Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

eintotre skrev (1 time siden):

Hvilken av de billigste elbilene er best med babv? Tar gjerne imot førstehåndserfaringer.

Har vært på tanken å kjøpe en brukt e-up eller soul, men tviler på at man får stappet inn en emmaljunga NXT90 i bagasjerommet der.

Har fått stappet samme vogn baki en Fiat Bravo også, som heller ikke er en utpreget stor bil akkurat

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 hours ago, Dubious said:

Med dagens strømpriser, og trussel om ladenekt så kan en ikke anbefale å kjøpe elbil.
Vi vet heller ikke hva som skjer i 2024.. plutselig blir det ikke mer strømstøtte, men fortsatt høye strømpriser.

Kun på grunn av strømstøtten at det er billigere med elbil, og da kun viss du bare lader hjemme. 

Dieselpumpene vil aldri bli stengt av, for da stopper Norge.

Hvis vi legger 5l/100km og for diesel og en dieselpris på 19,-kr til grunn, da har man en forbrukskostnad på 95 øre pr. km

Tilsvarende om vi legger 20kWh/100km og elkraftpris på 4kr/kWh til grunn lander vi på 80 øre pr. km. 

Og da er tallene egentlig noe optimistiske på dieselbilens vegne. En dieselbil som bruker 5l/100km er gjerne en størrelsesklasse under en elbil som bruker 20kWh/100km. 

Så tror jeg nok i snitt så skal det mye mer til at elkraftprisen vil ligge så høyt, mens dieselprisen nok mer sannsynlig vil holdes høy enten av avgifter eller realpriser. 

Hva du mener med 'ladenekt' forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, eintotre said:

Får ta en runde med medlånetager hva hun synes er mest praktisk. Vi har heldigvis en annen elbil til langtur. Denne blir bare til bykjøring.

Ja samme situasjon her. Men kan virkelig anbefale Leaf. Veldig simpel å enkel bil som også betyr at de er veldig driftsikre. App til å slå på varme å starte lading er også veldig kjekt, og det tror jeg ikke mange andre biler i denne klassen har.

Forutsetter at du kjøper en norsk Leaf da. De importerte har vel utelanske simkort i seg så de får du ikke brukt appen til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (12 timer siden):

Med dagens strømpriser, og trussel om ladenekt så kan en ikke anbefale å kjøpe elbil.
Vi vet heller ikke hva som skjer i 2024.. plutselig blir det ikke mer strømstøtte, men fortsatt høye strømpriser.

Kun på grunn av strømstøtten at det er billigere med elbil, og da kun viss du bare lader hjemme. 

Dieselpumpene vil aldri bli stengt av, for da stopper Norge.

Kven er “en” som ikkje kan anbefale det? Du?

Staten kan ikkje styre korleis folk brukar straumen sin, så enten har du straum til heile bustaden og kan lade, eller så har du ingenting. Mykje lading skjer på natta, og det er ikkje då forbruket er kritisk. Skulle det bli rasjonering så mistar du neppe straum i fleire døgn. Det hadde vore uansvarleg. Mest sannsynleg er det snakk om å kople ut enkelte delar når det er mest forbruk. Industrien kan òg bli ramma.

Tar du vekk straumstønaden så må vel prisen opp i 8 kr/kWh for å koste det same som drivstoff til 20 kr/L. Difor burde ein heller ikkje anbefale drivstoffbil om kostnad er poenget.

Sjølv om ein hadde betalt det same for drift av ein elbil som drivstoffbil så er det mange andre grunnar for å velje elektrisk.

Ingenting er svart kvitt, men eg har ingen problem med å anbefale elbil i desse tider. Eg hadde kjøpt det igjen sjølv.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (13 timer siden):

Med dagens strømpriser, og trussel om ladenekt så kan en ikke anbefale å kjøpe elbil.
Vi vet heller ikke hva som skjer i 2024.. plutselig blir det ikke mer strømstøtte, men fortsatt høye strømpriser.

Kun på grunn av strømstøtten at det er billigere med elbil, og da kun viss du bare lader hjemme. 

Dieselpumpene vil aldri bli stengt av, for da stopper Norge.

 

Et par kommentarer til påstanden din: Først, ladenekt er verken snakket om eller aktuelt for Norge. Dette ble diskutert i Sveits som et krisetiltak ved strømrasjonering. Det er altså ikke en aktuell problemstilling for oss.

Jeg har en Mazda 323 og en Hyundai Ioniq Electric. Mazdaen har et forbruk på ca. 0,69 liter/mil, Ioniqen har et forbruk på ca. 1,5 kWt /mil i snitt. Med en bensinpris på ca. 18 kroner, som vi her i Bergen har sett noen ganger siste ukene, tilsvarer det en strømpris på 7,20 kr/kWt før Mazdaen blir billigere pr. mil enn Ioniqen

Med strømstøtte medregnet, trengs en strømpris på 65 kr/kWt før effektiv strømpris passerer 7,20 kr. Merk at makspris på NordPool er 40 kr/kWt, så høyeste strømpris som er "fysisk mulig" for en husholdning er 5,7 kr/kWt. Så selv om prisene makser ut er det fremdeles billigere enn fossilt bremsel.

 

Jeg er enig i at det pr. i dag ikke er noe sjakktrekk å kjøpe elbil om man er avhengig av offentlige ladere. Men både husholdninger, borettslag og sameier har strømstøtte, og etter loven kan alle kreve lademulighet i sitt borettslag/sameie. Og min erfaring er at de fleste nå har dette på plass. Med andre ord er det stadig færre som er avhengig av offentlige ladeplasser, og færre vil det bli. Om du er en av dem, så hold på dieselbilen din litt lenger. Ikke verre enn det. Og for oss som kan lade hjemme, så er det dette som gjøres i 95 % av tilfellene. Så de få gangene det er nødvendig å hurtiglade kan vi som regel leve fint med de ganske høye hurtigladeprisene vi har nå.

Endret av Kajac
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Har ny elbil (Tesla mod. Y), og har fått montert ladeboks i garasjen. Inntil videre bruker jeg ladekabelen som fulgte med bilen for å lade hjemme. Det fungerer jo bra, men det er litt kronglete av et par grunner. For det første er det under én meter fra ladeboksen til ladeporten på bilen, så kabelen henger i en stor kveil på veggen. Dernest er det er litt kronglete å flytte hele kabelkveilen fram og tilbake mellom lader og frunk når det er aktuelt å dra ut og kjøre på langtur og så tilbake igjen når man kommer hjem. Jeg vil derfor aller helst ha kabelen som fulgte med bilen bli liggende i frunken, og skaffe en ny og relativt kort type 2 til type 2-kabel for ladeboksen. Et par meter vil være nok, men om det ikke er mulig å skaffe så korte kabler så kan jeg jo bare kveile resten opp på samme måte som jeg gjør det nå. Basert på ladeboksens data ser det ut som jeg bør ha en 32A-kabel.

Mitt spørsmål er derfor: Hvilke merker er bra, er det noen merker bør jeg unngå, og hvor er et godt sted å kjøpe fra?

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Arve Synden said:

Har ny elbil (Tesla mod. Y), og har fått montert ladeboks i garasjen. Inntil videre bruker jeg ladekabelen som fulgte med bilen for å lade hjemme. Det fungerer jo bra, men det er litt kronglete av et par grunner. For det første er det under én meter fra ladeboksen til ladeporten på bilen, så kabelen henger i en stor kveil på veggen. Dernest er det er litt kronglete å flytte hele kabelkveilen fram og tilbake mellom lader og frunk når det er aktuelt å dra ut og kjøre på langtur og så tilbake igjen når man kommer hjem. Jeg vil derfor aller helst ha kabelen som fulgte med bilen bli liggende i frunken, og skaffe en ny og relativt kort type 2 til type 2-kabel for ladeboksen. Et par meter vil være nok, men om det ikke er mulig å skaffe så korte kabler så kan jeg jo bare kveile resten opp på samme måte som jeg gjør det nå. Basert på ladeboksens data ser det ut som jeg bør ha en 32A-kabel.

Mitt spørsmål er derfor: Hvilke merker er bra, er det noen merker bør jeg unngå, og hvor er et godt sted å kjøpe fra?

Er vel bare å kjøpe en til hos Tesla? God pris og gratis frakt.

https://shop.tesla.com/no_no/product/type-2-adapter---32a

Men det er uten knappen da. Du får kabel med knappen men de er dyrere.

Er dog veldig kjekt å ha knappen.

Edit: ser nå at Tesla er utsolgt.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Er vel bare å kjøpe en til hos Tesla? God pris og gratis frakt.

Hehe, det tenkte jeg faktisk ikke på 🙂

Vel, det er jo ikke noe krise, og prisen hos Tesla ligger jo såpass langt under alle andre jeg har sett at jeg fint kan vente til de får inn ny forsyning. Knapp hadde vært kjekt, ja. Får holde øynene åpne etter kabel med knapp.

Lenke til kommentar
eintotre skrev (9 timer siden):

Hvilken av de billigste elbilene er best med babv? Tar gjerne imot førstehåndserfaringer.

Har vært på tanken å kjøpe en brukt e-up eller soul, men tviler på at man får stappet inn en emmaljunga NXT90 i bagasjerommet der.

Vi har E-up. Får inn Emmaljunga edge duo(bagdel), med det "classic" (store "oppblåsbare"hjul) understellet hvis vi tar av to(eller var det bare ett?) hjul. Mener jeg så et sted en gang at det gikk om man skrudde av et deksel på bilen også.

Tror det skal gå bra med den vogna du skisserer. Får overraskende mye inn i bagasjerommet - størrelsen på bilen tatt i betraktning.

Vi er ihvertfall veldig fornøyd med vår E-up. Har kjørt nesten 45k km på snart 3 år - eneste problemet har vært med håndbrekket(dårlig design fra fabrikk...)som fryser om du ikke passer på det.

Litt for treg hurtiglading, men går an å kjøre "langt" med om man vil.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (20 timer siden):

Hvis man ser bort fra batteri-bytte. Hva annet er det som kan ryke på en elbil som er dyrt, om noe?

Jeg tenker å kjøre diesel en stund til, men er litt sånn halvveis i kartleggingsfase på kommende år og lurer på hva dere har måttet bytte av ting osv.

Det er bare å styre unna elbil nå. Avgifter i alle bauger og kanter har snudd til bensin og dieselens fordel. Om du bare vil ha nyere bil, vurder heller plugin-hybrid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Revolution skrev (2 minutter siden):

Kan ikke se for meg at regnskapet for elbil eierskap har gått i minus mot diesel/bensin enda.

Når den rødgrønne politikken har rasert elbilfordelene systematisk bit for bit og samtidig begynner å favorisere fossilene like systematisk så MÅ det få konsekvenser for nybilsalget, slik at de ser at det grønne skiftet har havnet totalt på feil spor, og deretter kan korrigere kursen når de rødgrønne kjeppjages fra regjeringsmakta ved neste valg. Denne regjeringa må være det mest skuffende regjeringsskiftet, for deres egne velgere, i manns minne. Nå var det ikke fantastisk med blått heller, så mange hadde håp om en forbedring, men de rødgrønne er en dundrende skuffelse. MYE verre enn det var med blått.

Når det gjelder regnskapet, så går det i mitt tilfelle klinkende klart i favør fossil. Dessverre. Skulle ønske det var motsatt for da hadde valget vært enkelt, men når man må betale i dyre dommer for å bli miljøvennlig, så tar jeg meg ikke råd. Jeg sparer mye penger på å kjøre fossilt, med en bil som tilfredsstiller mine krav og som ikke krever at jeg har en bil nr 2. for å gjøre alt elbilen ikke klarer.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...