Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

En varmepumpe er ikke effektiv (eller i det hele tatt brukendes) i x antall minusgrader. Om Tesla ikke har PTC-element, og henter temperatur fra andre steder som batteri, må jo denne enten varme opp batteriet for å gi varmepumpen noe å jobbe med (som høres lite effektivt ut), eller så må du sitte å fryse mens du kjører til motor, batteri, o.l. er blitt varmt, tilsvarende som i en bil med forbrenningsmotor. Om den blir kjapt varm i 20 minusgrader, så har den mer enn kun varmepumpe.

Det skal også sies at varmepumper er trege maskiner, som bruker ganske lang tid på å varme opp noe, men er veldig effektiv på å vedlikeholde varme. Dersom Tesla ikke har historiens dårligste varmeapparat, så har de en eller annen form for elektrisk oppvarming i tillegg til kun varmepumpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (8 timer siden):

En varmepumpe er ikke effektiv (eller i det hele tatt brukendes) i x antall minusgrader. Om Tesla ikke har PTC-element, og henter temperatur fra andre steder som batteri, må jo denne enten varme opp batteriet for å gi varmepumpen noe å jobbe med (som høres lite effektivt ut), eller så må du sitte å fryse mens du kjører til motor, batteri, o.l. er blitt varmt, tilsvarende som i en bil med forbrenningsmotor. Om den blir kjapt varm i 20 minusgrader, så har den mer enn kun varmepumpe.

Det skal også sies at varmepumper er trege maskiner, som bruker ganske lang tid på å varme opp noe, men er veldig effektiv på å vedlikeholde varme. Dersom Tesla ikke har historiens dårligste varmeapparat, så har de en eller annen form for elektrisk oppvarming i tillegg til kun varmepumpe.

En varmepumpe får aldri mindre enn 1 i COP, så om varmepumpen i Tesla er dimensjonert til la oss si 4 KW/1 COP vil den alltid uansett levere 4 KW når det er -20. 

Endret av Randeboy
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Kajac said:

En varmepumpe er ikke effektiv (eller i det hele tatt brukendes) i x antall minusgrader. Om Tesla ikke har PTC-element, og henter temperatur fra andre steder som batteri, må jo denne enten varme opp batteriet for å gi varmepumpen noe å jobbe med (som høres lite effektivt ut), eller så må du sitte å fryse mens du kjører til motor, batteri, o.l. er blitt varmt, tilsvarende som i en bil med forbrenningsmotor. Om den blir kjapt varm i 20 minusgrader, så har den mer enn kun varmepumpe.

Det skal også sies at varmepumper er trege maskiner, som bruker ganske lang tid på å varme opp noe, men er veldig effektiv på å vedlikeholde varme. Dersom Tesla ikke har historiens dårligste varmeapparat, så har de en eller annen form for elektrisk oppvarming i tillegg til kun varmepumpe.

De fleste forvarmer bilen før avgang på vinteren. Tesla har 7kW forvarming til batteriet (og da varmepumpen) så den blir varm veldig raskt. Bilen min uten varmepumpe prøver også å få varmet batteriet raskt. Motorene benyttes til oppvarmingen.

Regenerering i kulda puttes vel også rett i varme om batteriet er kaldt (siden batteriet uansett ikke kan ta imot strøm når det er fryst) så det går ikke lang tid før pumpa får varme den kan jobbe med.

Og nei den har ikke noe PTC element som backup. Tesla fikk mye tyn for dette når de var plaget i vinter.

Dog kunne de fikse noen biler via internett om man ringte dem da. Var vel 2 sensorer som hadde produksjonsfeil og den ene sensoren var ikke så kritisk så de kunne deaktivere den midlertidig over telefon om det var den som var problemet.

De fleste fikk vel dog fortsatt lunken luft i bilen. Viften slutta jo ikke å gå og bilen har jo spillvarme å jobbe med.
Som nevnt over her kunne man bruke bilen med kjeldress 😛 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

De fleste forvarmer bilen før avgang på vinteren. Tesla har 7kW forvarming til batteriet (og da varmepumpen) så den blir varm veldig raskt. Bilen min uten varmepumpe prøver også å få varmet batteriet raskt. Motorene benyttes til oppvarmingen.

Regenerering i kulda puttes vel også rett i varme om batteriet er kaldt (siden batteriet uansett ikke kan ta imot strøm når det er fryst) så det går ikke lang tid før pumpa får varme den kan jobbe med.

Og nei den har ikke noe PTC element som backup. Tesla fikk mye tyn for dette når de var plaget i vinter.

Dog kunne de fikse noen biler via internett om man ringte dem da. Var vel 2 sensorer som hadde produksjonsfeil og den ene sensoren var ikke så kritisk så de kunne deaktivere den midlertidig over telefon om det var den som var problemet.

De fleste fikk vel dog fortsatt lunken luft i bilen. Viften slutta jo ikke å gå og bilen har jo spillvarme å jobbe med.
Som nevnt over her kunne man bruke bilen med kjeldress 😛 

Da har jo Tesla basically et 7 kW varmeapparat i backup ;) Det bare kan ikke varme opp kupéen direkte, så på kalde dager er varmeapparatet mindre effektivt i begynnelsen. En av fordelene med elbiler i mine øyne er jo nettopp et varmeapparat som gir varme umiddelbart.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Da har jo Tesla basically et 7 kW varmeapparat i backup ;) Det bare kan ikke varme opp kupéen direkte, så på kalde dager er varmeapparatet mindre effektivt i begynnelsen. En av fordelene med elbiler i mine øyne er jo nettopp et varmeapparat som gir varme umiddelbart.

Det gir varme umiddelbart. Er bare å spørre noen av de tusen som har en slik.

Kansje det tar noen minutter i -30 grader men somsakt vil de fleste forvarme før avgang da uansett for å slippe å skrape stålis av ruten.

Gevinsten for å ha dette kontra ptc er uansett lett verdt det. I NAF sin vintertesttest gikk vel den med varmepumpe 10 mil lenger enn den uten, og de forvarmet ikke før start.

Elbiler burde forsåvidt ikke stå parkert spesielt lenge i -20 grader eller mere uten å være tilkoblet strøm. Står vel advarsler om dette i handboken til de fleste biler da det kan skade batteriet.

Varmepumpen kan forøvrig gå motsatt vei og hos Tesla, og hente varme fra kabinen å putte i batteriet om solsteiken har varmet opp kupeen og batteriet er iskaldt f.eks.

Edit2: "We make “off-phase” electrical current in the inverter. We then use this “off-phase” power to run the compressor and blower motor to create more heat"

ifølge patenten til varmepumpen på Model Y.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
45 minutes ago, daruu said:

Kunne tenkt meg å sett en test av samme bil med og uten varmepumpe på kortere reiser når det er skikkelig kaldt. 

Både hvor lang tid de brukte på å få x antall grader i kupeen og hvor mye strøm de har brukt etter en gitt (kort)tur feks. 

Er vel bare å tråle YouTube. Finnes tester av ID.3 med og uten varmepumpe og Model 3 med og uten varmepumpe iallefall. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Er vel bare å tråle YouTube. Finnes tester av ID.3 med og uten varmepumpe og Model 3 med og uten varmepumpe iallefall. 

Joda det er sikkert noe der, men etter min mening så er det noe man burde ha gjort i feks motor også. Test av biler i vanlige forhold her til lands, i scenarier hvor de blir brukt den meste av tiden(kortere turer) - i tillegg til langtur såklart. Det er vanskelig for en som ikke er spesielt interessert (den vanlige Kari og Ola nordmann) å navigere i jungelen av nye uttrykk og målemetoder. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, daruu said:

Joda det er sikkert noe der, men etter min mening så er det noe man burde ha gjort i feks motor også. Test av biler i vanlige forhold her til lands, i scenarier hvor de blir brukt den meste av tiden(kortere turer) - i tillegg til langtur såklart. Det er vanskelig for en som ikke er spesielt interessert (den vanlige Kari og Ola nordmann) å navigere i jungelen av nye uttrykk og målemetoder. 

 

NAF gjør jo vintertester av elbiler, og det er vel NAF som har Motor?

Kan spoile med å si at Model 3 med varmepumpe gikk 10 mil lenger enn den uten i testen deres. 2020 modellen mangler varmepumpe og 2021 modellen har varmepumpe og de har testet begge.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

NAF gjør jo vintertester av elbiler, og det er vel NAF som har Motor?

Kan spoile med å si at Model 3 med varmepumpe gikk 10 mil lenger enn den uten i testen deres. 2020 modellen mangler varmepumpe og 2021 modellen har varmepumpe og de har testet begge.

Ja, og det er vel på langkjøring? Såvidt meg bekjent har de ikke testa hvor mye strøm de bruker i feks minus 20 grader med start med kald bil og batteri, for så å kjøre en typisk mindre daglig tur (1-5 mil).

Det er jo en viktig faktor med strømforbruk på langkjøring, men det er vel så viktig med det samme på kortere dagligdagse turer. Dette varierer jo såklart med hvor langt du kjører, men de færreste kjører 30+ mil per dag

Lenke til kommentar
19 minutes ago, daruu said:

Ja, og det er vel på langkjøring? Såvidt meg bekjent har de ikke testa hvor mye strøm de bruker i feks minus 20 grader med start med kald bil og batteri, for så å kjøre en typisk mindre daglig tur (1-5 mil).

Det er jo en viktig faktor med strømforbruk på langkjøring, men det er vel så viktig med det samme på kortere dagligdagse turer. Dette varierer jo såklart med hvor langt du kjører, men de færreste kjører 30+ mil per dag

Nei dette er det Bjørn Nyland (også kjent som Teslabjørn) på YouTube som tester. Han bruker Canbus utstyr for å lese forbruksdata rett fra bilen. NAF går ikke så i detalj.

Han både småkjører og langkjører bilene. Han bruker også å overnatte i dem på Geilo om vinteren og måle forbruker demes på å holde varmen en hel natt i -20 osv.

https://youtube.com/user/bjornnyland

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (44 minutter siden):

Nei dette er det Bjørn Nyland (også kjent som Teslabjørn) på YouTube som tester. Han bruker Canbus utstyr for å lese forbruksdata rett fra bilen. NAF går ikke så i detalj.

Han både småkjører og langkjører bilene. Han bruker også å overnatte i dem på Geilo om vinteren og måle forbruker demes på å holde varmen en hel natt i -20 osv.

https://youtube.com/user/bjornnyland

Joda de testene han gjør er forsåvidt nyttige mange av de, men en gjennomsnittlig nordmann ser nok ikke på de når de skal velge bil, tror jeg ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (48 minutter siden):

Nei dette er det Bjørn Nyland (også kjent som Teslabjørn) på YouTube som tester. Han bruker Canbus utstyr for å lese forbruksdata rett fra bilen. NAF går ikke så i detalj.

Han både småkjører og langkjører bilene. Han bruker også å overnatte i dem på Geilo om vinteren og måle forbruker demes på å holde varmen en hel natt i -20 osv.

https://youtube.com/user/bjornnyland

Han er utrolig dyktig, men det er noen ting jeg reagerer på også, som sikkert har en forklaring:

Han Tester Y med 18 toms non-standard hjul? Hvorfor? Det er da "ingen" som bruker disse trillebærhjula? Videre kjører han med isoleringsmaterialer inni bilen under kjøring, det gjør han ikke med alle andre biler. Dette kødder med resultatene.

Videre så bruker han ikke systemene i non-tesla skikkelig. Gidder ikke bruke ladeplanlegging på visse modeller. Det kan virke som fyren er veldig biased til tider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (22 minutter siden):

Han Tester Y med 18 toms non-standard hjul? Hvorfor? Det er da "ingen" som bruker disse trillebærhjula?

Han orket ikke bilen med standardhjulene for alle testene han skulle utføre, så han byttet dekk for å prøve å øke komforten bitte litt. Bilen er alt for stiv for ei crossover, og han ynker "au au" omtrent hver gang han kjører over ei hump med de standard dekkene. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, DrAlban3000 said:

Han er utrolig dyktig, men det er noen ting jeg reagerer på også, som sikkert har en forklaring:

Han Tester Y med 18 toms non-standard hjul? Hvorfor? Det er da "ingen" som bruker disse trillebærhjula? Videre kjører han med isoleringsmaterialer inni bilen under kjøring, det gjør han ikke med alle andre biler. Dette kødder med resultatene.

Videre så bruker han ikke systemene i non-tesla skikkelig. Gidder ikke bruke ladeplanlegging på visse modeller. Det kan virke som fyren er veldig biased til tider.

Han synes Model Y var alt for stiv på med de orginale hjulene, og siden han skulle kjøre bilen mange dager i strekk satte han på noe mer behagelig. Men det kan selvfølgelig tulle litt med resultatet. Han er vel ganske åpen om det.

Er det noen andre biler som har ladeplanlegging enn Tesla og Porche da?

VW skulle vel få dette men tror ikke det er på plass enda.

Tenker da på forvarming/kjøling av batteriet før man ankommer lader.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (25 minutter siden):

Han orket ikke bilen med standardhjulene for alle testene han skulle utføre, så han byttet dekk for å prøve å øke komforten bitte litt. Bilen er alt for stiv for ei crossover, og han ynker "au au" omtrent hver gang han kjører over ei hump med de standard dekkene. 
 

Jøss, men Skoda orker han 21" i? Veldig spesielt, han må jo virkelig hate komforten i Y. Å kjøre 18" kontra 19" eller 20" som 100% av bilene blir levert med. Ved å isolere kupe under kjøring sparer du mye strøm. Hvilke andre mods er gjort som ikke blir nevnt? Det er ikke nøyaktig og vil gi fordel Tesla.

Skodaen kjørte han med største mulig felg, 21".

Tesla kjørte han med en dimensjon bilen ikke er laget for, 18".

Satt i en 1000km sammenheng hvor det skiller noen få prosent på vinner/taper? Vil det ha en effekt? Først må vi vite om 3" felgforskjell har noe å si. Har det noe å si? 

Om det har noe å si, er da testen nøyaktig?

 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

NAF gjør jo vintertester av elbiler, og det er vel NAF som har Motor?

Kan spoile med å si at Model 3 med varmepumpe gikk 10 mil lenger enn den uten i testen deres. 2020 modellen mangler varmepumpe og 2021 modellen har varmepumpe og de har testet begge.

De er vel ikke testet samme år? Altså under like forhold?

 

Edit:  Sludd og snø for 2020, og tørr veibane for 2021.

Endret av magb
Lenke til kommentar
1 hour ago, DrAlban3000 said:

Jøss, men Skoda orker han 21" i? Veldig spesielt, han må jo virkelig hate komforten i Y. Å kjøre 18" kontra 19" eller 20" som 100% av bilene blir levert med. Ved å isolere kupe under kjøring sparer du mye strøm. Hvilke andre mods er gjort som ikke blir nevnt? Det er ikke nøyaktig og vil gi fordel Tesla.

Skodaen kjørte han med største mulig felg, 21".

Tesla kjørte han med en dimensjon bilen ikke er laget for, 18".

Satt i en 1000km sammenheng hvor det skiller noen få prosent på vinner/taper? Vil det ha en effekt? Først må vi vite om 3" felgforskjell har noe å si. Har det noe å si? 

Om det har noe å si, er da testen nøyaktig?

 

 

Skodan er vel passelig myk på fjæringen selv med 21? Har bare testa ID.4 med 21" og den var passelig myk.

Kan ha noe å si om det bare skiller dem litt ja. Men det kan også været/temperaturen/dekkene/felgene gjøre.

Model 3 ble jo før levert med noen hjulkapsler som skulle gi lengere rekkevidde. Bjørn har vel gjort mange tester uten disse på, som jo vil gi en ulempe den veien og.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Skodan er vel passelig myk på fjæringen selv med 21? Har bare testa ID.4 med 21" og den var passelig myk.

Kan ha noe å si om det bare skiller dem litt ja. Men det kan også været/temperaturen/dekkene/felgene gjøre.

Model 3 ble jo før levert med noen hjulkapsler som skulle gi lengere rekkevidde. Bjørn har vel gjort mange tester uten disse på, som jo vil gi en ulempe den veien og.

Jeg vil jo tro at Model Y oppfører seg som en vanlig bil, eller er den helt avskrekkende når det kommer til støy? Jeg opplevde den ikke som noen lususbil, men det var da ikke så mye støy inni der. Været er ikke mulig å bestemme, men er du ikke enig i at man bør ettersteve å få resultater så likt som mulig? 

Og hvorfor kjøre med ekstra isolasjon når du tester? Veldig tilfeldig at det var den nye Tesla som fikk disse.. 

En forumbruker har testet dette i praksis over 74 mil:

18" M3 AWD - 5t50m lading

19" M3 AWD - 6t18 lading

For et sammentreff! 

Justerer vi etter dette tipper jeg standard Y med 19" og uten isolasjon til ca 10:30, omtrent midt på treet i sammenligningen til TB.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, DrAlban3000 said:

Jeg vil jo tro at Model Y oppfører seg som en vanlig bil, eller er den helt avskrekkende når det kommer til støy? Jeg opplevde den ikke som noen lususbil, men det var da ikke så mye støy inni der. Været er ikke mulig å bestemme, men er du ikke enig i at man bør ettersteve å få resultater så likt som mulig? 

Og hvorfor kjøre med ekstra isolasjon når du tester? Veldig tilfeldig at det var den nye Tesla som fikk disse.. 

En forumbruker har testet dette i praksis over 74 mil:

18" M3 AWD - 5t50m lading

19" M3 AWD - 6t18 lading

For et sammentreff! 

Justerer vi etter dette tipper jeg standard Y med 19" og uten isolasjon til ca 10:30, omtrent midt på treet i sammenligningen til TB.

Er litt kulderas av taket på Model 3. Tipper det er likens i Y. Han har isolasjonsmatter til Model 3 fra da han eide en slik privat, og antar de passer på Y også.

Han bruker isolasjonsmatter i omtrent alle biler når han skal overnatte i dem. Det er dog gjerne de samme Model 3 mattene han bruker og de passer ikke spesielt godt i biler fra andre merker.

Får man kjøpt matter til Ioniq 5 f.eks? Han tester jo nye biler og gidder kansje ikke lete jorda rundt etter matter som passer.

Han gjorde vel forøvrig en del tester på forbruk med og uten disse og mener de hadde null betydning. Men det er vel en stund siden så var vel model 3 uten varmepumpe han testet med.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...