Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
magb skrev (1 time siden):

Kan være enig i at du finner på 10% da? For Model y gikk vel lenger med de originale felgene? 

Jeg forstod ikke helt hva du mente her. 

10% er et estimat, det trenger ikke være helt riktig, det skiller nok et sted imellom 5 og 10. Det finnes utrolig mange testere, og flere tråder med forsøk (på teslaforum)

Eks:

Ca 100 mils reise så skiller det 10-20 min lading. Da havner Tesla langt ned, noe TB mest sannsynlig ikke ville. Derfor er det kjekt med isolering og non-spec hjul. Dette er selvfølgelig gjort med vilje, da han er svært nøye på alt annet.

Skulle tatt en test selv, byttet ut 275/40-20 åpne felger med 225/55-18 Aero felg/dekk. Hadde nok sett en grov forbedring! 

 

 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Omregistrering er det kjøper som må betale.
Jeg tror bruktsalget av elbiler vil gå ned, da det blir enklere å kjøpe diesel.

Det påvirker pris/etterspørsels kurven og indirekte vil nok både kjøper og selger betale det. Selger iform av lavere kjøpspris og kjøper iform av noe høyere samlet kjøpspris inkl. avgifter.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, DrAlban3000 said:

Jeg forstod ikke helt hva du mente her. 

10% er et estimat, det trenger ikke være helt riktig, det skiller nok et sted imellom 5 og 10. Det finnes utrolig mange testere, og flere tråder med forsøk (på teslaforum)

Eks:

Ca 100 mils reise så skiller det 10-20 min lading. Da havner Tesla langt ned, noe TB mest sannsynlig ikke ville. Derfor er det kjekt med isolering og non-spec hjul. Dette er selvfølgelig gjort med vilje, da han er svært nøye på alt annet.

Skulle tatt en test selv, byttet ut 275/40-20 åpne felger med 225/55-18 Aero felg/dekk. Hadde nok sett en grov forbedring! 

 

 

Model Y blir levert med 19" og Aero hjulkapsler.

1584194808_Screenshot_20211013-0845242.thumb.png.76fe65f2209acd28b8f807999bf5142b.png

 

Bjørn satte på 18" uten aero hjulkapsler, som han testet først og de hadde høyere forbruk.

Men du mener enda at han jukset ved å bruke disse på turene sine.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 timer siden):

Det har allerede lekket en plan om differensiert drivstoffavgift der de på bygda (lav sentralitet i hht SSB) skal få rabatt på drivstoffavgifta. En slags forurensningsrabatt fordi bygdefolk trenger og fortjener å forurense mer enn byfolk

Det er da ikke det samme med 200-1000 forurensende biler i ei lita bygd og 10,000-300,000+ biler i en storby

Først nå kommer det noen brukbare elbiler med hengerfeste for eksempel men de er fortsatt over 300k der mange gjerne kun har råd til bil til 100-150k

Regjeringen bør først og fremst styre avgifter på luksus biler til de i 200-300k klassen har utstyret som dekker behovet

hvorfor kan ikke en elbil som ID.3 med 310Nm ha mer enn 2270kg totalvekt og ikke godkjent for henger men en liten 1,8l bensin motor med sine 167Nm har maks vogn vekt på 3 085 kg og kan trekke henger opp til 1300kg?

Endret av Saltkorn
Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (5 timer siden):
Sitat

Det har allerede lekket en plan om differensiert drivstoffavgift der de på bygda (lav sentralitet i hht SSB) skal få rabatt på drivstoffavgifta. En slags forurensningsrabatt fordi bygdefolk trenger og fortjener å forurense mer enn byfolk

Det er da ikke det samme med 200-1000 forurensende biler i ei lita bygd og 10,000-300,000+ biler i en storby

Først nå kommer det noen brukbare elbiler med hengerfeste for eksempel men de er fortsatt over 300k der mange gjerne kun har råd til bil til 100-150k

Regjeringen bør først og fremst styre avgifter på luksus biler til de i 200-300k klassen har utstyret som dekker behovet

hvorfor kan ikke en elbil som ID.3 med 310Nm ha mer enn 2270kg totalvekt og ikke godkjent for henger men en liten 1,8l bensin motor med sine 167Nm har maks vogn vekt på 3 085 kg og kan trekke henger opp til 1300kg?

Det spiller ingen rolle for klimaet om CO2-utslippet kommer fra bygd eller by. Husk at avgiftene er per liter og ikke pr tettsted.

Det med gode nok egenskaper til lave nok priser gjelder jo like mye i by som på landet, så det har jo ikke noe med differansieringen å gjøre.

Ikke enig. Vi har allerede en sterk og mye bedre målrettet fordelingspolitikk via skatteprofil på inntekt og formue. Om en med i nedre lønnssjikt har slitt og spart i årevis for å få råd til en elbil i prisklassen 600k ++ fordi han trenger de egenskapene, så rammer jo denne "luksusskatten" helt feil. Det samme hvis en høytlønnet kjøper en billigbil. Lønna er mye mer representabel for hvor rik man er, enn prisen på et eller annet produkt man kjøpte. Jeg har mine hobbyer og interesser der jeg kjøper dyre produkter, men sparer også på andre områder for å få råd til det.

For å sette det på spissen: Kjøper jeg både billig first price jordbærsyltetøy og en dyr sveitsisk ost, hva er jeg da? Skal man betale luksusskatt på det ene og ikke på det andre? Jeg vil påstå at lønna er en mye mer representabelt målestokk for fordelingspolitikk.

Derfor mener jeg at fordelingspolitikk får være nettopp fordelingspolitikk, og så lar man det grønne skiftet få være det grønne skiftet, uavhengig av fordelingspolitikken.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Hanhijnn said:

Gammel elbilmyte. Eller har du faktisk funnet noe dokumentasjon på dette?

Hva er det der gjør at dere har problemer med fakta?  Faktum #1 er at slitasje på veien er relatert til kjøretøyets vekt.  Det er der forhåpentlig ingen der har problemer med å forstå, i så fall er det tilbake til skolebenken.  Faktum #2 er at elbiler veier mer (ofte en god del mer) enn ice-biler.  Igjen, det er bare å sjekke spesifikasjonen på bilerne for å se at dette er korrekt.  Så hvordan nogen kan avfeie dette som "myter" må henge sammen med at man rett og slett ikke vil forstå. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, tigerdyr said:

Hva er det der gjør at dere har problemer med fakta?  Faktum #1 er at slitasje på veien er relatert til kjøretøyets vekt.  Det er der forhåpentlig ingen der har problemer med å forstå, i så fall er det tilbake til skolebenken.  Faktum #2 er at elbiler veier mer (ofte en god del mer) enn ice-biler.  Igjen, det er bare å sjekke spesifikasjonen på bilerne for å se at dette er korrekt.  Så hvordan nogen kan avfeie dette som "myter" må henge sammen med at man rett og slett ikke vil forstå. 

At du mener dette er vel ikke akkurat dokumentasjon?

Det som sliter på veiene er piggdekk og tungtransport. Det har jo vært konkludert flere ganger.

En VW Passat diesel veier 1.5 tonn, og en Tesla Model 3 SR+ veier 1.6 tonn. Ingen av disse sliter nevneverdig på veien med mindre de har piggdekk.

Det avgjørende er vekt per aksel på tunge kjøretøy, samt bruken av piggdekk på personbiler. Om en bil veier ett eller to tonn spiller ingen rolle. Det er når bilene veier over åtte-ti tonn det begynner å skje noe med veiene.

https://www.faktisk.no/artikler/z35y0/tesla-bilene-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Complexity said:

Det som sliter på veiene er piggdekk og tungtransport. Det har jo vært konkludert flere ganger.

En VW Passat diesel veier 1.5 tonn, og en Tesla Model 3 SR+ veier 1.6 tonn. Ingen av disse sliter nevneverdig på veien med mindre de har piggdekk.

Ingen har vel sagt at piggdekk ikke sliter på veiene, men alt annet likt er naturligvis vekten direkte relatert til slitasjen.  Det er elementært. 

Når det gjelder sammenligninger av enkeltbiler må det selvsagt være mest mulig samme bil for at det gir mening.  Et eksempel er Volvo XC40 som fås både som bensin-bil og el-bil.  El-bilen er 500-600 kg tungere enn bensinbilen.  Ref: https://www.tv2.no/a/11799595/

Helt eksakt hvor mye ekstra slitasje de 500+ kg ekstra resulterer i orker jeg ikke å regne på, men alle burde kunne forstå at resultatet kun kan gå én vei. 

 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Grus og pigger fungerer sånn sett på samme måte. Desto lavere andel pigger og færre pigger pr dekk, jo større blir behovet for å gruse.

Personlig mener jeg strategien med bare veier er dårlig i kalde og nordlige deler av landet. Har man et beskyttende lag av is og snø på veiene så skåner det asfalten og gir mindre asfaltstøv. Men det må selvsagt kombineres med god trafikksikkerhet, altså grus og piggdekk. Jeg har full forståelse for at denne strategien ikke fungerer på Jæren og lignende plasser, men da må man egentlig dele landet inn i soner hvor man følger de ulike strategiene mellom visse datoer. Biler bør skos for sin lokale sone, uten å bli livsfarlig når man kjører til en annen sone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, tigerdyr said:

Ingen har vel sagt at piggdekk ikke sliter på veiene, men alt annet likt er naturligvis vekten direkte relatert til slitasjen.  Det er elementært. 

Når det gjelder sammenligninger av enkeltbiler må det selvsagt være mest mulig samme bil for at det gir mening.  Et eksempel er Volvo XC40 som fås både som bensin-bil og el-bil.  El-bilen er 500-600 kg tungere enn bensinbilen.  Ref: https://www.tv2.no/a/11799595/

Helt eksakt hvor mye ekstra slitasje de 500+ kg ekstra resulterer i orker jeg ikke å regne på, men alle burde kunne forstå at resultatet kun kan gå én vei. 

Dette er ikke en god sammenligning. Det å designe en elbil fra bunnen av som elbil kutter ut en betydelig andel av den ekstra vekten. Det blir helt feil å bruke en fossilbil som har fått lempet inn ett batteri i seg som eksemplet på en elbil.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Dette er ikke en god sammenligning. Det å designe en elbil fra bunnen av som elbil kutter ut en betydelig andel av den ekstra vekten. Det blir helt feil å bruke en fossilbil som har fått lempet inn ett batteri i seg som eksemplet på en elbil.

Gir oss muligheten til å se da, bruke en bil som leveres med alt:

X3 30e hybrid - 2065kilo

X3 30d diesel - 1990 kilo

iX3 - 2255

Dette er samme bilen i hybrid, diesel og strømversjon. Her får du en fin oversikt over hvor mye mer en elbil veier, da den leveres med alle alternativer.

tigerdyr skrev (4 timer siden):

år det gjelder sammenligninger av enkeltbiler må det selvsagt være mest mulig samme bil for at det gir mening.  Et eksempel er Volvo XC40 som fås både som bensin-bil og el-bil.  El-bilen er 500-600 kg tungere enn bensinbilen.  Ref: https://www.tv2.no/a/11799595/

 

Xc40 T5 : 1800kg

XC40 p8 : 2188

P8 er en mye sprekere bil enn T5, så i tradisjonell bensinvariant ville vel hatt en noe tyngre motor. 

Er dette veldig mye? 

 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (15 timer siden):

Gir oss muligheten til å se da, bruke en bil som leveres med alt:

X3 30e hybrid - 2065kilo

X3 30d diesel - 1990 kilo

iX3 - 2255

Dette er samme bilen i hybrid, diesel og strømversjon. Her får du en fin oversikt over hvor mye mer en elbil veier, da den leveres med alle alternativer.

Xc40 T5 : 1800kg

XC40 p8 : 2188

P8 er en mye sprekere bil enn T5, så i tradisjonell bensinvariant ville vel hatt en noe tyngre motor. 

Er dette veldig mye? 

 

iX3 er jo også egentlig en fossilbil med el-drivlinje trøkt inn i seg? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det faktisk vært slik at årsavgiften var øremerket til vedlikehold av vei så kan en nok argumenter mye for at det er noe alle skal betale fult på, spesielt elbil bilistene med tyngre enn tilsvarende fossil biler. Men det som dessverre er faktum er jo at årsavgiften bare har endt opp som enda ett innskudd i statskassen som ikke er øremerket til noe som helst. Så om de får inn penger via at en momslegger de dyre luksus elbilene som ingen egentlig har behov for eller via å gjøre det dyrere for absolutt alle som eier elbil, billig som dyr spiller liksom ikke så mye rolle. Så kan en jo spørre seg hvorfor en skal gi insentiver til å kjøpe en Porsche Taycan, Mercedes EQS, Tesla Model S eller andre luksusbiler til halvannen million+ når dette er biler som absolutt ingen trenger og i stor grad appellerer til kjøpere som fint hadde klart å betale for seg med hva angår statlige avgifter. Jeg mener derfor at det er totalt feil rekkefølge de innfører disse endringene. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (26 minutter siden):

Absolutt! Det var poenget jeg prøvde å lage 👍

What? Logikken din gir ikke mening for meg altså. Designer man en bil fra bunnen av til å være pur elektrisk, så ender man opp med en lettere bil enn om man lager en som skal fungere for alle. iX3 er jo en ettertanke. Samme som EQC og fat e-tron.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...