Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

35 minutes ago, ozone said:

Hvordan i hule helv... har du klart å ikke lade batteriet fullt i fire år??
Jeg unngår jo også å lade min model 3 RWD til 100% i hverdagen , men jeg skal jo langt av gårde en gang i måneden eller så, og da vil jeg jo gjerne ha med så mye billig energi som mulig hjemmefra og lader til 100%... Nå har jo jeg LFP batteri, men de er jo ikke immun mot degradering de heller. Min er bare et halvt år gammel og har gått 12000km, så det er kanskje for tidlig, men har ikke merket noe degradering. Mye mer forskjell på vinter og sommer.
Men jeg er bare sååå imponert over effektiviteten på Tesla kjøretøy; jeg kommer meg fra Ålesund til IKEA Bergen med 25% igjen på mitt lille 60kWt Tesla batteri!
 

Har nok med mine kjørevaner å gjøre. Har strøm alle plasser jeg skal til og med små barn blir det ikke noe europaturne. Samt man nesten alltid overnatter der man er eller blir der lenge nok til å få ladet batteriet.

Det har vært litt knapt på vinteren innimellom (mangel på varmepumpe har mye å si) men alltid berget meg greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Jeg føler en viss skepsis til Kinesiske og andre pop-up selskaper som blir bilprodusenter.

Kjøp av ny bil er en stor «investering» uansett prisklasse . Og sitte med masse skjegg i mange postkasser på sikt er noe man minimerer med trygge valg.
 

Nå er det ingen Nordmenn som har fått levert Byton M-Byte . Men det illustrerer godt dilemmaet.  
Byton M-Byte.  Norske kunder sto i kø – nå er bilmerket konkurs

Einig i det, men “kinesiske” slenger kanskje litt mange i same potten. BYD er det mestselgande merket i Kina og har eksistert sidan 2003. Dei produserer mykje meir enn bilar, bla. bilbatteri som Tesla no leverer. NIO er ikkje av dei største, men gjer det greit i premiumsegmentet og kan fort bli populære med rimelegare modellar. Korleis det vil gå med batteriskifteopplegget er kanskje meir usikkert.

Polestar og nykomaren Zeekr er Geely, så dei har i alle fall ein solid grunnmur, sjølv om ein aldri veit med nye merker.

Volvo har eit solid rykte her og ein litt anna status enn dei andre, men det er òg eigd av kinesiske Geely.

Om det politiske, menneskeverd og den delen er grunnen til å unngå kinesisk så burde ein halde seg vekke frå alt som er eigd av Kina. Inkludert Volvo og Polestar?

Om usikkerheit er årsaken så ville eg nok satsa på dei etablerte merkene som ser ut til å klare seg her i landet. Volvo, Polestar, kanskje Zeekr, BYD, NIO. MG og Maxus?

Om eit nytt merke er usikkert så er det kanskje tryggare med eit nytt kinesisk merke enn eit nytt vest-europeisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (30 minutter siden):

Hongqi har vel lagd biler i en mannsalder.

Honqqi har riktignok eksistert siden 1958 og er Kinas eldste bilmerke, men merket har kun vært forbeholdt pampene i kommunistveldet frem til for sju år siden. Produksjonen lå da på fire til fem tusen biler i året. 

E-HS9 er en vits av en bil. Leste et sted at ca  100 av 200 på Finn har visstnok ligget til salg siden 2022. Så interessen for den dabbet tydeligvis av lenge før proppen i ny og bruktbil markedet oppsto og økonomien fikk en smell for folk flest.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 timer siden):

Jeg føler en viss skepsis til Kinesiske og andre pop-up selskaper som blir bilprodusenter.

Kjøp av ny bil er en stor «investering» uansett prisklasse . Og sitte med masse skjegg i mange postkasser på sikt er noe man minimerer med trygge valg.

Jeg er ikke så skeptisk til kvaliteten, som jeg er til det å støtte verdens største diktatur med et av de største innkjøpene man gjør i løpet av livet utenom bolig. Jeg bryr meg ikke så mye om å kjøpe en USB ladekabel eller tre fra Kina fordi det er småpenger, men mange hundre tusen kroner - det sitter mye lengre inne.

På toppen av den store pengeoverføringen til et Kinesisk selskap, som selvsagt drypper på det kinesiske kommunistpartiet, CCP, så er jeg også skeptisk til å kjøpe noe med over the air oppdateringer, OTA, til et imperialistisk land som er langt utenfor den vestlige sfære. Skulle det bli en framtidig krig, politiske eller økonomiske fiendtligheter, så kan de potensielt ta livet av bilen med en enkel OTA. Hvis de kan bruke det som pressmiddel mot vestlige kunder (utvalgte eller an mass) som igjen presser politikerne våre på Kinas vegne. Jeg liker ikke dette.

En tredje ting er å kjøre gjennom gata som en diktator-fan. Det byr meg i mot og utstråler naivitet og ignoranse mot Kinas mange mørke sider.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (8 timer siden):

 

E-HS9 er en vits av en bil. Leste et sted at ca  100 av 200 på Finn har visstnok ligget til salg siden 2022. Så interessen for den dabbet tydeligvis av lenge før proppen i ny og bruktbil markedet oppsto og økonomien fikk en smell for folk flest.

Nybilsalget av den modellen er også borte. Tipper forklaringen er at de som synes utseendet er akseptabelt allerede har kjøpt en sånn.

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (1 time siden):

Nybilsalget av den modellen er også borte. Tipper forklaringen er at de som synes utseendet er akseptabelt allerede har kjøpt en sånn.

Jeg kjenner flere som kjøpte den. Den har et sjokkerende forbruk, og ditto rekkevidde. Spesielt på vinteren. Hjelper lite at den er luksuriøs da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Honqqi Tonq er òg ein veldig dyr bil. Med prisane ved lansering lurte eg på korleis den skulle konkurrere med dei tyske premium-merkene. Ikkje noko enorm suksess, og det hjalp ikkje med moms over 500k, rentehevingar, inflasjon osv. Då sit det langt inne å brette ut 800k for ein kinesisk tanks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Evil-Duck said:

Kjip melding fra forhandler i dag, skulle egentlig få IONIQ 5 iløpet av denne måneden, men etter litt masing etter chassisnummer ble det klart at levering ikke blir før rundt 20 september... Etter kontrakten vil jeg da ha muligheten å avbestille bilen om den ikke blir levert iløpet av August så ble litt usikker. På den ene siden så er det få biler jeg var like fornøyd med som IONIQ 5 når jeg prøvekjørte, men på den andre så får en Polestar 2 levert på nærmest dagen med et ganske heftig prisavslag nå... Men blir vel til at jeg beholder IONIQ 5 bestillingen, bare skuffende at det ikke ble noen ferietur med nyebilen i år som planlagt...

Dersom Polestar 2 møter kravene, så tror jeg jammen jeg hadde sett på en BMW i4 også!

 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (11 timer siden):

Honqqi har riktignok eksistert siden 1958 og er Kinas eldste bilmerke, men merket har kun vært forbeholdt pampene i kommunistveldet frem til for sju år siden. Produksjonen lå da på fire til fem tusen biler i året. 

E-HS9 er en vits av en bil. Leste et sted at ca  100 av 200 på Finn har visstnok ligget til salg siden 2022. Så interessen for den dabbet tydeligvis av lenge før proppen i ny og bruktbil markedet oppsto og økonomien fikk en smell for folk flest.

Honqqi er et av de aller nyeste og mest uerfarne bilmerkene i Kina. At de har bygget biler siden 1958 er bare villedende reklame, og omtrent like relevant som om de hadde produsert blomsterpotter. De bilene de laget så sent som for 8-10 år siden var håndbygde skrothauger med steinalderteknologi som en ikke hadde fått skilter på i Europa engang. Selskapet er forøvrig en av få statseide bilprodusenter i Kina, og et kjøp av en slik sak er en direkte støtte til det kinesiske regimet, hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (12 timer siden):

 

Om det politiske, menneskeverd og den delen er grunnen til å unngå kinesisk så burde ein halde seg vekke frå alt som er eigd av Kina. Inkludert Volvo og Polestar?

 

Det er da en mye større større støtte til Kina å kjøpe en kinesisbygget Tesla, enn en svanskbygget Volvo?. Både Volvo og Polestar er forøvrig svenske selskap. 

Lenke til kommentar
trikola skrev (25 minutter siden):

Volvo har hele 2 kinesiske fabrikker og er kinesisk-eid; Tesla er amerikansk eid og det aller meste av Tesla-bilene solgt i Norge produseres i Tyskland.

https://snl.no/Volvo

Volvos største aksjonær er kinesisk, men Volvo er et sevensk selskap og bilene utvikles i sverige og bygges hovedsaklig i Sverige og Europa. Tesla bygger nesten like mange biler i Kina som det Volvo bygger Totalt. Mao, Tesla tilfører Kina mye mer penger enn det Volvo gjør.Dessuten, hvis man kjøper en Volvo så er den bygget i et av verdens mest demokratiske land, der arbeiderene har rettigheter som Teslaansatte ikke engang gidder å drømme om.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Volvo har hele 2 kinesiske fabrikker og er kinesisk-eid; Tesla er amerikansk eid og det aller meste av Tesla-bilene solgt i Norge produseres i Tyskland.

https://snl.no/Volvo

Over halvparten av produksjonen og mesteparten av overskuddet til Tesla er i Kina. Ca halvparten blir eksportert ut av Kina og en stor andel Teslaer på norske veier er produsert der.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (18 timer siden):

Hvordan i hule helv... har du klart å ikke lade batteriet fullt i fire år??

Nå har jeg bare nettopp fått elbil, men mulig jeg også kommer til å gjøre som Complexity; ikke lade bilen til 100% før om en god stund, kanskje flere år. Tror ikke det er så uvanlig.

Siden 2017, da jeg kjørte Oslo-Stavanger, har jeg ikke kjørt lengre strekninger enn Oslo-Lillehammer og tilbake. Skal klare Oslo-Lillehammer-Oslo på 80% uten å lade i Lillehammer til og med. I hvert fall hvis jeg kjører riksvei 4 i stedet for E6 som drar mye batteri pga. fartsgrensa og er en lengre strekning i antall kilometer (og koster en hundrelapp mer i bompenger).

Lenke til kommentar
4 hours ago, uname -i said:

Over halvparten av produksjonen og mesteparten av overskuddet til Tesla er i Kina. Ca halvparten blir eksportert ut av Kina og en stor andel Teslaer på norske veier er produsert der.

Prøv litt til, så kanskje du klarer å overbevise noen om at et amerikansk selskap er mer Kinesisk enn et Kinesisk. Jeezez.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (18 minutter siden):

Prøv litt til, så kanskje du klarer å overbevise noen om at et amerikansk selskap er mer Kinesisk enn et Kinesisk. Jeezez.

Mange bilfabrikanter har satset hardt i Kina, så det gjelder flere enn Tesla. Noen har trukket seg ut de siste årene. 

Det er billigere å lage bil der, det trumfer nok det meste. 

Edit med sak fra Reuters:

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/teslas-china-expansion-hits-speed-bump-amid-industry-overcapacity-2023-06-16/

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 timer siden):

Over halvparten av produksjonen og mesteparten av overskuddet til Tesla er i Kina. Ca halvparten blir eksportert ut av Kina og en stor andel Teslaer på norske veier er produsert der.

Tesla sine Kina biler er jo tipp topp! Er nok den beste jeg har hatt av 5, en YLR. 

Har nå min 3 S fra Fremont og det er dessverre fortsatt dårligere der borte selv om de har produsert bilen i over 10 år nå.

Småting men uansett kjipt.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Prøv litt til, så kanskje du klarer å overbevise noen om at et amerikansk selskap er mer Kinesisk enn et Kinesisk. Jeezez.

Det jeg skrev var fakta så får du selv velge å hisse deg veldig mye opp over det.

Problemstillingen er nyansert. Vestlig eid, men produsert i Kina. Kinesisk eid og produsert i vesten. Eller Kina/Kina.

Alle de er for meg uaktuelle fordi jeg ikke ønsker å støtte et aggressivt diktatur. I tillegg så har kinesiske produsenter noen "konkurranse"-fordeler i stjålet IP, elendige arbeidsforhold, statsstøtte og at de kan drite i miljøet.

Jeg vet at folk som sender en årslønn i lomma på CCP blir veldig forbannet over at man påpeker sånt. Dem om det.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...