Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

10 hours ago, sverreb said:

Jeg betalte 7000 for 5 års serviceavtale på min forrige PHEV. (Ikke årlig, totalt)

Det er i garantitiden til bilen.

Det er fra 5år og videre at kostnadene på å drifte en bil skyter i været. Det er heller ikke normal service som koster, det er bytte av deler, det omfattes ikke av serviceavtale.

Første 5 år er det stort sett verditapet som er utgiften.

Pop quiz: Hvor mange vannpumper er det på en Passat GTE 2017 modell?

Spoiler

3

Uansett kommer ikke hybridene kjempegodt ut fra start, men fra år 5 til år 10, ville jeg hvertfall ikke satset på de
https://www.motor.no/bensin-bilavgifter-bilhold/denne-listen-forteller-deg-alt-om-bilkostnadene/106241

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Vil du virkelig bruke kommunal lader til pris "jævlig dyrt" nå etter siste prisendring som gjaldt fra torsdagen? Og at på til bruke strøm i en halvtime for å få den varm?

Skal ikke svare spesifikt om hva du kan eller ikke kan med en Enyaq, men vil jo tro det går greit med 7,2 kW, så lenge den ikke har stoppet ladingen i mellomtiden.

Er denstoppet opp i mellomtiden, kan det muligens bli litt problematisk å starte opp lading/strømtrekk igjen uten å måtte bippe på laderen, så tipper du i slike tilfeller uansett bruker av allerede oppladet kapasitet i bilens hovedbatteri.

Tenker det da er vel så smart å kjøre den varm istedet (bare forvarme 5-10 minutter for å ikke sette deg i kald bil), og så heller navigere til lader, og få den varmet opp før ladeøkten starter opp, så du får bedre fart på ladingen.

Det er eit eingangstilfelle, så prisen betyr ikkje stort. Til 49,- per time og 7 kW blir det 7 kr/kWh. Det er vel ganske likt hurtigladarane. Dvs. grisedyrt.

Eg får teste ein dag med å kople til, sjå estimert ladetid, skru på forvarming og sjå kva som skjer.

Det blir uansett lading på turen, så ingen krise om det går litt ekstra i starten.

Litt overraska over at Powerpass-prisane ikkje er endra. Skulle ikkje hurtiglada stort ila. eit år for å forsvare 99/mnd.

Lenke til kommentar
kremt skrev (18 timer siden):

Ulempen med alle disse PHEV bilene er vel kompleksiteten og service kostnadene over tid. Jeg tror ikke du ønsker å eie f.eks en X5-40e utenfor garanti. Dobbelt drivverk og til dels meget avanserte systemer. Eneste holdbare hev og phev er vel kanskje toyota, hvertfall ikke vag.

Jeg har hørt myer synsing om dette. Logikken er jo enkel - to drivlinjer inneholder flere deler og potensielle vedlikeholdspunkter og feil enn én drivlinje. Men hvor godt stemmer teori og praksis her? Har vi noe statistikk og hvilke PHEV peker seg negativt og positiv ut? Jeg har sett meg ut og fulgt med på Mitsubishi Outlander PHEV 2016 og det jeg har sett av annonser så er det svært sjeldent problemer med de. Kjenner også to eiere av slike (en 2018 og en 2016) og begge sier den har vært en drøm hittil på servicekostnader. Det er selvsagt anekdoter, men jeg kan ikke se at det er noe særlig negativt om disse på nett heller.

Lenke til kommentar

Det er nok ingen fasit på dette. Men jevnt over vil premium merker ha betydelig høyere service kostnader. Jeg har noe erfaring med BMW og X5-40E, 330E og noen flere modeller ser ut til å ha en god del feil som kan være dyre. På bruktmarkedet ser det ut til å hope seg opp med slike, så hvis man skal kjøpe bør man prute hardt. Men de som kom i 2016-17 går jo ikke mer enn 20 km på strøm, og da er det sommerføre, kanskje 1 mil på vinter. Ikke mye vits da, plugge inn for å spare 1-1.5 liter bensin. Er sikkert mulig å gjøre gode kjøp på slike biler, men er bilen upopulær nå vil den trolig være det om 5 år også.

Lenke til kommentar
kremt skrev (29 minutter siden):

Men de som kom i 2016-17 går jo ikke mer enn 20 km på strøm, og da er det sommerføre, kanskje 1 mil på vinter. Ikke mye vits da, plugge inn for å spare 1-1.5 liter bensin. Er sikkert mulig å gjøre gode kjøp på slike biler, men er bilen upopulær nå vil den trolig være det om 5 år også.

Hvor mye vits det er kommer an på daglig pendleavstand. Jeg har kort daglig pendleavstand og vil nok klare bortimot 100% strømdrift på alt unntatt langkjøring. Kanskje rundt 70% strøm på årsbasis med bare 30 km rekkevidde.

Å øke til 100% strøm vil koste meg i hvert fall 200 000 kr ekstra i innkjøpskostnad (4x4 PHEV med krok vs 4x4 elbil med krok), og da må jeg ta med i hvert fall +20 000 i årlig verditap. Så mye koster det ikke med 30% bensindrift. Bensin for 30% av årlig kjørelengde kommer nok bare på rundt 4000 kr. Bompengedifferansen vil koste meg ca 3000 i året. Dvs. jeg vil spare minst 13 000 i året på å velge PHEV framfor elbil med 4x4 og krok. Sparte penger er skattefrie kroner. Det tilsvarer en lønnsøkning på kanskje 20-25k, avhengig av marginalskatteprosenten. Ja takk til 20~25k i "lønnsøkning" :)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (12 timer siden):

Det er eit eingangstilfelle, så prisen betyr ikkje stort. Til 49,- per time og 7 kW blir det 7 kr/kWh. Det er vel ganske likt hurtigladarane. Dvs. grisedyrt.

Eg får teste ein dag med å kople til, sjå estimert ladetid, skru på forvarming og sjå kva som skjer.

Det blir uansett lading på turen, så ingen krise om det går litt ekstra i starten.

Litt overraska over at Powerpass-prisane ikkje er endra. Skulle ikkje hurtiglada stort ila. eit år for å forsvare 99/mnd.

Har selv ladeavtale gjennom ChargeMyHyundai, og betaler135 i måneden for Ionity-avtale og 1,65 per kWh, og ellers bare en oppstartspris for lading hos andre. Men de har justert opp prisen for å lade hos de andre, men ikke redusert etter perioden med lavere strømpriser, så lading hos andre enn Ionity er for tiden dyrere enn  å lade direkte hos operatøren. Powerpass koster vel noe i nærheten av dette, ser det ut som.

Det gjør at det faktisk kan være verdt det å ta en egen tur for å rekke en av Ionity-laderne utenfor Oslo (Vik ved Hønefoss, Dal rett før Råholt/Eidsvoll eller Tomter nær Jaren), enn å lade hos noen av de andre i byen, selv når man tar hensyn til merforbruket fra Oslo og hjem igjen.

Nærmest er rundt 40 km fra byen, Dal er rundt 60 km unna og Rygge ca  70 km unna, om man uansett skal den veien. Ringdalsskogen ved Larvik er nok vel langt unna for en slik tur/retur, bare for å få ladet. Men så lenge du rekker Ionity på vei ut fra Oslo, så kan det hende du økonomisk kommer bedre ut av å parkere på en plass uten lading.

For komforten med oppvarmet bil, så funker nok det så lenge bil er tilkoblet og den fremdeles lader. Det jeg stiller meg tvilende til, er om du blir ferdigladet før oppvarming starter, om den da vil starte opp igjen uten at du må ut og koble til på nytt, pga at dette er en betalbar lader, og ikke en hjemmelader.

Forskjellen er som sagt at du starter (og eventuelt stopper) laderen med å bippe en brikke, om den ikke stopper automatisk når bil avslutter lading ved full eller nådd ladegrense. Når den stopper å lade pga fullt batteri/oppnådd ladegrense, så må du mest sannsynlig starte ladeprosessen  på nytt, manuelt.

Om du har nesten fullt batteri eller nesten opp til der du har satt ladegrensen, så kan du selvsagt få testet en kveld/helg der du kun trenger å lade litt for å nå grensen du har satt i bilen, og så starte forvarming etter at den er stoppet. Da vil du kunne se om den takler å starte opp igjen automatisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 9.12.2022 den 17.55):

Ulempen med alle disse PHEV bilene er vel kompleksiteten og service kostnadene over tid. Jeg tror ikke du ønsker å eie f.eks en X5-40e utenfor garanti. Dobbelt drivverk og til dels meget avanserte systemer. Eneste holdbare hev og phev er vel kanskje toyota, hvertfall ikke vag.

Du glemmer Norges suverent mest solgte PHEV, Mitsubishi Outlander PHEV. Fra 2014 t.o.m. 2021.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Det er vel disse bilene som har så fantastisk app..

Screenshot_20221212-164120.thumb.png.12fd5cd2714b3055843998c05558fefd.pngScreenshot_20221212-164109.thumb.png.8ebc11a0ca4c2a9655f65f2204bc5658.png

svigerfar har en eclipse, det var noe herk å få den i gang! Jeg anser meg som relativt teknisk, men der sleit jeg veldig. Men vi fikk kontakt til slutt, kun 2 meter fra bilen da. For innebygget nettverk har den jo ikke såklart. Så den er totalt ubrukelig, dessverre. Om en ikke har wifi i garasjen da, da er det muligens greit nok. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Det er vel disse bilene som har så fantastisk app..

Screenshot_20221212-164120.thumb.png.12fd5cd2714b3055843998c05558fefd.pngScreenshot_20221212-164109.thumb.png.8ebc11a0ca4c2a9655f65f2204bc5658.png

Ha ha, nei appen er dritdårlig, og det samme er brukergrensesnittet på infotainment-skjermen. Men bilen er teknisk god og komfortabel. 2017-modell (og nyere) er å foretrekke, for da kom de med en EV-knapp, for å "tvinge" bilen til å kjøre elektrisk. Det fungerer hvis det ikke blir for kaldt. Da må den starte bensinmotoren for å produsere varme.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Ha ha, nei appen er dritdårlig, og det samme er brukergrensesnittet på infotainment-skjermen. Men bilen er teknisk god og komfortabel. 2017-modell (og nyere) er å foretrekke, for da kom de med en EV-knapp, for å "tvinge" bilen til å kjøre elektrisk. Det fungerer hvis det ikke blir for kaldt. Da må den starte bensinmotoren for å produsere varme.

Starter vell en gang i måenden eller noe slikt? Det gjør sviger far sin eclipse, er vell 22 modell. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:

Du glemmer Norges suverent mest solgte PHEV, Mitsubishi Outlander PHEV. Fra 2014 t.o.m. 2021.

Har sett litt på disse, virker som gode kjøp. 2018 modell for 200-250 tusen ser jeg, brukbart det. Hva er forbruket på en slik og hvor langt rekker batteriet? Har de godt rykte på holdbarhet, og hva er servicekostnaden?

Lenke til kommentar
kremt skrev (12 timer siden):

Har sett litt på disse, virker som gode kjøp. 2018 modell for 200-250 tusen ser jeg, brukbart det. Hva er forbruket på en slik og hvor langt rekker batteriet? Har de godt rykte på holdbarhet, og hva er servicekostnaden?

Forbruket er svært vanskelig å anslå. Det kommer HELT ann på bruksmønsteret. Fra kun elektrisk til en god del bensin. Dette er bilersom kjører mellom 4 og 5 mil elektrisk (f.o.m. 2018-mod.) på sommerføre, og ca. 3 mil på vinter.

Jeg betalte ca. 4500 for årlig service, og mellom 7 og 8000 for storservice. Hvert 3. eller 4. år. Husker ikke helt.

Disse bilene har et svært godt rykte for holdbarhet og er bortimot problemfrie. Eneste jeg vet om er at 12V-batteriet kan bli utladet ved for mye småkjøring, og da kommer ALLE feilmeldingene på EN gang, og ingenting virker. De eierne som ikke har opplevd det (enda) nekter å tro det for bilene er så pålitelige. Men det er bare å lade 12V batteriet en gang i året, så er man forskånet fra det.

Anbefaler biltypen, til de som ikke kan ha elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med dagens strømpriser, og trussel om ladenekt så kan en ikke anbefale å kjøpe elbil.
Vi vet heller ikke hva som skjer i 2024.. plutselig blir det ikke mer strømstøtte, men fortsatt høye strømpriser.

Kun på grunn av strømstøtten at det er billigere med elbil, og da kun viss du bare lader hjemme. 

Dieselpumpene vil aldri bli stengt av, for da stopper Norge.

Endret av Dubious
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...