Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Windfarmer skrev (6 minutter siden):

Dette blir meningsløse sammenstillinger. 

Men hvis du insisterer, så kan du få velge selv. Hva ville du ha valgt;

A) Å effektivt bli skutt, og drept på en musikkfestival.

B) Å oppleve en langsom og pinefull død der du samtidig ser at familie og venner gradvis bukker under som følge av terrorbombing, matmangel, mangel på medisinsk behandling og livsviktige medisiner.

Og alternativ A) er like bevisst og styrt som alternativ B). Det er overhodet ikke lenger tvilsomt at den Israelske regjering forstår konsekvensen av at de saboterer nødhjelp til Gaza.

De vet hva de gjør, og har visst det i flere måneder, og er advart gang på gang. 

 Det er helt uinteressant for meg å diskutere med noen som mener Hamas handlinger på noe som helst vis kan forsvares eller ses på som noe annet enn grusom terror. Jeg støtter ikke alt Israel gjør, det har jeg gjort klart i denne tråden, men rent forsvar av terror er uinteressant for meg  å dskutere

De ble forøvrig ikke bare skutt. De ble brent levende og voldtatt også

Endret av Tussi
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (Akkurat nå):



Det er ett mål, men langt i fra det eneste. Krig utkjempes vel oftest ikke pga. ting som faktisk har skjedd, men ting som *kan* skje. I det minste i moderne tid. Fra Korea til Vietnam til Irak til Ukraina osv. Metrikken israelerne måler oppimot er potensialet som er til stede for et nytt holocaust med millioner av ofre.

Der er overhode ikke noen risiko for et nytt massedrap på jøder med mindre dette utvikler seg til en kjernefysisk konflikt eller der tilsvarende masseødeleggelsesvåpen tas i bruk. Israel er anerkjent av samtlige stater som betyr noe i verden, og araberne er nå også på gli. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 minutt siden):

Der er overhode ikke noen risiko for et nytt massedrap på jøder med mindre dette utvikler seg til en kjernefysisk konflikt eller der tilsvarende masseødeleggelsesvåpen tas i bruk. Israel er anerkjent av samtlige stater som betyr noe i verden, og araberne er nå også på gli. 

 

Å, du tror ikke at Hamas i en palestinsk stat vil gjøre dette gjen? De at sagt d sjal gjære de igjen, men det er jo ikke terror ifølge deg så da er det vel greit da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

 Det er helt uinteressant for meg å diskutere med noen som mener Hamas handlinger på noe som helst vis kan forsvares eller ses på som noe annet enn grusom terror. Jeg støtter ikke alt Israel gjør, det har jeg gjort klart i denne tråden, men rent forsvar av terror er uinteressant for meg  å dskutere

 

Så du tilhører altså den del av befolkningen som tror at det er bare å skrive "terror," så har du vunnet debatten?

Begrepet "terror" er en total avsporing i denne debatten

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Å, du tror ikke at Hamas i en palestinsk stat vil gjøre dette gjen? De at sagt d sjal gjære de igjen, men det er jo ikke terror ifølge deg så da er det vel greit da

Kutt ut tullpratet, jeg har nettopp skrevet at begrepet "terror" er meningsløst i denne debatten, med mindre du mener all den terroren Hamas står bak er ekte terror, mens den terroren Israel står bak, er lovlig selvforsvar.

Når til og med Joe Biden har fått nok, må du snart innse at det er på tide med en kursjustering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (Akkurat nå):

Kutt ut tullpratet, jeg har nettopp skrevet at begrepet "terror" er meningsløst i denne debatten, med mindre du mener all den terroren Hamas står bak er ekte terror, mens den terroren Israel står bak, er lovlig selvforsvar.

Når til og med Joe Biden har fått nok, må du snart innse at det er på tide med en kursjustering.

Jeg tror jeg kutter ut å svare deg jeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (26 minutter siden):

Hamas er like lite den valgte regjeringen på Gazastripen som Putin-regimet er det i Russland. De er begge et diktatur og har ingen demokratisk legitimitet.

Så lenge begge regimene ble valgt, fremdeles opplever stor støtte blant befolkningen, og det ikke eksisterer noen som helst konkret plan for å erstatte dem, må vi dessverre behandle de som de styrende entitetene i sine respektive land. 

Jeg skulle ønske både palestinerne og russerne kunne styrte disse bandittene så ytre styrker slapp å gjøre drittjobben, men slike utopier overlater jeg til Barth Eide og andre idealister å leke med.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (22 minutter siden):

Hamas er like lite den valgte regjeringen på Gazastripen som Putin-regimet er det i Russland. De er begge et diktatur og har ingen demokratisk legitimitet.


Hamas vant valget i 2006, ikke bare på Gaza, men også på Vestbredden og i Øst-Jerusalem, altså hele det palestinske området.

Hamas-leder Ismail Haniyeh opprettet en regjering, men krangler mellom Hamas og Fatah gjorde at Hamas tok kontroll over Gaza, mens president Abbas, i strid med valgresultatet, innsatte Salam Fayyad fra Fatah som statsminister.

Observatører hevdet at det ikke var tegn til juks, og at valgdeltakelsen var 70-80%.

Det er i dag Hamas som er den rettmessige regjeringen i de palestinske områdene, i henhold til siste valg.
Dersom nye valg hadde blitt utlyst, ville Hamas ha vunnet.

hamss.jpg.b764aea8d1c1f9be545784ee82480c46.jpg

 

https://en.wikipedia.org/wiki/2006_Palestinian_legislative_election

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (4 minutter siden):

Så du tilhører altså den del av befolkningen som tror at det er bare å skrive "terror," så har du vunnet debatten?

Begrepet "terror" er en total avsporing i denne debatten

Selv Barth Eide og Støre omtaler 7.oktober som terror. Og Hamas som en terrorgruppe.. Det siste tok noen dager å få snekret sammen, men dog :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det riktige ift anerkjennelse av en palestinsk  stat ville vært å si at 1 år etter en våpenhvile, ett år uten gisler og uten raketter mot Israel, ett år med ekte fredsvilje fra palestinsk side, DA skal vi anerkjenne Palestina.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (4 minutter siden):

Når til og med Joe Biden har fått nok, må du snart innse at det er på tide med en kursjustering.


Biden var ute senest på mandag ...

Biden: What's happening in Gaza is not genocide

WASHINGTON, May 20 (Reuters) - U.S. President Joe Biden strongly defended Israel on Monday, saying Israeli forces are not committing genocide in their military campaign against Hamas militants in Gaza in a rejection of criticism from pro-Palestinian protesters.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 minutter siden):


Hamas vant valget i 2006, ikke bare på Gaza, men også på Vestbredden og i Øst-Jerusalem, altså hele det palestinske området.

Hamas-leder Ismail Haniyeh opprettet en regjering, men krangler mellom Hamas og Fatah gjorde at Hamas tok kontroll over Gaza, mens president Abbas, i strid med valgresultatet, innsatte Salam Fayyad fra Fatah som statsminister.

Observatører hevdet at det ikke var tegn til juks, og at valgdeltakelsen var 70-80%.

Det er i dag Hamas som er den rettmessige regjeringen i de palestinske områdene, i henhold til siste valg.
Dersom nye valg hadde blitt utlyst, ville Hamas ha vunnet.

hamss.jpg.b764aea8d1c1f9be545784ee82480c46.jpg

 

https://en.wikipedia.org/wiki/2006_Palestinian_legislative_election

Som Russland, nye valg blir holdt og Putin vinner på demokratisk vis...

image.png.71e88f56463fd3d128e65eec40d27323.png

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_presidential_elections

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (8 minutter siden):

Som Russland, nye valg blir holdt og Putin vinner på demokratisk vis..


I de palestinske områdene, så er dette kanskje tilfelle for Fatah, som urettmessig har tatt makten fra Hamas, etter at Hamas vant valget, men selve valget ble angivelig holdt under ordnede former.


An 84-delegate international observer delegation monitored the elections.
It judged the elections to have been peaceful and well-administered.
Twenty-seven members of the European parliament were included. 

The National Democratic Institute (NDI) in partnership with The Carter Center reported "a professional and impartial performance of election officials".

The European Union delegation reported "there was nothing which would indicate that the final result was not the outcome chosen by the voters".

A CRS Report for Congress on the 2006 elections concluded: "The election was overseen by 17,268 domestic observers, complemented by 900 credentialed international monitors. ... The Bush Administration accepted the outcome of the Palestinian legislative elections and praised the PA for holding free and fair elections. ... The conduct of the election was widely considered to be free and fair."

https://en.wikipedia.org/wiki/2006_Palestinian_legislative_election#Independent_Observer_reactions

Og igjen, Hamas var valgvinneren, i hele det palestinske området, og vil være det igjen dersom et nytt valg holdes nå.

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (7 minutter siden):

Så lenge begge regimene ble valgt, fremdeles opplever stor støtte blant befolkningen, og det ikke eksisterer noen som helst konkret plan for å erstatte dem, må vi dessverre behandle de som de styrende entitetene i sine respektive land. 

Helt uenig. Hamas bør behandles som en terrororganisasjon, ikke som om de var en legitimt demokratisk valgte styresmakter. Det er de ikke lengre, de er et brutalt diktatur som undertrykker politiske motstandere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...