Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (7 timer siden):

Mange som har gratis i en viss periode, alt fra 2-5 år (noen muligens lengre), og så må man betale for ny avtale på NAV/kart. Dette avhenger som sagt av importør/leverandør.

På min 2017 Mitsubishi så fikk jeg tilbud om oppdatering av kart etter 4 år. Mener de skulle ha ca. 4000 kr for den. Jeg takket nei...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Syar-2003 said:

 

Når du trekker frem Tesla så blir det litt bias å sammenlikne med 10-20 år gamle ymse biler med utdatert og gamle navigasonsløsninger. Derfor jeg spør om du har erfaringer fra «nye» Audi, Bmw, Volvo med fullutstyrt nav og headup.
At gammalt og utdatert er dårligere enn nytt vet vi alle.

🙂

Tesla har jo vært 10 år i Norge nå da. Navigasjon på de eldste er temmelig treg men fortsatt meget bra, så synes det er grei sammenligning det.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, sdf123 said:

Syntes at Google Maps er overlegent til navigasjon, mens mange av de som er i (hvertfall eldre) fossilbiler som Audi, WV, BMW og Volvo har dårlige navigasjonssystemer. 

 

Hbordan er dette i elbiler? 

Har ingen problem med navigasjonen i min (BMW ix), men meg bekjent er den ikke anneledes enn ikke-el biler fra BMW, utover å kunne opprette en rute som kjører innom lading og som trigger forvarming. Bilen har android auto/apple carplay også men jeg bruker aldri de siden jeg ikke ser noen nevneverdig fordel, og de da kommer i veien for andre elementer i UI.

Google et-al har gjerne mer POI data (butikker spisesteder o.l.), men det meste finnes i kartdatabasen i bilen også (inklusive link til tripadvisor for ratinger), men bilens database later til å være bedre på fartsgrenser og øvrig skilting (kartet brukes som kilde for å supplere avleste skilt som igjen mates til ACC)

Ruting velger ladestasjoner ut i fra kø på stedet og ruter deg om i tilfelle trafikk (men her er det gjerne greit å bruke litt vett og forstand og vurdere hva slags veier man bare følger GPS fritt på)

Kryss, rundkjøringer of feltvalg på motorvei kommer opp skjematisk i HUD i tilegg til navigasjonsinfo på senterskjerm.

Kjører du til samme sted ofte vil den gjerne tilby å rute dit hvis du ser ut til å være på den veien, og du kan sende en fremtidig destinasjon til bilen fra appen, som kan være greit om du diskuterer neste stopp på kafebordet.

Kartpatcher oppdateres automatisk og man kan laste opp ny grunndatabase ett par ganger i året via USB (ca 30GB) om man måtte ønske det for å redusere automatiske oppdateringer. (Men meg bekjent gjør det ingen forskjell utover hvor mange patch oppdateringer man ser)

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (17 minutter siden):

«Store» er relativt da. Nevnte merker har hentet seg inn, men har fortsatt et stykke å gå spør du meg.

Som også sagt har underegnede valgfrihet i 2023 modell BMW i4M50 til å kjøre hvilken kart applikasjon han vil gjennom AA / CarPlay så fremt app er enabled for CP/AA. 
 

Både Google Maps, Waze , ABRP, TomTom , Apple Maps, Here WeGo (og sikkert flere) kan kjøres på infotainment skjermen i bilen i tillegg til produsentens egen native.
Og min erfaring er et det er små forskjeller for det som betyr noe (kartenes nøyaktighet og rute/vegvisning). Og det er ikke kun Google Maps som leverer satellitt landscape for de som mener det er en stor greie.

Og til sist og vesentlig stor greie er kjøreanvisninger fra kart applikasjon i ekte projisert headup display (BMW er en av de som har bilmarkedets beste HUD løsninger).

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
1 hour ago, Syar-2003 said:

Som også sagt har underegnede valgfrihet i 2023 modell BMW i4M50 til å kjøre hvilken kart applikasjon han vil gjennom AA / CarPlay så fremt app er enabled for CP/AA. 
 

Både Google Maps, Waze , ABRP, TomTom , Apple Maps, Here WeGo (og sikkert flere) kan kjøres på infotainment skjermen i bilen i tillegg til produsentens egen native.
Og min erfaring er et det er små forskjeller for det som betyr noe (kartenes nøyaktighet og rute/vegvisning). Og det er ikke kun Google Maps som leverer satellitt landscape for de som mener det er en stor greie.

Og til sist og vesentlig stor greie er kjøreanvisninger fra kart applikasjon i ekte projisert headup display (BMW er en av de som har bilmarkedets beste HUD løsninger).

Er alt det der gratis da? BMW prøvde vel å ta månedlig betalt for at Apple Carplay skulle funke iallefall men tror de endret på det etter at media reagerte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 minutter siden):

Er alt det der gratis da? BMW prøvde vel å ta månedlig betalt for at Apple Carplay skulle funke iallefall men tror de endret på det etter at media reagerte.

Apple CarPlay eller Android Auto koster isolert sett ikke noe. Og det du refererer til gjaldt U.S markedet. 

Følgende forutsetninger er nødvendige for å kunne bruke Apple CarPlay®:

  • Minst en iPhone 5 med en iOS-versjon 9.3 eller høyere med en aktiv datatariff
  • Kjøretøy med det valgfrie utstyret Connected Package Plus (6C2) eller Connected Package Professional (6C3/4)
  • Kjøretøy fra og med produksjonsdato juli 2016 med det valgfrie utstyret Apple CarPlay®forberedelse eller Smartphone Integration (SA 6CP)
  • Siri, Wi-Fi og Bluetooth må være aktivert på din iPhone.
     

Tjenesten Apple CarPlay® har ingen kjøretidsbegrensning og er permanent tilgjengelig i din BMW.

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Syar-2003 said:

Apple CarPlay eller Android Auto koster isolert sett ikke noe. Og det du refererer til gjaldt U.S markedet. 

Følgende forutsetninger er nødvendige for å kunne bruke Apple CarPlay®:

  • Minst en iPhone 5 med en iOS-versjon 9.3 eller høyere med en aktiv datatariff
  • Kjøretøy med det valgfrie utstyret Connected Package Plus (6C2) eller Connected Package Professional (6C3/4)
  • Kjøretøy fra og med produksjonsdato juli 2016 med det valgfrie utstyret Apple CarPlay®forberedelse eller Smartphone Integration (SA 6CP)
  • Siri, Wi-Fi og Bluetooth må være aktivert på din iPhone.
     

Tjenesten Apple CarPlay® har ingen kjøretidsbegrensning og er permanent tilgjengelig i din BMW.

 

Det var vel U.S markedet i første omgang ja, men de planla vel å ta betalt her og:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/8mLM3A/bmw-ville-ta-betalt-for-carplay-naa-snur-de

Lenke til kommentar
Complexity skrev (25 minutter siden):

Det var vel U.S markedet i første omgang ja, men de planla vel å ta betalt her og:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/8mLM3A/bmw-ville-ta-betalt-for-carplay-naa-snur-de

Uansett så er dette historie og gjelder ikke Bmw i Norge i nåtid som jeg omtaler. Dette ble reversert i 2019 , og det er vel og bra…

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Skulle vel bare mangle egentlig..Har aldri vært noe noe særlig fan av verken interiør eller infotaintment på BMW, men virker som det har bedre seg veldig på de nyere modellene deres. Er en av de få grunnene til at jeg har holdt meg unna til nå, selv om jeg var nære på å kjøpe en 2018 mod X1 noen år tilbake. Det var nettopp interiøret og infotainmentet som gjorde at det ikke ble noe BMW på meg den gangen. Det meste annet inkl kjøreopplevelse og kvalitet er jo BMW veldig kjente for. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 minutt siden):

Skulle vel bare mangle egentlig..Har aldri vært noe noe særlig fan av verken interiør eller infotaintment på BMW, men virker som det har bedre seg veldig på de nyere modellene deres. Er en av de få grunnene til at jeg har holdt meg unna til nå, selv om jeg nære på å kjøpe en 2018 mod X1 tidligere noen år tilbake. Det var nettopp interiøret og infotainmentet som gjorde at det ikke ble noe BMW på meg den gangen. Det meste annet inkl kjøreopplevelse og kvalitet er jo BMW veldig kjente for. 

Det blir jo det du prioriterer. For meg er kjørekomfort pri en men for andre betyr hva du finner på en skjerm i bilen mere.Heldigvis finnes det biler for alle!

Lenke til kommentar
Iterion skrev (18 minutter siden):

Skulle vel bare mangle egentlig..Har aldri vært noe noe særlig fan av verken interiør eller infotaintment på BMW, men virker som det har bedre seg veldig på de nyere modellene deres. Er en av de få grunnene til at jeg har holdt meg unna til nå, selv om jeg var nære på å kjøpe en 2018 mod X1 noen år tilbake. Det var nettopp interiøret og infotainmentet som gjorde at det ikke ble noe BMW på meg den gangen. Det meste annet inkl kjøreopplevelse og kvalitet er jo BMW veldig kjente for. 

Mye ble bedre med iDrive 7 som kom i 2019. Hvor man med Live Cockpit Professional fikk inntil 12.3" instrument cluster og 10.25" main display.
For X1 kom det iDrive versjon 7.0 med F40/2019+
 

IMG_8251.jpeg

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Og der fikk vi bekreftet at smaken er som baken😛 Jeg liker ikke å overdrive, men det der likte jeg virkelig ikke.

Ingen som tvinges til å velge mellom turkisblått og turkisblått interiør 😅.
Man har mange muligheter til individuell tilpasning og valg av ulike farger, stoff, skinn og materiale for IX.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...