Jump to content

likferd

Medlemmer
  • Content Count

    5387
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

likferd last won the day on November 23 2018

likferd had the most liked content!

Community Reputation

1430 :)

About likferd

  • Birthday 10/19/1983

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

9066 profile views
  1. Så, etter tiår med nordnorsk klaging over at oljeindustrien skal holde seg langt unna sårbare kystområder, har man funnet en ordning der oljen blir produsert, tanket og fraktet bort i noenlunde trygg distanse fra kysten i tilfelle utslipp. Og så er det plutselig et SVIK mot finnmark å ikke frakte tankskip propp fulle av tungolje langt inn i fjordene, i arktiske områder, på nordkapp. Vel, man kan jo selv tenke seg hva som skjer med laksefjorden om det skjer et utslipp der inne. Man måtte antagelig skiftet navn til "fjorden", for all lakseoppdrettsnæringen er det i hvert fall over og ut for.
  2. Det er vel større sjanse for at de fire gjenværende fregattene kolliderer og synker enn at det skjer, tenker jeg. Kanskje på neste generasjon fregatt.
  3. Amerikanerene har en eksportkontroll som gjør at de ikke selger noe annet enn en nedgradert eksportmodell, selv til såkalte allierte. Denne har betraktelig svakere beskyttelse enn originalen. Dette har bidratt til betydelig tap av stridsvogner blant land som Irak, og Saudi Arabia som har brukt de i Yemen. Irak valgte forøvrig å gå til innkjøp av russiske T90S stridsvogner i 2016, hvordan man enn vil tolke det.
  4. La oss sammenligne kraftlinjer med veier. Si jeg starter et firma som produserer en ting i Sogn og Fjordane, og den tingen må kjøres med lastebiler til Tyskland. Jeg må kjøre så mange lastebiler at jeg dobler trafikken på veiene, til den grad at det må bygges nye flerfelts motorveier til Sogn og Fjordane. Staten godkjenner veien, og prislappen går til alle nordmenn gjennom en ekstraskatt. Grunnlaget staten gir til å bygge veien, er at den er samfunnsøkonomisk nyttig, på grunn av all økningen i trafikken på veien mitt firma har skapt. Tu.no og faktisk.no sier da at denne veien er IKKE en subsidie til mitt selskap betalt av det norske folk, fordi den er "samfunnsøkonomisk nyttig", dvs nyttig fordi mitt selskap har økt trafikken nok til at den er nødvendig for å drive mitt selskap. Vi andre forstår at uten mitt selskap, hadde veien aldri vært nødvendig.
  5. Politisk sett er det omtrent like sannsynlig å kjøpe noe forsvarsrelatert fra Israel som å kjøpe det fra Nord Korea.
  6. Hva er du da, et skremmende eksempel på manglende leseforståelse? Selvsagt er det stortinget som skriver loven og domstolen som tolker den, det er akkurat det jeg skrev. Om domstolen dømmer de til å stoppe oljeproduksjonen, så endrer stortinget loven. Så enkelt er det. Det er sånn ca 15 mandater på stortinget som er imot norsk oljeproduksjon, og det sier seg selv denne loven ikke var ment å tolkes den veien.
  7. Meget interessant for norsk fosvarsindustri. En slik avtale hadde vi aldri fått med tyskland. At de er dyre blir nok mer enn veid opp for av at de delevis bygges i Norge. Men et åpent anbud nok det beste, så kan vi se om Tyskland matcher.
  8. Det har da ingenting å si hvordan høyesterett tolker loven, all den tid det er stortinget som skriver loven.
  9. Har Ole Petter Pedersen fått solstikk i varmen? Det er ugreit å deponere atomavfall hos en vennligsinnet og alliert atommakt? Hvor ER det greit da?
  10. Du mener altså Hydro blir utnyttet? Etter å ha nytt godt av statlige subsidier og så og si gratis elektrisitet siden 1905, som alle landets borgere har betalt for?
  11. Om Hydro mener det er så mye mer lukrativt å drive smelteverk i Tyskland, hvorfor har de ikke flyttet produksjonen? 90% rabatt er jo mer enn både 60% og 50%, så de burde jo ha flyttet for årevis siden, siden de får så gunstige vilkår i Tyskland? Hva, elektrisitet og avgifter koster ikke det samme, og du kan ikke sammenligne epler og pærer? Uhørt!
  12. Det var jo eksplosive nyheter. Rett og slett en brannfakkel i energidebatten.
  13. Min utheving. Så det er altså kryptogravesentrene vi skal rasere naturen på vestlandet for? Det er i hvert fall bra Bru er ærlig.
  14. Det er da ikke kundens forbrenning av olje som påstås å være nullutslipp, men utvinningen. Men om MDG ønsker å fremover slutte å bruke begrepet "nullutslipp" om ting som kjøp og salg av kvoter og sertifikater, elbiler som lades fra strømnettet, biodrivstoff o.l, er jeg den første til å applaudere.
×
×
  • Create New...