Jump to content

Severin Suveren

Medlemmer
  • Content Count

    137
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

239 :)
  1. Poenget hans var at dette ikke kan slås av, noe jeg syntes er merkelig. Er det tilfelle at en ikke kan ta opt-out på dette på iPhone? På Android kan en selvfølgelig enkelt slå av alle disse funksjonene. Da sparer en batteri men på bekostning av mindre funksjonalitet.
  2. Mer enn nok rekkevidde på denne, de få gangene en drar langt er det null problem å plugge inn i en halvtime. Skjønner ærlig talt ikke denne rekkeviddemanien som mange har når det gjelder elbiler.
  3. 16 GB Ram og 512 GB arbeidsminne? Manglende kunnskap eller bare slurvete arbeid?
  4. Er selv heldig og har god hjemmeladingsmulighet, men ikke alle har dette og må belage seg på offentlige og private ladestasjoner. Disse må være lett tilgjengelige og ikke mist priset slik at det er aktuelt også for folk uten hjemmeladingsmulighet å kjøpe elbil. På de langturene jeg har hatt ser jeg problemet, 1-2 punkter og kø med 3 biler foran deg. Hvis hver bil skal lade en halvtime står en da over 1 time i kø. Skjønner at folk er skeptiske når regjeringen ikke går inn for en mangedobling av dagens ladepunkter.
  5. Har vesentlig mer tro på retningen som Apple har valgt. M1 (og kommende M2) er glitrende eksempler på en langvarig og gjennomtenkt strategi som nå bærer frukter. Intel gjør bare det de alltid har gjort. Denne serien er riktignok for stasjonære, men denne teknologien blir også overført til bærbare versjoner som dessverre har et skyhøyt strømforbruk og dermed varme og støy. Har ennå til gode å høre noen vifte på siste Macbook Pro M1 samtidig som ytelsen er høyere enn dagens raskeste i7. Hadde nylig en Dell XPS 9500 der viftene gikk konstant. Ble så lei av dette at jeg byttet i en M1. Nå lurer jeg bare på hva Dell (og andre Intel/AMD) laptopleverandører egentlig holder på med.
  6. Kjører en veldig mye langtur skjønner jeg at det ofte blir dyrt med mindre man kjører Tesla. Blir stadig mer imponert over totalpakken Tesla tilbyr og jeg kjører e-tron. Det grenser til tragisk når jeg ser på satsingen til de BKK, Fortum, Grønn Kontakt, Ionity og resten av de "seriøse" tilbyderene. Tenker det bør bygges 20-30 ladepunkter på hvert sted, ikke 1-2. Bensinstasjonkjeden har sovet minst like mye i timen, men de skal jo egentlig pushe bensin og diesel så dette blir bare en pynteagenda for deres del. De vil egentlig ikke tilby et bra produkt. Tesla ligger stadig lenger foran og de andre aktørene virker bare som de står måpende på sidelinja.
  7. Har hatt navmotor foran en gang og den feilet med resultat av fall da hjulet låste seg. Tenker det generelt er lurt å la forhjul alltid rulle fritt og ha trekk på bakhjul når en kun har to hjul.
  8. Tenker at folk som får installert video-overvåkning inne i huset av eksterne firma kanskje trenger lære nett-vett på den harde måten.
  9. Hurtig- og lynlading er i dag et salig kaos med tungvinte systemer for betaling. Den første som tilbyr tap and charge med vanlig bankkort og konkurransedyktige priser vinner dette løpet uansett. Absolutt ingen som gidder forholde seg til masse forskjellige systemer, noen med brikker andre med apper. På en bensinstasjon er det alltid likt, bruk kort og fyll. Ionity er vel kanskje det mest tragiske systemet jeg i mine få år som elbil-eier har opplevd og en av de få systemene jeg bare ga opp å bruke. Totalt overpriset er de også så håper de pakker ned "satsingen" sin i Norge i allefall.
  10. At hydrogen noen gang har vært fremmet som en god energibærer er uforståelig. Sikkerhet og energieffektivitet er svært dårlig av helt åpenbare fysiske grunner. Kanskje flybransjen har noe å hente med bruk av hydrogen, men tungtransport vil garantert på sikt være batteribasert. Den enkle grunnen er at hydrogen krever manuell logistikk mens strøm formidles via eksisterende nettverk. Når grønn strøm nå utkonkurrerer kullkraft på pris peker alt mot en soleklar gevinst på grønn strøm og batteriteknologi. Får vi batteriene 100% gjenbrukbare er den siste store utfordringen løst.
  11. Prisene på mange elsykler er skyhøye og det er ofte lite samsvar mellom pris og hva en egentlig får. Ser elsykler på jobb som koster mellom 30K og 40K som ikke en gang har syrefaste skruer og dermed ruster de om vinteren. Forventer på envher sykkel over 10K har komponenter som tåler både vinterbruk og mye vann.
  12. Vet iallefall at jeg aldri skal nærme meg en Ionity ladestasjon. De har priset seg så langt ut som det er mulig å gjøre. Håper de går dukken snarest.
  13. Må være den dårligste PR mulig å få for en bilprodusent. Hvor lite løsningsorienterte er det mulig å bli? Skal garantert aldri kjøpe Hyundai igjen.
  14. Ufattelig hvor bruk-og-kast orientert vi har blitt når vi bygger inn elektronikk på denne måten for engangsbruk. Mange land har absolutt ingen resirkulering av slike produkter og det vil bli svært mye unødvendig miljøskadelig avfall. Klarte de ikke løse denne oppgaven med en enkel papir-strimle som en tisser på slik som mange andre relativt kompliserte tester utføres i dag?
  15. Leverandørene av ladesystemer bør ta utgangspunkt i hvor lang tid en bruker på å betale med dagens bensinstasjoner. Når en bruker for første gang kjører inn på CircleK og skal fylle diesel brukes bankkort til å starte pumpen. Opplevelsen bør være helt identisk på en ladestasjon: Finn en ledig pumpe, tapp kortet (evt. bruk kode) og så starter lading. Er det mer komplisert enn dette har de gjort dette mer komplisert enn det trengs.
×
×
  • Create New...