Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (3 timer siden):

Nei, det er ikke et like stort problem på alle biler. Jeg har ikke demontert en Tesla under så mye at jeg vet om problemet er så stort som enkelte vil ha det til, men generellt bærer Tesla i større grad preg av å være designet og testet litt litt vel kjapt. Det gjelder spesiellt detaljer som mange tror er enkle å få til, men som er noe av det mest krevende. Feks karosseriåpninger, viskere, diverse deksler, støyisolasjon etc. Det samme gjelder selve designet på bilene. Man kan ofte lure på hvorfor en trenger dusinvis av designere for å tegne utseendet på en bil, men når en studerer enkelte detaljer på Tesla, så ser man at de har en veldig liten designavdeling. Det gjelder feks det man kaller surface treatment altså måten linjer og flater møter hverandre på, samt hvordan enkelte karosseriåpninger fremstår fra ulike vinkler. 

Jeg skrev ikke like stort, jeg skrev et vanlig problem på tvers av bilmerker. Variasjonene er ofte like store mellom to biler fra samme merke som to biler fra to merker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For andre år på rad går turen fra midt-Norge til Litauen for ferie. I år har jeg hund istedenfor for kone som følgesvenn da hun og babyen flyr nedover. Bilen er ID4 gtx med "alt" av tilbehør og turen går igjen som en drøm. 

Jeg merker at det er flere elbiler i år, men på strekningen Sundsvall - Stockholm er det flust av ladere. 

I Litauen har de fortsatt en del gratis-ladere så det har vært svært billig bilhold de siste tre ukene. Kun et svindyrt stopp på Ionity. Det jeg savner mest her er flere sakteladere rundtomkring. På ferie står man jo gjerne 2-5 timer på en plass og da er jo 11kwt mer enn nok. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dem som har en Skoda Enyaq (Eller andre modeller for den saks skyld) med skinnseter, i.e EcoSuite/Suite. Hvordan opplever dere setene på varme og klamme dager? Er det slik at de ikke "puster"?
Jeg og kona er på jakt etter en Enyaq i fargen Arctic Silver, men de aller fleste har skinnseter og kona vil ikke ha skinnseter grunnet brennende seter som har stått i solen og å bli klamm etter å ha sittet en periode.

Har erfaring av at setene i Volvo XC70, 2012 modell med beige skinnseter, blir jeg voldsom klam i rygg og sete.

Selger hos Skoda sier selvfølgelig at dem ikke har fått noen negative tilbakemeldinger om skinnsetene.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Fantomtegningen said:

Dem som har en Skoda Enyaq (Eller andre modeller for den saks skyld) med skinnseter, i.e EcoSuite/Suite. Hvordan opplever dere setene på varme og klamme dager? Er det slik at de ikke "puster"?
Jeg og kona er på jakt etter en Enyaq i fargen Arctic Silver, men de aller fleste har skinnseter og kona vil ikke ha skinnseter grunnet brennende seter som har stått i solen og å bli klamm etter å ha sittet en periode.

Har erfaring av at setene i Volvo XC70, 2012 modell med beige skinnseter, blir jeg voldsom klam i rygg og sete.

Selger hos Skoda sier selvfølgelig at dem ikke har fått noen negative tilbakemeldinger om skinnsetene.

Kan jeg slå et slag for Ioniq 5, som har ventilerte seter med vifte! Stort bedre blir det ikke.

Det sagt, jeg tror ikke dagens priser på ioniq 5 er konkurransedyktige mot tesla/vw(?), så jeg ville kanskje ventet og sett om hyundai reduserer prisene snart.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Axefjord said:

Kan jeg slå et slag for Ioniq 5, som har ventilerte seter med vifte! Stort bedre blir det ikke.

Det sagt, jeg tror ikke dagens priser på ioniq 5 er konkurransedyktige mot tesla/vw(?), så jeg ville kanskje ventet og sett om hyundai reduserer prisene snart.

Takk for info om de setene. :)
Jeg var lenge interessert i Ioniq 5, helt til nyttelasten ble allmennviten... Kona var heller ikke helt solgt på den, samt prisene hos Hyundai er på stedet hvil.

Lenke til kommentar

.. så elbilsalget i Norge er det mest stabile i Europa! Økning på kun ~2 prosent fra 1H 2022 til 1H 2023. For ordens skyld, elbilene er i praksis nesten hele bilsalget i Norge så det har ikke potensiale for å øke noe særlig uten å øke totalsalget. I mange andre land står elbil for en mindre del av totalen sånn at der finnes det mye større potensial for økning.

Det hadde vært interessant om du fikk tak i tall for totalmarkedet også, gjerne i form av en tabell der tallene kan eksporteres så kan jeg bearbeide det til % av totalmarkedet for de to periodene for hvert land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

.. så elbilsalget i Norge er det mest stabile i Europa! Økning på kun ~2 prosent fra 1H 2022 til 1H 2023. For ordens skyld, elbilene er i praksis nesten hele bilsalget i Norge så det har ikke potensiale for å øke noe særlig uten å øke totalsalget. I mange andre land står elbil for en mindre del av totalen sånn at der finnes det mye større potensial for økning.

Det hadde vært interessant om du fikk tak i tall for totalmarkedet også, gjerne i form av en tabell der tallene kan eksporteres så kan jeg bearbeide det til % av totalmarkedet for de to periodene for hvert land.

Abo-side så fikk ikke mer ut av sakene.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 time siden):

Takk for info om de setene. :)
Jeg var lenge interessert i Ioniq 5, helt til nyttelasten ble allmennviten... Kona var heller ikke helt solgt på den, samt prisene hos Hyundai er på stedet hvil.

Hadde svart helskinn i et par av de forrige bilene mine. Var ikke stort problem med varmen BORTSETT fra når du satte deg inn i bilen med shorts. Har hatt ventilerte seter også - de er fortsatt varme når du setter deg inn, men kjøler selvsagt litt raskere ned.

Så: bruker dette mye shorts og korte kjoler etc om sommeren så hadde jeg styrt unna svart skinn. Merk at vi bor i Norge så de gangene dette faktisk var et problem for oss kunne telles på en hånd. Til gjengjeld var sort helskinn gull den dagen samboer var teit nok til å gi minsten i baksetet en cola og en pakke mentos uten ytterligere risikovurdering over hva som kunne skje..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Retroman skrev (24 minutter siden):

Hadde svart helskinn i et par av de forrige bilene mine. Var ikke stort problem med varmen BORTSETT fra når du satte deg inn i bilen med shorts. Har hatt ventilerte seter også - de er fortsatt varme når du setter deg inn, men kjøler selvsagt litt raskere ned.

Så: bruker dette mye shorts og korte kjoler etc om sommeren så hadde jeg styrt unna svart skinn. Merk at vi bor i Norge så de gangene dette faktisk var et problem for oss kunne telles på en hånd. Til gjengjeld var sort helskinn gull den dagen samboer var teit nok til å gi minsten i baksetet en cola og en pakke mentos uten ytterligere risikovurdering over hva som kunne skje..

Alternativt, sett på kjøling ca 5 min før dere ankommer bilen, så er de mest sannsynlig nedkjølt nok før du rekker å sette deg inn.

Har ikke remote access til bilen min, men er det ordentlig varmt, så er det høyrefoten inn og tråkke på bremsen, og så starte bilen så AC går på. Tre ut av bilen med høyrefoten og bøye handa ned til å slå på setekjøling. 2-3 minutter etter, er det normalt sett kjølig nok.

Ellers er jeg begynt å bli veldig mye mer aktiv med å bruke sånn solbeskyttelse på frontruten, den samme som jeg bruker når jeg skal bruke bilen som "soverom", bortsett fra at da bruker jeg et komplett sett som dekker alle ruter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (3 timer siden):

Dem som har en Skoda Enyaq (Eller andre modeller for den saks skyld) med skinnseter, i.e EcoSuite/Suite. Hvordan opplever dere setene på varme og klamme dager? Er det slik at de ikke "puster"?
Jeg og kona er på jakt etter en Enyaq i fargen Arctic Silver, men de aller fleste har skinnseter og kona vil ikke ha skinnseter grunnet brennende seter som har stått i solen og å bli klamm etter å ha sittet en periode.

Har erfaring av at setene i Volvo XC70, 2012 modell med beige skinnseter, blir jeg voldsom klam i rygg og sete.

Selger hos Skoda sier selvfølgelig at dem ikke har fått noen negative tilbakemeldinger om skinnsetene.

Eg har hatt Enyaq med Suite eit år snart og aldri opplevd noko ubehag. Eg var litt skeptisk sjølv då eg bestilte sidan eg har opplevd å bli klam i skinnseter før, men det har aldri vore eit tema. Setene er perforert, så det har kanskje ein god effekt.

Seter som har stått i sola har heller ikkje vore noko problem. Det blir sjølvsagt varme av sola, men det går fort over og klimaanlegget kjøler raskt ned heile kupéen. På vinteren blir den raskt varm om den ikkje er forvarma.

Alt i alt er eg nøgd med Suite og kunne valgt det igjen.

Eg trur det er snakk om at Enyaq skal få ventilerte seter, men veit ikkje når. Kanskje det blir med 24-modellen. Meiner eg har sett det nevnt på ein L&K-modell.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med forrige brann friskt i minnet: https://www.nrk.no/norge/lasteskip-star-i-brann_-en-dod-og-flere-skadet-1.16495076

Sitat

Kystvakten mistenker at brannen skal ha startet i en elbil.

– Det er mistanke om at brannen brøt ut i en elbil, sa en talsperson for kystvakten rundt klokken 04.30, ifølge avisen.

Bekjemper brann fra sjøen

På grunn av brannens størrelse, er det besluttet at brannvesenet ikke entrer skipet.

Det jobbes nå med å bekjempe brannen fra sjøen ved hjelp av brannbåter.

– Vi prøver også å forhindre at skipet synker, men brannen har allerede betraktelig innvirkning, sier talskvinnen.

Det brann i eit skip i februar i fjor, som til slutt sank: https://www.diskusjon.no/topic/1919258-brennende-skip-med-1100-elektriske-porscher-er-i-drift-på-atlanterhavet/#comments

I det tilfellet var òg elbilen i fokus.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Zeph said:

Med forrige brann friskt i minnet: https://www.nrk.no/norge/lasteskip-star-i-brann_-en-dod-og-flere-skadet-1.16495076

Det brann i eit skip i februar i fjor, som til slutt sank: https://www.diskusjon.no/topic/1919258-brennende-skip-med-1100-elektriske-porscher-er-i-drift-på-atlanterhavet/#comments

I det tilfellet var òg elbilen i fokus.

 

 

Men iom. ar elbiler har langt lavere sannsynlighet for brann (vanskeligere å slukke derimot), var dette ikke et problem tidligere? Biler er jo fraktet sjøveien i sikkert 50 år nå, så virker rart at dette skal være et nytt problem.

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

The Fremantle Highway was on its way from Bremerhaven in Germany to Port Said in Egypt. The emergency services believe the fire started in one of the 25 electric cars on board around midnight, a spokesperson for the Coast Guard told NOS.

https://nltimes.nl/2023/07/26/one-killed-multiple-hurt-fire-cargo-ship-near-ameland

Sist gjekk skipet ned så dei fekk aldri undersøkt og kanskje identifisert kvar brannen kan ha starta, og det kan kanskje bli tilfelle her òg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, frohmage said:

Gjelder dette også parkerte biler? Kan ikke huske mange biler med forbrenningsmotor som har selvantent uten at de har vært kjørt.

De kjøres inn på et skip, så vil jo tro de også kan være kilde til brann? For å støtte opp siterer jeg under. Edit 2: Se siste avsnitt for parkerte biler, leste først feil, beklager.

Quote

Ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) brenner det mye sjeldnere i batteridrevne biler enn i fossile kjøretøy. Fossile biler brenner hyppigere enn elbiler. I perioden 2016 til 2019 brant det i 60 elbiler av totalt 3260 branner i personbiler. 2651 av brannene i DSBs statistikk var i fossilbiler.

Kilde 1: https://www.tu.no/artikler/sa-sjelden-brenner-elbiler/531182?key=HYLBNw1i#

Kilde 2: https://www.tu.no/artikler/sa-sjelden-brenner-elbiler/531182?key=HYLBNw1i&ssp=1&darkschemeovr=1&setlang=nb-NO&safesearch=moderate

Edit 1 hovedkilden: https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2020/branner-i-personbiler/

Hva angår langtidsparkerte biler gjorde jeg et kjapt søk fra mobilen, resultatene peker på at lekkasje og eksponering fra diverse varmekilder kan medføre brann. Har ikke klart å funnet statistikk enda. Kanskje noen andre kan klare å finne noen tall?

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdaterte tall på kobolt gruvedrift og andelen kobolt som går til produksjon av elbiler:

https://www.visualcapitalist.com/ranked-the-worlds-top-cobalt-producing-countries/

Kjappe spoilere:

- Kongo står for 73,3% av koboltproduksjonen i verden, derav 1/5 fra små gruver som blant annet er kjent for barnearbeid

- Hele 40% av verdensproduksjonen går nå til å produsere elbiler. Andre markeder har krympet i andel.

- Totalproduksjonen var på 197 000 tonn i 2022, noe som ventes økt til 388 000 tonn i 2030

- Prisen på kobolt har stupt fra en topp på ca 40 US$/pund i mai 2022, til bare 13,9 i juni 2023

 

Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 timer siden):

leste først feil, beklager

Neida, det var jeg som formulerte meg dårlig.

Uansett kan jo elbilenes egenskap av å være vanskeligere å slukke også ha noe å si for antallet alvorlige branner under transport til havs. For alt jeg vet kan branner i forbrenningsmotorer kveles enkelt av skipets slukkesystemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...