Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (3 minutter siden):

Kommuniserer ikke appen direkte med bilen når du er i nærheten? Jeg ser hvertfall Tesla sin gjør alt over bluetooth når telefonnøkkel er "koblet til".

Nei appen må gå via BMW sine servere, samme med kia og nissan. Det jeg leser om Tesla sin løsning er at selve nøkkelfunksjonen går over Bluetooth LE men kommandoene som sendes må og over en server der.

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-F6E2CD5E-F226-4167-AC48-BD021D1FFDAB.html

Sitat

Your phone and vehicle must both be actively connected to cellular service to allow the mobile app to communicate with your vehicle. Tesla recommends that you always have a functional physical key readily available if parking in an area with limited or absent cellular service, such as an indoor parking garage.

Hvertfall slik jeg tolker det. Men det er jo relativt enkelt for en av dere med Tesla å teste å se om en får bruke funksjoner i appen i flymodus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (10 minutter siden):

Du har kjøpt en bil som er verdt 5-10 ganger så mye? Og lurer på hvorfor forsikringsprisen dobles? Ganske lett å se hvorfor den er dyrere egentlig.

Men ellers hørtes det dyrt ut med 14k. Jeg ser jeg får den til under 9k når jeg søker den opp. Bil Pluss hos Eika, 7k egenandel, 75% bonus, 12k kjørelengde, MG4 2023 standardutgave(ikke luxury).image.png.17974978e546f4b2d8450fa16fadb37d.png

 

Forsikringprising er ganske kompliserte algoritmer basert på mye forskjellig. 

Min da nye Kona fikk knapt høyere pris enn min Opel Vectra, dersom jeg sammenlignet med bil med kasko (hadde selvsagt bare delkasko med brann og tyveri-dekning).

Jeg tviler på at det er kjøpsprisen først og fremst, men mer med hva man antar reparasjonskostnader er, og spesielt hvor mye man antar at den vil være utsatt for skader (risiko) dersom det er en bil de ikke har mye erfaring med fra før.

Selvsagt er nok ikke kjøpspris uvesentlig, da brukte biler knapt er billigere enn nye av samme modell og motorisering, men dyre biler er generelt dyre deler på og derfor høye reparasjonskostnader på. Og det vil reflekteres i prisen.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 minutter siden):

Jo når man er innen rekkevidde går det over Bluetooth tror jeg. Men har ikke sjekket ved å slå på flymodus

BMW kjører appen på nøkkelen, fordi de forventer at Fritz fortsatt rocker Nokia 8800… 😂

 

Tja, det var vel i 2016 eller rundt de tider den nøkkelen der kom som ett alternativ/ekstrautstyr du kunne kjøpe. Har fått leket meg med en slik en, trausigt treig sak, men funket greit for gamlingene når de ville skru på forvarming eller lignende før kjøretur. Nå får du vel ikke kjøpt den lenger og prøver du å søke den opp så blir du bare henvist til følgende side som viser til mobil nøkkel  https://www.bmw.no/no/topics/tjenester/digitale-tjenester/bmw-digital-key.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, kremt said:

Like seriøst som boomer-kommentarer i denne tråden, man vet nå hvertfall fra hvilken "leir" slike useriøse sleivspark kommer fra. 

Ja man skal ha endel boomere i møterommet for å få banka igjennom at det å kjøre app på nøkkelen er er god idé :)

skjønner på @Evil-Duck sin post at BMW innså det selv, og gikk for Apple sin carkey løsning. Endel kompiser med BMW og de er veldig fornøyd med nøkkelløsningen fra Apple

  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Evil-Duck said:

Hvertfall slik jeg tolker det. Men det er jo relativt enkelt for en av dere med Tesla å teste å se om en får bruke funksjoner i appen i flymodus.

Tok en for laget å gikk ut å testa nå. Bilen låser seg opp med flymodus aktivert så er kun bluetooth som må være påslått.

Det viste jeg egentlig da "lånenøkkelen" min når andre skal bruke bilen er en gammel telefon uten simkort som har Tesla appen installert. Lettere å bare be de ha den i lomma enn å forklare opplegget med nøkkelkortene.

Man kan også bare holde telefonen inntil dørstolpen om Bluetooth ikke skulle funke av en eller annen grunn, men det gjelder kun for Android telefoner. Apple er mere kresne på hva NFC skal få brukes til.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Tok en for laget å gikk ut å testa nå. Bilen låser seg opp med flymodus aktivert så er kun bluetooth som må være påslått.

Det viste jeg egentlig da "lånenøkkelen" min når andre skal bruke bilen er en gammel telefon uten simkort som har Tesla appen installert. Lettere å bare be de ha den i lomma enn å forklare opplegget med nøkkelkortene.

Man kan også bare holde telefonen inntil dørstolpen om Bluetooth ikke skulle funke av en eller annen grunn, men det gjelder kun for Android telefoner. Apple er mere kresne på hva NFC skal få brukes til.

Det var ikke om nøkkelfunksjonen fungerte som var spørsmålet, var om ting  i appen som forvarming fungerte uten internett tilgang :)

Lenke til kommentar

Det heter ikke Apple CarKey. Det er er standard som «alle» store bilprodusenter og mobilprodusenter (inkl f.eks Samsung) har utviklet sammen. Den er nå i utgave CCC 3.0.
Og det brukes UWB (for true comfort access) 2.0 bruker nfc. I4 fikk ikke ccc 3.0 - noe som skuffet meg litt.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
5 hours ago, Syar-2003 said:

Det heter ikke Apple CarKey. Det er er standard som «alle» store bilprodusenter og mobilprodusenter (inkl f.eks Samsung) har utviklet sammen. Den er nå i utgave CCC 3.0.
Og det brukes UWB (for true comfort access) 2.0 bruker nfc. I4 fikk ikke ccc 3.0 - noe som skuffet meg litt.

Ah, ok hadde ikke fått med meg at BMW fikk på plass støtte for Android i år. Var en kompis som byttet fra Android til iPhone her for å kunne bruke det.

Så trodde det var en Apple spesifikk løsning. Takk for oppklaringen.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (14 timer siden):

Når en er innom diskusjoner om apper så har BMW i4 en funksjon jeg har savnet siden jeg hadde volvo V60en tilbake i 2016, en knapp på nøkkelen en kan aktivere forvarming/kjøling med. Uansett hvor stabil en app er så hender det seg at de er nede såfrem de må kommunisere med en server et eller annet sted for å aktivere noe bilen skal gjøre, at jeg da kan peke nøkkelen ut vinduet og starte forvarming på en kald vinterdag appen ikke fungerer er gull verdt :) Som nevnt tidligere så var det erketypisk at appen til Nissan Leaf ikke fungerte på kalde dager da det var mange som samtidig prøvde å gå inn å skru på forrvarming, og om appen ikke fungerte på leaf så var eneste alternativet å gå ned i bilen og starte den om en ønsket at bilen skule bli varm før kjøreturen. Appen til Kia/Hyundai var langt mer stabil og fungerte 99% av gangene jeg brukte den, men den 1% den ikke fungerte var det veldig kjipt at jeg ikke hadde noe annet alternativ å starte forvarming på.

Alternativet er jo å ha et merke med app som ALLTID fungerer og er rask og responsiv. Savner virkelig ikke å måtte ha en egen "nøkkel".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Alternativet er jo å ha et merke med app som ALLTID fungerer og er rask og responsiv. Savner virkelig ikke å måtte ha en egen "nøkkel".

Har ikke BMW dette? Har ikke hatt problemer med appen ennå. Har seff dette på klokka, telefonapp er og forblir en ekstremt datert greie for meg. Kunne likegjerne brukt røyksignaler 🤣

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Ah, ok hadde ikke fått med meg at BMW fikk på plass støtte for Android i år. Var en kompis som byttet fra Android til iPhone her for å kunne bruke det.

Så trodde det var en Apple spesifikk løsning. Takk for oppklaringen.

Det er mobilprodusenten (andre enn Apple) som endelig har fått støtte i sine telefoner for ccc digital carkey 2.0, 3.0 etc. Dette er nå å anse som en standardisert digital nøkkel løsning med ypperste sikkerhet. Ikke noen proprietær bmw greie.
Noe som er bra .

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (På 20.10.2023 den 12:28 PM):

At en ny bil viker prikkfritt i 2 år må da være et minimum man kan forvente/forlange? Jeg har hatt Volvo/Skoda/Mercedes/Ford og ingen av dem har hatt noe problem første 2-5 år.. Det hadde ikke falt meg inn å trekke det frem som noe spesielt/positivt, det må da være et absolutt minimum? 

Positivt? Nei det skal man da visserligen IKKE skrive om Tesla. Og spesielt ikke her. Så det jeg prøver på er å vise hvor utrolig det er at den faktisk fungerer som den skal, for det skal den tydeligvis IKKE gjøre.

Min forrige bil hadde en rekke garantireparasjoner i løpet av de to første årene (og de neste), men det er nok irrelevant i forhold til denne diss-Tesla tråden.

Så beklager at jeg gikk utover retningslinjene for forumet. Håper jeg ikke blir utestengt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan godt skrive så mye positivt om Tesla du bare kan for min del. Å derimot mene at dersom en ny bil (uansett merke) virker de 2 første så er det meget positivt er å dra den litt langt spør du meg.

Blir litt som å mene at dersom en mobil virker og er rask/responsiv første uken så er det kjempebra. 

edit: beklagelse godtatt

Endret av wampster
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Alternativet er jo å ha et merke med app som ALLTID fungerer og er rask og responsiv. Savner virkelig ikke å måtte ha en egen "nøkkel".

Har enda ikke opplevd at BMW appen er nede for å nevne det, den er og ellers rask, responsiv og fin, men av erfaring så har ingen tjenester som krever en server tilkobling for å fungere 100% oppetid, det være på grunn av feil, server vedlikehold eller what have you, det er jo bare realiteten i å drive en skytjeneste. Selv har jeg opplevd lettere hektiske dager på jobb når Microsoft sine enterprise tjenester har vært nede, som er tjenester som faktisk lover 100% oppetid.

Edit: Et kjapt søk på google på "tesla app outage" ga følgende resultat :

https://www.datacenterknowledge.com/hardware/tesla-app-outage-ongoing-indicates-data-center-server-connectivity-issues

Altså en nedetid i februar i år. Føler jeg må trå forsiktig her og understreke at det ikke er noe jeg kritiserer Tesla for, da nedetider for denne typen tjenester er så og si helt uunngåelig uansett hvor solid tjenesten er.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (16 minutter siden):

Har enda ikke opplevd at BMW appen er nede for å nevne det, den er og ellers rask, responsiv og fin, men av erfaring så har ingen tjenester som krever en server tilkobling for å fungere 100% oppetid, det være på grunn av feil, server vedlikehold eller what have you, det er jo bare realiteten i å drive en skytjeneste. Selv har jeg opplevd lettere hektiske dager på jobb når Microsoft sine enterprise tjenester har vært nede, som er tjenester som faktisk lover 100% oppetid.

BMW har avtale med Amazon og alt av connected drive cloud tjenester kjøres der.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Syar-2003 said:

BMW har avtale med Amazon og alt av connected drive cloud tjenester kjøres der.

Burde holde seg stabilt da så lenge de forblir venner. 

Litt skummelt å ha før mange avtaler med 3epart. Det så man jo når det var chip mangel nylig. VW slet jo fordi de ikke fikk tak i deler og kunne vel ikke bruke andre sine deler grunnet avtaler.

Tesla bruker vel forøvrig også Amazon sin server ifølge google.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Burde holde seg stabilt da så lenge de forblir venner. 

Litt skummelt å ha før mange avtaler med 3epart. Det så man jo når det var chip mangel nylig. VW slet jo fordi de ikke fikk tak i deler og kunne vel ikke bruke andre sine deler grunnet avtaler.

Ja sikkert skummelt :laugh:

 

IMG_8715.jpeg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...