Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (26 minutter siden):

Den bruker ikke 200wh/km hvis man er på tur nedover autobahn….

Nei, eller om man drar campingvogn. Men hvis jeg forstår rett så "throttler" den til 150kW. Det er jo ikke akkurat krise. Og til og med Bjørn, som den maskinen han er, rakk jo knapt å spise/gå på do i pausene ved 200kW-lading?

edit: scratch that - ganske mye kraftigere throttling videre i videoen ser jeg. Under 50kW selv om bilen var på 47% på et tidspunkt der.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forøvrig fra manualen til i4 (side 326): 

Charging instructions

For several consecutive DC charging processes, e.g. during a longer trip, the charging capacity is reduced, if necessary, temporarily, to protect the high-voltage battery.

With increased service life of the high-voltage battery, the charging capacity is also reduced.

To optimize the life of the high-voltage battery, observe the following:

  • ▷  Preferably charge at AC charging stations for daily use.

  • ▷  Keep the charge state between 10 % and 80 % where possible, for example by setting a charging target of 80 %. Charging target, see Charging process, see page 321.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Jeg ber om mere data / underlag om påstandene om at BMW har «store» ladeproblemer. Så store at i følge noen er en dealbreaker.

Har du sett videoene til Bjørn Nyland om issuet? Synes de forklarer "problemet" nokså greit. For min del hadde ikke dette vært noe issue, da langturer er med familien og vi kjører sjeldent mer enn 1000km på én dag. Men hadde vært interessant å se hvordan den oppfører seg over flere dager. Klart, i4 hadde blitt for liten for vår familie uansett, så ikke så mye å tenke på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (2 minutter siden):

Forøvrig fra manualen til i4 (side 326): 

Charging instructions

For several consecutive DC charging processes, e.g. during a longer trip, the charging capacity is reduced, if necessary, temporarily, to protect the high-voltage battery.

With increased service life of the high-voltage battery, the charging capacity is also reduced.

To optimize the life of the high-voltage battery, observe the following:

  • ▷  Preferably charge at AC charging stations for daily use.

  • ▷  Keep the charge state between 10 % and 80 % where possible, for example by setting a charging target of 80 %. Charging target, see Charging process, see page 321.

Det er ikke unikt for Bmw at mye og overdrevet bruk av rapid fast high power dc lading (og normal rask dc) svekker levetid og kapasitet på batteriene. Bare redelig at det opplyses om og henstilles i bilens manual.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (Akkurat nå):

Har du sett videoene til Bjørn Nyland om issuet? Synes de forklarer "problemet" nokså greit. For min del hadde ikke dette vært noe issue, da langturer er med familien og vi kjører sjeldent mer enn 1000km på én dag. Men hadde vært interessant å se hvordan den oppfører seg over flere dager. Klart, i4 hadde blitt for liten for vår familie uansett, så ikke så mye å tenke på.

Jeg har sett og lidd meg gjennom alle videoene hans ja. Men uten at dette som diskuteres er et reelt problem for andre enn han. Og som nevnt, i brukerforumet «I4 owners Norge» med over 5000 medlemmer hvor mange har dratt på kontinentet med i4 sist sommer har ikke hatt noe å utsette på hurtiglading på turen. 

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (2 minutter siden):

Har du sett videoene til Bjørn Nyland om issuet? Synes de forklarer "problemet" nokså greit. For min del hadde ikke dette vært noe issue, da langturer er med familien og vi kjører sjeldent mer enn 1000km på én dag. Men hadde vært interessant å se hvordan den oppfører seg over flere dager. Klart, i4 hadde blitt for liten for vår familie uansett, så ikke så mye å tenke på.

Det er lett å dra frem alle mulige argumenter som et winning point, men hvis argumentet ikke har noen praktisk betydning for bileier så vil jo ikke dette utgjøre en mangel for denne kunden. Alle biler som ikke kan lade under f.eks 150 er jo ikke ræva med mindre du har et prekært behov for dette. Men det er sikkert lett å la seg overtale av produsentenes pr-apparat samtidig som man må forsvare sitt eget kjøp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (Akkurat nå):

Det er lett å dra frem alle mulige argumenter som et winning point, men hvis argumentet ikke har noen praktisk betydning for bileier så vil jo ikke dette utgjøre en mangel for denne kunden. Alle biler som ikke kan lade under f.eks 150 er jo ikke ræva med mindre du har et prekært behov for dette. Men det er sikkert lett å la seg overtale av produsentenes pr-apparat samtidig som man må forsvare sitt eget kjøp :)

Den droppa ned i 30kW da :) Han brukte 1,5 time på å lade opp til 95% når han først var i Tyskland.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (27 minutter siden):

Som Bjørn N også sier i sin video : "about 99.99% of the users will not encounter this”

Jeg er blandt de 99.9 prosentene, samme er noe mange andre her inne .

Som jeg også skrev tidligere, tror jeg det er en ikke-sak for de aller fleste.

Men; det finnes noen use case som ikke er helt på bærtur hvor det kan bli et problem. Europa-ferie med campingvogn? Kan fort bli mer enn 200 kWh DC-lading på 24 timer da (hvis det er de nøyaktige tallene da - vi vet jo ikke det med sikkerhet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Som jeg også skrev tidligere, tror jeg det er en ikke-sak for de aller fleste.

Men; det finnes noen use case som ikke er helt på bærtur hvor det kan bli et problem. Europa-ferie med campingvogn? Kan fort bli mer enn 200 kWh DC-lading på 24 timer da (hvis det er de nøyaktige tallene da - vi vet jo ikke det med sikkerhet).

Spinner man videre på stereotyper av Bmw kjøpere (som er populært her). Så bor vi på **** hotell og er ikke camping turister😅 
Vi sover ikke i bilen under ladesesjoner som Bjørn N.
Hengerfestet med 1600 kg er fint for å dra båten til/fra havna ved skifte av båtsesong.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt et par stk BMW, Audi, Mercedes’er og Porscher. Aner ikke om det gjør meg til en typisk ett eller annet. Glad i å kjøre bil er jeg i hvert fall. Roadtrip er foretrukne ferieform. Å kjøre ned til Berlin ser ikke jeg på som noe ekstremt bruksområde for en sportssedan.

Her er hjemturen min Berlin -> Oslo i sommer

Dersom jeg hadde hatt BMW i4, så hadde jeg altså brukt 2-3 ganger så mye tid på lading siste halvdel av turen. Det hadde gjort at jeg måtte overnatte….

Jeg synes allerede Tesla M3 min brukte for mye ladetid, og vurderer om jeg gidder å kjøre på langtur i elbil igjen.

Så ja, den BMW blir helt uaktuell for min del. Om det er mange som meg, skal jeg ikke uttale meg om.

 

ChargeStartDateTime

Model

Country

SiteLocationName

QuantityBase

UnitCostBase

VAT

Total Exc. VAT

Total Inc. VAT

2022-07-28T23:25:38+02:00

m3

NO

Vestby, Norway

22.00 kwh

5.10/kwh

22.44

89.76

112.20

2022-07-28T21:38:45+02:00

m3

SE

Uddevalla, Sweden - Hogstorp

51.00 kwh

5.55/kwh

56.61

226.44

283.05

2022-07-28T19:18:48+02:00

m3

SE

Halmstad, Sweden

59.00 kwh

5.50/kwh

64.90

259.60

324.50

2022-07-28T16:39:18+02:00

m3

DK

Slagelse, Denmark

51.00 kwh

4.75/kwh

48.45

193.80

242.25

2022-07-28T12:42:39+02:00

m3

DE

Busdorf, Germany

47.00 kwh

0.56/kwh

4.20

22.12

26.32

2022-07-28T09:23:43+02:00

m3

DE

Wittenburg, Germany

40.00 kwh

0.54/kwh

3.45

18.15

21.60

2022-07-28T08:12:51+02:00

m3

DE

Herzsprung, Germany

44.00 kwh

0.54/kwh

3.79

19.97

23.76

2022-07-27T12:33:35+02:00

m3

DE

Panketal, Germany

46.00 kwh

0.56/kwh

4.11

21.65

25.76

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (7 timer siden):

Spinner man videre på stereotyper av Bmw kjøpere (som er populært her). Så bor vi på **** hotell og er ikke camping turister😅 
Vi sover ikke i bilen under ladesesjoner som Bjørn N.
Hengerfestet med 1600 kg er fint for å dra båten til/fra havna ved skifte av båtsesong.

Du har flere problemer som glemmes, f.eks vil en Tesla på betongbahn i over 120kmt er veldig raklete. 
Skal du på europaferie med elbil vil du få utforsringer, så enkelt er det. Jeg hadde uten tvil møtt de i en i4. Men, for 400 000 mindre kan jeg få en kvalitetsmessig helt ok bil som går lenger. 
 

Prisen blir støy, mindre utstyr, mindre luksus og kjipere kjøreopplevelse. De få begrensningene man har må man halveis ned i kontinentet for å få noe som helst utslag på for brukeren.
 

Men, har du en bil som er øko + god å lade - det er en billig og god kombo for langtur. Litt som de familiene som dro på tur i Hiace. Fikk ferie de og!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (34 minutter siden):

Du har flere problemer som glemmes, f.eks vil en Tesla på betongbahn i over 120kmt er veldig raklete. 
Skal du på europaferie med elbil vil du få utforsringer, så enkelt er det. Jeg hadde uten tvil møtt de i en i4. Men, for 400 000 mindre kan jeg få en kvalitetsmessig helt ok bil som går lenger. 
 

Prisen blir støy, mindre utstyr, mindre luksus og kjipere kjøreopplevelse. De få begrensningene man har må man halveis ned i kontinentet for å få noe som helst utslag på for brukeren.
 

Men, har du en bil som er øko + god å lade - det er en billig og god kombo for langtur. Litt som de familiene som dro på tur i Hiace. Fikk ferie de og!

 

Tror nok uansett  «jeg» hadde klart meg fint om dette består uendret. Orker ikke kjøre så langt av gangen og stresser ikke i ferien for å komme fortest mulig frem  (snarere tvert i mot). Det er jo ikke slik at bilen ikke lader.
Men har forståelse for at det kan bli en utfordring for noen.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...