Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (Akkurat nå):

Er litt kulderas av taket på Model 3. Tipper det er likens i Y. Han har isolasjonsmatter til Model 3 fra da han eide en slik privat, og antar de passer på Y også.

Han bruker isolasjonsmatter i omtrent alle biler når han skal overnatte i dem. Det er dog gjerne de samme Model 3 mattene han bruker og de passer ikke spesielt godt i biler fra andre merker.

Får man kjøpt matter til Ioniq 5 f.eks? Han tester jo nye biler og gidder kansje ikke lete jorda rundt etter matter som passer.

Om en bil sliter med å holde varmen, er det da riktig å dekke til feilen og få en bedre avlesing? 

Det virker som du unngår argumentet mitt så hardt du kan her. Jeg driter i hvilke problemer Tesla har med støy og varme og forventer tester på lik basis. 

I en rekkeviddetest, synes du det er helt problemfritt at Y står på ikke-spec hjul og blir etterisolert? Gitt andre eksempler på det samme, forstår du at det gir Tesla uriktige tall?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, DrAlban3000 said:

Om en bil sliter med å holde varmen, er det da riktig å dekke til feilen og få en bedre avlesing? 

Det virker som du unngår argumentet mitt så hardt du kan her. Jeg driter i hvilke problemer Tesla har med støy og varme og forventer tester på lik basis. 

I en rekkeviddetest, synes du det er helt problemfritt at Y står på ikke-spec hjul og blir etterisolert? Gitt andre eksempler på det samme, forstår du at det gir Tesla uriktige tall?

I en rekkeviddetest, gjort av en privatperson, til bruk på sin egen YouTube kanal så synes jeg det er helt innafor at han gjor akkurat som han vil. Ingen som betaler han for å utføre de spesifikke testene. Han lever av reklameinntekt og sponsorer.

Jeg har selv isolert taket på min Model 3. Man blir kald på ørene. En av tingene jeg ikke liker med bilen min.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

I en rekkeviddetest, gjort av en privatperson, til bruk på sin egen YouTube kanal så synes jeg det er helt innafor at han gjor akkurat som han vil. Ingen som betaler han for å utføre testene. Han lever av reklameinntekten på videoene.

Da er du og jeg ihvertfall enige, testene hans er ikke rotet i virkeligheten og ikke verdt papiret de er skrevet på.

Så er vi uenige om hvorvidt det burde være greit, privat kanal eller ikke. Han er en av de mest popuære EV testerne i verden og lever av det. Han burde ikke være biased, men det er åpenbart at han er -  men siden hovedandelen av folk som liker hans tester er Tesla eiere skjønner jeg at kritikken går under radaren.

 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
1 hour ago, DrAlban3000 said:

Da er du og jeg ihvertfall enige, testene hans er ikke rotet i virkeligheten og ikke verdt papiret de er skrevet på.

Så er vi uenige om hvorvidt det burde være greit, privat kanal eller ikke. Han er en av de mest popuære EV testerne i verden og lever av det. Han burde ikke være biased, men det er åpenbart at han er -  men siden hovedandelen av folk som liker hans tester er Tesla eiere skjønner jeg at kritikken går under radaren.

 

Du får la være å se på dem da?

Rart at ingen sier han er biased eller fanboy når han skryter av andre biler. Bare når han skryter av Tesla.

En bekjent kjøpte seg en Ioniq på grunnlag av Bjørn sin video hvor han annbefalte den. Men kansje han er Hyundai biased også da?

Bjørn klaget på at Model Y var alt for stiv. (Han sa faktisk noe negativt om Tesla her?!?) Han skulle kjøre denne bilen daglig i flere uker på veldig lange turer og valgte å få satt på mykere dekk for bedre komfort. Han kjørte jo faktisk på ferietur til Slovenia med den.

Neida! Dette var kun for å jukse med tallene så Model Y skulle gjøre det bedre på testene!!.....

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (41 minutter siden):

Det ser ut som det innføres i stedet for den famøse luksuselbilmomsen. Altså at det går ut over hvermansen elbileier i stedet for kun de som kjøper ny elbil til over 600k. Høyre kjenner sine velgere og gjør det på Høyre-måten. Kjenner jeg påtroppende regjering rett så flipper de rundt på dette. Ap og Sv går til angrep på "rikingene", mens Sp bryr seg mindre om hvor rike folk er, men går heller til angrep mot "byfolket". Tilfeldigvis er de som kjøper elbiler til over 600k statistisk sett ofte både "rikinger" og "byfolk". Ergo stor sannsynlighet for enighet om det i den nye regjeringen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (53 minutter siden):

Det er nok også noe den påtroppende regjeringa vil gjøre noe med. Ap og SV vil nok argumentere med at dette går ut over vanlige folk, mens Sp vil nok argumentere med at dette går ut over bygdefolk siden de ser på elbiler som håpløse på bygda. Det har allerede lekket en plan om differensiert drivstoffavgift der de på bygda (lav sentralitet i hht SSB) skal få rabatt på drivstoffavgifta. En slags forurensningsrabatt fordi bygdefolk trenger og fortjener å forurense mer enn byfolk. Differensieringen skal først og fremst gi inntrykk av handlekraft. Reell effekt er mindre viktig. (Mye mer kunne vært utrettet gjennom andre deler av fordelingspolitikken, men her er altså ikke reell effekt noe viktig fokus.)

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Du får la være å se på dem da?

Rart at ingen sier han er biased eller fanboy når han skryter av andre biler. Bare når han skryter av Tesla.

En bekjent kjøpte seg en Ioniq på grunnlag av Bjørn sin video hvor han annbefalte den. Men kansje han er Hyundai biased også da?

 

Jeg kan absolutt la være, det var bare noe jeg la merke til på denne ene testen. Det blir hyppig brukt som målestokk, og derfor føler jeg det blir aktuelt for tråden. Han er i tillegg den mest kjente og kjære Elbiltesteren i media idag.

Igjen, hva folk sier er heller ikke noe jeg bryr meg om. Dette ble veldig vanskelig for deg ser jeg. Jeg skal ordlegge meg så enkelt jeg kan:

Det å gi Tesla 10% ekstra kjørelengde i form av uoriginalt utstyr for så å teste dette imot biler uten denne fordelen er biased. Det er å gi en bil en fordel fremfor andre, og noe man bør unngå om man skal bli vurdert som en ærlig biltester. Det at Y havner på topp 3 fremfor midt på lista som er mer reelt basert på dette er problematisk, ikke for meg men for kredibiliteten hans.

Diskusjonen er over for min del, her blir vi nok ikke enige. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, DrAlban3000 said:

Jeg kan absolutt la være, det var bare noe jeg la merke til på denne ene testen. Det blir hyppig brukt som målestokk, og derfor føler jeg det blir aktuelt for tråden. Han er i tillegg den mest kjente og kjære Elbiltesteren i media idag.

Igjen, hva folk sier er heller ikke noe jeg bryr meg om. Dette ble veldig vanskelig for deg ser jeg. Jeg skal ordlegge meg så enkelt jeg kan:

Det å gi Tesla 10% ekstra kjørelengde i form av uoriginalt utstyr for så å teste dette imot biler uten denne fordelen er biased. Det er å gi en bil en fordel fremfor andre, og noe man bør unngå om man skal bli vurdert som en ærlig biltester. Det at Y havner på topp 3 fremfor midt på lista som er mer reelt basert på dette er problematisk, ikke for meg men for kredibiliteten hans.

Diskusjonen er over for min del, her blir vi nok ikke enige. 

1000km challengen ble vel gjort med 18" hjul, men han har jo testet rekkevidde med de orginale også.

Har ikke mulighet til å se dem nå men tror ikke forsjellen va så høy som 10%.

 

Screenshot_20211012-133236.png

Edit: I 120km/t er det jo 3% forsjell i forbruk bare med og uten aero hjulkapslene på de orginale hjulene.

18 tommerne han satte på har jo ikke hjulkapsler.

518869397_Screenshot_20211012-1409192.thumb.png.741be2b7e3febe6a7bdfa71e3efa9f2f.png

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

På tide.

Nå aner jeg ikke hva det koster å omregistrere en elbil i dag, men nå foreslår de at det skal koste oppunder 7000 for biler kjøpt etter 2019.   Da kommer flere til å velge dieselbil.

Fant denne:
 

Sitat

Mens det nå er gratis å omregistrere brukte elbiler, vil det fra 2022 koste inntil 6681 kroner å omregistrere en nyere elbil 

 

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 minutter siden):

På tide.

Nå aner jeg ikke hva det koster å omregistrere en elbil i dag, men nå foreslår de at det skal koste oppunder 7000 for biler kjøpt etter 2019.   Da kommer flere til å velge dieselbil.

Fant denne:
 

 

Ja, de fleste vil nok vurdere en kjerre som koster 20 000 mer i året å eie basert på 500 spenn forskjell på årsavgift :)

Ruinert!

image.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Statsbudsjettet 2022 - oppsummering av det jeg fant relatert til elbil, også sammenlignet med andre biler:

- Elavgiften reduseres med 1,28 øre/kWh + mva. For en gjennomsnittlig elbilist (12000 km/år * 0,2 kWh/km) utgjør det 38 kr/år

- Trafikkforsikringsavgiften for elbiler øker fra 2135 til 3011 kr/år

- Trafikkforsikringsavgiften for dieselbiler med partikkelfilter og bensinbiler reduseres fra 3066 til 3011 kr/år

- Trafikkforsikringsavgiften for dieselbiler uten partikkelfilter reduseres fra 3577 til 3530 kr/år

- CO2-avgifta for bensin øker fra 1,37 til 1,78 kr/liter + mva. Ved 12kkm/år og 0,6 liter/mil utgjør dette 369 kr/år

- CO2-avgifta for diesel øker fra 1,58 til 2,05 kr/liter + mva. Ved 12kkm/år og 0,6 liter/mil utgjør dette 423 kr/år

- Veibruksavgifta for bensin og diesel øker med 7 øre/liter + mva. Ved 12kkm/år og 0,6 liter/mil utgjør dette 63 kr/år

- Engangsavgifta for biler øker generelt med 1,3% med unntak av CO2-komponenten som øker hele 1,3 - 36,8% avhengig av utslippsklasse

- Omregistreringsavgifta for elbiler økes fra 0 til 6681 kr

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (10 minutter siden):

Ja, de fleste vil nok vurdere en kjerre som koster 20 000 mer i året å eie basert på 500 spenn forskjell på årsavgift :)

Flere vil velge ICE om de øker omreg. avgiften.
Slike små detaljer kan være vippepunktet for hvilken type bil de velger.

Hva det koster har sjeldent så mye å si, da de gør det på trass.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Kajac said:

Dette har jeg ikke noe problemer med. Elbiler bruker og sliter på veier akkurat like mye som andre biler. Ærlig talt så var det vel aldri noen som trodde at elbiler skulle slippe unna for alltid??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker det hadde vært et bedre tiltak å innføre moms på typiske dyre premium elbiler som @Simen1 og var inne på, enn å "straffe" alle over hele fjøla, rik som fattig. At elbilister før eller siden skulle betale full årsavgift var vel ventet på et eller annet tidspunk, men jeg stiller spørsmål til rekkefølgen ting blir tatt på, kjør heller inn moms på de dyrere premium bilene for å ta inn litt på denne budsjettposten, å stimuler heller videre salg og produksjon av rimeligere biler, bra både for miljøet og mannen i gata :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (17 timer siden):

Jeg kan absolutt la være, det var bare noe jeg la merke til på denne ene testen. Det blir hyppig brukt som målestokk, og derfor føler jeg det blir aktuelt for tråden. Han er i tillegg den mest kjente og kjære Elbiltesteren i media idag.

Igjen, hva folk sier er heller ikke noe jeg bryr meg om. Dette ble veldig vanskelig for deg ser jeg. Jeg skal ordlegge meg så enkelt jeg kan:

Det å gi Tesla 10% ekstra kjørelengde i form av uoriginalt utstyr for så å teste dette imot biler uten denne fordelen er biased. Det er å gi en bil en fordel fremfor andre, og noe man bør unngå om man skal bli vurdert som en ærlig biltester. Det at Y havner på topp 3 fremfor midt på lista som er mer reelt basert på dette er problematisk, ikke for meg men for kredibiliteten hans.

Diskusjonen er over for min del, her blir vi nok ikke enige. 

Kan være enig i at du finner på 10% da? For Model y gikk vel lenger med de originale felgene? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er positiv til at vi får full velbruksavgift på elbiler. Det sikrer en stødig fiansiering til veier (selv om det ikke er garantert at det går til vei). Alternativet er antagelig verre med dårlige plasserte bommer rundt omkring. Eneste avgiften jeg er imot å betale er bompengene i byvekstavtaleområder hvor 80 prosent går til andre ting enn vei. Der mener jeg at elbileiere bør slippe å bidra.

Her i byen ser jeg stadig flere lastesykler og elsykler som ligner mer og mer på en bil. Formålet er åpenbart sniking i bommen og å unngå alskens utgifter til bil. Jeg har også en elsykkel selv som aktivt brukes for å unngå bompunkter.

Eneste positive er litt lavere arealbehov, men det går på bekostning av trafikksikkerhet. De trenger egne felt der nesten ingen sykler, og noen få sykler blir prioritert foran å beholde bilfelt med kapasitet til 1200 biler per time. Det må da være bedre å få kjørt ut 1200 elbiler i det feltet og at folk sparer mye tid ift. Sykle....

Jeg tror nok at vi må akseptere fremover at mer av finansieringen til vei går via skatteseddelen. Om folk ikke kjører hopper de over på elsykler e.l. Alt krever investering og drift. Buss er heller ikke billig siden vi er et høykostland som innebærer høye driftskostnader/lønnskostnader.

Edit: Når det kommer til økt omregistreringsavgift er jeg negativ. Det medfører nok at flere kjører elbilen sin fra vugge til grav som egentlig har råd til å kjøpe nye elbiler og å selge de videre i bruktmarkedet. Resultatet blir færre elbiler i bruktmarkedet og antagelig lavere elbilandel i bilparken.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (18 minutter siden):

Edit: Når det kommer til økt omregistreringsavgift er jeg negativ. Det medfører nok at flere kjører elbilen sin fra vugge til grav som egentlig har råd til å kjøpe nye elbiler og å selge de videre i bruktmarkedet. Resultatet blir færre elbiler i bruktmarkedet og antagelig lavere elbilandel i bilparken.

Omregistrering er det kjøper som må betale.
Jeg tror bruktsalget av elbiler vil gå ned, da det blir enklere å kjøpe diesel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...