Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (6 minutter siden):

Det var definitivt noen solide spikrer i kista, men nedgangen begynte i rundt 2002 med E65, E60 og E90. Men nå begynner jeg med en digresjon fra elbiler.

E90 er peak 3-serie for min del, selv om jeg har e46 m3 selv. Kjører også i3s, som jeg synes er en solid bil. 

 

Hva synes folk om bmw sin nye IX? Noen som har sett en med egne øyne? 

Ser kia ev6 er ankommet. Har bestilt prøvekjøring til slutten av oktober og er veldig spent! 

Endret av Heiti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (På 4.10.2021 den 10.26):

Det ER vel en Kina-bil? Eller var det kun IX3?

Den skal produseres i Tyskland, så det er ikke en kinesisk BMW slik som iX3. Av nyere bmw har jeg  hatt 320d GT 2016, 225xe 2018 og kjørt utrolig mange bmw 3-5 og 7 serie i jobbforbindelse. Det er ingen kvalitetsforskjell som jeg merket, og jeg har heller ikke sett noen som har kommentert kvalitetsutfordringer derfra. Autogefühl meldte om svært høyt nivå av opplevd kvalitet.

Om du ser på Tesla model Y fra Kina er det foreløpig den bilen fra Tesla som virker best skrudd sammen, så jeg hadde ikke hatt noen utfordringer med å velge noe som er produsert når vi diskuterer kvalitet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, DrAlban3000 said:

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/slik-skifter-du-hjul-selv-pa-elbil

Her kan du lære hvordan du bytter hjul på en ELBIL folkens. Viser seg at det er AKKURAT samme måte som en hvilken som helst annen bil. Dette er et typisk eksempel på nyhetssaker som er vinklet for å få klikk fra en gitt gjeng, i dette tilfelle folk som misliker elbiler på generell basis.

Fantastisk 😅

Men på en elbil så må man være litt forsiktig så man ikke jekker rett i batteriet da. På en Model 3 f.eks er jekkpunktene veldig små og det er lett å skade batteriet.

1985798705_LMXoegJ2.jpg.1a45d9500325cea26bea558471ef4f5a.jpg

 

Men ellers er det selvfølgelig likt som på en annen bil. Gjerne en litt renere jobb da felgen ikke er full av bremsestøv.

 

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Fantastisk 😅

Men på en elbil så må man være litt forsiktig så man ikke jekker rett i batteriet da. På en Model 3 f.eks er jekkpunktene veldig små og det er lett å skade batteriet.

1985798705_LMXoegJ2.jpg.1a45d9500325cea26bea558471ef4f5a.jpg

 

Men ellers er det selvfølgelig likt som på en annen bil. Gjerne en litt renere jobb da felgen ikke er full av bremsestøv.

 

Det er veldig viktig å lese instruks fra produsenten, det vil forsikre korrekt bruk av jekk. Jeg vil si det er det aller første man bør gjøre, og i en slik artikkel bør det heller nevnes "Uansett hva slags bil du har, sjekk håndbok for korrekt instruks."

Jeg har jekket feil og bulket kanalene på min første bil, en helt nydelig champagnefarget E30 BMW 320 Coupe. Gjør fortsatt litt vondt. En guide om hvordan bytte hjul er en super ide, men å ordlegge seg sånn blir tåpelig og klikkete.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 timer siden):

Veldig farlig å lade en DS3 tydeligvis 😅

 

Snapchat-783688825.jpg

Er nok bare for å skremme folk over på ICE-biler, som vi vet at VW tjener mer penger på. Både på salg og på ettermarked/verksted.

Edit: Her forvekslet jeg DS3 med ID.3 som kommer fra VW. My bad...

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Er nok bare for å skremme folk over på ICE-biler, som vi vet at VW tjener mer penger på. Både på salg og på ettermarked/verksted.

DS3 E-Tense er av merket DS Automobiles som er eid av Citroën og videre PSA gruppen. Så tror ikke Volkswagen har så mye innflytelse på hvordan de utformer sin instruksjonsbok, med mindre konspirasjonen går dypere enn jeg klarer å se.

Always Sunny Reaction GIF

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Er nok bare for å skremme folk over på ICE-biler, som vi vet at VW tjener mer penger på. Både på salg og på ettermarked/verksted.

DS3 E-Tense er av merket DS Automobiles som er eid av Citroën og videre PSA gruppen. Så tror ikke Volkswagen har så mye innflytelse på hvordan de utformer sin instruksjonsbok, med mindre konspirasjonen går dypere enn jeg klarer å se.

Always Sunny Reaction GIF

Ha ha, my bad! 🙃 Jeg "leste" tydeligvis ID.3, der hvor det sto DS3. Legger meg skinnflat. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Høres ut som at de tjener mer på elbiler når de tar 7k for service på noe som knapt trenger service.
Dette var en Leaf, og vet ikke hva som ble gjort, ikke min bil.

??

Kan det ha blitt fikset en skade eller noe? Vanskelig å tolke det der når du ikke vet hva som ble gjort engang.

Men det er helt klart at verkstedene taper mye på elbilens inntog, og det hjelper ikke at aktører som f.eks Tesla ikke engang har serviceintervall på sine biler. Da blir unnskyldningene for de andre produsentene litt tynne.

Hyundai har jo begynt med ett kjempedyrt kjølevann som må byttes hyppig. Det er jo en måte å kunne fortsette med service på, men går jo ut over lommeboka til eierne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Men det er helt klart at verkstedene taper mye på elbilens inntog, og det hjelper ikke at aktører som f.eks Tesla ikke engang har serviceintervall på sine biler. Da blir unnskyldningene for de andre produsentene litt tynne.

Hyundai har jo begynt med ett kjempedyrt kjølevann som må byttes hyppig. Det er jo en måte å kunne fortsette med service på, men går jo ut over lommeboka til eierne.

Tipper det går svært kort tid før noen tilbyr "uoriginal" kjølevæske med samme spec. til en brøkdel av prisen. Men det spørs jo hva garantibetingelsene til Hyundai tilsier.

Høres for meg ut som et godt argument til å holde seg unna produsenter som desperat prøver å holde oppe verksted-omsetningen sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kjølevannet var slik jeg forsto det som en konsekvens av noen EU regler, om du har en bil fra før disse endringene trådde i kraft får du valget om å bruke den "billige" kjølevæsken istedenfor sidan det ikke har tilbakevirkende kraft 🤷‍♂️. Vil tro de samme regelendringene gjelder alle produsenter som har væske innom batteriet, men mulig Hyundai har hyppigere intervaller enn andre, det vet jeg ikke.  

Lenke til kommentar
Complexity skrev (45 minutter siden):

Kan det ha blitt fikset en skade eller noe? Vanskelig å tolke det der når du ikke vet hva som ble gjort engang.

Nei kun service.
Men har hørt at det er vanlig at bremser må skiftes fordi de brukes så lite.

Var en tråd nylig hvor flere med elbil kommenterte at servicen var forholdsvis dyr.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Evil-Duck said:

Det kjølevannet var slik jeg forsto det som en konsekvens av noen EU regler, om du har en bil fra før disse endringene trådde i kraft får du valget om å bruke den "billige" kjølevæsken istedenfor sidan det ikke har tilbakevirkende kraft 🤷‍♂️. Vil tro de samme regelendringene gjelder alle produsenter som har væske innom batteriet, men mulig Hyundai har hyppigere intervaller enn andre, det vet jeg ikke.  

De fleste andre bruker vel vanlig frostveske og man trenger ikke bytte den med mindre man har lekasje eller noe feil :p

Er vanlig G48 frostveske på min Model 3 iallefall. Selges på biltema.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...