen i den svensk-somaliske foreningen i Gøteborg en gang forsøkte å gi en forklaring om familieproblemene blant svensk-somaliere. Saken er at Somalia er et utpreget nomadisk samfunn der det som gir sosial status vanligvis er hvor mange barn eller kyr en familie har. Forventet levealder er også lav. Så når det er tørke og sol, jobber mennene hardt for å garantere familiens overlevelse. Når det regner kan de slappe av og gjøre litt av det de vil.

Så når det gjelder Sverige, møtes det av en annen verden. Det regner hele tiden her. Uansett hva man gjør eller ikke gjør, blir de møtt av et system som garanterer at ingen sulter eller dør av mangel på penger. Så mange, spesielt mennene, føler seg overflødige. Hele kittet i det somaliske samfunnet er basert på at mannen tar vare på kone og barn.

Der har vi et sterkt kultursammenstøt som resulterer i ganske deprimerende statistikker. At annenhver somalisk kvinne ikke bor sammen med faren til barna sine. At bare tre av ti somaliske ungdommer har fulle karakterer fra 9. klasse. At hver femte ung somalisk mann har blitt mistenkt for voldskriminalitet. At nesten halvparten av somalierne hadde null inntekt i 2005.

En somalisk tolk sa også at han har tolket mange ganger for familier som han vet lyver. Annenhver somalisk kvinne med hjemmeboende barn i Gøteborg mottar forsørgelsesstøtte. Barnas far bor derfor ikke sammen med familien, og i hans sted har samfunnet ansvaret for barnas livsgrunnlag.

Det er ofte sant at mannen ikke bor sammen med familien. Noen ganger er det delvis sant, somaliske menn lever ikke sjelden en omreisende tilværelse som betyr at de med jevne mellomrom bor sammen med familien, med jevne mellomrom andre steder. Og noen ganger er det ren tilskuddssvindel. Kvinner ønsker å kunne sende mer penger til trengende slektninger i hjemlandet, noen ganger fordi mannen trenger penger til dopet kath . Mange ganger skiller par seg bare for å kunne hente ut mer til støtte.

Så det vi i Sverige ser på som noe positivt, muligheten for at trengende kan få stønad, resulterer i somalisk sammenheng i stedet i alvorlig kriminalitet, omfattende misbruke, svindel på stønad, elendige skolekarakterer, ødelagte familier og skyhøy arbeidsledighet. For er du alenemor med barn er du garantert barnetrygd, flerbarnstillegg, studiestønad, underholdsbidrag, bostøtte og underholdsbidrag. I tillegg får hun ut fra behov hjelp til utgifter til pleie og medisin, husholdningsstrøm, tannpleie, fornyelse av husholdningsapparater og utstyr i hjemmet og «andre akseptable behov».

Faren tror at dersom han overlater familien til velferdssystemet, blir det billigere for ham. Men når han ikke lenger forsørger familien sin, forsvinner respekten mellom mann og kvinne. Familien råtner innenfra.

Barna vokser på sin side opp i en tilværelse hvor de verken føler seg hjemme i Sverige eller i foreldrenes hjemland. Det er ingen rollemodeller. Det skaper en rotløshet som alt for ofte fylles opp av en destruktiv gangsterkultur. Så prisen for flyktningpolitikken Sverige har ført betales fremfor alt de svensk-somaliske barna.

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/2810-07-goteborgs-somalier-ett-folk-i-kris.655cbcfe-1a75-4046-8431-21d5f8461cfe  

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
anomys skrev (52 minutter siden):

Og hva så?  Kanskje folk burde åpne øynene før det er for sent??

Hva er det du er ute etter da?

Og forresten skulle du nekte meg det? Her i norge har vi til en viss grad ytringsfrihet

Lenke til kommentar
Bastu skrev (21 minutter siden):

Jeg husker at formannen i den svensk-somaliske foreningen i Gøteborg en gang forsøkte å gi en forklaring om familieproblemene blant svensk-somaliere. Saken er at Somalia er et utpreget nomadisk samfunn der det som gir sosial status vanligvis er hvor mange barn eller kyr en familie har. Forventet levealder er også lav. Så når det er tørke og sol, jobber mennene hardt for å garantere familiens overlevelse. Når det regner kan de slappe av og gjøre litt av det de vil.

Så når det gjelder Sverige, møtes det av en annen verden. Det regner hele tiden her. Uansett hva man gjør eller ikke gjør, blir de møtt av et system som garanterer at ingen sulter eller dør av mangel på penger. Så mange, spesielt mennene, føler seg overflødige. Hele kittet i det somaliske samfunnet er basert på at mannen tar vare på kone og barn.

Der har vi et sterkt kultursammenstøt som resulterer i ganske deprimerende statistikker. At annenhver somalisk kvinne ikke bor sammen med faren til barna sine. At bare tre av ti somaliske ungdommer har fulle karakterer fra 9. klasse. At hver femte ung somalisk mann har blitt mistenkt for voldskriminalitet. At nesten halvparten av somalierne hadde null inntekt i 2005.

En somalisk tolk sa også at han har tolket mange ganger for familier som han vet lyver. Annenhver somalisk kvinne med hjemmeboende barn i Gøteborg mottar forsørgelsesstøtte. Barnas far bor derfor ikke sammen med familien, og i hans sted har samfunnet ansvaret for barnas livsgrunnlag.

Det er ofte sant at mannen ikke bor sammen med familien. Noen ganger er det delvis sant, somaliske menn lever ikke sjelden en omreisende tilværelse som betyr at de med jevne mellomrom bor sammen med familien, med jevne mellomrom andre steder. Og noen ganger er det ren tilskuddssvindel. Kvinner ønsker å kunne sende mer penger til trengende slektninger i hjemlandet, noen ganger fordi mannen trenger penger til dopet kath . Mange ganger skiller par seg bare for å kunne hente ut mer til støtte.

Så det vi i Sverige ser på som noe positivt, muligheten for at trengende kan få stønad, resulterer i somalisk sammenheng i stedet i alvorlig kriminalitet, omfattende misbruke, svindel på stønad, elendige skolekarakterer, ødelagte familier og skyhøy arbeidsledighet. For er du alenemor med barn er du garantert barnetrygd, flerbarnstillegg, studiestønad, underholdsbidrag, bostøtte og underholdsbidrag. I tillegg får hun ut fra behov hjelp til utgifter til pleie og medisin, husholdningsstrøm, tannpleie, fornyelse av husholdningsapparater og utstyr i hjemmet og «andre akseptable behov».

Faren tror at dersom han overlater familien til velferdssystemet, blir det billigere for ham. Men når han ikke lenger forsørger familien sin, forsvinner respekten mellom mann og kvinne. Familien råtner innenfra.

Barna vokser på sin side opp i en tilværelse hvor de verken føler seg hjemme i Sverige eller i foreldrenes hjemland. Det er ingen rollemodeller. Det skaper en rotløshet som alt for ofte fylles opp av en destruktiv gangsterkultur. Så prisen for flyktningpolitikken Sverige har ført betales fremfor alt de svensk-somaliske barna.

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/2810-07-goteborgs-somalier-ett-folk-i-kris.655cbcfe-1a75-4046-8431-21d5f8461cfe  

Vi har de i norge rundt omkring også

Er du somalisk alenemor til fem barn? Vær så god: 950.000 i året i trygdeytelser | Human Rights Service

  • Liker 5
Lenke til kommentar
anomys skrev (23 minutter siden):

At systemet er slik er da ikke Somaliers feil, de bare utnytter det som finnes. Vi må enten endre regelverket eller ta imot færre asylsøkere og innvandrere.

Finland har nesten ikke tatt imot en eneste ikke vestlig, det sier statistikken. Spennende eksperiment å se om de vinner på dette i fremtiden mens Norge og Sverige har tatt imot mange.

Lenke til kommentar

At Somaliske kvinner med 5 barn får 1 million i året er faen meg sykt, unnskyld språkbruken.

Min kone har null utdannelse her i norge,men... hun har lært seg språket temmelig godt, fått seg jobb på egenhånd og tjener en tredjedel av hva disse Somalierne får.

Altså, jeg har jobbet i over 20 år og tjener ca halvparten.

Kanskje det er derfor jeg ser disse Somaliske kvinnene spasere rundt i slipperser og iPhone tilsynelatende uten den minste bekymring?

For jobb er de færreste i.

Endret av _R2D2_
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

At systemet er slik er da ikke Somaliers feil, de bare utnytter det som finnes. Vi må enten endre regelverket eller ta imot færre asylsøkere og innvandrere.

Finland har nesten ikke tatt imot en eneste ikke vestlig, det sier statistikken. Spennende eksperiment å se om de vinner på dette i fremtiden mens Norge og Sverige har tatt imot mange.

Dette er vel et resultat etter regjeringene fikset problemer ned trangboddhet, utenforståskap dårlig råd etc.

Uansett hvor mye penger de får hjelper det ikke fordi de sender til biletter og forbruk i hjemlandet. 

Somalierne utnytter systemet til fulle, og de er mestere i å spille stokk dumme når fakta skal på bordet.  bare å kikke litt lenger opp på sida. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...