Gå til innhold

Fortolling av småpakker skal under hundrelappen


Anbefalte innlegg

Salg mellom privatpersoner i Norge er ikke momspliktig. Hvorfor er det ikke slik fra utlandet? Om man kjøper brukte ting fra en privatperson i utlandet så har jo de allerede betalt moms, salgsskatt eller hva enn de kaller det der, så da blir det jo i praksis dobbelt opp for oss i Norge.

Merk som gave, uten pris noen plass på/i pakken

Kjøper man varer på Ebay etc. så går det som regel som enkeltmannsforetak og derfor ikke private

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette faenskapet har jeg slitt så forbanna lenge med med tanke på kunst. Det har vært en evig kamp med postvesenet. Noe har jeg fått tilbake men, det krever så mye tid og kranling at det nesten ikke er verdt det. Så det som skjer nå er at posten tollbehandler kunst som de vet det ikke er mva på for 349 hver gang. Snakk om mafia.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg kunne levd med et gebyr på 50-80kr.

 

jau, det er antageligvis en "psykologisk smertegrense for de fleste, siden 80-90% av pakkene har en verdi under hundrelappen iflg media. Dvs. gebyret bør ikke overskride selve vareverdien altfor mye, før mange heller står over å handle.

 

Forøvrig, det paradoksale resultatet av at Posten nå jobber med å senke fortollingsgebyret, tror jeg faktisk blir at de vil tjene store penger på det. Regnestykket er da 50-80 kr. i gebyr på 15 millioner pakker vs. (dagens) gebyr 158 kr. på mindretallet med verdi over 350

Lenke til kommentar

jau, det er antageligvis en "psykologisk smertegrense for de fleste, siden 80-90% av pakkene har en verdi under hundrelappen iflg media. Dvs. gebyret bør ikke overskride selve vareverdien altfor mye, før mange heller står over å handle.

 

Forøvrig, det paradoksale resultatet av at Posten nå jobber med å senke fortollingsgebyret, tror jeg faktisk blir at de vil tjene store penger på det. Regnestykket er da 50-80 kr. i gebyr på 15 millioner pakker vs. (dagens) gebyr 158 kr. på mindretallet med verdi over 350

 

Posten vil redusere satsene for at ikke varetransporten skal skrumpe inn. Som du sier, bedre å tjene litt på et stort volum enn mye på et forsvinnende lite volum, og det ser Posten så klart. Det er derfor ikke annet å vente enn at dette vil skje.

 

Det er uaktuelt å betale masse i fortolling på produkter som i seg selv koster nesten ikke noe, så det blir nok en vridning mot at man enten vil handle mye mer ting på samme tid for å få verdien opp til å matche gebyret, eller rett og slett la være å kjøpe. Og da av varer de uansett selger veldig lite av i Norge, for det er for snevert marked til at det lønner seg å ta inn for butikkene.

 

Samtidig forsvinner noe av grunnlaget for å unngå varer der pris + frakt nå kommer over den "magiske" grensen på 350,- totalt, og å holde varekurven lav i pris. Tvert imot, det blir et poeng å handler mer på samme tid, slik at gebyret gjør mindre av seg på hver enkeltvare. Siden gebyret reduseres, så vil det igjen virke til å stimulere til mer egenimport av mellomdyre varer.

 

Dermed vil dette mest sannsynlig slå ut helt annerledes enn Virke så for seg. For å summere opp, vi vil mest sannsynlig kjøpe mer om gangen, og ikke være redd for å gå over 350,- kronersgrensa. Dermed kommer presset i enda større grad på varer som koster mellom 200 og 5000,- kroner, og for noen også priser langt høyere enn dette igjen. De aller billigste varene derimot, varer opp mot 200,- kroner vil i større grad bli rammet av endringen. Varer som selges lite og intet av per i dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skal bli skikkelig deilig å bli bøyd ned i støvet og tatt tørt vær gang jeg må handle deler ifra utlandet for å reparere ting, kjenner jeg gleder meg skikkelig.

 

Din egen feil.. Ikke meningen du skal reparer ting. Det skal entes kastes for å kjøpe nytt eller sendes inn for å betale dyre summer.... 

 

Lurer på om dette påvirker gavegrensen på kr.1000,-.

 

Kan hende jeg har vært veldig uheldig, men min erfaring er at dette har blitt vanskeligere og vanskeligere å få butikker til å gjøre. Har sluttet å handle fra mange butikker over dammen pga av dette og at de ikke vil markere flasker med e-juice som bade aroma eller nikotin fri lengre. 

Endret av MysticoN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer til å bli strengere kontroll på gaver når de fjerner grensen så da vil alt som kommer fra butikker bli momset, uansett om det står gave på den, og når det står bare gave og ikke beløp så vil den bli forskinket da de vil måtte åpne pakken for å finne ut verdien og i verste fall betale mer enn varen er verdt

 

Posten har som regel betaling ved henting, men når jeg henter varer på PostNord's terminal så blir jeg belastet etterpå (faktura)

Ikke handlet mindre pakker fra utlandet via PostNord

Lenke til kommentar

Kan bli bra - få til en lav avgift.

 

Dette betyr også at betraktelig dyrere varer enn opptil 350 kroner blir veldig interessant å handle for nordmenn.

 

Håper hele greia slår skikkelig tilbake i trynet på Virke og deres medlemmer!  :yes:

 

De fjerner jo ikke moms av den grunn, så det vil isåfall kun gjelde varer som er momsfrie. Eksempel hvis du skulle f.eks importert et skjermkort:

Resultat (i norske kroner)

Sum før fortolling 9 560,00

Toll (0 %) 0,00

Merverdiavgift (25 %) 2 390,00

Sum etter fortolling 11 950,00

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Posten har i det stille gått bak ryggen på oss og fått fjernet rekommanderte sendinger fra Kina

 

https://www.moss-avis.no/nyheter/posten/black-friday/da-strommen-av-pakker-fra-kina-eksploderte-tok-posten-hemmelig-grep/s/5-67-761904#am-commentArea

 

Har stusset over hvorfor de seneste pakkene kom hjem i kassa, men skjønner jo sammenhengen nå. Ikke uvanlig man betaler 2-3 dollar ekstra heller på noe småtteri, for å få det rekommandert, men det har altså Posten tryllet vekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Din egen feil.. Ikke meningen du skal reparer ting. Det skal entes kastes for å kjøpe nytt eller sendes inn for å betale dyre summer.... 

 

Kan hende jeg har vært veldig uheldig, men min erfaring er at dette har blitt vanskeligere og vanskeligere å få butikker til å gjøre. Har sluttet å handle fra mange butikker over dammen pga av dette og at de ikke vil markere flasker med e-juice som bade aroma eller nikotin fri lengre. 

 

hehe :p 

 

desverre fikk ikke jeg bruk og kast mentaliteten inn med morsmelka som mange andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er en kamp mot vindmøller. Tror ikke dette vil ha den effekten som varehandelen i Norge virker å tro. Det snakkes om alle arbeidsplassene som vil/har gått tapt i varehandelen, men hvor verdiskapende er det egentlig å ha mange ledd mellom produsent og kunde? I følge SSB så er det 390.000 (!) ansatte i den norske varehandelen, jeg tror en andel av disse kunne tilført en større samfunnsmessig nytte i andre bransjer.

 

Det kommer til å gå med varehandel bransjen som det gikk/går med mediebransjen, tilpass dere eller dø. Det er et faktum at den butikktettheten vi har i dag ganske enkelt ikke er levedyktig, den er for dyr og utvalget for snevert, nå som vi alle kan se hva som egentlig tilbys på markedet og til hvilke priser. Det er ikke tilfeldig at den gjennomsnittlige milliardæren i Norge har skapt sin formue i nettopp varehandelen. Dette handler utelukkende om en ting; beskyttelse av marginer gjennom å opprettholde sin markedsmakt, problemet er bare det at markedet som tidligere har vært begrenset av praktiske årsaker til fysisk nærhet, nå på grunn av teknologi er ubegrenset.

 

Poenget med frihandel er nettopp det, fri-handel, dvs en konkuranse hvor den beste tilbyderen vinner, det som virker å komme overraskende på enkelte at dette også kan bety fri-handel mellom produsent og sluttkunde, i hvertfall kan det virke som det politiske Norge og handelsstanden ikke har tenkt så langt når man kjempet for EØS avtalen og andre frihandelsavtaler.

 

Ser at enkelte i denne tråden mener at det skal koste litt ekstra å ikke kjøpe «kortreiste» kinavarer, et gebyr for å betale et gebyr er noe vi må akseptere for å beholde arbeidsplasser i Norge og fortsatt skatteinngang til AS Norge. Dette er selvsagt fritt å mene, men klokt er det neppe og sant eller optimal samfunnsmessig er det definitivt ikke.

Endret av hda
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Uten å ha noen formening om hvordan dette påvirker antall arbeidsplasser her til lands - jeg vil tro at mange vil føle dette som nok en regel som blir tredd over hodene, og som ikke har noe særlig større misjon enn å være til plage og irritasjon, spesielt ikke når det ikke tilrettelegges for at kjøper selv kan stå for fortollinga for å unngå gebyr.

 

Så er det jo noen millioner enheter type laptop o.l. her til lands som kommer til å trenge reservedeler (kun tilgjengelig fra utlandet) for å holdes i live noen år til. Dette er enheter som gjerne ikke er salgbar, og som uten tilgang på billige reservedeler ikke egner seg til annet enn søppeldynga.

Ergo opprettholdes i større grad bruk-og-kast kulturen for elektronikk-produkter.

Har også diverse eldre elektroverktøy i garasjen der deler kun er tilgjengelig fra utlandet - nå er det bare å kaste disse.

 

Hadde kanskje vært lettere å akseptere fjerning av 350kr grensa derom butikkene samtidig blir pålagt å skaffe reservedeler til elektronikk og verktøy, selv om produktet er gått ut av produksjon - så lenge det finnes reservedeler.

 

Men - som privatperson må man bare godta at reglene kommer - det er jo tross alt demokrati :nei:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...