Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (4 timer siden):

Mazda MX-5 med rekkeviddeforlenger. 374 hk,  1450 kg(400 kg mer enn MX5-ND med 2 liters motor på 185 hk). 

KONSEPT så blir vel ikke noe av.

Iconic SP: Mazda’s hydrogen-powered sports EV concept is here

 

Den så jo rålekker ut, men er jo to store MEN her.

Den ser jo ikke lengre ut som en MX-5, mer mot Celica og Supra sitt design.

Hydrogen-drift, ikke BEV. Hadde aldri kjøpt, selv om jeg hadde hatt råd. Hadde kanskje tatt imot om jeg fikk den grisebillig, men da kun for å selge med fortjeneste. Men vet ikke om noen ville kjøpt hydrogenbil nå, så da måtte den være svært rimelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (23 minutter siden):

Hydrogen-drift, ikke BEV. Hadde aldri kjøpt, selv om jeg hadde hatt råd. Hadde kanskje tatt imot om jeg fikk den grisebillig, men da kun for å selge med fortjeneste. Men vet ikke om noen ville kjøpt hydrogenbil nå, så da måtte den være svært rimelig.

Litt off topic: Har moderne hydrogenbiler brenselceller og elektromotor, og kanskje til og med hybrid med regen, eller kjører de god gammeldags stempelmotor?

Lenke til kommentar
ozone skrev (1 minutt siden):

Litt off topic: Har moderne hydrogenbiler brenselceller og elektromotor, og kanskje til og med hybrid med regen, eller kjører de god gammeldags stempelmotor?

Du finner versjoner som har den ene, og noen som har den andre, men flest bruker brensels-celler, lite batteri og regen. Selv de med stempelmotor må innom et lite batteri, da selve motoren uansett må generere elektrisitet.

Her to eldre artikler om Mazda RX8 med konvertert wankelmotor:

https://www.nettavisen.no/bil-og-trafikk/tror-pa-hydrogenbilen/s/12-95-3423060187
https://www.nettavisen.no/forbruker/skreddersydd-sportsbil-for-hydrogenveien/s/12-95-3422831369

Hydrogendrevne biler med brenselscelle:
https://www.hyundai.com/no/no/bilmodeller/nexo/funksjoner.html
https://www.finansavisen.no/nyheter/bil/2022/08/31/7922715/mercedes-og-audi-har-vraket-hydrogen-na-starter-bmw-produksjon
https://bil24.no/toyota-viser-hydrogendrevet-hilux
https://www.nbocc.no/informasjon/nyheter/vis/?T=Her er Renault sin nye hydrogenbil&ID=33148&af=1&source=ls

Som du ser, de nyeste treffene er med brensels-celle. Men de fleste bilselskapene har enten tonet ned eller kuttet ut hele satsingen på elbiler med hydrogen. Den kampen har BEV-kjøretøyene vunnet, og er nå i ferd med å vinne også på lastebiler og busser, selv for langtransport.

Da gjenstår egentlig bare tog, fly og store skip. Om Hydrogen vinner eller taper på flyfronten, eller om batteriene blir så gode at de og vinner kampen om flyindustrien, er nok neste steg. Jeg tror ikke batteridrevne tog og skip vil være tilstrekkelig gode på mange år.

Ja, vet det finnes mange elektriske tog, men da på steder der det allerede finnes elektrisk infrastruktur, eller det ikke vil bli bygd fordi det blir for dyrt. Ser f.eks. Nordlandsbanen har strekninger som ansees som for dyre å bygge ut strømnett for.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Honda og GM bryter samarbeidet om å lage biler sammen. Er for vanskelig å lage biler med lavt kostnadsnivå sier dem.

Lurer på hva det vil ha å si for GM som er klar for det Norske markedet. Blir vel med noen få ekstremt dyre lavvolum modeller da.
https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=11840

 

https://arstechnica.com/cars/2023/10/honda-cancels-plan-for-cheap-electric-vehicles-ending-collaboration-with-gm/

IMG_9940.jpeg

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 timer siden):

Den så jo rålekker ut, men er jo to store MEN her.

Den ser jo ikke lengre ut som en MX-5, mer mot Celica og Supra sitt design.

Hydrogen-drift, ikke BEV. Hadde aldri kjøpt, selv om jeg hadde hatt råd. Hadde kanskje tatt imot om jeg fikk den grisebillig, men da kun for å selge med fortjeneste. Men vet ikke om noen ville kjøpt hydrogenbil nå, så da måtte den være svært rimelig.

Enig! Håper den ferdige utgaven kan leveres med supereffektiv bensinbasert rekkeviddeforlenger. Gjerne vankel. Håper også utseendet justeres i retning MX-5, med blant annet valg av topp.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 24.10.2023 at 9:46 PM, Trestein said:

Har en bil med plastiklykter fra 2012. Har sikkert brukt 8 ulike avfettingsmidler på dem. Har aldri brukt shampo el. Kun avfetting enten fra biltema, jula, bensinstasjoner , europris osv osv. Poenget er at lyktene er 11år gamle og ser ut som ny. Er det flaks? 

Kanskje, eller at produsenten ikke begynte med med miljøvennlig plastikk før litt senere. 

Har ikke klart å google meg frem til noe her, men tror de byttet en ingrediens i plastikken pga regelverk. (Tenk palmeolje som ble forbudt og Nugattien ble vanskeligere å smøre)

Dette gjelder på tvers av bilmerker virker det som, så  er nok EU eller US regelverk på hva plastikken kan inneholde.

 

 

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (32 minutter siden):

Kanskje, eller at produsenten ikke begynte med med miljøvennlig plastikk før litt senere. 

Har ikke klart å google meg frem til noe her, men tror de byttet en ingrediens i plastikken pga regelverk. (Tenk palmeolje som ble forbudt og Nugattien ble vanskeligere å smøre)

Dette gjelder på tvers av bilmerker virker det som, så  er nok EU eller US regeverk på hva plastikken kan inneholde.

 

 

Det er også min mistanke. Det har skjedd mye med materialer de siste årene, som har sine ulemper. Det å spytte ut at "ting var bedre før, nå bryr produsentene seg kun om penger" er så naivt. Ting er mye mer sammensatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Kanskje, eller at produsenten ikke begynte med med miljøvennlig plastikk før litt senere. 

Har ikke klart å google meg frem til noe her, men tror de byttet en ingrediens i plastikken pga regelverk. (Tenk palmeolje som ble forbudt og Nugattien ble vanskeligere å smøre)

Dette gjelder på tvers av bilmerker virker det som, så  er nok EU eller US regelverk på hva plastikken kan inneholde.

 

 

Godt mulig at plasten har endret seg. Heldigvis er lyktene på min 2022 modell helt perfekt etter 20 000km og mange vask med samme såpe som 2012 modellen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
d'espresso skrev (På 23.10.2023 den 3:37 PM):

Hvorfor er egentlig vinterhjul og metallic-lakk noe som gjerne trekkes frem? Og som i det hele tatt er valgfritt? Er det mange som ikke skal ha vinterhjul og metallic-lakk?

Finere lakk gidder jeg ikke å betale for da jeg uansett kommer til å helfoliere en evt. ny bil.

Vinterdekk tar jeg alltid med, men mange vil jo ha "kulere" eller større felger og kjøper derfor heller fra 3.part.

Lenke til kommentar

Leser mye om E-tron 55 som er på billigsalg og at det ligger i hopetall på Finn.
Hva er grunnen til at så mange selger denne og hvorfor mener så mange at det er et bra kjøp? 

Hva jeg mener er at det må jo være en eller annen negativ grunn til at så mange selges. Ja, rekkevidde er ikke det beste, men fortsatt brukbart. 
Er det programvare som streiker? Dårlig kvalitet på hardware? 

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (9 minutter siden):

Hva er grunnen til at så mange selger denne og hvorfor mener så mange at det er et bra kjøp? 

Det er vel en generell greie at etter rentehevingen har flere nye, dyrere elbiler havnet på FINN.no. Har jo også sett ganske kraftige prisdropp på Porsche Taycan.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Fantomtegningen said:

Leser mye om E-tron 55 som er på billigsalg og at det ligger i hopetall på Finn.
Hva er grunnen til at så mange selger denne og hvorfor mener så mange at det er et bra kjøp? 

Hva jeg mener er at det må jo være en eller annen negativ grunn til at så mange selges. Ja, rekkevidde er ikke det beste, men fortsatt brukbart. 
Er det programvare som streiker? Dårlig kvalitet på hardware? 

De fleste biler er vel på billigsalg nå om dagen.
E-Tron var jo ganske dyr i innkjøp, så tipper det er en del folk som ikke har råd til å eie dem lengere.

Aldri prøvd E-tron men de jeg kjenner med sånn sier de er veldig gode å kjøre, men har ett ekstremt høyt forbruk.
Lader raskt på hurtiglader da så om man godtar å stoppe litt ekstra kan det jo veie opp.

En bekjent var meget fornøyd i sommer da han hadde fått sin e-tron's forbruk helt ned på 220Wt\km, hvor jeg da satt i en Model Y AWD som lå på 140Wt\km uten at man hadde prøvd.. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

...var meget fornøyd i sommer da han hadde fått sin e-tron's forbruk helt ned på 220Wt\km, hvor jeg da satt i en Model Y AWD som lå på 140Wt\km uten at man hadde prøvd.. 

Helt utrolig at en annen personbil skal ha dobbelt forbruk av min TM3! Jeg lå på 112-120 i hele sommer. Nå begynner det å øke litt...
Ja Audi'en er tyngre og større enn min, men dobbelt hadde jeg ikke trodd😬

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (7 minutter siden):

Helt utrolig at en annen personbil skal ha dobbelt forbruk av min TM3! Jeg lå på 112-120 i hele sommer. Nå begynner det å øke litt...
Ja Audi'en er tyngre og større enn min, men dobbelt hadde jeg ikke trodd😬

Ja den er fryktelig tørst.. Men likevel solgt massevis av pga en god pris når den først kom. Og den er veldig komfortabel å kjøre. 

Kan kjøre rundt der med vår TM3 også, men den er 1/4 så komfortabel å kjøre. 😆

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (8 minutter siden):

Helt utrolig at en annen personbil skal ha dobbelt forbruk av min TM3! Jeg lå på 112-120 i hele sommer. Nå begynner det å øke litt...
Ja Audi'en er tyngre og større enn min, men dobbelt hadde jeg ikke trodd😬

Det er ikke dobbelt, du har bare sammenlignet to tall under ulike forutsetninger. Men forskjellene er store:

image.thumb.png.756bdc046f73ca451a386d03a7d95919.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (8 timer siden):

Leser mye om E-tron 55 som er på billigsalg og at det ligger i hopetall på Finn.
Hva er grunnen til at så mange selger denne og hvorfor mener så mange at det er et bra kjøp? 

Hva jeg mener er at det må jo være en eller annen negativ grunn til at så mange selges. Ja, rekkevidde er ikke det beste, men fortsatt brukbart. 
Er det programvare som streiker? Dårlig kvalitet på hardware? 

Det ble solgt grådig mange av denne bilen i tiden etter den ble lansert. E-tron var Norges mest solgte bil i 2020. Da blir det fort et større antall av den modellen på bruktmarkedet etter en stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (5 timer siden):

Ja den er fryktelig tørst.. Men likevel solgt massevis av pga en god pris når den først kom. Og den er veldig komfortabel å kjøre. 

Kan kjøre rundt der med vår TM3 også, men den er 1/4 så komfortabel å kjøre. 😆

Alle biler følger fysikkens lover. Kjøper du en tung bil med stort frontareal og høy cw blir forbruket derretter. 

Kan nevne at min I4 også ligger ned mot 12 på sommeren. Den skal teoretisk bruke 10% mere enn m3. Samtidig har den lavt støynivå og god fjæringskomfort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...