Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

PgUp skrev (7 minutter siden):

Også kalt "suburban assault vehicle". Vanlige folk som kjører f150 for det føltes trygt. 

Heldigvis er det ikke slik i Europa, men nordmenn liker også store biler. Skal jo sies at suver er betydelig tryggere enn microbiler.

Tradisjonelle SUV'er (høybygde biler) er de bilene som tipper over lettest. Høyt tyngdepunkt og lang fjæringsvei er oppskriften på å oppnå nettopp det.

Mens elbiler generelt er utrolig stabile og vanskelig å tippe over p.g.a kombinasjonen lavt tyngdepunkt og "stivere" dempene (pga vekten i batteripakken).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (8 timer siden):

Besettelsen av "frunk" er en veldig rar ting. Frunk er som Gud og Messias for noen. Kanskje de tror de har en Porsche eller Lambo når de driver og legger inn ting der. For ordens skyld, hatt bil med frunk selv. Brukte den aldri, tungvint å åpne og lukke.

Når man har en feriepakket bil, og kommer frem til et sted der det hadde vært kjekt å AC/destinasjonslade mens man spiser eller gjør andre aktiviteter, og man kommer på at ladekablene ligger i rommet under alt pikkpakket... Da er det man savner frunk mest, og spesielt om det er kald og vannrett vind, regn, snø eller sludd.

Er intet som irriterer mer enn å måtte begynne å tømme et relativt stappfullt bagasjerom fordi man måtte legge dette deet eneste stedet ellers der de ikke kommer i veien for annen last. Greit at man vanligvis legger slikt relativt lett-tilgjengelig, men du skal banne på at dagen du har mest behov for en av disse, så ligger de selvsagt værst mulig tilgjengelig. Eller enda værre, det var den dagen du la de hjemme. En fast plass i frunken løser dette elegant.

En frunk trenger ikke være grusomt stor, men den bør som sagt ha plass til begge laderne og eventuelle adaptere, om man ikke har en multilader med eget adaptersett. Bonus om det er plass til en varseltrekant og ev. dekksett og litt "nødartikler" man gjerne vil ha enkel tilgang til den gangen det er behov for det.

Og så er det bare å innse, de fleste barnefamilier har ikke råd til den bilen de egentlig trenger til slike bilferieturer, da mange egentlig trenger både 2 og 3 bilers lastekapasitet før de begynner å gå tom for ting de "bare må ha med seg". Er man bare en eller 2, og gjerne liker å reise lett, dvs ha minst mulig med seg, så vil man selvsagt ikke se dette behovet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (31 minutter siden):

Når man har en feriepakket bil, og kommer frem til et sted der det hadde vært kjekt å AC/destinasjonslade mens man spiser eller gjør andre aktiviteter, og man kommer på at ladekablene ligger i rommet under alt pikkpakket... Da er det man savner frunk mest, og spesielt om det er kald og vannrett vind, regn, snø eller sludd.

Er intet som irriterer mer enn å måtte begynne å tømme et relativt stappfullt bagasjerom fordi man måtte legge dette deet eneste stedet ellers der de ikke kommer i veien for annen last. Greit at man vanligvis legger slikt relativt lett-tilgjengelig, men du skal banne på at dagen du har mest behov for en av disse, så ligger de selvsagt værst mulig tilgjengelig. Eller enda værre, det var den dagen du la de hjemme. En fast plass i frunken løser dette elegant.

En frunk trenger ikke være grusomt stor, men den bør som sagt ha plass til begge laderne og eventuelle adaptere, om man ikke har en multilader med eget adaptersett. Bonus om det er plass til en varseltrekant og ev. dekksett og litt "nødartikler" man gjerne vil ha enkel tilgang til den gangen det er behov for det.

Og så er det bare å innse, de fleste barnefamilier har ikke råd til den bilen de egentlig trenger til slike bilferieturer, da mange egentlig trenger både 2 og 3 bilers lastekapasitet før de begynner å gå tom for ting de "bare må ha med seg". Er man bare en eller 2, og gjerne liker å reise lett, dvs ha minst mulig med seg, så vil man selvsagt ikke se dette behovet.

Det er et godt poeng, jeg syns da at det er litt komisk at det er så mange som mener at eksempelvis Hyundai bare kunne spart seg med "frunken" de har på IONIQ 5, EV6 og IONIQ 6. Men en får jo plass til ladekablene der å da er jo etter mitt skjønn mye av jobben til en frunk gjort. Den kan kanskje se litt komisk liten ut, men jobben den gjør har likevel merverdi for mange kunder.

IONIQ 5 trunk capacity - hyundai-ioniq-5.com

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Det er et godt poeng, jeg syns da at det er litt komisk at det er så mange som mener at eksempelvis Hyundai bare kunne spart seg med "frunken" de har på IONIQ 5, EV6 og IONIQ 6. Men en får jo plass til ladekablene der å da er jo etter mitt skjønn mye av jobben til en frunk gjort. Den kan kanskje se litt komisk liten ut, men jobben den gjør har likevel merverdi for mange kunder.

Nå har jeg ikke sett i praksis eller på bilder/video hvordan frunken på f.eks. Ionig 5 4WD funker med begge kabler i, og om det er mulig å få plass til begge ladekablene der, og eventuelt dette V2L-adapteret som også burde fått plass der. Den ser akkurat litt for liten ut, i motsetning til den på 2WD.

Men funker det, så er jeg enig. Det er alt den må ha plass til. Alt annet er som sagt bonus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (7 minutter siden):

Jeg har kjørt hovedsaklig elbil i 3 år og har ikke trengt ladekabel ennå. Har den jo med, men når trenger man den egentlig? 

På langtur henger jo kabel fast i hurtiglader, og lader du hos en bekjent med type 2 er det kabel der. Hjemme har man den på veggen?

Alle offentlige ladere som benytter AC-lading. De som står ved butikker, attraksjoner, noen restauranter etc. Altså ikke hurtig eller lynlading. Og alle steder der du f.eks. bare finner schuko eller industrikontakt,som f.eks. på campingplasser og utleiehytter.

Kjører du bare litt utenfor allfarvei, så kan du fort havne i en situasjon der dette er eneste lademulighet. Og ja, dette hendte meg en dag det var bøttende striregn, og kabelen lå selvsagt under gulvet der all bagasjen lå.

Nei, det er fremdeles ikke en normalsituasjon, og man kan jo selvsagt sette ting på bakken og ut i regnet, mens man står der relativt ubeskyttet selv. Men det er akkurat i disse situasjonene man vil ha et eget, lett tilgjengelig sted å legge disse, for å slippe å knote slik og få "alt" vått.

Kunne greit hatt de liggende under førersetet om det bare var plass der, men på svært mange elbiler er det relativt trangt mellom gulvet og setet, så man får ikke engang puttet beina under der. Dette er selvsagt et kompromiss flere produsenter har gjort, for å klare å beholde bilen lavest mulig.

TMY er sånn sett et unntak på det området, da setene nesten sitter på stylter og man har bøtter av plass under frontsetene. Der har man jo en gedigen frunk, og enormt med plass allerede, men likevel hadde jeg helt klart lagt ladekablene i frunken selv på den bilen.

Men foreløpig er det altså ingen opsjon på å kjøpe en stor nok bil med frunk. Heldigvis finnes det løsninger for min bil, selv om produsenten ikke fikset dette:

https://www.frunk.at/produkt-kategorie/hyundai-kona-elektro/

DSC_5399.jpg

Frunk-Set-Kona-2023.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (24 minutter siden):

Jeg har kjørt hovedsaklig elbil i 3 år og har ikke trengt ladekabel ennå. Har den jo med, men når trenger man den egentlig? 

På langtur henger jo kabel fast i hurtiglader, og lader du hos en bekjent med type 2 er det kabel der. Hjemme har man den på veggen?

For min del dreier det seg for det meste om destinasjons lading, altså lading over natten på hotellet, hytta en leier eller lignende.

Lenke til kommentar

Som det sies over så er det ikke ofte man "nødlader"! Men på samme måte som alle har en varseltrekant i bilen de aldri bruker, så er man jæ...ig glad den dagen man kan poppe frunken og hente ut en lader med stikkontakt på! Selv om den lader tregt, så er det forskjellen på å lade 5-10 prosent og kjøre til neste superlader, eller å ringe Viking...
Jeg har selv ringt på døren til et våningshus på landet og forklart situasjonen, ladet i to timer, og vippset en hundrelapp!😅
EDIT: Fikk kaffe på "kjøpet", så det var bare hyggelig! Men uten kabelen i frunken...

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (9 minutter siden):

Som det sies over så er det ikke ofte man "nødlader"! Men på samme måte som alle har en varseltrekant i bilen de aldri bruker, så er man jæ...ig glad den dagen man kan poppe frunken og hente ut en lader med stikkontakt på! Selv om den lader tregt, så er det forskjellen på å lade 5-10 prosent og kjøre til neste superlader, eller å ringe Viking...
Jeg har selv ringt på døren til et våningshus på landet og forklart situasjonen, ladet i to timer, og vippset en hundrelapp!😅
EDIT: Fikk kaffe på "kjøpet", så det var bare hyggelig! Men uten kabelen i frunken...

Det forstår jeg, men varseltrekanten er også med, og den ligger keitete til. Det gjør ikke noe - for hvor ofte trenger jeg den.

Argumentet var at frunk var veldig nyttig og at det var helt bak mål å lage uten pga ladekabel. Om den trengs på samme måte som varseltrekant, kan den ikke ligge under bagasje? Jeg har nødlader, den ligger under bagasjen - men som sagt ikke trengt den ennå. Bår det skjer blir det sikkert et reint helvete å flytte på en bag 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 minutter siden):

Det forstår jeg, men varseltrekanten er også med, og den ligger keitete til. Det gjør ikke noe - for hvor ofte trenger jeg den.

Argumentet var at frunk var veldig nyttig og at det var helt bak mål å lage uten pga ladekabel. Om den trengs på samme måte som varseltrekant, kan den ikke ligge under bagasje? Jeg har nødlader, den ligger under bagasjen - men som sagt ikke trengt den ennå. Bår det skjer blir det sikkert et reint helvete å flytte på en bag 😅

Er det bare en bag, så er det selvsagt ikke noe stort problem. Prøv med et bagasjerom fylt med kjøleboks, telt, bord og stoler, soveposer, liggeunderlag, grill og annet for matlaging, en eske med diverse tørrvarer, 3-4 bager med klær (en til hver person), ekstra sko og støvler, leker og kanskje noe fritidsutstyr.

Og bortimot alt må ut før du får løftet gulvet og hentet ut ladekabler, for det er rett og slett ikke mere plass til å skyve rundt på ting og tang for å komme til.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Angående frunk, så er bagasjeplass en fin ting uansett hvor den sitter. Hadde man fått samme bagasjeplass bare ved å flytte rundt på bilens "innmat" så hadde jo alt vært i skjønneste orden. Men frunk har jo flere egenskaper enn det:

- Frunk gjør det mulig å fylle last både foran og bak, som gir en bedre vektfordeling enn om man fyller alt bak og ikke har mulighet til å balansere med noe vekt foran.

- Model S sin frunk var ikke en del av kupeen, og egnet seg derfor for ting som lukter, eller trenger utetemperatur i stedet for kupetemperatur. Her kunne de selvsagt vært ennå mer framsynte og hatt egen AC-sone til frunken.

- Når man tar ut frunk-kassa i model S så gir det fantastisk tilgang til komponentene rundt. Andre motorrom er gjerne så tettpakket at man må være gynekolog for å finne noe som helst.

- Frunken muliggjør en lang støtabsorbsjonssone. Å ha det foran på bilen er selvsagt bedre for risikobildet enn å ha all støtabsorbasjonssoner bak, og bare et kort og tettpakket motorrom foran.

Sånn bortsett fra dette så er det vel ganske ett fett hvor bagasjeplassen befinner seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (35 minutter siden):

Er det bare en bag, så er det selvsagt ikke noe stort problem. Prøv med et bagasjerom fylt med kjøleboks, telt, bord og stoler, soveposer, liggeunderlag, grill og annet for matlaging, en eske med diverse tørrvarer, 3-4 bager med klær (en til hver person), ekstra sko og støvler, leker og kanskje noe fritidsutstyr.

Og bortimot alt må ut før du får løftet gulvet og hentet ut ladekabler, for det er rett og slett ikke mere plass til å skyve rundt på ting og tang for å komme til.

Så når bilen er tjokk full (på ferie) destinasjonslader du uten å ta ut noe av bilen frmfor å hurtiglade under reisen.

Føler disse argumentene blir konstruerte nå 😅 jeg har den infoen jeg trenger, takk til de involverte. Jeg kommer fortsatt til å vurdere plass etter behov og nødvendighet - og jeg har ikke det bruksområdet dere har helt klart.

Edit: Selvfølgelig er det kjekt å ha, men argumentet var at det å ikke ha det er helt på trynet. Det er mange ting jeg ikke klarer meg uten lenger - kickåpning av bakluke (gjør dette hver eneste dag) HUD (alt annet er trafikkfarlig)

Her er det en oppkonstruert situasjon med en full bil som ikke lastes ut av på hyttebesøk og at det i de 3 tilfellene i året blir sett på som helt håpløst å løfte på 15 kg fordi dere går inn på hytta uten sakene deres. 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (23 minutter siden):

- Frunk gjør det mulig å fylle last både foran og bak, som gir en bedre vektfordeling enn om man fyller alt bak og ikke har mulighet til å balansere med noe vekt foran.

 

Det kommer jo an på hvordan vektfordelingen er i utgangspunktet. Generelt er bagasjerom foran dårlig plassert mht vektfordeling. Ofte for høyt oppe, og alltid så langt fremme at det gir stort treghetsmoment rundt bilens vertikalakse. Og dersom man faktisk laster så mye og så tungt at det utgjør en forskjell i balansen, så har man sannsynligvis redusert kollisjonssikkerheten ganske kraftig.

Simen1 skrev (23 minutter siden):

 

- Når man tar ut frunk-kassa i model S så gir det fantastisk tilgang til komponentene rundt. Andre motorrom er gjerne så tettpakket at man må være gynekolog for å finne noe som helst.

Akkurat det er ikke noe stort problem uansett. Har aldri sett en elbil der komponentene i motorrommet er vanskelig tilgjengelige, og dersom man ikke har bagasjerom foran i det hele tatt, så er det gjerne mer plass mellom komponentene. 

Simen1 skrev (23 minutter siden):

 

- Frunken muliggjør en lang støtabsorbsjonssone. Å ha det foran på bilen er selvsagt bedre for risikobildet enn å ha all støtabsorbasjonssoner bak, og bare et kort og tettpakket motorrom foran.

 

Tull og tøys og stikk motsatt, selvsagt. Et bagasjerom foran er et risikomoment ettersom man aldri vet hva bileieren stapper ned i det. Og dess større bagasjerommet er, dess større er sjangsen for at det havner noe tungt og lite komprimerbart nedi der. 

Simen1 skrev (23 minutter siden):

 

 

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (33 minutter siden):

Angående frunk, så er bagasjeplass en fin ting uansett hvor den sitter. Hadde man fått samme bagasjeplass bare ved å flytte rundt på bilens "innmat" så hadde jo alt vært i skjønneste orden. Men frunk har jo flere egenskaper enn det:

- Frunk gjør det mulig å fylle last både foran og bak, som gir en bedre vektfordeling enn om man fyller alt bak og ikke har mulighet til å balansere med noe vekt foran.

- Model S sin frunk var ikke en del av kupeen, og egnet seg derfor for ting som lukter, eller trenger utetemperatur i stedet for kupetemperatur. Her kunne de selvsagt vært ennå mer framsynte og hatt egen AC-sone til frunken.

- Når man tar ut frunk-kassa i model S så gir det fantastisk tilgang til komponentene rundt. Andre motorrom er gjerne så tettpakket at man må være gynekolog for å finne noe som helst.

- Frunken muliggjør en lang støtabsorbsjonssone. Å ha det foran på bilen er selvsagt bedre for risikobildet enn å ha all støtabsorbasjonssoner bak, og bare et kort og tettpakket motorrom foran.

Sånn bortsett fra dette så er det vel ganske ett fett hvor bagasjeplassen befinner seg.

Er bare litt uenig her. Det å ha et eget sted til ladekabler som gir en uhindret tilgang, er langt mer positivt enn noen ekstra liter i bagasjerommet, selv om det liter for liter er identisk. Men at det absolutt må være en frunk, er jo ikke det viktigste. Men det er veldig positivt å kunne bruke det rommet hvor det burde bli tilgjengeliggjort til noe praktisk.

Men ellers så er det jo generell plassmangel som gjør at man ikke kan løse dette godt nok, en stor grunn til at det blir en "issue" av dette.

DrAlban3000 skrev (30 minutter siden):

Så når bilen er tjokk full (på ferie) destinasjonslader du uten å ta ut noe av bilen frmfor å hurtiglade under reisen.

Føler disse argumentene blir konstruerte nå 😅 jeg har den infoen jeg trenger, takk til de involverte. Jeg kommer fortsatt til å vurdere plass etter behov og nødvendighet - og jeg har ikke det bruksområdet dere har helt klart.

Kjære Dralban3000, det ville vært fint om du ikke trekker ut egne "sannheter" av andres innlegg, og prøver å latterliggjøre med/motdebattanten basert på dine frie fantasier og tullete feiloppfatninger. Som sagt, jeg har kommet i en situasjon der jeg måtte/burde/ønsket å lade, fremfor å begynne å lete etter hvor jeg heller kan hurtiglade. Alternativet med å finne en hurtig/lynlader når det finnes en "perfekt" plassert AC-lader man ønsker å benytte, var i dette tilfellet uønsket detour.

Selvsagt hurtiglader jeg der jeg kan/ønsker, men det kan være så enkelt som at laderen man trodde man kunne bruke, var i ustand eller man selv ikke fikk koblet til og startet lading. Eller at man vet at det finnes lademuligheter man kan benytte, men ikke har fått verifisert hvilken type lader det er snakk om, og det viser seg at det bare er AC-lading.

Det kan også være pga. omkjøringer, pga hendelser eller veiarbeid man ikke viste om. Eller bare det at man kom over en lader man ønsker å bruke, fordi man ser at det er mulig, og man uansett skal bruke noen timer på stedet. Hvorfor skal man da la være å bruke muligheten, dersom det påfører en et uønsket ekstrastopp og dermed ekstra tid på reisen som man kunne unngått?

Helt greit at du ikke har behovet, og dermed fint kan velge en bil der dette ikke finnes. Men det er ingen god grunn for å motarbeide det vet å harselere med de som sier det er et behov de har. 

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Beklager @Snowleopard, det har du rett i - lager dårlig stemning det der 👍

Det jeg er tilbøyelig til å harselere med er at det er «end all, be all» i en kjøpssituasjon. Folk har forskjellig behov, og da bør man også vurdere dette - om ikke kan man gå glipp av mange gode biler.

Du nevner eksempler i fleng, og jeg føler mange av de er ganske søkte. Veiarbeid? Som sagt, reiser til hytta, badeland, turer til skogs. Har ofte endel bagasje og kabelen er alltid med. Om en av de nevnte situasjonene oppstår må jeg faktisk bruke 1-3min på å få løftet plata opp 15cm - da er det rimelig teit om jeg har valgt bil med dette på topplista over features - eller enda verre, avslått alle biler uten det. Da finnes det ting jeg bruker hver eneste dag som trumfer akkurat det punktet - for meg.
 

Som tidligere nevnt, ligger man stadig på 90% last forstår jeg det veldig godt - det gjør ikke jeg personlig. Da ladekabel ble dratt frem som hovedgrunn for flere forsøkte jeg å huske om jeg har brukt den noe særlig, det har jeg ikke. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (41 minutter siden):

Så når bilen er tjokk full (på ferie) destinasjonslader du uten å ta ut noe av bilen frmfor å hurtiglade under reisen.

Føler disse argumentene blir konstruerte nå 😅 jeg har den infoen jeg trenger, takk til de involverte. Jeg kommer fortsatt til å vurdere plass etter behov og nødvendighet - og jeg har ikke det bruksområdet dere har helt klart.

Et helt konkret eksempel som ikke er konstruert for argumentets skyld var på min siste tur til Sverige, hadde da en elektrisk kjølebag i bagasjerommet som var stroppet fast (sikring av last er viktig), når vi ankom Sverige ladet jeg på en ladestolpe mens vi var inne på Nordby å handlet noen timer, kan da si at jeg var glad for frunken slik jeg slapp å løsne stroppene og ta ut kjølebagen for å komme til kablene under gulvet.

Mangel på frunk ville nok ikke vært noen dealbreaker for meg ved bilkjøp, men det er kjekt å ha :)

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Et helt konkret eksempel som ikke er konstruert for argumentets skyld var på min siste tur til Sverige, hadde da en elektrisk kjølebag i bagasjerommet som var stroppet fast (sikring av last er viktig), når vi ankom Sverige ladet jeg på en ladestolpe mens vi var inne på Nordby å handlet noen timer, kan da si at jeg var glad for frunken slik jeg slapp å løsne stroppene og ta ut kjølebagen for å komme til kablene under gulvet.

Mangel på frunk ville nok ikke vært noen dealbreaker for meg ved bilkjøp, men det er kjekt å ha :)

Da var det flaks at du hadde en Model Y, og ikke en i4 som DrAlban3000 har. Da ville den timen av bileierskapet vært rimelig bedritent. Med i4 ville riktignok resten av turen og resten av året vært mye bedre, men hva betyr nå det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Da var det flaks at du hadde en Model Y, og ikke en i4 som DrAlban3000 har. Da ville den timen av bileierskapet vært rimelig bedritent. Med i4 ville riktignok resten av turen og resten av året vært mye bedre, men hva betyr nå det...

Ikke glem hva moderator sa her om å krangle om tesla ....

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Da var det flaks at du hadde en Model Y, og ikke en i4 som DrAlban3000 har. Da ville den timen av bileierskapet vært rimelig bedritent. Med i4 ville riktignok resten av turen og resten av året vært mye bedre, men hva betyr nå det...

Jeg har en Kia E-Soul

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...