Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (15 timer siden):

Hurtiglading har blitt spinnvilt dyrt. Drivstoffordelen er snudd til å bli en ulempe alle andre steder enn hjemme. Før var jo rådet at hvis man kjører mye så kan drivstoffordelen forsvare en dyrere bil. Nå får man både pest og kolera på en gang. Virkelig trist ende for Norges elbilsatsing. Denne tråden kommer nok til å dø ut på sikt.

Det er bare å opprette den store PHEV-tråden som arvtaker.

Er det ikke lenger mer lønnsomt å kjøre elbil om man lader hjemme de gangene man kan? Er PHEV billigst nå, med hoveddelen av strømmen hentet hjemme?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjokolade1 skrev (20 timer siden):

Må få lov til å påpeke at det fremstår ganske ironisk at du beskriver hurtiglading som spinnvilt dyrt, samtidig som du i mange andre tråder tilsynelatende ikke har hatt så store problemer med situasjonen på strømmarkedet. Det er vel en sammenheng her. 

Ja, når det tidligere kostet 1 kr/kWh og de hadde 3 kr/kWh påslag så har de nå 2-3 kr/kWh og 7-8 kr/kWh påslag. Så ja, den strømkomponenten har blitt dyrere, men hva er begrunnelsen for at påslaget er mangedoblet samtidig? Opp til 17 kr/kWh er jo helt vanvittig. Ca dobbelt så dyrt drivstoff per km som en fossilbil.

De kunne i det minste beholdt det gamle påslaget, eller hatt f.eks annonsert med spot + et fast påslag. På grunn av stordriftsfordeler med mange elbiler og mange ladestasjoner (altså lite administrativt per lader og per kunde) så kunne de til og med skrudd ned påslaget sammenlignet med elbilismens barndom for noen år siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 timer siden):

Er det ikke lenger mer lønnsomt å kjøre elbil om man lader hjemme de gangene man kan? Er PHEV billigst nå, med hoveddelen av strømmen hentet hjemme?

Regnestykket har blitt dårligere hjemme også. Foreløpig mest i sør, men prisene ventes stigning i nord også. Mva gjør også innkjøpet av biler over 500k dyrere, økt veiavgift, økt bompengesats osv. Før elbilene måtte betale bompenger kunne man eie to biler, en el og en fossil, og bruke elbilen for å unngå bompenger. Nå må man betale for begge så sparepotensialet med elbil er redusert. I mitt tilfelle blir elbil dyrere i alle scenariene jeg regner på, med mitt forbruk. Sånn var det ikke før.

Pristaket på bompenger gjør det også ugunstig å ha to biler kontra én. To pristak er dyrere enn ett. Derfor reverserer de rødgrønne elbilen fra et økonomivalg til ei melkeku. PHEV kommer minst skadet ut av det, pluss at man kan samle to teknologier i ett kjøretøy, slik at man i hvert fall får utnyttet den lille resterende prisfordelen på drivstoffet når man lader PHEV-en hjemme, samt regenerert litt av bensin-energien tilbake batteriet, og utnyttet spillvarme til varming av bilen, i stedet for å tappe det fra framdrifts-batteriet.

PHEV har egentlig vært en teknisk svært gunstig krysning siden de ble ladbare rundt 2015, men elbilen trakk det lengste strået på økonomi, da elbilsatsingen fortsatt levde. The table has turned.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Regnestykket har blitt dårligere hjemme også. Foreløpig mest i sør, men prisene ventes stigning i nord også. Mva gjør også innkjøpet av biler over 500k dyrere, økt veiavgift, økt bompengesats osv. Før elbilene måtte betale bompenger kunne man eie to biler, en el og en fossil, og bruke elbilen for å unngå bompenger. Nå må man betale for begge så sparepotensialet med elbil er redusert. I mitt tilfelle blir elbil dyrere i alle scenariene jeg regner på, med mitt forbruk. Sånn var det ikke før.

Pristaket på bompenger gjør det også ugunstig å ha to biler kontra én. To pristak er dyrere enn ett. Derfor reverserer de rødgrønne elbilen fra et økonomivalg til ei melkeku. PHEV kommer minst skadet ut av det, pluss at man kan samle to teknologier i ett kjøretøy, slik at man i hvert fall får utnyttet den lille resterende prisfordelen på drivstoffet når man lader PHEV-en hjemme, samt regenerert litt av bensin-energien tilbake batteriet, og utnyttet spillvarme til varming av bilen, i stedet for å tappe det fra framdrifts-batteriet.

PHEV har egentlig vært en teknisk svært gunstig krysning siden de ble ladbare rundt 2015, men elbilen trakk det lengste strået på økonomi, da elbilsatsingen fortsatt levde. The table has turned.

Heldigvis blir det ulovlig å kjøpe fossilbil i 2025. Sikkert ulovlig å kjøre fossilbil i 2030. Og ulovlig å kjøre bil i 2035 ettersom selvkjøring er bra nok. 2040 blir det ulovlig å eie egen bil, man bare bestiller en robottaxi. Gleder meg!

Lenke til kommentar

Vil nok bare bremse litt for så å komme tilbake ja. Som jeg selv har nevnt tidligere så ville jeg aldri bytta tilbake til diesel selv om det var like dyrt. Er jo fantastisk å slippe å dra innom den skittne bensinstasjonen.

Er dog priviligert med strøm både hjemme og på jobb så slipper jo å benytte så mye ladere langs veien. 

Begynner å se litt VW Buzz her i Tromsø nå. Definitivt en bil som fanger blikket ditt når den passerer.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (23 minutter siden):

Det vil vise seg på statistikken korleis alt dette påverkar salet av elbilar. Det vil kanskje stogge litt, men tvilar på det går i full revers.

No er det stadig aukande utval brukte elbilar, der kanskje dei fleste handlar bil.

Kommer neppe til å gå i revers, men tipper mange som vurderte å kjøpe seg elbil gjerne beholder sin gamle bil lenger enn opprinnelig planlagt.

Som jeg har nevnt mange ganger før, kjøpte jeg elbil på grunn av bompengerabatten. Det var i 2020. Med tanke på den pågående halshuggingen av elbilgoder nå og de absurde ladeprisene på offentlige ladere, hadde jeg i dag ikke kjøpt ny elbil, men heller fortsatt å bruke den gamle bensinbilen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (35 minutter siden):

Det vil vise seg på statistikken korleis alt dette påverkar salet av elbilar. Det vil kanskje stogge litt, men tvilar på det går i full revers.

No er det stadig aukande utval brukte elbilar, der kanskje dei fleste handlar bil.

Tipper det blir som i Danmark, bare mildere. Salget stagnerer litt i en kort periode før det tar fart igjen. Men, med krig og elendighet som vi ser om dagene er kanskje ikke momsen det som drar ned mest fremover. 

 

EDIT: For min egen del kan jeg si at jeg ikke kommer til å ta ut model S som jeg har i bestilling. Den er allerede for dyr uten moms, med er det latterlig. Om ikke Tesla kompenserer da. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Jeg får ny elbil privat i disse dager. Har bestilt firmabil også. Det ble en pluginhybrid gitt. Altfor ugunstig å velge el firmabil - da er du genuint opptatt av miljøet og vet lite om verdier/økonomi. Dumt at det skal være sånn at staten tror elbil kan sidestilles med fossilt. Dit kommer vi nok aldri med den takten de har satt nå.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Retroman said:

Jeg får ny elbil privat i disse dager. Har bestilt firmabil også. Det ble en pluginhybrid gitt. Altfor ugunstig å velge el firmabil - da er du genuint opptatt av miljøet og vet lite om verdier/økonomi. Dumt at det skal være sånn at staten tror elbil kan sidestilles med fossilt. Dit kommer vi nok aldri med den takten de har satt nå.

Helt enig.

Elbil må være endel billigere å kjøre enn fossilt for at man skal gidde. Kanskje så mye som 25% - 30% billigere for min del. Dette vil være forskjellig fra person til person avhengig av bruksmønster på bilen. 

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Dubious said:

Det må bygges mange kjernekraftverk om EU skal nå målet om 100% elbil fra 2035. 

Med dagens strømpriser så er det liten til ingen hensikt å bytte ut fossilbilen.

Hadde vi ikke hatt strømstøtte så ville det i dag ha vært lønnsomt med dieselaggregat for å lade elbilen. 

Du er klar over at alle de hundretusenene av elbiler i Norge i dag utgjør kun 2-3% av energiforbruket? Ellers er regnskapet slik at strømmen må koste noe rundt 8 kroner kilowatten (og uten strømstøtte) før det lønner seg økonomisk å kjøre fossilt.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (8 minutter siden):

Du er klar over at alle de hundretusenene av elbiler i Norge i dag utgjør kun 2-3% av energiforbruket? Ellers er regnskapet slik at strømmen må koste noe rundt 8 kroner kilowatten (og uten strømstøtte) før det lønner seg økonomisk å kjøre fossilt.

Koster mer enn 8 kroner å lade på ladere i Oslo kommune.

460k elbiler av totalt 3 millioner biler, så om de i dag bruker 3% så vil de bruke 18% når alle er byttet ut, og disse tallene inkluderer ikke lastebiler og andre transportmidler som tog og fly.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Du er klar over at alle de hundretusenene av elbiler i Norge i dag utgjør kun 2-3% av energiforbruket? Ellers er regnskapet slik at strømmen må koste noe rundt 8 kroner kilowatten (og uten strømstøtte) før det lønner seg økonomisk å kjøre fossilt.

Du er klar over at dersom du lader på dagtid vil gateladeprisen være 13,6 kroner per kWt på en 22kwt lader på en kommunal lader?
Lada ene bilen vår på Circle K nylig - kosta 8.39.

Og energibehovet er det samme enten du snakker om elbiler eller spillkonsoller: kan vi velge mellom kull/gass og kjernekraft går jeg for det siste hver gang 

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...