Gå til innhold

Fortolling av småpakker skal under hundrelappen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor kan man ikke fortolle gratis selv? De må få inn et system på dette.

 

Jeg bruker gjerne noen minutter på å fylle ut et skjema om jeg sparer 100+ kroner.

 

https://www.toll.no/no/netthandel/fortolle-selv/

 

Litt usikker på hvor mye det er å spare her, og har ikke prøvd det ut selv. Om jobben krever litt mer inngående kjennskap til HS-nomenklaturen, så vil jeg tenke at det kan være greit å ha noen som jobber med det til daglig for jobben.(Forøvrig har flere typer klær 10,7% toll, mens den forenklede løsningen ligger på 8%. Så der kan det kanskje spares litt penger)

 

Det er ingen seriøse aktører i markedet som sender smugler varer og dermed trenger ikke tollvesenet å blande seg inn i disse forsendelsene og dermed inget behov for gebyrer.

 

 

Både Nederland og Tyskland ligger innenfor EUs grenser med fri vareflyt. Det blir ikke likt som situasjonen her. Det blir mer riktig å sammenligne Sveits til Nederland. I tillegg er det naivt å tro at ingen seriøse aktører unnlater å fortolle varer, oppgir feil data for å slippe unna toll osv. Postpakker under 350kr risikerer å bli kontrollert av tollvesenet alt nå. Og enkelte populære shoppingsider oppgir feil verdi for at kunden skal unngå akkurat denne momsen..

 

https://www.gamer.no/artikler/import-av-kniver-skyter-til-vaers-mange-er-kopier-fra-cs-go/441919

 

Tviler på at alle disse CS:GO knivene det er snakk om her kostet over 350kr med frakt.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor dette hastet så forferdelig at vi ikke kan vente på EU standarden og bli med på dette i stedet lage noe midlertidig som vil virke i 1-2 år.

 

kan du si, men er vel ingen garanti for at dette EU-forslaget faktisk er oppe å går 2021 ?

 

sånn sett er det jo positivt at Posten på eget initiativ nå sier de vi jobbe med å redusere fortollingsgebyret.

 

Det vi evt. kan frykte, er at at politikerne blir så glade i dette gebyret, at når EU omsider har sin løsning på plass, har partiene på Stortinget liksom ikke noe hastverk med å bli med (om i hele tatt)

Lenke til kommentar

Det er ikke så mye som kommer i posten lenger og lørdagene er jo allerede kuttet som postombæringdag. For eget vedkommende tror jeg ca 1/3 av det som kommer i kassen er småting familien bestillere fra Kina. Dette er kjøp som bare vil bli borte om det kommer gebyr, det vil ikke bli kjøpt i norske nettbutikker, det blir for dyrt.

Så resultat blir vel at posten mister en god del av det gjenværende og gjerne økende volumet som kinapakkene utgjør. Da styrer vi mot post i kassen 1 til 2 dager i uken kanskje snart, en konsekvens jeg ikke har sett noen nevne.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Eneste praktiske ulempen med at moms-fritaket forsvinner slik jeg ser det, er at det blir dyrere å skaffe til veie reservedeler til eldre pc/mobiler - slik at man kanskje heller kaster el-avfallet i stedet for gjenbruk.

 

Jeg har selv med flere anledninger kjøpt ting som strømadaptere, sære batterier o.l. fra Kina til 5-10 dollar inkludert frakt. Siden det som du sier er umulig eller dyrt å oppdrive i Norge, hadde dette utstyret gått i søpla ellers. Kinesere er ellers eksperter på gjenbruk. Jeg har gitt nytt liv til en eldre server ved hjelp av en rimelig annenhånds cpu fra Kina. Siden dette er ute av salg for lenge siden, er enste alternativ i Norge Finn.no. Om du er heldig.

 

Men handelsstanden vil jo ikke at du skal reparere eller bruke noe lenge. De vil du skal kjøpe nytt. Og det er de som betaler regjeringen for dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er ikke så mye som kommer i posten lenger og lørdagene er jo allerede kuttet som postombæringdag. For eget vedkommende tror jeg ca 1/3 av det som kommer i kassen er småting familien bestillere fra Kina. Dette er kjøp som bare vil bli borte om det kommer gebyr, det vil ikke bli kjøpt i norske nettbutikker, det blir for dyrt.

Så resultat blir vel at posten mister en god del av det gjenværende og gjerne økende volumet som kinapakkene utgjør. Da styrer vi mot post i kassen 1 til 2 dager i uken kanskje snart, en konsekvens jeg ikke har sett noen nevne.

Problemet er bare at postdirektivet regjeringen har skrevet under på krever postlevering 5 dager i uken. Så Posten må levere 5 dager i uken, men med et dropp i postvolum på sikkert 30%. Jeg håper i hvert fall at folk som støtter dette setter pris på prisøking på frakt i norge, for det er ikke et spørsmål om, men hvor mye.

 

Minus et par tusen postansatte i postsorteringsanlegg som blir lagt ned selvfølgelig. Men de arbeidsledighetspengene har vel regjeringen regnet med i budsjettet, eller? Dette vil i hvert fall få de tapte arbeidsplassene pga. flyseteavgiften til å blekne. Det er jo noe.

Endret av likferd
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi betale dobbelt opp!?? Når jeg kjøper en vare betaler jeg allerede mva i opphavslandet kjøpet befant seg.

 

De fleste butikker trekker fra moms når de sender til utlandet

Hvorfor kan man ikke fortolle gratis selv? De må få inn et system på dette.

 

Jeg bruker gjerne noen minutter på å fylle ut et skjema om jeg sparer 100+ kroner.

Man kan fortolle selg, helt gratis, men gebyret blir det samme, bare at det nå heter lagergebyr

Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke fortolle gratis selv? De må få inn et system på dette.

 

Jeg bruker gjerne noen minutter på å fylle ut et skjema om jeg sparer 100+ kroner.

 

Hver eneste sending som det er noe å betale på, må man registrere navn og innhold manuet (det er krav om at innhold og verdi skal deklareres på utsiden av sendingen, det kravet har alltid eksistert.

 

Dessverre svikter ofte avsenderne på begge, eller et av kravene. Derfor må faktura eller kopi av betalingstransaksjon vises.

 

Mange sendinger åpnes for å finne faktura eller innhold (loven gir transportør/tollvesen lov til åpning.

 

Mange sendinger kan dette gjøres på rundt fem minutter, andre kan det ta en time eller mer (et innhold som er vanskelig å vite hva det er, og ingen dokumentasjon i sendingen).

 

Deretter må det sendes ut melding til adressat om ankomst.

 

Snittid kan vel være ti minutter.

 

En ansatt tjener 38 000 i måneden, legg til 12% feriepenger 2% OTP og 14 % arbgiveravgift, del på

165 timer, og del på 6 pr time (50 kr så langt), legg til porto for åsende melding, eller tid for å skrive epost eller SMS, legg på fortjeneste (dette er butikk) og moms.

Vanskelig å komme under 100-lappen.

 

I Sverige hadde de til et par år siden følgende ordning, de satte på en lapp på alle sendingene som så ut til å ha tollpliktig innhold.

"Innehåller försändelsen tullpliktigt gods, så registrera detta på http..... osv.

Alla försändelser är pliktiga att betala mervärdeskatt (moms)."

 

Ingen brydde seg noensinne om dette, så nå tar de og fortoller alt, mot et en avgift på 90SEK

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å handle i norske nettbutikker. Du trenger ikke sponse kapitalistene i Virke og den norske handelsstanden. Føler du det blir for dyrt med varer fra utlandet så trenger du ikke gi et øre til norske butikker. F.eks. Blir matvarer du pleier å bestille fra utlandet for dyre, trenger du allikevel IKKE sponse milliardærene i Rema 1000 eller Bunnpris. Styr unna ting du ikke trenger! I realiteten vil det fortsatt være billigere å handle fra utlandet. Matmomsen (import) ligger på 15 % og du får mye bedre kvalitet i utlandet. Sjøl om det blir dyrere!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Det er verdt å merke seg at butikker som Amazon.com og ebay.com allerede klarer å kreve inn norsk moms. Men, bare når du bruker ekspressfrakt. Innenfor EU har de europeiske Amazon-butikkene allerede separat momsregnskap for hvert EU-land de sender varer til, og de krever inn mottakerlandets mva. Det burde ikke være fryktelig komplisert for dem å utvide dette til å kreve inn norsk moms også, selv om vi ikke er EU-medlem.

 

(for ebay vil det si de selgerene som sender varene med ebays global shipping)

Global shipping er bullshit, vet aldri om du får det du har bestilt eller i verste fall ødelagt.....styr unna !

Lenke til kommentar

Det er verdt å merke seg at butikker som Amazon.com og ebay.com allerede klarer å kreve inn norsk moms. Men, bare når du bruker ekspressfrakt. Innenfor EU har de europeiske Amazon-butikkene allerede separat momsregnskap for hvert EU-land de sender varer til, og de krever inn mottakerlandets mva. Det burde ikke være fryktelig komplisert for dem å utvide dette til å kreve inn norsk moms også, selv om vi ikke er EU-medlem.

 

(for ebay vil det si de selgerene som sender varene med ebays global shipping)

Om Norge bare inngår en avtale med de store aktørene, så er da mye av bulken vekk. Amazon og Alibaba.

 

Lurt :)

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...