Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (På 10.12.2022 den 12.30):

Jeg har hørt myer synsing om dette. Logikken er jo enkel - to drivlinjer inneholder flere deler og potensielle vedlikeholdspunkter og feil enn én drivlinje. Men hvor godt stemmer teori og praksis her? Har vi noe statistikk og hvilke PHEV peker seg negativt og positiv ut? Jeg har sett meg ut og fulgt med på Mitsubishi Outlander PHEV 2016 og det jeg har sett av annonser så er det svært sjeldent problemer med de. Kjenner også to eiere av slike (en 2018 og en 2016) og begge sier den har vært en drøm hittil på servicekostnader. Det er selvsagt anekdoter, men jeg kan ikke se at det er noe særlig negativt om disse på nett heller.

Man skulle jo tro det, rent intuitivt sett. Men ser du på japsene, spesielt Toyota, så er det faktisk stikk motsatt; hybridene er ekstremt driftssikre, langt over sine rene forbrenningsbrødre! 

Ingen registerreim eller kjede, alt av utstyr/pumper/controllere/klima som vanligvis er mekanisk drevet er i stede elektrisk, eCVT kasse som er den mest driftsikre girkassa på markedet, 10 års garanti så lenge man bruker originalservice, naturlig aspirert Atkinson cycle motor som det hentes svært lite ut av, bremseklosser og skiver som ofte aldri må byttes, osv, osv. Disse bare går og går, med minimalt stell.

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Dubious said:

Med dagens strømpriser, og trussel om ladenekt så kan en ikke anbefale å kjøpe elbil.
Vi vet heller ikke hva som skjer i 2024.. plutselig blir det ikke mer strømstøtte, men fortsatt høye strømpriser.

Kun på grunn av strømstøtten at det er billigere med elbil, og da kun viss du bare lader hjemme. 

Dieselpumpene vil aldri bli stengt av, for da stopper Norge.

Hvis vi ikke får strømstøtte, men prisene er like høye som de er nå, stopper Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Deechon skrev (6 timer siden):

Hvis man ser bort fra batteri-bytte. Hva annet er det som kan ryke på en elbil som er dyrt, om noe?

 

Jeg tenker å kjøre diesel en stund til, men er litt sånn halvveis i kartleggingsfase på kommende år og lurer på hva dere har måttet bytte av ting osv.

På min "gamle" elbil 2012 Nissan Leaf har jeg byttet vindusvisker bak, og noen foringer i forstillingen. Ser også at jeg snart må bytte bremseklosser foran. Men den seilte gjennom årets EU-kontroll også.

Min Tesla Model Y  er altfor ny for noe bytting enda. Den er bare 9 mnd gammel.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Jo de kan få fastpris, ned mot 80 øre om jeg huske rett. binder seg dog i mange år, men tror det er en god deal... 

Om man binder seg i 7 år.
Mye kan skje på 7 år, og de fleste vil ikke binde seg for mer enn 3 år.
Bedriftene synes tydeligvis ikke at det er en god deal.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (17 minutter siden):

Om man binder seg i 7 år.
Mye kan skje på 7 år, og de fleste vil ikke binde seg for mer enn 3 år.
Bedriftene synes tydeligvis ikke at det er en god deal.

Ja det er vell tilbakemeldingen, at mange ikke melder seg på. Men det viser også at mange klarer seg med dagens priser, så de dropper en avtale som gir de relativt lave priser ift i dag men over en lang periode. Totalt sett taper de kanskje, men usikkerheten er iallefall lav. 

Jeg tror nok ikke vi kommer helt ned på prisene vi hadde før med samme opplegg som vi kjører i dag. Så tror avtalen vill svare seg. Men det gjennstår å se. 

Lenke til kommentar
Deechon skrev (9 timer siden):

Hvis man ser bort fra batteri-bytte. Hva annet er det som kan ryke på en elbil som er dyrt, om noe?

 

Jeg tenker å kjøre diesel en stund til, men er litt sånn halvveis i kartleggingsfase på kommende år og lurer på hva dere har måttet bytte av ting osv.

I følge de store undersøkelsene er det en hel del issues med elbilene, som gjør at de ofte kommer ganske dårlig ut i driftssikkerhetsundersøkelser. Men det varierer svært mye fra merke til merke, og man kan ofte få litt feil inntrykk av denne type statistikk, da det ofte ikke er drivlinje eller andre alvorlige/katastrofale problemer. Tesla feks svinger mellom å rangere svært dårlig, og relativt bra, ettersom hvordan undersøkelsen er satt opp. Noen elbiler har hatt alvorlige batteriproblemer og alt for høy andel branntilløp, mens med andre kan de aller fleste feilene kobles til software, og er dermed relativt enkelt og billig å fikse.

Men gjengangeren for de fleste elbilene er at problemene er med elektronikk og software, ikke mekanikk og drivlinje. Dermed bør jo heller ikke reparasjonene bli spesielt dyre skulle man tro?

Endret av Elgen-Hansi
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Elgen-Hansi said:

I følge de store undersøkelsene er det en hel del issues med elbilene, som gjør at de ofte kommer ganske dårlig ut i driftssikkerhetsundersøkelser. Men det varierer svært mye fra merke til merke, og man kan ofte få litt feil inntrykk av denne type statistikk, da det ofte ikke er drivlinje eller andre alvorlige/katastrofale problemer. Tesla feks svinger mellom å rangere svært dårlig, og relativt bra, ettersom hvordan undersøkelsen er satt opp. Noen elbiler har hatt alvorlige batteriproblemer og alt for høy andel branntilløp, mens med andre kan de aller fleste feilene kobles til software, og er dermed relativt enkelt og billig å fikse.

Men gjengangeren for de fleste elbilene er at problemene er med elektronikk og software, ikke mekanikk og drivlinje. Dermed bør jo heller ikke reparasjonene bli spesielt dyre skulle man tro?

Tidlige model s har hatt problemer med drivlinjen samme med b klasse som bruker samme drive units.

huyndai kona og har hatt en del problemer med girkasser og motorer.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, eintotre said:

Hvilken av de billigste elbilene er best med babv? Tar gjerne imot førstehåndserfaringer.

Har vært på tanken å kjøpe en brukt e-up eller soul, men tviler på at man får stappet inn en emmaljunga NXT90 i bagasjerommet der.

Har en NXT90 selv den passer fint baki leaf. Det er vel en av de billigste bilene og. Grei plass til barnestol også og veldig lett å ta ut å inn ungen med de firkantige bakdørene.

Merk at gen1 har litt mindre bagasjeplass enn de andre da laderen er plassert der.men tror det fortsatt går fint med vogn. Gen2 kom i midten av 2013 (sort interiør).

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (1 time siden):

I følge de store undersøkelsene er det en hel del issues med elbilene, som gjør at de ofte kommer ganske dårlig ut i driftssikkerhetsundersøkelser.

Det er bedre å se på modell/merke enn å tolke elbiler over en kam. Norges mest solgte elbil er den som også er oftest innom verksted å bytter deler, retter opp og må oppdateres intravenøst. Jeg tror ikke elbileiere sitter på en felles oppfatning av hvor driftsikre eller ikke bilene våre er.

https://www.motor.no/aktuelt/flere-feil-med-elbiler-enn-andre-biltyper/219465

Om hoveddelen av elbiler som selges er biler med langt flere problemer en gjennomsnitt vil også statistikken vise en høyere andel feil pr elbil.

Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (5 minutter siden):

Er det ikke fritt serviceverksted i norge? At man kan velge å ta servicen hvor som helst uten å miste nybilgaranti?

Nybilgarantien er på 5 år, og for den kan de ikke kreve at du gjør service hos dem. Men for å få den utvidede 10 års forhandlergarantien, inkludert batterigaranti, så krever de at du må ha originalservice på bilen. Det er altså en garanti som ikke følger med bilen, men som utstedes for et nytt år, hver gang du er inne på service. Det er helt lovlig.

Toyota og Lexus er dog relativt billige på originalservice, så det er ikke noe stress å gjøre det hos dem (i motsetning til med flere av Tyskerne for eksempel)

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (5 minutter siden):

Det er bedre å se på modell/merke enn å tolke elbiler over en kam. Norges mest solgte elbil er den som også er oftest innom verksted å bytter deler, retter opp og må oppdateres intravenøst. Jeg tror ikke elbileiere sitter på en felles oppfatning av hvor driftsikre eller ikke bilene våre er.

https://www.motor.no/aktuelt/flere-feil-med-elbiler-enn-andre-biltyper/219465

Om hoveddelen av elbiler som selges er biler med langt flere problemer en gjennomsnitt vil også statistikken vise en høyere andel feil pr elbil.

Helt enig i det. Det er et stort segment med masse merker og modeller, så det blir naturligvis veldig grovt å dele inn i så store bolker/kategorier som elbil/hybrid/bensin/diesel. Ser man feks på undersøkelsene av enkeltmodeller, så er det jo ofte noen elbiler på topplista, som kommer høyt opp, selv om snittet av elbiler scorer relativt lavt.

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Complexity said:

Har en NXT90 selv den passer fint baki leaf. Det er vel en av de billigste bilene og. Grei plass til barnestol også og veldig lett å ta ut å inn ungen med de firkantige bakdørene.

Merk at gen1 har litt mindre bagasjeplass enn de andre da laderen er plassert der.men tror det fortsatt går fint med vogn. Gen2 kom i midten av 2013 (sort interiør).

 

Takk for info! Hadde egentlig avskrevet leaf pga annerledes ladekabel, men virker som det er veldig mye bang for the bucks. Alternativet må være å få en elektriker til å klargjøre for en Zoe på laderen.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, eintotre said:

Takk for info! Hadde egentlig avskrevet leaf pga annerledes ladekabel, men virker som det er veldig mye bang for the bucks. Alternativet må være å få en elektriker til å klargjøre for en Zoe på laderen.

Utdaterte plugger til lading ja, men man får adaptere til det meste i dag. Chademo kan bli ett problem om du tenker å lade på farten. Bruker bare leafen i nærområdet så kun hjemmelading på meg.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Complexity said:

Utdaterte plugger til lading ja, men man får adaptere til det meste i dag. Chademo kan bli ett problem om du tenker å lade på farten. Bruker kun leafen i nærområdet så kun hjemmelading på meg.

Får ta en runde med medlånetager hva hun synes er mest praktisk. Vi har heldigvis en annen elbil til langtur. Denne blir bare til bykjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...