Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (15 minutter siden):

...man har null-forbruk i slakere partier fremfor å bruke energi, så er det fort betydelig besparelser der og.

Ja, det er jo dette som er det beste med elektrisk drivlinje! Man får tilbake nesten alt av potensiell energi!
Kjører man ICE og bruker ti liter bensin til toppen av et Alpepass, så er det eneste man får "tilbake" er jævla varme bremser...
Har aldri kost meg så mye i nedoverbakker som nå😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ozone skrev (28 minutter siden):

Ja, det er jo dette som er det beste med elektrisk drivlinje! Man får tilbake nesten alt av potensiell energi!
Kjører man ICE og bruker ti liter bensin til toppen av et Alpepass, så er det eneste man får "tilbake" er jævla varme bremser...
Har aldri kost meg så mye i nedoverbakker som nå😂

Gromkoser meg OPP bakkene også. Slippe giring som ikke har nok tourqe til å øke farta, men stadig dårligere virkning så man må gire ned og kjøre i høyt gir turtall, til det igjen kryper nedover og man må gire ned igjen...

Med min bil er det bare å skuffe på, og den drar mer enn velvillig opp selv de bratteste partiene. Lurer på om endel folk som bor i bygdene og påstår at elbil ikke funker, burde fått prøve en moderne elbil i slik situasjon. Dalen er et ypperlig sted, for der kan man kjøre ned dalen på ene siden, og nyte regenereringen. Og så få prøve seg opp igjen på andre siden.

Og så snu, og gjenta, så de er helt sikre på hva de egentlig går glipp av! 🙂 

Endret av Snowleopard
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Nimrad said:

Men hvorfor er EV-dekkene så stive da? De har jo blitt kritisert for å være så stive med medfølgende høy støy, lav komfort og lang bremselengde for at de skal bli så effektive som mulig.

Jeg henger med på tankerekka, men det får meg mer til å tro at det er en gyllen middelvei. Når du drar stålhjul-analogien så virker det jo heller ikke logisk i andre enden av skalaen at grøtete supermyk gummi skal være noe særlig effektivt.

Nei, du har hysteresetap i veldig myke dekk. I.e. energi som går med til å varme opp dekket via deformasjon. Det finnes ikke en optimal mykhet, det er avhengig av underlag. 

EV dekk er vel først og fremst stive fordi de har en høyere lastrating. I.e. dimensjonert for tyngre biler.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Gromkoser meg OPP bakkene også. Slippe giring som ikke har nok tourqe til å øke farta, men stadig dårligere virkning så man må gire ned og kjøre i høyt gir turtall, til det igjen kryper nedover og man må gire ned igjen...

Med min bil er det bare å skuffe på, og den drar mer enn velvillig opp selv de bratteste partiene. Lurer på om endel folk som bor i bygdene og påstår at elbil ikke funker, burde fått prøve en moderne elbil i slik situasjon. Dalen er et ypperlig sted, for der kan man kjøre ned dalen på ene siden, og nyte regenereringen. Og så få prøve seg opp igjen på andre siden.

Og så snu, og gjenta, så de er helt sikre på hva de egentlig går glipp av! 🙂 

Det er vel i bygdene el biler funker best. De aller fleste i dag har tilgang på strøm og kan lade hjemme. Det er nok verre der man bor i blokk og bilen står ute i gata. Men pendler man langt er det nok håpløst med 20kwh batteri sakte lading osv

Du må ha hatt en bil med veldig liten motor? Senarioet du beskriver må jeg tilbake til MB 220D med 65hk for å kjenne meg igjen i. Min bensinbil med 185 hk og maks dreiemoment ved 1200rpm blir skjelden hardt belastet. 8 trinns automat hjelper også. 

Husk også at biler med forbrenningsmotor har mye høyere virkningsgrad når de kjører oppover. Derfor merker man lite forskjell om man kjører over fjell. (Samme faktor som gjør at å dra tilhenger ikke halverer rekkevidde)

Største forskjellen er at man kan kjøre raskere uten å måtte tenke på varmgang i bremsene. 

Mye av dette får man også i hybrid biler

Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 minutter siden):

Det er vel i bygdene el biler funker best. De aller fleste i dag har tilgang på strøm og kan lade hjemme. Det er nok verre der man bor i blokk og bilen står ute i gata. Men pendler man langt er det nok håpløst med 20kwh batteri sakte lading osv

Du må ha hatt en bil med veldig liten motor? Senarioet du beskriver må jeg tilbake til MB 220D med 65hk for å kjenne meg igjen i. Min bensinbil med 185 hk og maks dreiemoment ved 1200rpm blir skjelden hardt belastet. 8 trinns automat hjelper også. 

Husk også at biler med forbrenningsmotor har mye høyere virkningsgrad når de kjører oppover. Derfor merker man lite forskjell om man kjører over fjell. (Samme faktor som gjør at å dra tilhenger ikke halverer rekkevidde)

Største forskjellen er at man kan kjøre raskere uten å måtte tenke på varmgang i bremsene. 

Mye av dette får man også i hybrid biler

Kortrekkevidde-elbilene var stort sett ikke egnet, men med dagens rekkevidde skal man ha litt spesielle behov for at rekkevidden er et problem. Mye kjøring med stor tilhenger er et slikt problem, da de fleste elbiler ligger på 40-50 mil i seg selv, og fort ender opp med knapt 20 mil rekkevidde med henger bak. Med sikkerhetsmarginer så er man fort enda litt lavere.

Standard "Norgesmotorisering" på mine siste ice-biler. Var snakk om 1,6 l bensin  på Mitsubishi Carisma og Opel Vectra Stasjonsvogn, begge fra tidlig 2000-tallet. Klart at sterkere motor hjelper, men problemet er ikke borte. Det skal bare mer til før det er problematisk. Selv en Opel Rekord 2,2 GLS (94 eller 96-model), var heller ikke så særlig kjapp i aksen, men når den fikk turtall var det mer å hente ut av motoren. Den rakk jeg dog aldri å prøve å trekke henger med.

Med henger bakpå, gjerne en tung en, så krever det enda mer av trekkvogna. Dieselmotor betyr gjerne mer torque på samme "volum" (f.eks. 2 l bensin vs 2 l diesel), så de som tauet mye, foretrakk helt klart disse over en kjapp bensinmotor, for man måtte gjerne opp i 2,2-2,4 l før det begynte å hjelpe, på de litt større bilene.

Bil har alltid vært dyrt, men sterk motor har vært tildels svært mye dyrere, så ikke så rart at mange kjøpte disse "norgesmodellene" hvor motoren ble så svak at en lang og seig oppoverbakke med litt passasjerer eller bagasje baki, ble en kjedelig affære. Lierbakkene mellom Drammen og Oslo er veibiter som mange gruet seg til å kjøre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Første bilen jeg lærekjørte med og kjørte mye i første tiden med lappen var en 2001 modell Opel Astra 1,6 med en 100 gamp, så er godt kjent med den motoren. Den ville veldig gjerne ha en del turtall før den var særlig trekkvillig, så ble mye giring når det var en del stigninger opp og ned, så kjenner meg godt igjen i akkurat det :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Første bilen jeg lærekjørte med og kjørte mye i første tiden med lappen var en 2001 modell Opel Astra 1,6 med en 100 gamp, så er godt kjent med den motoren. Den ville veldig gjerne ha en del turtall før den var særlig trekkvillig, så ble mye giring når det var en del stigninger opp og ned, så kjenner meg godt igjen i akkurat det :p

Ja, startet man i Drammen, og gjerne med bil full med både folk og annet, så var det bare å begynne å gi på en god stund før man kom frem til bakken opp mot Lier, og håpe det holdt til man var på toppen. Dårlig planlegging eller en saktekjørende dust foran, så var man fort nede i 60-70 km/t (100-sone) når man kom til øvre del... ;) 

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Regenerering til batteri er en kjempefordel for både elbil og hybrider. Lademulighet er også en kjempefordel så hybrider uten lading er en irriterende sak. Bare synd mange phev har stusselig maks motoreffekt fordi fossilen er direkte koblet til akslingen og batteriet er for lite til å gi noe særlig effekt, sånn at elmotoren er dimmensjonert ditto sparsomt.

Flere PHEV burde vært seriehybrider med stort batteri. Da hadde de fylt ut en rolle som rene elbiler sliter med. Som nevnt det med tunge hengere over lange avstander. Klarer man 80% av årlig kjørelengde elektrisk så ville mange ihugga fossilhoder blitt kurert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er litt spent selv på det med tilhengere, eller mer spesifikt campingvogn. Vi planlegger Model Y med campingvogn i fremtiden så jeg har jo undersøkt en del. Jeg blir liksom ikke helt klok på hva som er riktig formel for å gjøre det smidigere. Hybrid er ikke aktuelt for meg, liker bare virkelig ikke at man mister så mange fordeler med elbil, og samtidig får mange av ulempene. Hadde de bare presset inn 100 kWt i MY og da fått samme ladekurve som S/X så hadde det gjort veldig mye. Nå må man stoppe annenhver time for å lade Model Y når man kjører i 80 nedover kontinentet.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (32 minutter siden):

Nå må man stoppe annenhver time for å lade Model Y når man kjører i 80 nedover kontinentet.

Akkurat det er vel ikke noe kjempeproblem ettersom man kommer omtrent like langt på 2 timer på kontinentet som man gjør på 4 timer på norske veier. Det er mer slitsomt å ligge i 160 på autobahn enn det er å ligge i 80 på norske fylkesveier, så man føler også behov for hyppigere pauser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Akkurat det er vel ikke noe kjempeproblem ettersom man kommer omtrent like langt på 2 timer på kontinentet som man gjør på 4 timer på norske veier. Det er mer slitsomt å ligge i 160 på autobahn enn det er å ligge i 80 på norske fylkesveier, så man føler også behov for hyppigere pauser.

 Nei, jeg snakket jo om å kjøre med tilhenger/campingvogn. Da ligger man i 80 selv nedover kontinentet. Kan få tempo 100-godkjenning som også gjelder i Danmark og Tyskland har jeg sett, men basert på forbruk tror jeg heller 70-80 km/t er en slags middelvei for å ikke måtte stoppe for ofte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Akkurat det er vel ikke noe kjempeproblem ettersom man kommer omtrent like langt på 2 timer på kontinentet som man gjør på 4 timer på norske veier. Det er mer slitsomt å ligge i 160 på autobahn enn det er å ligge i 80 på norske fylkesveier, så man føler også behov for hyppigere pauser.

Tviler på at å kjøre i 160 med campingvogn er en god ide.

Det var det han snakket om. Har forøvrig sett folk dra store campingvogner ned til middelhavet så det er mulig.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Har forøvrig sett folk dra store campingvogner ned til middelhavet så det er mulig.

Snakker du om folk som kjører elbil nå?

Jeg har undersøkt selv noen ruter. Det er derimot noen x-faktorer. Den største er "kø" på ladestasjoner. Å hekte av selve vogna hver gang ser jeg for meg blir veldig slitsomt. Hvis man er på fart sørover midt i høysesong ser jeg for meg det kan bli en utfordring rett og slett. Man må hvertfall være forberedt på at det kan bli det. Det finnes noen som har "trailer friendly"-lading, men de er det ikke mange av og når det er høy trafikk ser jeg fort for meg at man må hekte av en del ganger. Man kan jo heller ikke velge og vrake i lading når rekkevidden ligger på 200-250 km da man gjerne vil treffe.

Det andre er destinasjonslading. Ser for meg den er enklere, men man må jo undersøke litt mer om campingplassene har lading tilgjengelig. Enda mer planlegging.

Jeg er ganske spent selv. Med småbarn i bilen blir det hyppige stopp uansett, men det blir jo mindre frihet da man i praksis er låst til spesifikke ladesteder på hele transportetappen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjørt endel med henger på 3’ern og Y’en. Funker helt fint, men lading er pes.
 

Trenger flere dedikerte «pull through» ladere.
Ene hengeren min er 1 aksel og uten støttehjul. Med MC’n på så er det ikke noe særlig å hekte den av. 

camping vogn har jeg ikke testet, men ser ikke for meg at det er noe særlig på lengre avstander. Men 1 lading hver vei skulle jeg tålt.

på vognplasser er det jo som regel 10 eller 16 A så destinasjonslading er ikke noe pes. Ser noen campingplasser har regler mot å lade bilen på plassen, men det tror jeg at jeg hadde sneket meg til

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (18 minutter siden):

på vognplasser er det jo som regel 10 eller 16 A så destinasjonslading er ikke noe pes. Ser noen campingplasser har regler mot å lade bilen på plassen, men det tror jeg at jeg hadde sneket meg til

Det er ikke så enkelt. For det første vil du gjerne ha strøm i campingvogna. For det andre tar det jo evigheter å lade så sakte, så det funker jo kun i praksis når du er faktisk kommet frem og skal være et par dager. Hvis du er midt i en transportetappe på vei sørover er du avhengig av at det finnes ladebokser så du får ladet helt opp over natta.

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 minutt siden):

Campingvogn til Middelhavet, det må vel være et rimelig sært use-case? Hvor mange personer i Norge driver eller kunne tenke seg å drive med sånt?

Det er hvertfall ikke helt uvanlig. Jeg er oppvokst med slike turer hvor vi kjørte campingvogn til den franske rivieraen, Italia, gjennom alpene, rundtom Belgia, Nederland, Kroatioa +++. Traff flere svenske/norske og spesielt tyske turister som også gjorde det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

1 lading... Du er fort over 10 ladestopp om du skal til middelhavet.

Ja, mye mer enn det vil jeg tro.

Men jeg personlig hadde ikke giddi satse på mer enn 1 lade stopp med vogn. Så måtte blitt Grebbestad for min del. 
 

Liker roadtrip, men hadde aldri orka å kuske 90 nedover hele Europa uansett drivstoff 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...