Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

1 hour ago, uname -i said:

Du har fremdeles ikke klart å forklare hvorfor det er så bra at Tesla selger bilen med liten eller negativ inntjening og hva det har med Gilette å gjøre.

Det er bra at Tesla selger bil med lavere margin fordi:

  • De hadde bransjens kanskje høyeste margin
  • De har økonomiske muskler til å fortsette veksten med lavere margin
  • Pris er den sterkeste driver av etterspørsel, Tesla trenger (vannvittig) etterspørsel for å klare målene sine
  • Pressede marginer gjør det vanskeligere for konkurrenter å etablere seg

Her er Ford sin plan for å tjene penger på å selge BEV Hvordan tror du denne planer holder seg når konkurrenten plutselig dropper prisen med 20%?
Da må du få med styret og eiere på å tape penger i enda flere år....

Og du skal hente 20% fra scale, men selger ikke bil, og da blir det jo ikke noe scale...

Screenshot2023-06-05at16_13_42.png.f07d19c6d931889f53d76e9c3826e97f.png

 

Gillette ser ut til å være en mer obskur greie enn jeg trodde. Lærte det på skolen, at de opererte sånn dumpe priser og skvise ut konkurrenter. Og kjøpe opp/underby mot underleverandørene til konkurrenter

 

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (17 minutter siden):

Ford trekker seg ut av alle markeder bortsett fra hjemmemarkedet. Dukker ned bak tollmuren. 

Problemet er bare at de har en veldig brysom konkurrent der sammen med seg. 

Hvis markedet i Norge er noen indikasjon, så må det være ganske kjipt å være Ford.
De satt ned mach-e med 50.000 kr og startet rentekampanje, (0,25% fastrente(!) i 3 år) 

Og fortsatt selger de ikke bil...

At Ford ikke selger bil, er nå vel å ta i bittelitT? Nå bor ikke jeg på noen stor plass, men det er nokså mange Ford Mustang Mach-E som ruller rundt omkring i distriktet her. Det er selvfølgelig mer Teslaer, men det får nå være.

Hvorfor blir diskusjoner rundt elbiler så polarisert forøvrig? Kan man ikke diskutere uten å fremheve egen side eller rakke ned på andre som har andre meninger enn en selv? <- Dette er ikke ment til bzzlink forøvrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (12 minutter siden):

Gillette ser ut til å være en mer obskur greie enn jeg trodde. Lærte det på skolen, at de opererte sånn dumpe priser og skvise ut konkurrenter. Og kjøpe opp/underby mot underleverandørene til konkurrenter

Gillette selger med tap høvel til 100 kroner og tjener grovt på at man kjøper barberblader for flere hundre kroner årlig. DET er forretningen til Gilette og det finnes ingen sammenligning med Tesla på det annet enn at du har våte drømmer om at Tesla får monopol på å selge biler.

Det går knapt en uke nå uten at Tesla kommer med nye priskutt, men i følge Elon Musk så bryr de seg ikke så mye om å tjene penger på bilsalget siden de store inntektene vil komme når de får til L4-selvkjøring og kan håve innn på robot-drosjer. Det er den eneste suksessoppskriften Tesla har igjen og det er bekreftet av sjefen sjøl.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (6 minutter siden):

Gillette selger med tap høvel til 100 kroner og tjener grovt på at man kjøper barberblader for flere hundre kroner årlig. DET er forretningen til Gilette og det finnes ingen sammenligning med Tesla på det annet enn at du har våte drømmer om at Tesla får monopol på å selge biler.

Det går knapt en uke nå uten at Tesla kommer med nye priskutt, men i følge Elon Musk så bryr de seg ikke så mye om å tjene penger på bilsalget siden de store inntektene vil komme når de får til L4-selvkjøring og kan håve innn på robot-drosjer. Det er den eneste suksessoppskriften Tesla har igjen og det er bekreftet av sjefen sjøl.

Tesla er en av de som tjener mest per bil. De justerer prisene stadig, det er ingenting nytt. Nå er det model 3 som skal ut før ny versjon,likt som de alltid har gjort.

Når har 'sjefen' sjøl sagt at all inntjening skal komme fra robot taxi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Gillette selger med tap høvel til 100 kroner og tjener grovt på at man kjøper barberblader for flere hundre kroner årlig. DET er forretningen til Gilette og det finnes ingen sammenligning med Tesla på det annet enn at du har våte drømmer om at Tesla får monopol på å selge biler.

Det går knapt en uke nå uten at Tesla kommer med nye priskutt, men i følge Elon Musk så bryr de seg ikke så mye om å tjene penger på bilsalget siden de store inntektene vil komme når de får til L4-selvkjøring og kan håve innn på robot-drosjer. Det er den eneste suksessoppskriften Tesla har igjen og det er bekreftet av sjefen sjøl.

Var ikke det jeg siktet til, men ser at Gillette har den businessmodellen, og at det kunne tolkes dit hen at jeg siktet til selvkjørende fremtid.

Men jeg klarer ikke helt å tro på den selvkjøringrevolusjonen dette tiåret. Selv om teknologien kanskje kommer noenlunde på plass, så tar der fort enda et tiår eller 3 før nok folk dør, sånn at endring skjer.

Jeg mener vi har fortsatt papiraviser…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 timer siden):

Det at 1. gen. i3 ikke fulgte standard navnelogikk, var jo noe av det jeg innledet den diskusjonen vår med. Der er vi ikke uenig. Men om det har betydning eller ikke, så var jeg faktisk først med å si at den krasjet med navnestandarden.

Resten av diskusjonen har jo gått på om/når og på hvilken måte BMW skal få inn en 3-serie elektrisk uten å plutselig sitte med 2 fundamentalt forskjellige biler med samme navn.

At de da har laget en i3(L) i Kina, gikk da in fra å være et sidetema, til å bli hovedtema på slutten. Men jeg anser meg som ferdig med den diskusjonen. Og aksepterer at vi diskuterer dette ut fra litt forskjellig oppfatninger og meninger her.

Og at en i3 i utformingen av en 3-serie kommer etterhvert, har vel egentlig vært klart fra begynnelsen av den tråden. Spørsmålet har vært når og på hvilken måte skal de forholde seg til navnestandarden, når den kommer.


Om noen er interessert i å sette seg inn i navnestandarden og dens historikk i stedet for å drive med spekulasjoner har Bmw publisert en artikkel om emnet :
https://www.bmw.com/en/automotive-life/BMW-naming-system.html


Hvilket navn som de kommer til å gi den elektriske produksjonsmodellen basert på vision dee concept (3-serie ev alternativ) er ukjent. 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (48 minutter siden):

Jeg har lenge hatt superlyst på BMW, men siden jeg må bruke 7 sekunder på å sette meg inn i den ikke veldig kompliserte navnestandarden så har jeg bestemt meg for å kjøpe noe annet.

Er på min fjerde på rad. Og hva hver modell er navngitt av nummer eller navn er jeg totalt likegyldig til. 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (50 minutter siden):

Jeg har lenge hatt superlyst på BMW, men siden jeg må bruke 7 sekunder på å sette meg inn i den ikke veldig kompliserte navnestandarden så har jeg bestemt meg for å kjøpe noe annet.

Jaja, ikke ta det så tungt, vi sliter alle med noe!
Det ble en Tesla da altså?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 minutter siden):

Tror det er få som vurderer BMW mot tesla. BMW kunder er nok ofte dem som har BMW fra før. 

Tja, i beste fall en sannhet med modifikasjoner.
80% av de som kjøpte BMW i3 var førstegangskjøpere av BMW. Og jeg vil også tro at ganske høye tall også gjelder i4 og iX.
I det hele tatt tror jeg at bevegelsen mellom merker er større i dag enn den var for 20-30 år siden.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (1 minutt siden):

Tja, i beste fall en sannhet med modifikasjoner.
80% av de som kjøpte BMW i3 var førstegangskjøpere av BMW. Og jeg vil også tro at ganske høye tall også gjelder i4 og iX.
I det hele tatt tror jeg at bevegelsen mellom merker er større i dag enn den var for 20-30 år siden.

Når I3 kom var det ikke mange BMW eiere som hadde noe tilsvarende. I dag skifter folk ut sine 3 og 5 serier. Bor de i Norge må man kjøpe el. Jeg måtte vente lenge før I4 dukket opp. I3 var for rar inni. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (27 minutter siden):

Når I3 kom var det ikke mange BMW eiere som hadde noe tilsvarende. I dag skifter folk ut sine 3 og 5 serier. Bor de i Norge må man kjøpe el. Jeg måtte vente lenge før I4 dukket opp. I3 var for rar inni. 

Jeg ventet 16 måneder på i4 M50 fra kontrakt til levering.
For IX3 ventet jeg 9 måneder.
Venting tilsammen for to elbiler = 2 år og 1 måned :p

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 minutter siden):

Jøss ventet ca 7mnd men det var en enkel edrive 40. Syntes M50 var for brutal. 

Bestilte tidlig (August/September 2021) . Veeeeldig mange som skulle ha M50 og lille Norge med liten kvote . Jeg fikk estimert levering Q3/Q4 2022 , men det ble produksjon i November (bestilte også endring til Bmw individual lakk) og ble utlevert Januar i år grunnet alt kaoset og korken i Drammen havn. Ble registrert før 1/1 så slapp Vedum skatten.
 
Kjører man i Eco Pro så føles den ikke brutal (tonet ned gass/pedal respons).
Kjørte tur/retur Oslo-Hadeland Glassverk på søndag  på 20" hjul distanse 158km med snitt 14.9kWh/100km.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

Bestilte tidlig (August/September 2021) . Veeeeldig mange som skulle ha M50 og lille Norge med liten kvote . Jeg fikk estimert levering Q3/Q4 2022 , men det ble produksjon i November (bestilte også endring til Bmw individual lakk) og ble utlevert Januar i år grunnet alt kaoset og korken i Drammen havn. Ble registrert før 1/1 så slapp Vedum skatten.
 
Kjører man i Eco Pro så føles den ikke brutal (tonet ned gass/pedal respons).
Kjørte tur/retur Oslo-Hadeland Glassverk på søndag  på 20" hjul distanse 158km med snitt 14.9kWh/100km.

Jeg har standard hjul pga comfort. Det hjelper på forbruk også. Har kjørt 6000km på litt over 2 mnd. Temperatur har ligget på 5-12grader. Snitt siden fabrikk er 15kWh pr 100km. Når temperaturen kommer opp mot 15-18grader synker forbruk betydelig. I juni har den lagt på 13.5. Har ikke sjekket computeren skikkelig men laderen lader noe tilsvarende 5-8% mere. Etter siste software oppdatering er rekkevidde estimat blitt noe bedre. Men opplever som regel at km kjørt stiger raskere enn rekkevidden synker. Har kjørt noen turer på 400km i vår. Da bruker den 70-75% av batteriet. Helt ok når temperatur var 2-7grader og snittfart nesten 80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (29 minutter siden):

Jeg har standard hjul pga comfort. Det hjelper på forbruk også. Har kjørt 6000km på litt over 2 mnd. Temperatur har ligget på 5-12grader. Snitt siden fabrikk er 15kWh pr 100km. Når temperaturen kommer opp mot 15-18grader synker forbruk betydelig. I juni har den lagt på 13.5. Har ikke sjekket computeren skikkelig men laderen lader noe tilsvarende 5-8% mere. Etter siste software oppdatering er rekkevidde estimat blitt noe bedre. Men opplever som regel at km kjørt stiger raskere enn rekkevidden synker. Har kjørt noen turer på 400km i vår. Da bruker den 70-75% av batteriet. Helt ok når temperatur var 2-7grader og snittfart nesten 80

Jeg vet 18" gir best rekkevidde, det er et godt valg . Men synes M50 fortjener noe som er litt mer aggressivt utseende på sommer. 
Har kjøpt GoodYear Eagle F1 i 245/35 foran og 255/35 bak og ikke de ekstreme 20" 868M med 285/30 bak som senker WLTP til 415km. 
Komforten er helt super.
I følge konfigurator skal man ha WLTP 475km med 20" 862l felg (jeg har dog gått til skaffelse 3.parts 20" felger fra Concaver Wheels i 8.5" og 9" men bruker samme dekk som Bmw har på 862l). 14.9kWh/100 er helt innafor og bedre enn forventet på distanse-tur.  
Skulle opprinnelig ha 19" på sommer og 18" vinterhjul . Men ble 20" sommer og 19" vinter :)  

 


Tall fra konfigurator: 

SuperCharged M50 med alt utstyr ++ og M-stoler , karbonpakke og 20" 868M med 255/285 : 
418km 

SuperCharged med alt utstyr ++ og M-stoler , karbonpakke og 19" 861M med 245/255 performance dekk : 
458km 

SuperCharged med alt utstyr ++ og M-stoler , karbonpakke og 19" 859M med 245/255 performance dekk : 
459km 

SuperCharged med alt utstyr ++ og M-stoler , karbonpakke og 20" 862l med 245/255 GoodYear Eagle F1 : 
475km 

SuperCharged med alt utstyr ++ og M-stoler , karbonpakke og 19" 861M med 245/255 non-performance dekk : 
498km 

SuperCharged med alt utstyr ++ og M-stoler , karbonpakke og 19" 859M med 245/255 non-performance dekk : 
499km 

SuperCharged med alt utstyr ++ og M-stoler , karbonpakke og 19" 860 Air-Performance med 245/255 non-performance dekk : 
500km 

SuperCharged med alt utstyr ++ og M-stoler , karbonpakke og 18" 858 med 245/255 non-performance dekk : 
501km 

19" Performance-Dekk er vel Pirelli P-Zero ,eventuelt Michelin PS4. Og de som ikke er markert performance på samme type felg er Hankook Ventus S1 Evo .
Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (15 minutter siden):

Jeg vet 18" gir best rekkevidde, det er et godt valg . Men synes M50 fortjener noe som er litt mer aggressivt utseende på sommer. 
Har kjøpt GoodYear Eagle F1 i 245/35 foran og 255/35 bak og ikke de ekstreme 20" 868M med 285/30 bak som senker WLTP til 415km. 
Komforten er helt super.
I følge konfigurator skal man ha WLTP 475km med 20" 862l felg (jeg har dog gått til skaffelse 3.parts 20" felger fra Concaver Wheels i 8.5" og 9" men bruker samme dekk som Bmw har på 862l). 14.9kWh/100 er helt innafor og bedre enn forventet på distanse-tur.  
Skulle opprinnelig ha 19" på sommer og vinterhjul . 

 


Tall fra konfigurator: 

SuperCharged M50 med alt utstyr ++ og M-stoler , karbonpakke og 20" 868M med 255/285 : 

418km 
SuperCharged med alt utstyr ++ og M-stoler , karbonpakke og 19" 861M med 245/255 performance dekk : 
458km 
SuperCharged med alt utstyr ++ og M-stoler , karbonpakke og 19" 859M med 245/255 performance dekk : 
459km 
SuperCharged med alt utstyr ++ og M-stoler , karbonpakke og 20" 862l med 245/255 GoodYear Eagle F1 : 
475km 
SuperCharged med alt utstyr ++ og M-stoler , karbonpakke og 19" 861M med 245/255 non-performance dekk : 
498km 
SuperCharged med alt utstyr ++ og M-stoler , karbonpakke og 19" 859M med 245/255 non-performance dekk : 
499km 
SuperCharged med alt utstyr ++ og M-stoler , karbonpakke og 19" 860 Air-Performance med 245/255 non-performance dekk : 
500km 
SuperCharged med alt utstyr ++ og M-stoler , karbonpakke og 18" 858 med 245/255 non-performance dekk : 
501km 
19" Performance-Dekk er vel Pirelli P-Zero ,eventuelt Michelin PS4. Og de som ikke er markert performance på samme type felg er Hankook Ventus S1 Evo .

Med 149 i forbruk kommer du jo 530km så det bør holde. Tror at testbilen jeg kjørte hadde 255/285 dekk. Ikke ubehagelig å kjøre på. Største forskjellen er slaghull og dype asfaltspor. Da er ballongdekk fine!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oOF skrev (15 timer siden):

Hvorfor blir diskusjoner rundt elbiler så polarisert forøvrig? Kan man ikke diskutere uten å fremheve egen side eller rakke ned på andre som har andre meninger enn en selv? <- Dette er ikke ment til bzzlink forøvrig.

Da syns jeg du skulle sitere dette svaret til den/de det gjelder. @bzzlink svarer saklig og tålmodig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...