Gå til innhold

Fortolling av småpakker skal under hundrelappen


Anbefalte innlegg

Kan hende jeg har vært veldig uheldig, men min erfaring er at dette har blitt vanskeligere og vanskeligere å få butikker til å gjøre. Har sluttet å handle fra mange butikker over dammen pga av dette og at de ikke vil markere flasker med e-juice som bade aroma eller nikotin fri lengre. 

 

Det kan kanskje være fordi dette er straffbart ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er verdt å merke seg at butikker som Amazon.com og ebay.com allerede klarer å kreve inn norsk moms. Men, bare når du bruker ekspressfrakt. Innenfor EU har de europeiske Amazon-butikkene allerede separat momsregnskap for hvert EU-land de sender varer til, og de krever inn mottakerlandets mva. Det burde ikke være fryktelig komplisert for dem å utvide dette til å kreve inn norsk moms også, selv om vi ikke er EU-medlem.

 

(for ebay vil det si de selgerene som sender varene med ebays global shipping)

 

Amazon, og de andre større har nok fått til noe med fortolling via fraktleverandøren. De billigste pakkene går med normal post, og da har de nok ikke denne muligheten.

 

Hvorfor kan man ikke fortolle gratis selv? De må få inn et system på dette.

 

Jeg bruker gjerne noen minutter på å fylle ut et skjema om jeg sparer 100+ kroner.

 

Du kan fortolle selv i dag, skal ikke være noe problem, bare å møte opp på tollstasjon.

Eneste problemet er hvis du googler litt, så posten tar 158,- for å fortolle for deg, dette sparer du. Men for "ekspedisjon egenfortolling og tolllager kostnad" så tar de kun kr 158,-. Så her sparer du mye fritid ved å la posten fortolle for deg, eventuelt spare penger ved å tenke seg om en ekstra gang før man kjøper.

Lenke til kommentar

Men for "ekspedisjon egenfortolling og tolllager kostnad" så tar de kun kr 158,-. Så her sparer du mye fritid ved å la posten fortolle for deg, eventuelt spare penger ved å tenke seg om en ekstra gang før man kjøper.

Javel, men da må de få inn et system der vi kan betale moms på nett. Poenget er at de fleste her inne gledelig betaler 25% moms på alt av pakker, men ingen ønsker å betale noe form for gebyr.

 

Gebyret må bort om man skal konkurrere på "like premisser", som de sa var hele poenget. Eller lyver forkjemperne for fjerning av 350 kroners grensa når de sier at de ønsker lik konkurranse, og at hele poenget egentlig var å få slutt på handel fra utlandet for å verne om sine egne interesser?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis et flatt gebyr på 80 kroner føles som landeveisrøveri kan det kanskje hjelpe med en liten perspektivendring: Det er sjelden kostnadsfritt å få tak i en ting. Ingen forventer at alt i verden skal være tilgjengelig innen gangavstand, og du ville nok tatt buss eller kjørt til en butikk for å kjøpe denne tingen. Turen koster deg både tid og penger, gjerne mer enn 80 kroner, men det er tid og penger man gjerne ikke tenker over. Er du ikke villig til å ofre noen av delene, er kanskje ikke behovet så stort heller.

Lenke til kommentar

Tja, alle monner drar, og dette bidrar helt klart til mindre skrot i verden. At vi har en økonomisk verdensorden som avhenger av at vi kjøper masse drit vi ikke trenger med penger vi ikke har, får vi nesten ta etter hvert - hvis ikke verden tar oss først.

Nåja. Jeg bestiller masse reservedeler. Lav pris gjør det lønsomt å reparere i stedet for å kaste og kjøpe nytt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Som jeg sa tidligere i tråden er jeg sikker på at ditt og andres gjenbruk som følge av dette utgjør en dråpe i søppelhavet. Og det er jo ikke sånn at reservedelene blir utilgjengelige selv om betalingsviljen utfordres, så hvis man sier at det fra nå av er bruk-og-kast for alle penga, burde man kanskje ta seg en titt i speilet (eller åpne døra og se hvem som står der).

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos Posten sin hemmelig avtale med China Post og opphør av rekommanderte sendinger, -det vekker en problemstilling i tilfeller der det faktisk handler om pakker av høy verdi.

 

Dvs. inneholder den omtalte avtalen et beløpnivå på vareverdi, for hvornår registrert/rekommandert sending kan tillates? (f.eks. verdi over 350?)

 

Det er forstålig at det ble mye ekstra jobb for Posten med rek.sendinger, sende kopi/mld. til mottaker, lagerplass, osv. gjerne på småtteri til under hundrelappen, og at de gjerne ville bli kvitt det, men på annen side, hva med scenario der noen f.eks. handler for 5-600 eller mer, og naturlig nok ønsker rek. sending?

 

Hvis det derimot uansett verdi på en bestilling, fra nå av er umulig å få rekommandert pakke, så synes jeg Posten har overskredet hva som er forsvarbart. Burde være mat for forbrukerrådet å ta tak i det i så fall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Posten, fortollingsgebyret og hele regjeringen kan forøvrig dra til helvete. Jeg kommer til å sitte med verdens største skadefryd når posten må si opp et par tusen ansatte fordi 30% av omsetningen deres forsvinner, og dette ender opp med et netto tap for AS Norge.

Hvor mye tror du Posten tjener på motta, sortere, kjøre ut og levere et batteri du har betalt 10 norske kroner for, inkludert frakt? Det har lenge vært en velkjent sak at Posten taper penger så det synger på alle kinapakkene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...