Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Iterion skrev (4 minutter siden):

Skjønner godt hva du mener @Simen1. Når jeg bestilte min Tesla, ante jeg ikke hvor den kom til å bli produsert. Var ikke noe jeg tenkte så mye over heller for å være ærlig. Er ikke slik at dette er noe man kan velge selv heller. Hvor mye av summen på biler produsert i Kina, går til Kina tro? Ift kinesiske merker som også er produsert i Kina? Må vel være en vesentlig forskjell her? 

Nå argumenterer jo @Simen1 i alle retninger om at penger både har og ikke har noe å si. Produsert i Kina betyr i praksis at man bidrar til den enorme konkurranseposisjonen og makten de allerede har. Kan ikke noe kinesiske skatteregler, men hvis de ligner på norske så bidrar du i kroner og øre kun med skatt fra de ansatte og skatt på overskudd da du i praksis har kjøpt fra Kina. I tillegg har du andre effekter som at de bruker kinesiske underleverandører i større grad. Selve overskuddet forsvinner ut av landet og i hendene på eierne.

Men det er en grunn til at det er på agendaen både i USA og EU. Vi er litt vel avhengige av Kina så det er ikke akkurat positivt å fortsette den trenden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at jeg er skeptisk til Kina bil er at jeg innimellom kjører ut av Norge. Hva skjer om Voyah Free ikke vil ta lading når jeg er i Roma?

Reiseforsikringen dekker transport til nærmeste forhandler, som er i Oslo?! Tror ikke det.

 

Denne podcast episoden synes jeg er interessant om temaet.

Bilbransje24.no-redaktør Trygve Larsen har jobbet med har vært journalist siden 1989 og fulgt utviklingen i norsk bilbransje tett. I denne episoden kommer han med sine betraktninger om Teslas prisgrep og tanker rundt Kina-merkene.


 – Jeg er skeptisk til hvor fort det går. Folk er fortvilet og bilutleieselskapene er dypt fortvilet fordi de ikke får fatt i deler. Bilene blir stående på verkstedene eller på parkeringsplasser i mange måneder. Det er ikke bra.

https://shows.acast.com/milettermil/episodes/bransjeekspert-om-bilmarkedet-tesla-og-kina-merkene

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (17 minutter siden):

 – Jeg er skeptisk til hvor fort det går. Folk er fortvilet og bilutleieselskapene er dypt fortvilet fordi de ikke får fatt i deler. Bilene blir stående på verkstedene eller på parkeringsplasser i mange måneder. Det er ikke bra.

Hertz er nok det bilutleieselskapet som er mest fortvilet. De kjøpte en haug med Teslaer og Hertz legger nå skylden for dårlige resultater på disse Teslaene.

Hertz pulls back on EV plans citing Tesla price cuts, high repair costs

Dobbelt så høye vedlikeholdskostnader som fossilt, ekstremt prisfall/avskrivning og manglende interesse fra kunder.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -i said:

Hertz er nok det bilutleieselskapet som er mest fortvilet. De kjøpte en haug med Teslaer og Hertz legger nå skylden for dårlige resultater på disse Teslaene.

Hertz pulls back on EV plans citing Tesla price cuts, high repair costs

Dobbelt så høye vedlikeholdskostnader som fossilt, ekstremt prisfall/avskrivning og manglende interesse fra kunder.

Ja, folk liker å omskrive slik at det blir så mye klikk som mulig.

Det som bare såvidt nevnes i artikkelen er hvorfor de koster mer å drifte
"The exception remained vehicle damage costs, particularly those on our EVs."

Det er altså skadekost. Hertz leaset ut halvparten av Tesla flåten til UBER og Bolt førere, disse krasjet MYE mer enn det Hertz hadde sett for seg. 

Så da sluttet de med det siden de tapte penger. De pløyde disse bilen inn i utleieflåten, slik at det var mange fler elbiler i flåten enn det var etterspørsel etter, som igjen gjorde at de måtte gå ned i pris pr utleie.

Så dette er altså ikke at det er dyrere å vedlikeholde Teslaer (og Polestar som også er en del av Hertz flåten) Men Uber og BOlt sjåfører krasjer mer enn de trodde de skulle gjøre.

Og så har Tesla satt ned prisen, og dette gjør vondt for alle som eier store bilflåter, og prisdroppet påvirker selvfølgelig alle biler i samme segment uavhengig av drivlinje.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Så da sluttet de med det siden de tapte penger. De pløyde disse bilen inn i utleieflåten, slik at det var mange fler elbiler i flåten enn det var etterspørsel etter, som igjen gjorde at de måtte gå ned i pris pr utleie.

Ja, rart med det. Etter en lang og strabasiøs flytur så er de færreste interessert i å lære seg å kjøre bil på nytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (13 timer siden):

Nå argumenterer jo @Simen1 i alle retninger om at penger både har og ikke har noe å si. Produsert i Kina betyr i praksis at man bidrar til den enorme konkurranseposisjonen og makten de allerede har. Kan ikke noe kinesiske skatteregler, men hvis de ligner på norske så bidrar du i kroner og øre kun med skatt fra de ansatte og skatt på overskudd da du i praksis har kjøpt fra Kina. I tillegg har du andre effekter som at de bruker kinesiske underleverandører i større grad. Selve overskuddet forsvinner ut av landet og i hendene på eierne.

Men det er en grunn til at det er på agendaen både i USA og EU. Vi er litt vel avhengige av Kina så det er ikke akkurat positivt å fortsette den trenden.

Takk for et bra svar! Hadde man bare kunne valgt hvor bilen sin ble produsert si 😛 Får trøste oss med at overskuddet forsvinnet ut av Kina i det minste og går til USA.. Ifølge wikipedia, har Tesla to fabrikker i Kina. Gigafactory Shanghai og Gigfactory Shanghai supercharger fabrikk hvor det blir produsert model 3 og model Y. Min model 3 ble produsert der. Der har de visstnok 20.000 ansatte. Så er det snakk om en ny megafactory i Shanghai neste år. Ser ut som det er den tredje største fabrikken de har, målt i størrelse. Kun Gigafactory Texas og Fremont er større. 

Her er forsåvidt en liste over alle fabrikkene til Tesla per dags dato. 

Endret av Iterion
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 minutter siden):

Ja, rart med det. Etter en lang og strabasiøs flytur så er de færreste interessert i å lære seg å kjøre bil på nytt.

Hæ?
Hvis man ikke klarer å betjene de to pedalene og dreie på rattet (alle tre plassert på vanlig plass) så bør man levere inn førerkortet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (3 minutter siden):

Hæ?
Hvis man ikke klarer å betjene de to pedalene og dreie på rattet (alle tre plassert på vanlig plass) så bør man levere inn førerkortet.

Påtvunget enpedalskjøring med variabel regenerering avhengig av batteritilstand. Ikke noe instrumentcluster. Skjerm for å åpne hanskerommet og alt mulig annet. Lære seg cruisecontroll med fantombremsing og å parkere uten parkeringssensorer.

De fleste vil nok bare velge en bensinbil om de ikke er vant til Tesla fra før.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
18 minutes ago, uname -i said:

Ja, rart med det. Etter en lang og strabasiøs flytur så er de færreste interessert i å lære seg å kjøre bil på nytt.

Nei, er det egentlig noen som velger elektrisk, med mindre det er mye billigere?

Var på ferie i USA i sommer og jeg valgte en  BMW X5 3.0 bensin,  kostet 400,- mer i uka enn en Model Y SR..... men hadde overraskende nok dårligere plass.

Så at det er lav etterspørsel etter elbilene skjønner jeg godt. Hvorfor styre med elektrisk når det ikke er noen fordeler med det.

På USA turen min hadde jeg vurdert Model Y dersom jeg sparte mer enn 20% på leieprisen. Polestar hadde ikke vært med i vurderingen i det hele tatt, siden jeg da måtte satt meg inn i masse apper og greier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, uname -i said:

Påtvunget enpedalskjøring med variabel regenerering avhengig av batteritilstand. Ikke noe instrumentcluster. Skjerm for å åpne hanskerommet og alt mulig annet. Lære seg cruisecontroll med fantombremsing og å parkere uten parkeringssensorer.

De fleste vil nok bare velge en bensinbil om de ikke er vant til Tesla fra før.

Jeg tror nok det er ganske enkelt å svelge i forhold til å skulle forholde seg til ladenettverket til "de andre".

Hertz har også Polestar i stallen, og å få ladet den med noenlunde hastighet, er nok litt mer hodebry enn å sette seg inn i enpedalskjøring og å titte til høyre for å se farta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har en iX xdrive50, og kjørte fra Kiel og ned til Trieste i Italia, samt retur. Ingen problemer med lading, langs motorveiene på rasteplassene / bensinstasjonene er det bygget hurtigladere, så en lunsj med lading var vi ladet til 90% på ca 45 minutter. De fleste hotellene hadde også lading. Har adeavtale med BMW Charging som viser foretrukne ladestasjoner, men andre kan også benyttes. Kjørte 340 mil, og ladet for kr 3400.- Slovenia var dyrest med 10kr/kWh på ladestasjon uten avtale. BMW kortet for ladeautentisering fungerte på alt, unntatt en stasjon i Tyskland.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Toyota presenterte nettopp knallsterke resultater for Q3.

Profittmargin 12,6% (Tesla 7,6%)
Omsetning opp 24%(Tesla 9%)
Overskudd $9,5 milliarder(Tesla $1,8 milliarder)

Stor etterspørsel etter hybrider. De har fått massiv kritikk for å satse på ladehybrider i stedet for å gå 100% for helelektrisk, men flere og flere heller nå mot at det muligens var en god strategi.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (21 minutter siden):

Tesla åpner sitt ladenettverk for alle så der er det ikke lengre noe å hente.

Det er ikke ladenettverket som er greia egentlig, det er integrasjon med laderne. Å slippe apper, SMS-er og styr, live-oppdatering av om det er kø der eller ikke. Det er vel noe lignende løsninger på flere andre nye biler nå også. Og ikke minst krav om kredittkortstøtte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

Toyota presenterte nettopp knallsterke resultater for Q3.

Profittmargin 12,6% (Tesla 7,6%)
Omsetning opp 24%(Tesla 9%)
Overskudd $9,5 milliarder(Tesla $1,8 milliarder)

Stor etterspørsel etter hybrider. De har fått massiv kritikk for å satse på ladehybrider i stedet for å gå 100% for helelektrisk, men flere og flere heller nå mot at det muligens var en god strategi.

Market cap: $237 milliarder (Tesla $623 milliarder)

Forstå det den som kan... Men markedet har visst tro på Tesla...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...