Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Team Rivian takes 1st place

We are incredibly proud to announce that Team Rivian, AKA #187 Limestone Legends, took 1st place at this year’s Rebelle Rally—the longest off-road rally in the country.

Our very own Lilly Macaruso and Alex Anderson took on the grueling 8-day race in their R1T and became the first team ever to win Rebelle Rally in a fully electric vehicle.

Join us in celebrating these amazing women and their incredible victory.

https://stories.rivian.com/rivian-team-wins-2023-rebelle-rally?utm_medium=email&utm_campaign=rebelle_rally&utm=&utm_source=sfmc&utm_term=734619&utm_content=rebelle_rally&utm_locale=en-us&utm_audience=gs&mcrid=49328532

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iterion skrev (19 minutter siden):

Ryktes at en elektrisk versjon av Porshe Macan blir tilgjenlig ila neste år. Det er visstnok snakk om 500+ km rekkevidde, 100 kwt batteri og et 800 volt system. Spennende nyheter men den kommer nok til å koste! 

Broom skrev om den for 3 dager siden:

https://www.tv2.no/broom/moter-porsches-nye-elbil-og-blir-litt-frustrert/16160295/

Første jeg tenkte, var "bad timing". Men er sikkert mange fremdeles som venter på den, og skal ha den når den kommer. Tipper de ryker på et fett verditap når de skal selge den om 1, 2 eller 3 år etterpå om ikke renta går ned igjen, og folk kommer seg mer til hektene.

Men uansett er det en sterk nedkjøling i bruktmarkedet og, der dyre biler går tregt unna. Mange får ikke lengre like mye i lån, og tror folk kanskje ikke vil prioritere dyr bil så høyt med det første. Tørkern vil fort kunne vare i 4-5 år eller mer før vi nærmer oss "pre 2003-tilstander" igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (14 minutter siden):

Ja var den artikkelen jeg la til i mitt innlegg @Snowleopard :) Det er litt bad timing ja, men den kommer nok til å selge en god del uansett. Tipper det er mange som har venta på denne. Spent på hvordan prisen blir ift Taycan da. 

Ah, nå så jeg du hadde lagt inn link. Den var litt skjult... 😉

Foretrekker at det ikke er tvil om jeg har lagt inn lenke eller ei. Ikke noe galt i å gjøre lenke av en tekst, da lenker fort blir lange som et vondt år, men greit at den ikke havner midt i teksten men heller... 

Jarmo skrev (12 minutter siden):

Cause and reaction! Blir feil å skylde på "elbil-boomen, når bremsene kommer på pga at renter, matvarer, energi og alle andre priser stiger som følge av bl.a. en viss krig øst i Europa. Da er det bare å forvente at det vil slå ut også for dyre kapitalvarer som biler.

Det samme med å tro at markedet skal vokse "inn i himmelen" når bilene generelt er dyrere enn ice-konkurrenten, som dog har fått seg et skudd for baugen pga både bensin/dieselpriser og fordi elbiler er mer attraktive for kjøperne. Når kundene finner ut at de må spare penger og være mer fornuftig, reduseres nybilsalget av alle biler.

Dette er noen humper på veien mot full elektrifisering, og markedet tar seg opp igjen straks økonomien bedres. Og i mellomtiden vil elbiler fortsette å spise av markedsandelene til ice-bilene. Riktignok i et marked med mindre salg, men dog fremdeles økning i andel for elbilene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (16 minutter siden):

Ny Enyaq 80X for 429 tusen.

Ganske rimelig dette vel? Er med vinterhjul, krok og 3 år service. Litt ribbet for utstyr er det nok, men til denne prisen er det kanskje ikke så farlig. 

Her er den billigste jeg fant på finn:

Screenshot2023-10-28at12-50-37SkodaEnyaq-BilertilsalgsFINNBil.png.7caf0750176f11042635d64b8ed4c6c4.png

Jeg vil tro Sulland Bodø vil slite med å få solgt den der til den prisen når det er så liten prisforskjell opp til en helt ny omtrent lik bil, med 0 km, levert i Arendal. Brukte Enyaq 80X bør nok ned til 350k om de skal ha noen reell sjanse til å få solgt, med mindre tilbudet kampanjen i Arendal bare er et lokketilbud som alt for få får.

Lenke til kommentar
kremt skrev (57 minutter siden):

Ny Enyaq 80X for 429 tusen.

Ganske rimelig dette vel? Er med vinterhjul, krok og 3 år service. Litt ribbet for utstyr er det nok, men til denne prisen er det kanskje ikke så farlig. 

Fin pris det. 85x startar på 489k før ekstrautstyr.

Dei er nok ganske ribba ja, og du får nok ikkje lagt til noko utstyr heller.

Eg har ikkje studert det i detalj, men har ikkje inntrykk av at det er enorme forskjellar på 80x og 85x. 85-modellane får versjon 4.0 på operativsystemet som 80-serien aldri vil få. 85 har forvarming av batteri, noko 80 kanskje eller kanskje ikkje får. Kva forskjellar bilane med 4.0 kan få i framtida samanlikna med dei på 3.X er vanskeleg å spå, men basert på historien til Skoda så langt så ville eg ikkje venta noko dramatisk.

Etter eitt år med 80X så er eg veldig nøgd med bilen. Det største problemet med bilane i dag er prisen, spesielt samanlikna med Model Y, men der slit vel dei fleste merker.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Ny Enyaq 80X for 429 tusen.

Ganske rimelig dette vel? Er med vinterhjul, krok og 3 år service. Litt ribbet for utstyr er det nok, men til denne prisen er det kanskje ikke så farlig. 

Fin pris, spesielt med tanke på at vinterhjul også er inkludert. Det er vel ingen andre biler i nærheten med firehjulstrekk og tilsvarende bagasjeplass. Tesla Y havnet på 569k med firehjulstrekk og vinterdekk i konfiguratoren

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

X5 har høyere forbruk enn 318, most shocking! 

E du frekk? Hehe😊
Jeg tenkte mest på at dette ikke er lastebil mot personbil.... De har begge fem seter og det er ikke sååå mange hundre kilo som skiller dem. Så når han kompisen er ekstatisk når han kommer ned på 220, og jeg kjører på 112, så synes jeg det er rart...🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vektforskjellen mellom de to er betydelig i antall kilo. Det samme med dragkoeffisienten (cW), eller – på godt norsk – luftmotstand:

1.847 vs 2.490

0,23 vs 0,30

I disse to variablene ligger mye av forklaringen på den store forbruksforskjellen, men mye ligger åpenbart også i hvordan drivlinjene er konstruert.

https://elbil.no/duelltest-store-audi-e-tron-mot-lille-tesla-model-3/

Audien hadde også hjul i dimensjonen 265/45 R21 mot Model 3 sine 235/40 R19. Det merkes også på forbruket.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Det er jo samme hele tiden i slike tester. tesla kjører på 18 og 19 toms, minste mulige dimensjon. Audi, bmw, mercedes kjører på 20, 21, 22. Det er helt forskjellige forutsetninger, der det ene er en liten sedan med trillebårhjul, eller en liten crossover bygget for å ha lite luftmotstand, mot store, tunge suver på 2500 kg med digre felger.  Jeg vil nok tro f.eks iX har betydelig større diameter på hjulet enn tesla 3 eller y ja, mer vekt i bevegelse, større bredde, mer turbulens rundt felg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er veldig imponert over "vinter" forbruket på i4 M50 så langt, ligger mellom 17-18kwh/100km på litt lengre kjøreturer med piggfrie continental VikingContact 7 245/45R18, temperaturer mellom 0-5 grader og småfuktige veier på grunn av salting. Bor på nordvestlandet så ingen motorvei kjøring så i stor grad 80 soner på de lengre strekningene.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, ozone said:

Hvorfor øker egentlig forbruket med mer felg og mindre gummi?
For diameteren på hele hjulet er jo fremdeles samme, eller?

Når hjulet blir større mens diameteren krymper blir det mindre sidevegg i dekket. Dette påviker vesentlig hvor mye dekket føyer seg etter underlaget. Så der et større dekk (men med samme ytterdiameter) kan føye seg etter underlaget og la akselen bevege seg lite så vil lavprofildekket være stivere og gjøre at hjulakselen må følge underlaget mer, det gir mer energi fra underlaget som går inn i dekket og dumpes i demperne (og dermed blir fartsreduksjon).

I tilegg kommer gjerne lavprofilopsjonen ufravikelig sammen med bredere dekk. Bedrere dekk gir mer rullemotstand simpelten via større kontakt med veien.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Jeg er veldig imponert over "vinter" forbruket på i4 M50 så langt, ligger mellom 17-18kwh/100km på litt lengre kjøreturer med piggfrie continental VikingContact 7 245/45R18, temperaturer mellom 0-5 grader og småfuktige veier på grunn av salting. Bor på nordvestlandet så ingen motorvei kjøring så i stor grad 80 soner på de lengre strekningene.

Da ligger du under Community, Det ligger på 19.5 for Oktober. Min har øket til 14.8for oktober. Den var 13.6 for September Alt dette er snittforbruk. På lengre turer er det alltid lavere enn månedssnitt. Jeg har 17 tommere og 225.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg er veldig imponert over "vinter" forbruket på i4 M50 så langt, ligger mellom 17-18kwh/100km på litt lengre kjøreturer med piggfrie continental VikingContact 7 245/45R18, temperaturer mellom 0-5 grader og småfuktige veier på grunn av salting. Bor på nordvestlandet så ingen motorvei kjøring så i stor grad 80 soner på de lengre strekningene.

Selv på ix ligger jeg gjerne på 17-20kwh/100km på sommerføre og 19-21 på vinter. (I hovedsak avhengig av mengde motorvei)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...