Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
43 minutes ago, Hansien said:

Hva er pH verdi når det er utblandet da? 

Utblandet 1:10 : pH 12, 1:100 : pH 11

PH skalaen er logaritmisk og er ca* gitt av pH=-log([H+]), hvor [H+] er den molare konsentrasjonen av hydrogenioner. Vann har pH på 7, alkaliske løsninger introduserer mye OH- ioner som reduserer H+ ioneantallet dramatisk dermed øker pH. (legg merke til minustegnet for logaritmen)

*) Ca fordi det er egentlig aktiviteten til hydrogenionene som måles, og alt som endrer denne vil endre pH, men i all hovedsak er det å binde de med andre ting som reduserer aktiviteten slik at dette er ekvivalent til å måle konsentrasjon for de fleste praktiske formål.

Endret av sverreb
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Korleis bør ein blande for å vere på sikker side og samtidig ha effekt nok til jobben produktet skal utføre? Og kva pH bør ein ha som mål å oppnå?

Er enkle pH-strips påliteleg nok til å måle verdien?

@Locrin Klar over at det er andre som slit med det same, men når kunden påstår at dei har blanda produktet ut til under grensa angitt av Tesla så meiner Tesla dei har vore for nær grensa. Då bør dei heller setje grensa endå lågare. Me veit sjølvsagt ikkje kva faktisk pH-verdi blandinga hadde, men eg mistenker at “kunden har alltid rett” ikkje står i opplæringsmanualen for medarbeidarar i Tesla.

Uansett er det greit å vite for alle andre som ikkje har opplevd dette problemet, uavhengig av kva bilmerke ein eig. Eg tvilar på så mange tenkte på dette før det vart ei greie i media.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Zeph said:

@Locrin Klar over at det er andre som slit med det same, men når kunden påstår at dei har blanda produktet ut til under grensa angitt av Tesla så meiner Tesla dei har vore for nær grensa. Då bør dei heller setje grensa endå lågare. Me veit sjølvsagt ikkje kva faktisk pH-verdi blandinga hadde, men eg mistenker at “kunden har alltid rett” ikkje står i opplæringsmanualen for medarbeidarar i Tesla.

Etter mange år i kundeservice kan jeg si at kunden ikke har rett. Kunden er ofte idiot.

"Kunden har altid rett" betyr ikke at alle klager kunden kommer med skal tas til følge og løses. Kunden har altid rett betyr at hvis en kunde kommer inn i din butikk som selger slalomutstyr og kjøper de feteste dyreste racingskiene til å lære å kjøre slalom på så kan du nevne at det ikke er ideelt, men du lar dem selvsagt ha rett og kjøpe feil ski om de insisterer.

I både dette tilfellet og vaskehysteriet er kunden en idiot. Jeg kan ikke finne noen såper som har pH mellom 12.5 og 13.5. Det er en ganske stor forskjell. Vaskemiddel har enten 12.5 eller 13.5 pH. Den varierer ikke med dagsform.

Tenk at du selger et produkt, du har testet produktet grundig og vet hva grensene er for hva produktet tåler. Så kommer en person og hevder han brukte et produkt som er utenfor tåleransegrensen, men han blandet det ut så du burde heltseriøsthundreprosent bare stole på at han ikke var idiot?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Locrin skrev (53 minutter siden):

I både dette tilfellet og vaskehysteriet er kunden en idiot

Eh, kunden er en helt vanlig bileier. Jeg og sikkert de fleste bileiere gir blanke f i bil, og vasker med hva enn middel vi har kjøpt tilfeldig eller som er på stasjonen vi vasker. Dette går alltid bra, og bør gå bra, tross alt "vanlig bruk". Idiotien her er det Tesla som står for, som kommer med absurde unnskyldninger og saksøker egne kunder fordi deres egne biler er for dårlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har gravd litt og kan kaste litt lys på hvilken såpe som er brukt, det er AVA sin blishampo https://www.avaofnorway.com/nb/tilbehor/rengjøringsmiddel/bilshampo

Og som beskrevet av de i artikkelen som blir prøvd å gjort narr av her er oppgitt PH Verdi oppgitt til fra 12,5 til 13,5 basert på sikkerhetsdatabladet https://avaofnorway.fra1.digitaloceanspaces.com/NO2022-PUBL-AVA-SIKKERHETSDATABLAD-SDS-Safety-Datasheet-AVA-Bilshampo.pdf

Produktet ble brukt som henvist av produsent med skumkanon med laveste innstilt doseringsgrad for såpe basert på hva bileier selv skriver. Dessverre er fokuset til mange i kommentar feltene hvor hun prøver å forklare seg å latterliggjøre henne og å poste bilder av andre biler som har problemer med lyktene sine. Jeg forstår ikke denne mentaliteten hvor en skal beskytte merket sitt koste hva det koste vil når resultatet av denne saken kan sette en presedens for hvordan alle bilprodusenter og forhandlere vil behandler kundene sine fremover når det kommer til denne typen defekter. Om Tesla taper denne saken som de etter mitt skjønn burde gjøre så er det kjempepositivt for alle bileiere uavhengig av merkelojalitet. 
 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Matsemann said:

Eh, kunden er en helt vanlig bileier. Jeg og sikkert de fleste bileiere gir blanke f i bil, og vasker med hva enn middel vi har kjøpt tilfeldig eller som er på stasjonen vi vasker. Dette går alltid bra, og bør gå bra, tross alt "vanlig bruk". Idiotien her er det Tesla som står for, som kommer med absurde unnskyldninger og saksøker egne kunder fordi deres egne biler er for dårlige.

Kraftige vaskemidler har ofte klare advarsler. I det minste har de FARE symboler f.eks et oransje varselsymbol for etsefare.på seg som burde tenne noen varsellamper. Ingen er saksøkt i denne saken? Hva er de absurde beskyldningene? Tesla sier de har brukt for kraftig vaskemiddel noe de også inrømmer?

 

 

Lenke til kommentar

Her har såpen blitt blandet slik AVA har i instruksene sine, ved bruk av skumkanon, det er her brukt AVA såpe på en AVA skumkanon tilkbolet en AVA høytrykkspyler. Det er blandet ut 1 del såpe mot 4 deler vann på skumkanon tanken, skummkanonen var innstillt på laveste doseringsgrad som da selvfølgelig tynner ut blandingen mange ganger det den er på tanken.

Den utregningen de har gjort på PH verdien de presenterer er en verdi som har blitt hentet inn fra fagfolk på feltet etter det ble uenighet med Tesla.

Så selvfølgelig når en bruker samme utstyr fra samme leverandør tiltenkt vasking av bil og følger instruksjonene så vil enhver bileier tenke at det må være greit. Selv når jeg er i håndvaskehallen på YX så har jeg jo ikke peiling på hvilken PH verdier som er på produktene som blir tilsatt der, men stoler på at det som blir brukt er noe som er egnet for å vaske bil med uten at lykter eller annet skal bli ødelagt som sikkert 99% av alle andre og gjør. At så mange da skal hoppe inn og ta bilforhandler/produsent i forsvar for at noen har brukt bilen slik som biler alltid har brukt og forsøke å latterliggjøre de som tar opp kampen mot de syns jeg er ingenting annet enn trist.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Locrin skrev (55 minutter siden):

Ingen er saksøkt i denne saken? Hva er de absurde beskyldningene? Tesla sier de har brukt for kraftig vaskemiddel noe de også inrømmer?

Jeg snakker om de titalls andre sakene om Tesla de siste dagene. Mye grums her.

Tesla sier de har brukt for kraftig vaskemiddel. De mener de ikke har gjort det, men vasket helt vanlig. Skal man virkelig akseptere at vanlig bruk av bil skader den?

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (18 minutter siden):

Jeg snakker om de titalls andre sakene om Tesla de siste dagene. Mye grums her.

Tesla sier de har brukt for kraftig vaskemiddel. De mener de ikke har gjort det, men vasket helt vanlig. Skal man virkelig akseptere at vanlig bruk av bil skader den?

Har en bil med plastiklykter fra 2012. Har sikkert brukt 8 ulike avfettingsmidler på dem. Har aldri brukt shampo el. Kun avfetting enten fra biltema, jula, bensinstasjoner , europris osv osv. Poenget er at lyktene er 11år gamle og ser ut som ny. Er det flaks? 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (42 minutter siden):

Her har såpen blitt blandet slik AVA har i instruksene sine, ved bruk av skumkanon, det er her brukt AVA såpe på en AVA skumkanon tilkbolet en AVA høytrykkspyler. Det er blandet ut 1 del såpe mot 4 deler vann på skumkanon tanken, skummkanonen var innstillt på laveste doseringsgrad som da selvfølgelig tynner ut blandingen mange ganger det den er på tanken.

Den utregningen de har gjort på PH verdien de presenterer er en verdi som har blitt hentet inn fra fagfolk på feltet etter det ble uenighet med Tesla.

Så selvfølgelig når en bruker samme utstyr fra samme leverandør tiltenkt vasking av bil og følger instruksjonene så vil enhver bileier tenke at det må være greit. Selv når jeg er i håndvaskehallen på YX så har jeg jo ikke peiling på hvilken PH verdier som er på produktene som blir tilsatt der, men stoler på at det som blir brukt er noe som er egnet for å vaske bil med uten at lykter eller annet skal bli ødelagt som sikkert 99% av alle andre og gjør. At så mange da skal hoppe inn og ta bilforhandler/produsent i forsvar for at noen har brukt bilen slik som biler alltid har brukt og forsøke å latterliggjøre de som tar opp kampen mot de syns jeg er ingenting annet enn trist.

 

Når du først er inne på dette. Ble selv ganske så nysgjerrig på dette etter den saken som stod på NRK her om dagen angående for høy PH på bilsåpe. Om vinteren vasker jeg bilen en del i vaskehall selv. Leita litt rundt på hvilket produkter de bruker mtp på PH osv og fant ut at det forvaskmiddelet de bruker om vinteren, har 14 PH. Så da kan jeg vel ikke bruke den vaskehallen lenger i tilfelle skade på lakken...

Screenshot_20231024_203123_Chrome.jpg

 

Screenshot_20231024_214332_Chrome.jpg

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Har en bil med plastiklykter fra 2012. Har sikkert brukt 8 ulike avfettingsmidler på dem. Har aldri brukt shampo el. Kun avfetting enten fra biltema, jula, bensinstasjoner , europris osv osv. Poenget er at lyktene er 11år gamle og ser ut som ny. Er det flaks? 

Det er forskjell på plast og lykter har vel alltid vore plast. Nyare bilar er visst meir plaga med dette enn eldre, men ikkje alle kanskje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vaskehallen jeg bruker.
Skal vi begynne med maskering av lyktene før hver bilvask . Vi som ikke har egen gårdsplass å benytte for bilvask må forholde oss til vaskehaller. Og 99.99% av de kan man ikke bruke medbrakt.

Tilfellet her er en Mercedes E klasse

https://www.motor.no/bil/ma-betale-83000-for-nye-lykter-etter-gale-vaskerutiner/191229 

Endret av Syar-2003
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det står at MicroTecs Ultra skal tynnes med vann.

Tynnes det  1:100 så er man nede i 12 pH. 1:10 så er det 12.9  Det er innenfor anbefalingen for dagens skjøre lykter. Jeg ville fortsatt ikke skummet rett på lyktene eller latt det være på i lenger enn 30 sekunder. Jeg trenger aldri avfette noe annet enn felger og nederst på siden av bilen. Avfetter dere panseret også? 

Endret av Locrin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Locrin skrev (1 time siden):

Det står at Micro Tecs Ultra skal tynnes med vann.

 

Tynnes det 1:100 så er man nede i 12 pH. 1:10 så er det 12.9 Det er innenfor anbefalingen for dagens skjøre lykter. Jeg ville fortsatt ikke skummet rett på lyktene eller latt det være på i lenger enn 30 sekunder. Jeg trenger aldri avfette noe annet enn felger og nederst på siden av bilen. Avfetter dere panseret også? 

Ja stemmer, den tynnes nok da med vann i selve maskinen. Var bare usikker på om PH 14 var før eller etter de har blandet den ut med vann. Men takk for godt svar, det letta litt på skuldra mine! 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Locrin skrev (7 timer siden):

Jeg trenger aldri avfette noe annet enn felger og nederst på siden av bilen. Avfetter dere panseret også? 

Jeg må definitivt bruke noe slags avfetting på fronten ja. Fullt av insekter spesielt. Ikke panseret, men det er jo ikke panseret som er problemet, det er støtfangeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...