Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

Sikkert kjedlig å høre, men det er ikke en god ide, om dette og er i et felles parkeringsanlegg vil du best case få en advarsel fra styret eller DSB på rutinekontroll, worst case starter en brann hvor du blir stående erstatningsansvarlig for langt mer enn ditt eget. Så ta den advarslen for hva den er verdt, om du likevel velger å bruke en skjøtekabel og attpåtil en kabelsnelde (som er en horribel ide), pass i det minste på at denne er helt rullet ut før du lader, bare for å minimere risikoen så langt som det går. Men jeg anbefaler å ikke gjør det, å lade på en ikke egnet schuko kontakt (uten 10 amp forvern og type B jordfeilvern) er en ting, men å lade fra ikke egnet stikk, via ei kabelsnelde og enda en uegnet stikk som og effektivt kutter ut den ene sikkerhetsbarrieren du har for varmgang i kontakten på veggen er og forblir en elendig ide, gå heller i dialog med styre å se om det er mulig å få til en forsvarlig løsning på problemet ditt. 

Edit kom i aller seneste laget. Vi leier i utgangspunktet parkering med elbil-lading. Så jeg tenker at må henvise til dette og få på plass en skikkelig lader. Ønsker ikke scenarioet du forespeiler, uansett hvor stor/liten risiko det er. 
 

Igjen, flott at du tok deg til til å svare!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testet VW ID.4 i dag.

Ble ganske positivt overrasket over den. Var en ganske grei bil å kjøre.

Men bemerket meg noen ting som var litt merkelig. Man kan ikke bytte ambient light når bilen er i park? Den må være i gir?

Dette offline/online greia skjønner jeg heller ikke. Hvorfor vil man putte bilen i offline modus?

Jeg kunne og trø inn begge pedalene samtidig uten at bilen reagerte, og den prøvde å kjøre fremover med bremsene på. Så man kan tydeligvis burne med den :p

Men softwaren var vesentlig enklere å forstå seg på enn på Ioniq 5. Spesielt på første kjøretur.

Men den var utrolig slapp. Håper at AWD utgaven sparker litt mere for det var veldig dårlig ytelse på RWD utgaven.

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sitter å kikker på Bjørn N. kjører Aiway. Han var positiv til støynivå, power og comfort, men som han sa så kom har rett i fra Tesla og da føles vel alt annet litt mer komfortabelt.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Ja kansje det. Men ville jo holdt om de gjemte dette i en meny en plass og ikke maset om det hele tiden 😅

Er det ikke det et par gang i uka en besøker elskerinnen da? Greit å ha det lett tilgjengelig da :p Men fra spøk til alvor så skal en ikke se bort fra at det er noen sære EU regler som gjør det slik, både Nissanen og Kiaen maser om at jeg må godta sporing osv. om jeg har dette aktivert hver gang jeg starter bilen. Det er ikke stort mer enn et knappetrykk så ikke noe som plager meg,  men det er jo der. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (11 minutter siden):

Er det ikke det et par gang i uka en besøker elskerinnen da? Greit å ha det lett tilgjengelig da :p Men fra spøk til alvor så skal en ikke se bort fra at det er noen sære EU regler som gjør det slik, både Nissanen og Kiaen maser om at jeg må godta sporing osv. om jeg har dette aktivert hver gang jeg starter bilen. Det er ikke stort mer enn et knappetrykk så ikke noe som plager meg,  men det er jo der. 

Trodde jeg var safe jeg også, helt til jeg fant ut at samboeren har startet å spore telefonen min, så det var ikke bilen sin skyld for å si det sånn.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Er det ikke det et par gang i uka en besøker elskerinnen da? Greit å ha det lett tilgjengelig da :p Men fra spøk til alvor så skal en ikke se bort fra at det er noen sære EU regler som gjør det slik, både Nissanen og Kiaen maser om at jeg må godta sporing osv. om jeg har dette aktivert hver gang jeg starter bilen. Det er ikke stort mer enn et knappetrykk så ikke noe som plager meg,  men det er jo der. 

Offline modus er vel ingen garanti for å slippe sporing da. Bilen kan jo bare lagre lokalt å dumpe det på nett så snart man er online igjen :p

Jeg tror ikke id.4 har så mye muligheter for sporing, men jeg har selv benyttet Tesla appen en god del ganger for å se om madammen er på tur hjem med bilen snart eller hvor den i det heletatt befinner seg. Tror det ville blitt spørsmål om den plutselig var offline 😅 man kan sette den offline men det krever en del trykk og man må oppgi passordet til Tesla kontoen så ikke tyver bare skal kunne stoppe sporingen med en gang.

Men er sikkert noe sære EU regler eller noe ja. Men rart at Tesla slipper unna alt sånt da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Evil-Duck said:

Kanskje de bare tar en Apple å bare ikke bryr seg :p 

Mye mulig. Sentry Mode har vel vært i gråsonen helt siden det kom og Tesla har ikke brydd seg. Og man har det jo enda :p

Men rart ikke flere har kastet seg på den bølgen. Er jo en fantastisk funksjon.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 9/29/2021 at 2:59 PM, DrAlban3000 said:

BMW iX kommer med selvparkering som "husker" hvor du står. Med dette systemet kan du la bilen ta over i oppkjørselen, og planen er at dette skal gå helt automatisk etterhvert. I denne videoen viser de noen fremtidige funksjoner. Ser kult ut!

 

Den grillen ser ut som en av de generiske kinabilene med random navn som jeg har sett på norske veier siste halvåret.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 timer siden):

Den grillen ser ut som en av de generiske kinabilene med random navn som jeg har sett på norske veier siste halvåret.

Litt enig, selvom utseende vokser på meg. De lagde store overskrifter i 2006 da Chris Bangle designet dere nye uttrykk. Blir sannsynligvis verdens beste el-suv.

Synes det er kult at de forsøker på noe som er annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...