Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (19 minutter siden):

Beklager @Snowleopard, det har du rett i - lager dårlig stemning det der 👍

Det jeg er tilbøyelig til å harselere med er at det er «end all, be all» i en kjøpssituasjon. Folk har forskjellig behov, og da bør man også vurdere dette - om ikke kan man gå glipp av mange gode biler.

Du nevner eksempler i fleng, og jeg føler mange av de er ganske søkte. Veiarbeid? Som sagt, reiser til hytta, badeland, turer til skogs. Har ofte endel bagasje og kabelen er alltid med. Om en av de nevnte situasjonene oppstår må jeg faktisk bruke 1-3min på å få løftet plata opp 15cm - da er det rimelig teit om jeg har valgt bil med dette på topplista over features - eller enda verre, avslått alle biler uten det. Da finnes det ting jeg bruker hver eneste dag som trumfer akkurat det punktet - for meg.
 

Som tidligere nevnt, ligger man stadig på 90% last forstår jeg det veldig godt - det gjør ikke jeg personlig. Da ladekabel ble dratt frem som hovedgrunn for flere forsøkte jeg å huske om jeg har brukt den noe særlig, det har jeg ikke. 

Takker, beklagelse akseptert. 👍

Ja, folk bruker bilen forskjellig. Noen kjører knapt utenfor bygrensa, og rekker alltid hjem til egen hjemmelader, og har ikke behovet for å ha ladekabel med seg, eller for å hurtig/lynlade.

Andre holder seg stort sett til hovedveier og faste destinasjoner som hytta, og har opplegg for dette. Og så har du noen av oss som kjører endel utenfor hovedveinettet, og som gjerne bruker bagasjerommet aktivt. Og da er man langt mer tilbøyelig til å pakke slik at ladekabler alltids er lett tilgjengelig.

Det gjør forsåvidt jeg og, men etter den ene episoden der jeg glemte meg i stresset, så oppdaget jeg selvsagt ikke tabben før jeg stod der. OG i det været, og det i tillegg var mørkt og dårlig opplyst og med relativt tomt batteri, så ble det som antydet, ekstra negativt. Jeg har derfor konkludert med at min neste bil SKAL ha frunk, og jeg får heller vike på andre ting som i praksis betyr lite for meg og flere andre.

Godt lys betyr mye, men om bilen har matrix-lys eller driver og auto-dimmer, er relativt likegyldig for meg. Så lenge lysene er god, så er ikke det make or break for meg. Og jeg vet det er mange som er helt uenig med meg på det. Godt vi er ulike. Men jeg hadde selvsagt ikke hatt noe imot at jeg kunne velge en bil med begge deler. Som det er sagt tidligere, om du har rommet og det ikke benyttes, så har du som regel ikke tapt noe, med bilen er sånn konstruert at de prioriterte et cm-må over å lage bilen praktisk.

Det viktigste er som du og sier, man velger de funksjonene som en selv anser som viktige. Og for mange av oss er altså frunk noe vi setter veldig stor pris på.

AL123 skrev (7 minutter siden):

Da var det flaks at du hadde en Model Y, og ikke en i4 som DrAlban3000 har. Da ville den timen av bileierskapet vært rimelig bedritent. Med i4 ville riktignok resten av turen og resten av året vært mye bedre, men hva betyr nå det...

Nå har jeg ikke studert i4 på dette punktet, men flere av BMW sine biler, hadde nok fint kunne hatt frunk om de hadde orket å stable ting litt bedre. iX3 er jo stjerne-eksempel på dette. Legg kjølekablene litt bedre og stable noen ev delene bedre, så har man god plass til en god frunk, uten at noe trenger å bli vanskeligere tilgjengelighet til.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Har en Hyundai IONIQ 5 i bestilling ja

Da får du jo praktisk erfaring med bil både med og uten frunk, selv om e-Soul har tilsvarende mulighet som Kona for å få en ettermarkeds-frunk-løsning. Det interessante er jo at ettermarkedsløsningen er større enn den plassen du får i Ioniq 5. 😎

Har du sjekket ut dette og fikset slikt, eller har du kjørt uten?

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Da får du jo praktisk erfaring med bil både med og uten frunk, selv om e-Soul har tilsvarende mulighet som Kona for å få en ettermarkeds-frunk-løsning. Det interessante er jo at ettermarkedsløsningen er større enn den plassen du får i Ioniq 5. 😎

Har du sjekket ut dette og fikset slikt, eller har du kjørt uten?

En av de første modsa jeg gjorde når jeg fikk E-Soulen var å installere frunk 🤓

LTU4fEQ.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (19 minutter siden):

Takker, beklagelse akseptert. 👍

Ja, folk bruker bilen forskjellig. Noen kjører knapt utenfor bygrensa, og rekker alltid hjem til egen hjemmelader, og har ikke behovet for å ha ladekabel med seg, eller for å hurtig/lynlade.

Andre holder seg stort sett til hovedveier og faste destinasjoner som hytta, og har opplegg for dette. Og så har du noen av oss som kjører endel utenfor hovedveinettet, og som gjerne bruker bagasjerommet aktivt. Og da er man langt mer tilbøyelig til å pakke slik at ladekabler alltids er lett tilgjengelig.

Det gjør forsåvidt jeg og, men etter den ene episoden der jeg glemte meg i stresset, så oppdaget jeg selvsagt ikke tabben før jeg stod der. OG i det været, og det i tillegg var mørkt og dårlig opplyst og med relativt tomt batteri, så ble det som antydet, ekstra negativt. Jeg har derfor konkludert med at min neste bil SKAL ha frunk, og jeg får heller vike på andre ting som i praksis betyr lite for meg og flere andre.

Godt lys betyr mye, men om bilen har matrix-lys eller driver og auto-dimmer, er relativt likegyldig for meg. Så lenge lysene er god, så er ikke det make or break for meg. Og jeg vet det er mange som er helt uenig med meg på det. Godt vi er ulike. Men jeg hadde selvsagt ikke hatt noe imot at jeg kunne velge en bil med begge deler. Som det er sagt tidligere, om du har rommet og det ikke benyttes, så har du som regel ikke tapt noe, med bilen er sånn konstruert at de prioriterte et cm-må over å lage bilen praktisk.

Det viktigste er som du og sier, man velger de funksjonene som en selv anser som viktige. Og for mange av oss er altså frunk noe vi setter veldig stor pris på.

Nå har jeg ikke studert i4 på dette punktet, men flere av BMW sine biler, hadde nok fint kunne hatt frunk om de hadde orket å stable ting litt bedre. iX3 er jo stjerne-eksempel på dette. Legg kjølekablene litt bedre og stable noen ev delene bedre, så har man god plass til en god frunk, uten at noe trenger å bli vanskeligere tilgjengelighet til.

Nå har jeg hatt I4 i noen måneder og gjort meg noen erfaringer. Har faktisk ikke måtte åpne panseret en gang. Vindusspylerne sprayer vannet rett på viskerne og det fungerer fantastisk bra. Vanligvis etterfyller jeg minst hver 14 dag. Ladekabelen har jeg liggende i hullet bak men har aldri vert i nærheten av å ha bruk for den. 

Dessuten helt meningsløst å lade et 80kwh batteri med 1-2KW. Det tar jo uker og år å få noe strøm. 

Ellers er jeg enig med drAlban Det blir en vanskelig bil å kvitte seg med. Har kjørt mange biler men aldri noe som har den komforten, kjøreegenskapene,motorkraft, finish og detaljer som den bilen har. Navigasjon trenger jeg egentlig ikke men ender ofte opp med å bruke den fordi den forteller meg om kødannelser og biler med stop i veikanten slik at jeg kan ta alternative ruter om jeg ser det er saktegående trafikk foran meg. Stemmestyringen virker godt både bilens egen og via apple carplay. Greit å få lest opp meldinger osv når man kjører. Å skrive meldinger via tale er jeg også godt fornøyd med

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 minutter siden):

Nå har jeg hatt I4 i noen måneder og gjort meg noen erfaringer. Har faktisk ikke måtte åpne panseret en gang. Vindusspylerne sprayer vannet rett på viskerne og det fungerer fantastisk bra. Vanligvis etterfyller jeg minst hver 14 dag. Ladekabelen har jeg liggende i hullet bak men har aldri vert i nærheten av å ha bruk for den. 

Dessuten helt meningsløst å lade et 80kwh batteri med 1-2KW. Det tar jo uker og år å få noe strøm. 

Ellers er jeg enig med drAlban Det blir en vanskelig bil å kvitte seg med. Har kjørt mange biler men aldri noe som har den komforten, kjøreegenskapene,motorkraft, finish og detaljer som den bilen har. Navigasjon trenger jeg egentlig ikke men ender ofte opp med å bruke den fordi den forteller meg om kødannelser og biler med stop i veikanten slik at jeg kan ta alternative ruter om jeg ser det er saktegående trafikk foran meg. Stemmestyringen virker godt både bilens egen og via apple carplay. Greit å få lest opp meldinger osv når man kjører. Å skrive meldinger via tale er jeg også godt fornøyd med

 

Man kan spekulere i hvorfor du nevner viskerne. Jeg har jo mine mistanker, og i tilfelle så gjør du nettopp det admin ba om at man ikke skal gjøre. Men orker ikke følge deg på den avsporingen.

Det som jeg derimot må arrestere deg på, er påstanden om å lade med 1-2 kW på 80 kWh batteri. En AC-lader kan fort levere opp til 22 kW, så da blir det bilen som begrenser hvor raskt man lader. Selv fyller jeg et tilnærmet tomt batteri på 64 kWh fullt på ca 9 timer. Hadde bilen min blitt levert for muligheten til 11 kWh, slik som i4 leveres med, så lades den opp på rundt 6 timer og 50 minutter. På 2,3 kW/10A så blir det 29 timer.

For i4 er tilsvarende ladeeffekter, 7-8 timer på 11 kW, 11-12 timer på 7,4 og 40-41 timer med 2,3 kW. Men det er jo ikke alltid et poeng å lade til 100 %, eller å erstatte all hurtig/lynlading, men å fylle på det man kan frem til avreise. Som sagt, lad når man kan, ikke når man må. Men noen ganger må man, og da holder det å lade akkurat så lenge at man rekker neste eller forrige hurtig/lynlader.

https://elbil.no/elbiler/bmw-i4-2/

https://elbil.no/elbiler/hyundai-kona-ev-64-kwh/

https://www.hyundai.com/no/elbil/lading/lade-elbil-hjemme.html

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Man kan spekulere i hvorfor du nevner viskerne. Jeg har jo mine mistanker, og i tilfelle så gjør du nettopp det admin ba om at man ikke skal gjøre. Men orker ikke følge deg på den avsporingen.

 

Hva da? Har han ikke lov å skryte av bilen sin?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Man kan spekulere i hvorfor du nevner viskerne. Jeg har jo mine mistanker, og i tilfelle så gjør du nettopp det admin ba om at man ikke skal gjøre. Men orker ikke følge deg på den avsporingen.

Det som jeg derimot må arrestere deg på, er påstanden om å lade med 1-2 kW på 80 kWh batteri. En AC-lader kan fort levere opp til 22 kW, så da blir det bilen som begrenser hvor raskt man lader. Selv fyller jeg et tilnærmet tomt batteri på 64 kWh fullt på ca 9 timer. Hadde bilen min blitt levert for muligheten til 11 kWh, slik som i4 leveres med, så lades den opp på rundt 6 timer og 50 minutter. På 2,3 kW/10A så blir det 29 timer.

For i4 er tilsvarende ladeeffekter, 7-8 timer på 11 kW, 11-12 timer på 7,4 og 40-41 timer med 2,3 kW. Men det er jo ikke alltid et poeng å lade til 100 %, eller å erstatte all hurtig/lynlading, men å fylle på det man kan frem til avreise. Som sagt, lad når man kan, ikke når man må. Men noen ganger må man, og da holder det å lade akkurat så lenge at man rekker neste eller forrige hurtig/lynlader.

https://elbil.no/elbiler/bmw-i4-2/

https://elbil.no/elbiler/hyundai-kona-ev-64-kwh/

https://www.hyundai.com/no/elbil/lading/lade-elbil-hjemme.html

Jeg nevnte viskerne fordi det er en av detaljene jeg var mest overrasket over når jeg startet å bruke bilen. De spylte ikke vannet rett få ruta slik alle de bilene jeg har hatt siste 30år har gjort. Trodde først ikke at de virket. Det virker derimot veldig bra og enten er spylervæskebeholderen på 50 liter eller så er dette 4 ganger så effektivt så spyler systemet jeg har på mine andre biler. Den andre årsaken til at jeg nevnte det var at å etterfylle spylerveske er eneste gangen jeg behøver å åpne panseret

Selvfølgelig vet jeg at ved å drasse rundt en kabel kan jeg koble meg på offentlige ladere runtom. Jeg har jo selvfølgelig raskere lading i garasjen og kan selvfølgelig dele batterikapasitet på effekt ladet og finne tiden. Poenget er at jeg ikke tar med kabelen fra garasjen og har kun med nødladeren. Den lader maks ca 2kw på en vanlig kurs. Godt mulig at jeg kan ta av kabelen mellom nødladeren og bilen og bruke den på offentlige ladestasjoner. Det har jeg faktisk ikke sjekket. 

Har aldri vert lengre nede på batteriet enn 16% og da er det fremdeles rikelig rekkevidde til å finne en hurtiglader om det skulle være nødvendig. Nå har jeg aldrig hurtigladet bilen heller. Sikkert litt dumt da jeg betaler for ionity avtale til 2kr pr kwh

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (52 minutter siden):

Nå har jeg hatt I4 i noen måneder og gjort meg noen erfaringer. Har faktisk ikke måtte åpne panseret en gang. Vindusspylerne sprayer vannet rett på viskerne og det fungerer fantastisk bra. Vanligvis etterfyller jeg minst hver 14 dag. Ladekabelen har jeg liggende i hullet bak men har aldri vert i nærheten av å ha bruk for den. 

Dessuten helt meningsløst å lade et 80kwh batteri med 1-2KW. Det tar jo uker og år å få noe strøm. 

Ellers er jeg enig med drAlban Det blir en vanskelig bil å kvitte seg med. Har kjørt mange biler men aldri noe som har den komforten, kjøreegenskapene,motorkraft, finish og detaljer som den bilen har. Navigasjon trenger jeg egentlig ikke men ender ofte opp med å bruke den fordi den forteller meg om kødannelser og biler med stop i veikanten slik at jeg kan ta alternative ruter om jeg ser det er saktegående trafikk foran meg. Stemmestyringen virker godt både bilens egen og via apple carplay. Greit å få lest opp meldinger osv når man kjører. Å skrive meldinger via tale er jeg også godt fornøyd med

 

Etter noen dager med i4 har jeg samme oppfatning som deg - rett og slett en pakke jeg setter stor pris på. BMWs infotainment er jeg godt kjent med, og jeg elsker at man alltid har valgmuligheter i en BMW. Liker du ikke touch? Idrive kan brukes uten å se på den. Ikke knapper heller? Talestyring. Ingen av delene? Manøvrer i HUD menyene. Liker du ikke andriod auto/ apple kan du bruke idrive. 

Liker du ikke å trykke på knappen for å åpne bilen? Bruk klokka da. Ikke klokka heller? Mobilen, Kortet eller nøkkel.

Liker du ikke glasstak? Blend da vel. Liker du det er det bare å åpne, og vil du ha sommer i bilen har du takluke. Valgmuligheter! 

De har også riktig oppsett på ACC slik jeg ser det,  som skal være på venstre arm, som alltid er på rattet. Fotoboks med metervarsel er fint for meg på grensa, får det rett opp i HUD. En kjøreglad elbil med god komfort og sportslige egenskaper var det, og for en som ikke akkurat får bennern av elbil var den et hyggelig bekjentskap. 

En ting jeg bet meg merke i er hvor utrolig mye bedre google er enn apple på å tolke låt-titler. Der blir det ofte mye rart om man vil høre noe litt utenfor a-lista.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Trestein said:

Har aldri vert lengre nede på batteriet enn 16% og da er det fremdeles rikelig rekkevidde til å finne en hurtiglader om det skulle være nødvendig. Nå har jeg aldrig hurtigladet bilen heller. Sikkert litt dumt da jeg betaler for ionity avtale til 2kr pr kwh

Jeg har brukt Teslas lynladere to ganger. Første gang kom jeg inn med 5% kapasitet på batteriet - Tesla-planleggeren planla det slik, selv om det var andre lynladere før dette på veien hjem. Dette var ca en uke etter at jeg fikk bilen. Jeg trodde jeg skulle dø av rekkeviddeangst de siste kilometrene inn mot lynladeren 🤣  Den andre gangen kom jeg inn med 7% igjen på batteriet. Jeg tror jeg ser et mønster...

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Jeg nevnte viskerne fordi det er en av detaljene jeg var mest overrasket over når jeg startet å bruke bilen. De spylte ikke vannet rett få ruta slik alle de bilene jeg har hatt siste 30år har gjort. Trodde først ikke at de virket. Det virker derimot veldig bra og enten er spylervæskebeholderen på 50 liter eller så er dette 4 ganger så effektivt så spyler systemet jeg har på mine andre biler. Den andre årsaken til at jeg nevnte det var at å etterfylle spylerveske er eneste gangen jeg behøver å åpne panseret

Selvfølgelig vet jeg at ved å drasse rundt en kabel kan jeg koble meg på offentlige ladere runtom. Jeg har jo selvfølgelig raskere lading i garasjen og kan selvfølgelig dele batterikapasitet på effekt ladet og finne tiden. Poenget er at jeg ikke tar med kabelen fra garasjen og har kun med nødladeren. Den lader maks ca 2kw på en vanlig kurs. Godt mulig at jeg kan ta av kabelen mellom nødladeren og bilen og bruke den på offentlige ladestasjoner. Det har jeg faktisk ikke sjekket. 

Har aldri vert lengre nede på batteriet enn 16% og da er det fremdeles rikelig rekkevidde til å finne en hurtiglader om det skulle være nødvendig. Nå har jeg aldrig hurtigladet bilen heller. Sikkert litt dumt da jeg betaler for ionity avtale til 2kr pr kwh

BMW har vel hatt spyledyser rett fra viskerarmen lenge nå, noe som selvsagt er smart, og ikke minst effektivt. Kan tenke meg at det reduserer vannforbruket endel også.

Se fleste av oss tar med begge kablene, slik at man kan bruke den mest effektive lademetoden, og type 2 lading er uansett sikrere. Men du må nok ned på 6A for å lade med så lite som 1,3 kw, 8A er 1,8 kW og 10A er 2,3 kW. Mulig nyeste laderne stopper på 8A, min stopper ved 12A om jeg husker rett. 

Med BMW brukte de å legge ved en noe dyrere multilader som ga deg langt flere og også raskere ladehastigheter i en og samme lader, avhengig av hvilke adapter som var plugget på. Men fikk vel med meg at de slet meds å skaffe slike, så selv de som valgte dette som ekstrautstyr, fikk i en periode beskjed om at det var ventetid på. Mulig de har kuttet den helt ut, siden ladetilbudet i Norge er blitt såpass bra som det er nå.

Men jeg ville definitivt ha dratt med meg type2-kabelen for å kunne plugge meg på disse. Sabla dumt å stå strømtom med en slik lader i nærheten, men ikke får brukt den fordi kabelen henger fast i ladeboksen hjemme.

Jeg stopper sjeldent for å lade når jeg er så høyt i prosent, om det ikke er fordi jeg nå er ved en Ionity, da jeg og har Ionity-avtale. Delvis fordi størat hastighet får man om man er enda lengre ned i prosent. Helst prøver jeg å stoppe etter at jeg har bikket under 10 %, men ikke nødvendigvis så veldig mye lavere enn det. Men jeg har trillet inn, planlagt, men kun 3-4 % SoC.

Lader du aldri ute, så si opp Ionity-avtalen om du faktisk betaler for den, og bruk heller en Tesla SuC om du trenger hurtiglade en gang. Langt mer økonomisk i det tilfellet.

Trestein skrev (14 minutter siden):

De aller fleste biler jeg har kjørt spruter vannet rett på ruta. Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Du har en ganske god trackrecord på å sende stikk mot Tesla så snart du ser anledning, eller du ser du kan lage en. Jeg er temmelig overbevisst om at dette var tilfelle denne gangen og, med henvisning til Tesla sin historie med tildels dårlig funksjon på kameraløsning.

Dersom dette var et hederlig unntak, så beklager missforståelsen, men jeg regner med du skjønner at jeg er tvilende til at du ikke hadde et slikt motiv denne gangen og. Historikken din er som sagt slående på det området, og forklaringen din virker derfor noe tilskrudd. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (1 minutt siden):

Jeg har brukt Teslas lynladere to ganger. Første gang kom jeg inn med 5% kapasitet på batteriet - Tesla-planleggeren planla det slik, selv om det var andre lynladere før dette på veien hjem. Dette var ca en uke etter at jeg fikk bilen. Jeg trodde jeg skulle dø av rekkeviddeangst de siste kilometrene inn mot lynladeren 🤣  Den andre gangen kom jeg inn med 7% igjen på batteriet. Jeg tror jeg ser et mønster...

Dette er temmelig naturlig. Skal du ha mulighet til å se 250 kW effekt på SuC, så må du stort sett ned i den prosenten. Og Tesla har temmelig god kontroll på hvor mye strøm du har i bilen, og sammen med det gode ladenettet de kan planlegge mot, så er dette temmelig trygt også.

Men jeg skjønner at første gangen virker dette skremmende, og samme om man har erfaring med en elbil som i langt større grad er et "guessometer". Med min Kona er jeg temmelig trygg på hva bilen er kapabel til, og hvor langt jeg kan tøye strikken, selv om jeg hater at den fjerner visning av prosentsats og antatt antall km når man er langt nede på SoC, da det er akkurat da man har mest behov for å se dette.

😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Trestein said:

Jeg nevnte viskerne fordi det er en av detaljene jeg var mest overrasket over når jeg startet å bruke bilen. De spylte ikke vannet rett få ruta slik alle de bilene jeg har hatt siste 30år har gjort. Trodde først ikke at de virket. Det virker derimot veldig bra og enten er spylervæskebeholderen på 50 liter eller så er dette 4 ganger så effektivt så spyler systemet jeg har på mine andre biler.

Samme system på ix, bra for sikten siden man ikke sprayer ruten full før det viskes, men tror ikke det sparer spylervæske. Ulempen er at den får kortere tid til å løse opp skitten. Men om i4'en er som ix så er tanken stor. Ix tar over 10l spylevæske.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

BMW har vel hatt spyledyser rett fra viskerarmen lenge nå, noe som selvsagt er smart, og ikke minst effektivt. Kan tenke meg at det reduserer vannforbruket endel også.

Se fleste av oss tar med begge kablene, slik at man kan bruke den mest effektive lademetoden, og type 2 lading er uansett sikrere. Men du må nok ned på 6A for å lade med så lite som 1,3 kw, 8A er 1,8 kW og 10A er 2,3 kW. Mulig nyeste laderne stopper på 8A, min stopper ved 12A om jeg husker rett. 

Med BMW brukte de å legge ved en noe dyrere multilader som ga deg langt flere og også raskere ladehastigheter i en og samme lader, avhengig av hvilke adapter som var plugget på. Men fikk vel med meg at de slet meds å skaffe slike, så selv de som valgte dette som ekstrautstyr, fikk i en periode beskjed om at det var ventetid på. Mulig de har kuttet den helt ut, siden ladetilbudet i Norge er blitt såpass bra som det er nå.

Men jeg ville definitivt ha dratt med meg type2-kabelen for å kunne plugge meg på disse. Sabla dumt å stå strømtom med en slik lader i nærheten, men ikke får brukt den fordi kabelen henger fast i ladeboksen hjemme.

Jeg stopper sjeldent for å lade når jeg er så høyt i prosent, om det ikke er fordi jeg nå er ved en Ionity, da jeg og har Ionity-avtale. Delvis fordi størat hastighet får man om man er enda lengre ned i prosent. Helst prøver jeg å stoppe etter at jeg har bikket under 10 %, men ikke nødvendigvis så veldig mye lavere enn det. Men jeg har trillet inn, planlagt, men kun 3-4 % SoC.

Lader du aldri ute, så si opp Ionity-avtalen om du faktisk betaler for den, og bruk heller en Tesla SuC om du trenger hurtiglade en gang. Langt mer økonomisk i det tilfellet.

Du har en ganske god trackrecord på å sende stikk mot Tesla så snart du ser anledning, eller du ser du kan lage en. Jeg er temmelig overbevisst om at dette var tilfelle denne gangen og, med henvisning til Tesla sin historie med tildels dårlig funksjon på kameraløsning.

Dersom dette var et hederlig unntak, så beklager missforståelsen, men jeg regner med du skjønner at jeg er tvilende til at du ikke hadde et slikt motiv denne gangen og. Historikken din er som sagt slående på det området, og forklaringen din virker derfor noe tilskrudd. 

Må erlig innrømme at jeg ikke hadde tesla i tankene i det hele tatt. Kun det faktum at jeg er forbauset over at jeg slipper å fylle spylerveske hele tiden. Har faktisk ikke engasjert meg i elbil diskusjoner i det siste. Har nesten ikke sett teslabjørn videoer heller. Etter at jeg fikk bilen er min interesse for el biler rimelig avslappet. Det har ikke dukket opp noen model jeg heller ville hatt. Kunne nok klart meg med mindre batteri,men når jeg kjører langtur på fredager og søndager er det fint å slippe ladekøer og venting Den fungerer akkurat slik jeg hadde sett for meg rent elektrisk. Den bruker riktignok mindre strøm enn det jeg hadde kalkulert men det er sannsynligvis fordi jeg alltid kjører temperatur lavt i bilene mine. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (8 minutter siden):

Samme system på ix, bra for sikten siden man ikke sprayer ruten full før det viskes, men tror ikke det sparer spylervæske. Ulempen er at den får kortere tid til å løse opp skitten. Men om i4'en er som ix så er tanken stor. Ix tar over 10l spylevæske.

Det er godt mulig at tanken er stor ja. Har en kanne bak i bilen men har ikke hatt bruk for den de 5000km jeg har kjørt.

Rengjøringen er jeg godt fornøyd med. 

Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (25 minutter siden):

Jeg har brukt Teslas lynladere to ganger. Første gang kom jeg inn med 5% kapasitet på batteriet - Tesla-planleggeren planla det slik, selv om det var andre lynladere før dette på veien hjem. Dette var ca en uke etter at jeg fikk bilen. Jeg trodde jeg skulle dø av rekkeviddeangst de siste kilometrene inn mot lynladeren 🤣  Den andre gangen kom jeg inn med 7% igjen på batteriet. Jeg tror jeg ser et mønster...

Kjører regelmessig turer på ca 400km. Bilen og appen sier jeg må hurtiglade for å komme frem spesielt når snitt temperatur er 2-5grader. Hver gang skjer det samme. Etter hvert som jeg kjører så øker antatt verdi ved ankomst Den ene gangen hadde jeg 30% igjen på batteriet etter 400km i 2-5grader. Så bilen er den fødte pessimist når det gjelder rekkevidde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...