Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Trestein said:

Så kjøp en tesla og hjelp en V8 på veien er fremdeles fasit!

Quoteinntekter hjelper flere Teslaer på vei.

For V8-selgere spørs det om det er billigere å betale Tesla eller å betale avgiftene - betale må de uansett. Vet ikke hvordan det hjelper V8-boksene på veien.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 timer siden):

 

Når man sier at Tesla ligger 5-8 år foran de andre produsentene, så er det blant annet det å lage biler effektivt man sikter til.

Når man sier at Tesla ligger 5-8 år foran konkurentene (hvem det nå er som sier det) så aner man ikke hva man snakker om. Tesla er hovedsaklig billig av 3 grunner. Det er en billigbil (pussig nok var det ingen som sa at Hyundai var 8 år foran for 20 år siden selv om en Sonata kostet halvparten av en C-klasse), den er bygget av folk som jobber under elendige forhold, og de kutter ned mye tid på kvalitetskontroll. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Quoteinntekter hjelper flere Teslaer på vei.

For V8-selgere spørs det om det er billigere å betale Tesla eller å betale avgiftene - betale må de uansett. Vet ikke hvordan det hjelper V8-boksene på veien.

uten å betale avlat til tesla ville man ikke kunne selge v8 biler. Tror ikke man kan betale seg ut av det på annen måte. Bøtene er så høye at det er kun å betale som er alternativ. Å slutte å produsere et annet.

Hvordan dette hjelper flere teslaer på vei aner jeg ikke. Det gir vel dem bare noen milliarder mere i overskudd. De kan jo redusere prisene mye enda. 
 

 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Og så?

Kan trekke ut de da om du syns det gir mening. Står for 1,7%…. av marginen

https://carboncredits.com/teslas-carbon-credit-sales-down-49-in-q2/

Tesla hadde et resultat på $12,6B i 2022.

Hvor $1,78B av dette kom fra salg av Co2 kreditter.
https://carboncredits.com/tesla-carbon-credit-sales-reach-record-1-78-billion-in-2022/

Dette er før prisjusteringen.

Jeg syns det gir mening. Linken din er fra Q2 2022.

 

Endret av Marzo
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Trestein said:

uten å betale avlat til tesla ville man ikke kunne selge v8 biler. Tror ikke man kan betale seg ut av det på annen måte. Bøtene er så høye at det er kun å betale som er alternativ.

Jo, de kan betale bøtene til staten istedenfor å kjøpe seg inn i CO2-regnskapet til Tesla. Da går pengene ikke til Tesla.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Marzo said:

Tesla hadde et resultat på $12,6B i 2022.

Hvor $1,78B av dette kom fra salg av Co2 kreditter.
https://carboncredits.com/tesla-carbon-credit-sales-reach-record-1-78-billion-in-2022/

Dette er før prisjusteringen.

Jeg syns det gir mening. Linken din er fra Q2 2022.

 

Ah så ikke at jeg hadde gamle tall. Klarte ikke finne tallene for 2023. 

Men jeg ser ikke helt hvorfor man skal trekke det ut.
De andre produsentene overfører jo disse kredittene til fossil delen av selskapene sine? 

Så hvis man skal trekke det ut av marginen til Tesla, må man også trekke det ut av marginen til konkurrentene vel?

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (17 timer siden):

Tesla rapporterte en bruttomargin på 18,2 % i q2, altså etter at prisnedsettelsen deres har hatt full effekt. Dette er fortsatt blant den beste marginen i bilindustrien.

Det som teller er nettomarginer(bunnlinje) siden man med bruttomarginer kan trikse etter eget forgodtbefinnende.(Tesla tar ikke med utviklingskostnader i brutto-regnestykket, ikke kostnader for salg av bilen og andre ting som burde vært med.)

På nettomarginer ligger Tesla middels bra an sammenlignet med andre(Mercedes og BMW har bedre nettomarginer, VW/GM/Ford litt dårligere.) Skal Tesla øke salget så må de inn med en billigere modell som vil presse marginene ytterligere og vips så er Tesla bare nok en bilprodusent.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Ah så ikke at jeg hadde gamle tall. Klarte ikke finne tallene for 2023. 

Men jeg ser ikke helt hvorfor man skal trekke det ut.
De andre produsentene overfører jo disse kredittene til fossil delen av selskapene sine? 

Så hvis man skal trekke det ut av marginen til Tesla, må man også trekke det ut av marginen til konkurrentene vel?

De ande produsentene må jo betale for hver fossilbil de lager, og meg bekjent er det ingen som lager flere elbiler enn fossilbiler i dag. Det er hvorfor andre produsenter kjøper kreditter fra Tesla. 

Trekker man det ut fra andre produsenter så vil jo marginene bli høyere... 

Flere av de store bilprodusentene har høyere marginer i 2023, og det uten salg av kreditter. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Marzo said:

De ande produsentene må jo betale for hver fossilbil de lager, og meg bekjent er det ingen som lager flere elbiler enn fossilbiler i dag. Det er hvorfor andre produsenter kjøper kreditter fra Tesla. 

Trekker man det ut fra andre produsenter så vil jo marginene bli høyere... 

Flere av de store bilprodusentene har høyere marginer i 2023, og det uten salg av kreditter. 

 

Ja de må betale for hver fossil bil de lager, men kan trekke fra hver elbil de lager på betalingen vil jeg tro?

Så dersom man trekker ut det Tesla tjener på å selge kreditter, så må også man trekke ut det de andre fabrikantene slipper å betale ved å bruke sine karbon kreditter som de får fra egen elbil produksjon

(hele den greia skulle vært avskaffet, samme med insentiver/subsidier til elbil produsenter)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, bzzlink said:

Ja de må betale for hver fossil bil de lager, men kan trekke fra hver elbil de lager på betalingen vil jeg tro?

Så dersom man trekker ut det Tesla tjener på å selge kreditter, så må også man trekke ut det de andre fabrikantene slipper å betale ved å bruke sine karbon kreditter som de får fra egen elbil produksjon

(hele den greia skulle vært avskaffet, samme med insentiver/subsidier til elbil produsenter)

Det er snitt utslippet pr bil som danner grunnlag for avgiften. 
Trekker du ut elbilene så øker avgiften på fossilbilene. 

Hele hensikten med ordningen er at det skal være dyrere å produsere en bil med utslipp. 
Det påvirker marginene til produsenter som også lager fossilbiler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (23 minutter siden):

Ja de må betale for hver fossil bil de lager, men kan trekke fra hver elbil de lager på betalingen vil jeg tro?

Så dersom man trekker ut det Tesla tjener på å selge kreditter, så må også man trekke ut det de andre fabrikantene slipper å betale ved å bruke sine karbon kreditter som de får fra egen elbil produksjon

(hele den greia skulle vært avskaffet, samme med insentiver/subsidier til elbil produsenter)

De betaler etter gjennomsnittsutslippet for alle biler, så enhver elbil gir en relativt stor effekt på dette.

Men de må og betale samme prisen for elbilene om snittutslippet er over grenseverdien, etter det jeg har forstått. Altså får de ikke dobbel verdi for elbilene.

Var riktignok noe om at en elbil telte som 1,5 ice-bil eller så, og det forholdstallet skulle gå ned etterhvert. Så da fikk man likevel et større utslag for elbilen enn man egentlig burde få. Men dette var for å gjøre det enda mer ettertraktet å produsere elbiler i starten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Snowleopard said:

De betaler etter gjennomsnittsutslippet for alle biler, så enhver elbil gir en relativt stor effekt på dette.

Men de må og betale samme prisen for elbilene om snittutslippet er over grenseverdien, etter det jeg har forstått. Altså får de ikke dobbel verdi for elbilene.

Var riktignok noe om at en elbil telte som 1,5 ice-bil eller så, og det forholdstallet skulle gå ned etterhvert. Så da fikk man likevel et større utslag for elbilen enn man egentlig burde få. Men dette var for å gjøre det enda mer ettertraktet å produsere elbiler i starten.

Jeez, dette høres ut som noe som er  funnet på bak i en privatjet på veg tilbake fra FN’s klimatoppmøte. 

Lenke til kommentar

Var mye snakk om Tesla og dårlig design, en ting som stadig gikk igjen var sand som samlet seg opp bak, under støtfanger osv. Vel, jeg plukket akkurat ned dekselet bak og under på min Leaf, og tenkte jeg i samme slengen skulle vise at dette er et veldig vanlig problem på kryss av alle  bilmerker. Sand og støv trenger inn og legger seg over alt der det er mulig, og ingen biler er helt tette.

IMG_20230723_125515.thumb.jpg.a7d2bce1543d2c214e6b9ef74a94698d.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 minutt siden):

Var mye snakk om Tesla og dårlig design, en ting som stadig gikk igjen var sand som samlet seg opp bak, under støtfanger osv. Vel, jeg plukket akkurat ned dekselet bak og under på min Leaf, og tenkte jeg i samme slengen skulle vise at dette er et veldig vanlig problem på kryss av alle  bilmerker. Sand og støv trenger inn og legger seg over alt der det er mulig, og ingen biler er helt tette.

Fort gjort å peke på ett bilmerke, og glemme å sjekke om at det kan gjelde andre, spesielt når ene bilmerket for oppmerksomhet på alt rundt seg, uansett om det er sant eller feil, eller endog ondsinnet og falsk info som ikke stemmer.

Men det som ble sagt, var at de var spesielt mer plaget av dette, spesielt på enkelte steder. Jeg er ikke mekaniker, og kan ikke gå god for om det stemmer eller er feil.

Men et interessant punkt, i tillegg til at sand fort trekker til seg fuktighet, f.eks. saltlaken fra saltingen av veier og smeltet snø som kan føre til større problemer med rust på bilene, er jo og at det tilfører mer vekt i seg selv.

Og når enkelte biler allerede har liten kapasitet på nyttelast, er det kanskje ekstra viktig å få fjernet dette med jevne mellomrom, og få spylt bilen der man ellers sliter med å komme til. F.eks. tipper jeg all den sanden der, fort er 10 kg eller mer, og det er bare fra under den ene plata, av alle steder det kan legge seg.

Kanskje bør man og få sprayet på litt fluidfilm eller først litt lakk når det er tørt, om det begynner å bli tynt med grunning på visse steder.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (21 minutter siden):

Var mye snakk om Tesla og dårlig design, en ting som stadig gikk igjen var sand som samlet seg opp bak, under støtfanger osv. Vel, jeg plukket akkurat ned dekselet bak og under på min Leaf, og tenkte jeg i samme slengen skulle vise at dette er et veldig vanlig problem på kryss av alle  bilmerker. Sand og støv trenger inn og legger seg over alt der det er mulig, og ingen biler er helt tette.

 

Nei, det er ikke et like stort problem på alle biler. Jeg har ikke demontert en Tesla under så mye at jeg vet om problemet er så stort som enkelte vil ha det til, men generellt bærer Tesla i større grad preg av å være designet og testet litt litt vel kjapt. Det gjelder spesiellt detaljer som mange tror er enkle å få til, men som er noe av det mest krevende. Feks karosseriåpninger, viskere, diverse deksler, støyisolasjon etc. Det samme gjelder selve designet på bilene. Man kan ofte lure på hvorfor en trenger dusinvis av designere for å tegne utseendet på en bil, men når en studerer enkelte detaljer på Tesla, så ser man at de har en veldig liten designavdeling. Det gjelder feks det man kaller surface treatment altså måten linjer og flater møter hverandre på, samt hvordan enkelte karosseriåpninger fremstår fra ulike vinkler. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Når ting skal lagast veldig billig så er kanskje ikkje utfordringar med salt i Norge det som står høgast på lista til designerene i California. For veldig mange i verda er ikkje litt sand og skit her og der noko stort problem, men dei som bur nær kyst eller der veier blir salta får du eit nytt element som kan føre til store skader.

Kvalitet er det som har haldt meg vekke frå Tesla fram til no. Eg er framleis ikkje så begeistra og hadde nok gjerne valgt Toyota eller nokon andre om dei hadde hatt litt meir attraktive elbilar, men det går vel framover med Tesla òg. Om ikkje så går det forhåpentlegvis framover med Toyota og dei andre på områdene der Tesla er best.

Det er negativt for både forbrukar og samfunn/klima at ting ikkje er godt nok bygd og blir skrota ved mindre skader. No når bilane har store batteripakkar med sjeldne materialer i blir ikkje saken betre.

Lenke til kommentar

Tradisjonelt har alle rom i bilen utenom kupe vært fritt ventilert og da vil nødvendigvis både støv, salt og kondens bli et problem. Med elbiler har vi fått hermetisk lukkede skott enkelte steder (batteripakke m.m.). Nå er det ikke alt som kan lukkes inne, men det ser ut til å gå mot økt hermetisering. Man skal ikke så veldig mange tiår tilbake før bilmekanikere, feiere og kullgruvearbeidere så til forveksling like ut etter et skift.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...