Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (39 minutter siden):

Etter noen dager med i4 har jeg samme oppfatning som deg - rett og slett en pakke jeg setter stor pris på. BMWs infotainment er jeg godt kjent med, og jeg elsker at man alltid har valgmuligheter i en BMW. Liker du ikke touch? Idrive kan brukes uten å se på den. Ikke knapper heller? Talestyring. Ingen av delene? Manøvrer i HUD menyene. Liker du ikke andriod auto/ apple kan du bruke idrive. 

Liker du ikke å trykke på knappen for å åpne bilen? Bruk klokka da. Ikke klokka heller? Mobilen, Kortet eller nøkkel.

Liker du ikke glasstak? Blend da vel. Liker du det er det bare å åpne, og vil du ha sommer i bilen har du takluke. Valgmuligheter! 

De har også riktig oppsett på ACC slik jeg ser det,  som skal være på venstre arm, som alltid er på rattet. Fotoboks med metervarsel er fint for meg på grensa, får det rett opp i HUD. En kjøreglad elbil med god komfort og sportslige egenskaper var det, og for en som ikke akkurat får bennern av elbil var den et hyggelig bekjentskap. 

En ting jeg bet meg merke i er hvor utrolig mye bedre google er enn apple på å tolke låt-titler. Der blir det ofte mye rart om man vil høre noe litt utenfor a-lista.

Jeg tror det er over 20 knapper i bilen. Valgene er mange og jeg liker skroll hjulet som også man kan bruke til å skrive bokstaver med om man ikke like karusell løsningen eller tale. Ofte finne bilen selv ut hvor du har tenkt deg og foreslår hjem eller arbeid el 

Det er utrolig å sette seg inn trykke på knappen og si spill noe pink floyd for meg og the wall kommer umiddelbart

Er heller ikke stor fan av elbil. Ikke fordi jeg liker lyden eller lukten av bensin men fordi det i prinsippet bare skyver problemene fra et eksosrør til nærmeste kullkraftverk i store deler av verden. Men når staten tvinger deg til å kjøpe det er det jo helt greit å bruke elbil.Min bil hadde kostet over 200 000kr mere med bensin eller diesel motor. Men for meg er bilen viktigst. så lenge den tar meg fra A til B med høy comfort og uten ulyder fra karroseri og interiør er det ett fett om det er en el motor som blir drevet av et batteri eller via en generator. Hadde egentlig bestemt meg for hybrid men fant ut etter mye regning at jeg kunne få over 4 kaldstarter pr dag om jeg skulle utnytte hybridsystemet optimalt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare jeg som registrerer et helt koko bilmarked for tida? Jeg tok steget over til elbil denne uken og byttet inn familiebilen i en e-tron. I skrivende stund er det nesten 1500 Audi e-tron til salgs på Finn, så det var ikke vanskelig å finne seg en god deal. Markedet på elbil fra 500k og oppover virker fullstendig mettet etter at alle skyndte seg til forhandler før nyttår og Vedum-skatten. Har inntrykk av at det brenner ganske godt på dass for en del med mye lån og høye renter også. 
Den gamle bilen min, en syvseter med gjerrig bensinmotor, befant seg tydeligvis i et marked hvor det fortsatt selges biler. Solgte godt over nettbils prisanslag med minimalt med hassle. 

Lenke til kommentar
Dassen skrev (2 timer siden):

Bare jeg som registrerer et helt koko bilmarked for tida? Jeg tok steget over til elbil denne uken og byttet inn familiebilen i en e-tron. I skrivende stund er det nesten 1500 Audi e-tron til salgs på Finn, så det var ikke vanskelig å finne seg en god deal. Markedet på elbil fra 500k og oppover virker fullstendig mettet etter at alle skyndte seg til forhandler før nyttår og Vedum-skatten. Har inntrykk av at det brenner ganske godt på dass for en del med mye lån og høye renter også. 
Den gamle bilen min, en syvseter med gjerrig bensinmotor, befant seg tydeligvis i et marked hvor det fortsatt selges biler. Solgte godt over nettbils prisanslag med minimalt med hassle. 

Ja, stemmer bra dette. Nybilsalg er dødt med unntak av tesla. Masse elbiler på finn. Billige bensinbiler selges lynraskt 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke dra hjemmefra uten ladekabel. ABC - Always Be Charging

En ting er langtur, det er veldig alright å lade bilen når du sover, istedenfor når du kjører. Det kan halvere antall hurtigladestopp, eller eliminere behovet for ladestopp i det hele tatt. Hurtigladere er gjerne veldig fulle på utfartsdager

En annen ting er parkering, spesielt i utlandet, så er gjerne  AC ladeplasser ledige, mens alt annet av parkering er fullt / veldig langt unna.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (15 timer siden):

Jeg har kjørt hovedsaklig elbil i 3 år og har ikke trengt ladekabel ennå. Har den jo med, men når trenger man den egentlig? 

 

Hyttetur og besøk typisk. Da trenger man gjerne å lade fra vanlig stikkontakt. I tillegg har både nærbutikken og jobben min ladestasjoner uten kabel. Så der kan jeg få gratis lading med type 2-kabel.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eg tenkte på det på ein tur over Hardangervidda i -25C i vinter. Bilen var fullstappa med mykje tungt baki og nødladaren låg trygt under luka under heile greia i bagasjerommet. Hadde fått hjelp ved behov og eg skulle ikkje til noko hytte, men kunne lagt kabelen ein anna stad. Hadde eg hatt frunk ville den nok hatt fast plass der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (7 timer siden):

Ja, stemmer bra dette. Nybilsalg er dødt med unntak av tesla. Masse elbiler på finn. Billige bensinbiler selges lynraskt 

Høye renter og kostnader generelt presser folk til å løse inn store verdier de ruger på. Hytter, dyre biler, etc, så de skal klare balansen mellom løpende inntekter og utgifter. De som er så heldige å ha en romslig økonomi nå kan altså gjøre et kupp på bilkjøp. Om det er en god investering, i stedet for å cache ned lån eller investere i eiendom eller noe sånt vil bare tiden vise.

Lenke til kommentar
kremt skrev (8 minutter siden):

Virker som slike ting skjer utelukkende med tesla. Er det farlig med innstillinger som ingen creep og sånne ting? Ikke akkurat første tilfelle, har jo sett folk som har kjørt rett gjennom vegger i parkeringskjellere

Alle Tesla har en stor bremsepedal som fint skal klare å stoppe bilen om styringselektronikken skulle gå bananas. Men disse bilene har så enorme krefter at et par sekunder nøling hvis man "feilbetjener" kan være nok til å skape det resultatet der...
Nå vet vi ingenting foreløbig, men inkompetent/fersk sjåfør som er vant med daukjørte Mercedes diesel taxi'er er definitivt også en mulighet her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (2 minutter siden):

Alle Tesla har en stor bremsepedal som fint skal klare å stoppe bilen om styringselektronikken skulle gå bananas. Men disse bilene har så enorme krefter at et par sekunder nøling hvis man "feilbetjener" kan være nok til å skape det resultatet der...
Nå vet vi ingenting foreløbig, men inkompetent/fersk sjåfør som er vant med daukjørte Mercedes diesel taxi'er er definitivt også en mulighet her!

Hehe, tror du at størrelsen på bremsepedalen har noe å si for hvor lett det er å stoppe bilen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Hehe, tror du at størrelsen på bremsepedalen har noe å si for hvor lett det er å stoppe bilen? 

Du altså!😆
Nei selvsagt gjør jeg ikke det. Det var for å understreke at den er der, for de som måtte tro at "creep, roll, hold" eller andre innstillinger skulle kunne ta bilen på en slik hasardiøs ferd alene.
Snakk om å lese andres innlegg slik fanden leser bibelen😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
26 minutes ago, kremt said:

Virker som slike ting skjer utelukkende med tesla. Er det farlig med innstillinger som ingen creep og sånne ting? Ikke akkurat første tilfelle, har jo sett folk som har kjørt rett gjennom vegger i parkeringskjellere. https://bergen.dagbladet.no/nyheter/smadret-uteservering-ved-torgallmenningen/79277269

Antagelig bilen i sport akkelerasjon
Girvelgern er ikke responsiv i Tesla, så det kan være så enkelt som at det egentlig skulle rygges for å snu ut.
Kanskje en fotholdning som gjør at du ikke naturlig har forskjell på brems og gass.

Lenke til kommentar
ozone skrev (9 minutter siden):

Du altså!😆
Nei selvsagt gjør jeg ikke det. Det var for å understreke at den er der, for de som måtte tro at "creep, roll, hold" eller andre innstillinger skulle kunne ta bilen på en slik hasardiøs ferd alene.
Snakk om å lese andres innlegg slik fanden leser bibelen😂

Akkurat, poenget er om elektronikken skulle gå bananas, så har ikke sjåføren sjangs til å stoppe bilen. Når det er sagt, så tror jeg ikke det har skjedd, jeg tror ikke engang at det er mulig at det kan skje. Men hvis en bil kan kjøre ukontrollert avgårde mange hundre meter med en erfaren sjåfør, så er det noe med bilen som ikke er som det burde ha vært. Begynner å bli litt mange slike saker nå.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

Her var det en Jaguar som var på besøk i sløydsalen

https://www.avisenagder.no/bil-kjorte-inn-i-skolebygg-havnet-i-sloydsalen/s/5-99-1222684

Tror nok det er et problem som er skyld i uskikkede sjåfører med biler med mer krefter enn de selv er hendt til å takle enn at det er noe merkespesifikt probleme.

Litt forskjell på å brase inn et butikkevindu som ligger 50cm fra der en hadde tenkt å stoppe og å kjøre mange hundre meter ukontrollert. Forhåpentligvis dreier det seg om et tilfelle der sjåføren har fått et illebefinnende. Å .skylde på effekten er iallefall bare tåpelig. En elbil med 500hk er like lett å kontrollere som en gammel forgasserbil med 150hk.

 

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Forhåpentligvis dreier det seg om et tilfelle der sjåføren har fått et illebefinnende.

Enten illebefinnende eller sovnet med foten på gasspedalen.

 

AL123 skrev (4 minutter siden):

poenget er om elektronikken skulle gå bananas, så har ikke sjåføren sjangs til å stoppe bilen.

Mener du at hvis sjåføren i en Tesla trykker ned bremsen med hundre kilo kraft så vil likevel hjulene kunne aksellerere bilen fremover?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (1 minutt siden):

Enten illebefinnende eller sovnet med foten på gasspedalen.

 

Mener du at hvis sjåføren i en Tesla trykker ned bremsen med hundre kilo kraft så vil likevel hjulene kunne aksellerere bilen fremover?

Dersom all elektronikk jobbet i mot, ja. Nyere Tesla har elektronisk bremsekraftforsterker, og uten den ville en ikke hatt sjangs til å stoppe bilen. Men det blir veldig teoretisk. Ingen grunn til at den ikke skal virke, og bilen er ikke smart nok til å kunne kople den ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det fine med Tesla hendelser er jo at politiet får myyye konkrete bevis å jobbe med:
Dashcam video fra alle fire sider av bilen, kanskje til og med kupé!
Og historikk fra computeren inneholder nok alle parametre ang. hastighet, hvilke pedaler som ble operert, eller om bilen var i autosteer / cruisecontrol osv.
Er nok ikke mange dagene til vi vet om dette kanskje var en reservesjåfør som satte seg bak rattet på en Tesla for første gang kvelden før, eller om han har rett i at bilen gikk amok...

EDIT: Videoen som er publisert i avisene nå viser at bremselysene var tent hele tiden, så sjåføren har kanskje en bedre sak likevel...

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (51 minutter siden):

Det fine med Tesla hendelser er jo at politiet får myyye konkrete bevis å jobbe med:
Dashcam video fra alle fire sider av bilen, kanskje til og med kupé!
Og historikk fra computeren inneholder nok alle parametre ang. hastighet, hvilke pedaler som ble operert, eller om bilen var i autosteer / cruisecontrol osv.
Er nok ikke mange dagene til vi vet om dette kanskje var en reservesjåfør som satte seg bak rattet på en Tesla for første gang kvelden før, eller om han har rett i at bilen gikk amok...

EDIT: Videoen som er publisert i avisene nå viser at bremselysene var tent hele tiden, så sjåføren har kanskje en bedre sak likevel...

Det er helt tydelig at han har prøvd å bremse. Biler som går i bergensområdet kjører i saltlake halve året. Saltvann leder strøm. Komer det saltvann inn i koblinger for bremser og styring samt bilen er litt gammel og har vert skrudd på så kan nok mye skje.

Flaks for han at bremselysene lyste. Enkelt å programere bort dette om noe feiler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...