Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Kajac skrev (3 timer siden):

Kan du fortelle hvordan du klarer å leve et liv helt uten kinesiske produkter? For så sterkt som du føler om dette så kan du umulig eie noe som helst som er produsert i kina. Jeg for min del hadde ikke klart det om jeg virkelig hadde prøvd en gang. 

Ja, og hvis man ikke klarer å kutte alkoholkonsumet til null komma null så kan man like så godt drikke sprit til frokost, middag og kvelds hele uken gjennom.

Som noen andre skrev, det er forskjell på å ha en kinesisk USB-kabel til 50 spenn liggende og å bruke en årslønn på bil. Om forbrukere i vesten var litt bevisste og unngikk kinesiskproduserte biler så ville det hatt stor betydning. At en komponent til 50 øre slipper gjennom har lite å si.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (3 timer siden):

Ja, og hvis man ikke klarer å kutte alkoholkonsumet til null komma null så kan man like så godt drikke sprit til frokost, middag og kvelds hele uken gjennom.

Som noen andre skrev, det er forskjell på å ha en kinesisk USB-kabel til 50 spenn liggende og å bruke en årslønn på bil. Om forbrukere i vesten var litt bevisste og unngikk kinesiskproduserte biler så ville det hatt stor betydning. At en komponent til 50 øre slipper gjennom har lite å si.

Helt enig med deg her. Forbrukerne burde bli flinkere til å kreve at bilene produseres i vesten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ironisk nok så er vel den USB kabelen en kjøper til 50 spenn ekstremt mye mer profitabelt enn hva en elbil er for kina, da de fleste bilprodusentene taper penger for hver elbil de selger til vesten. Selvfølgelig er tanken bak å ikke støtte det kinesiske regimet ved å unngå kinesisk produserte biler en ærlig og god sak, for de har absolutt interesse av å få flere og flere over på kinesiske biler som vil bli lønnsome over tid som de etablerer seg i flere markeder, men perr i dag så er det alt annet kinaræl en kjøper som gir mest penger til den kinesiske stat.

Selv unngår jeg rene kinabiler for totalt egoistiske grunner da jeg rett og slett ikke stoler på kina og deres levetid i vestlige markeder, en er bare en konflikt unna at det blir import og eksport restriksjoner og en plutselig sitter med skjegget i postkassa og en bil en ikke får tak i deler til.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (15 timer siden):

Ja, og hvis man ikke klarer å kutte alkoholkonsumet til null komma null så kan man like så godt drikke sprit til frokost, middag og kvelds hele uken gjennom.

Som noen andre skrev, det er forskjell på å ha en kinesisk USB-kabel til 50 spenn liggende og å bruke en årslønn på bil. Om forbrukere i vesten var litt bevisste og unngikk kinesiskproduserte biler så ville det hatt stor betydning. At en komponent til 50 øre slipper gjennom har lite å si.

Du er så bastant i dine uttalelser at jeg genuint lurte på om du klarte å holde deg helt unna kina-produkter. Men dette her blir jo like nesten selvmotsigende som Freia-boikotten. Det er tross alt lett å boikotte noe symbolsk man fint klarer seg uten uansett. Kanskje du ikke er så prinsippfast som du selv tror?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Du er så bastant i dine uttalelser at jeg genuint lurte på om du klarte å holde deg helt unna kina-produkter. Men dette her blir jo like nesten selvmotsigende som Freia-boikotten. Det er tross alt lett å boikotte noe symbolsk man fint klarer seg uten uansett. Kanskje du ikke er så prinsippfast som du selv tror?

Jeg prøver å kjøpe produkter laget i europa når jeg skal ha noe som koster litt. Problemet er at det ofte er vanskelig å vite hvor ting er produsert. Biler og båter går greit. Elkjøp er gode på dette og du kan finne ut hvor vaskemaskinen din er produsert før du ser made in merket når du kommer hjem. Mange ting består av ting som inneholder produkter fra kina, disse er også vanskelige å unngå. Føler ikke at jeg taper penger på det heller da ting produsert i vesten ofte holder lenger og ofte kan man få reservedeler. 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (18 timer siden):

Sant det. Hvilken type elbil er det snakk om her? Droppa det på min TM3 fordi det hadde gått utover rustgarantien som gir dekning mot gjennomrusting av karosseriplater som en følge av material- eller produksjonsfeil 12 år, uansett kjørelengde. Så kom den vel også uansett med en type rustbehandling fra fabrikk. Usikker på om det holder i Norge hvor det saltes noe enormt om vinteren.

Det er en Audi Q4, og Audi har også 12 års rustgaranti. De fleste biler, inkludert Audi, er understellsbehandlet som ny, men jeg vet ikke hvor bra den er mot salte, norske vinterveier. Derfor valgte jeg å rustbehandle "ordentlig" selv om bilen er helt ny.

Det kan potensielt gå ut over rustgarantien hvis verkstedet setter seg på bakbena, men produsentenes rustgaranti gjelder stort sett kun gjennomrusting som har utviklet seg innenfra. Understellsbehandling utføres også på innsiden av deksler, hvis man velger en aktør som vet hva de gjør. 

Og til gjengjeld så gir firmaet som jeg bruker til understellsbehandling livstids garanti mot gjennomrustning så lenge man følger opp med standard behandling hvert andre år (så lenge bilen er maks tre år ved første gangs behandling, 10 års garanti hvis bilen er 3-10 år ved første gangs behandling, så det er også en god grunn til å starte tidlig).

Endret av Nukleosid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Skulle lade på en Mer stasjon i går. Og jammen meg var det både mulighet for å lade uten å ta av tilhenger og det funket på første forsøk. Ganske dyrt dog. 

Hvorfor dyre Mer? Ingen bedre alternativ i nærheten? Eller var det fordi det gikk å parkere med tilhengeren tilkoblet? Hvor sånn ca var dette?

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Hvorfor dyre Mer? Ingen bedre alternativ i nærheten? Eller var det fordi det gikk å parkere med tilhengeren tilkoblet? Hvor sånn ca var dette?

Jeg kjørte med tilhenger og måtte akutt lade. Ba samboer finne nærmeste 150kw lader når vi hadde 22% igjen. Det var flere som var nærmere, men de var fulle og noen hadde kø. Vestlandet. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, bzzlink said:

Shit pomfritt det var høyt forbruk. Er det motorveikjøring eller landevei?

Enig, hørtes helt sinnsykt ut. Min Mach E (aka murstein) fraktet en full henger og maks tillate vekt (1000 kg) her om dagen, og da var forbruket 28 kWh / 100km. Hastigheten var satt til 85kmh på motorvei (takk gud for cruise control). Henger er maks 80kmh ikke sant?

Edit: Kan visst søke om dispensasjon til å kjøre i 100kmh med enkelthengere.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
30 minutes ago, The Very End said:

Enig, hørtes helt sinnsykt ut. Min Mach E (aka murstein) fraktet en full henger og maks tillate vekt (1000 kg) her om dagen, og da var forbruket 28 kWh / 100km. Hastigheten var satt til 85kmh på motorvei (takk gud for cruise control). Henger er maks 80kmh ikke sant?

Ja henger er maks 80 uansett, men jeg strekker det litt på motorvei må jeg innrømme når jeg kjører med lett henger. Vurderer å kjøpe skaphenger til motorsykkelen min, derfor jeg researcher forbruk om dagen.

Selv folk med 1400kg svære campingvogner får ikke mer enn 30-34 kWh/100 med Model Y ser jeg. 

EDIT: ja man kan jo kjøre i 100 km/t med tempo 100 godkjenning. Det vil ha ganske mye å si på forbruk vil jeg tro

Endret av bzzlink
Temp 100 godkjenning
Lenke til kommentar
11 minutes ago, bzzlink said:

Ja henger er maks 80 uansett, men jeg strekker det litt på motorvei må jeg innrømme når jeg kjører med lett henger. Vurderer å kjøpe skaphenger til motorsykkelen min, derfor jeg researcher forbruk om dagen.

Selv folk med 1400kg svære campingvogner får ikke mer enn 30-34 kWh/100 med Model Y ser jeg. 

Finnes hengere man kan kjøre i 100 og nå

Noen tilhengere i 100 km/t – etter særskilt godkjenning

De nye reglene tillater også at visse tilhengere kan godkjennes for inntil 100 km/t. Dette kalles en Tempo 100-godkjenning. For at dette skal være tillatt, må tilhengeren tilfredsstille en rekke tekniske krav. Blant annet krav om godkjent  EU-kontroll på samme måte som for personbiler, og at dekkene ikke kan være eldre enn 6 år. I tillegg er det visse vilkår som må være oppfylt for bilen som trekker tilhengeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...