Jump to content

Severin Suveren

Medlemmer
  • Content Count

    122
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

199 :)
  1. Høres ut som en avvikling av dette forumet egentlig er den beste løsningen.
  2. "Å overgå en modell som har stått stille i nesten 10 år er da ingen bragd? Hva med å strekke seg etter noe? Audi, Jaguar, VW, Skoda(!), Porsche osv?" Først bør kanskje Audi, Jaguar, VW, Skoda og Porche komme dit Tesla var for 10 år siden? Nevn EN bil som har samme teknikk og infrastrukturstøtte som f.eks. M3? Er av de "heldige" som må forholde meg til et svært snevert nettverk av CCS som i de aller fleste tilfeller kun har 1-3 stasjoner og kun leverer 50kW. Seriøst?
  3. Skikkelig dårlig maskin, kvittet meg med den etter en uke. Svært reflektiv skjerm, konstant viftestøy, håpløst kamera, dårlig trackpad og under par byggekvalitet. Burde kostet halvparten. Skal de fikse denne maskinen har de mye å ta tak i. Aldri mer Huawei.
  4. Nok en sak som bekrefter hvor utrolig langt foran Tesla ligger på absolutt alle områder. De har lite å frykte.
  5. Nå er det (heldigvis) slik at fysikkens lover gjelder ennå og vekt og forbruk henger sammen uansett hvilken bil du kjøper. e-tron bruker ikke så mye mer pr. kilo enn andre biler. Du får en bil som er usedvanlig mye mer velbygget og støydempet og 100% sikkert mer kollisjonssikker en lettere biler da fysikkens lover også gjelder under kollisjoner. Om den bruker 1.5 kW/mil eller 2.5 kW/mil har i regnskapet utrolig lite å se hvis du regner strøm over 1 år vs. kostnaden med i det hele tatt å ha bil. En ny bil av denne type (uansett drivstoff) vil ha en verdiforringelse første året på mellom 100-150 tusen. Hvis du kjører 25000 kilometer i året så koster e-tron deg 6250 kroner i året i drivstoff. Dvs du kunne maksimalt ha spart 2-3 tusen kroner i året på strøm ved å velge en liten som da selvfølgelig ikke vil kunne dekke behovet e-tron dekker (bagasjeplass, takstativ, 1800kg hengerfeste, støynivå etc). Og med god superlading er ladetid heller ikke noe problem.
  6. Har gjort en liten utregning av priser basert på 50kW/t lading av en e-tron 50 (max 120kW mottak) Har lagt inn et snittforbruk på 2.4 for å vise pris pr. mil og da vil regnestykket bli slik: Fortum: 22kw: 136 min: (1 kr/min) : 136 kroner (6.8 kr / mil) 50kw: 60 min: (3.1 kr/min) : 186 kroner (9.3 kr / mil) 120kw: 25 min: (25*2 + 50*2,5) : 175 kroner (8.75 kr / mil) Grønn kontakt: 50kw: 60 min: (60*1.25 + 50*2,9):195 kroner (9.75 kr / mil) Circle K: 50kw: 60 min: 50*4,49 : 224 kroner (11.2 kr / mil) 120kw: 25 min: 50*4,99 : 250 kroner (12.5 kr / mil) Ionity: 120kw: 25 min: 50*8.5 : 425 kroner (21,25 kr/ mil) Ser at Ionity har priset seg helt ut, mens Circle K ligger nest dårligst an. Blir definitivt Fortum der disse finnes. Håper det blir mye hardere konkurranse i dette markedet fremover. Vi trenger definitivt flere tilbydere for det er nesten tragikomisk at det skal koste mer å kjøre en el-bil en mil enn en fossilbil på langtur. Glad jeg gjør 99.9% av ladingen hjemme.
  7. Bruker Total Commander (tidligere Windows Commander) daglig til all filbehandling. Trenger en mer funksjonalitet enn innebygget File Explorer er TC et særdeles godt valg.
  8. Til de som har behov for noe med litt mer kraft kan jeg bekrefte at dette fungerer med 12 GPU'er (krever minst 48 dedikerte PCI-e lanes og hovedkort med 3 stk 16x simultant: 3 stk (ca 1300 kr/stk): https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4750443 12 stk (ca 600 kr/stk med frakt/mva): https://www.aliexpress.com/item/33047416121.html?spm=a2g0o.detail.1000060.1.57317551ir9dp0&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.146401.0&scm_id=1007.13339.146401.0&scm-url=1007.13339.146401.0&pvid=1629c527-2ef9-402a-b024-405f7f5a224f GPU'er og PSU løsning bygges etter behov. Anbefaler åpen rig for fleksibilitet og grei kjøling. Fint oppsett til GPU rendering hvis en klarer seg med 4x båndbredde.
  9. Han kjøpte en bærbar maskin uten dedikert GPU og ble skuffet over ytelsen? Da har han vel kanskje kjøpt feil maskin tenker jeg. Løsningen hans er dyr og det finnes bedre alternativer fra Kina, har testet en del og i bulk får en disse ned i ca 80 USD, gjør akkurat samme jobb. Uansett er 4x lanes for å kjøre dedikert GPU veldig begrenset. Har lett lenge etter hovedkort som kan gi opp til 11 stk plugger med minimum 8x PCIe-lanes som kan pares til to xeon prosessorer, men hardware er veldig begrenset pr. i dag. Hvis han heller kan kan finne opp noe som faktisk kan brukes til noe kjøper jeg gjerne dette.
  10. Kjøper ingenting før de blir 1000HZ.... minst! Spøk til side, dette blir jo like tåpelig som megapixelracet de hadde på kompaktkameraer og som ennå til tider foregår på mobiltelefoner. En sitter med et papirtall-produkt som ingen har bruk for og som heller ikke tilfører produktet noe som helst funksjonalitet. Bransjen har mye å ta tak i.
  11. Helt utrolig å se på hvor mye USA har å tape på denne handelskrigen. Kina er en storprodusent for hele verden mens USA i dag nesten ikke produserer noe selv da de ikke er konkurransedyktige. Når Kina i tillegg er storforbruker av Amerikanske IT produkter bør kanskje Trump utøve en viss ydmykhet. Men Trump og ydmykhet er vel kanskje to ord som ikke ofte står i samme setning.
  12. Olje er vel strengt tatt et produkt som blant annet etterspørres av forbrukere som kjører biler som går på fossilt drivstoff. Disse lages av bla.a. Sverige så hun bør vel strengt tatt også rette pekefingeren mot bilindustrien som har vært pådriver for økt oljebruk de siste 100 årene.
  13. Helt utrolig at ikke alle stasjonene planlegges med minst 150 kilowatt. Norsk infrastruktur-utbygging i et nøtteskall.
  14. Lurer på hvorfor de lager så knøttliten trackpad når det er så uendelig mye plass der. Se og lær av Apple.
  15. Tenker det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Mennesket har vel gjort såpass store innhugg med veier og bebyggelse overalt at den "uberørte" naturen ikke står og faller på vindmøller. Vi trenger strøm og syntes det skal være en del krav til hvor disse skal bygges. Skal norge fortsatt blir en energinasjon trenger vi etter oljen andre ben å stå på. Nå lærer vi masse og kan bruke mye av kompetansen vår fra oljebransjen til å utvikle gode prosjekter for både hav og land. Vi har potensiale til å forsyne absolutt hele europa med strøm dersom vi bygger effektivt og smart. Da må vi tåle at noen områder blir prioritert til dette.
×
×
  • Create New...