Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (8 minutter siden):

Tvert i mot, det begynner å bli vanskelig å finne fossilbiler som har et billigere totalregnskap pr år enn det man får med en lignende elbil.

Det stemmer nok i lengden, men innstegsprisen er fremdeles høy for å komme inn på elbil-markedet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

BMW oppgraderer iX3 allerede og gir den en facelift. Dette gjør nåverende kunder (dette er meg) nåååget oppgitt kun uker etter bilkjøp. Dette tapte jeg penger på når jeg selger om 5 år tror jeg. 

 

https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55473

Tviler på det blir stor forskjell om hele 5 år, kanskje blir det til din fordel også da den er 'spesiell'. 

Lenke til kommentar

@DrAlban3000Tapet er nok størst rett ved lanseringen av den nye bilen. Etter 5 år så vil prisingene dem i mellom være jevnes ut igjen, så du har nok ikke tapt noe særlig om formålet er å beholde den i 5 år. 

Dog personlig hadde jeg vært litt bitter selv med en oppgradering såpass kjapt. Men det viser jo at BMW er på hugget og IX3 var ei smakepinne for å måle kjøpekraft. Den var der tydeligvis, og nå girer de opp med den. 

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Kajac said:

Det stemmer nok i lengden, men innstegsprisen er fremdeles høy for å komme inn på elbil-markedet. 

Bil til 300 000 finansiert med grønt billån nedbetalt på 8 år er 3800 kr med effektiv rente på 5 prosent. Det holder til en MG ZS EV. Tror kanske ikke jeg ville kjøpt bil i det heletatt hvis det ikke hadde vært innenfor.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 minutt siden):

Bil til 300 000 finansiert med grønt billån nedbetalt på 8 år er 3800 kr med effektiv rente på 5 prosent. Det holder til en MG ZS EV. Tror kanske ikke jeg ville kjøpt bil i det heletatt hvis det ikke hadde vært innenfor.

Det er noe som heter bruktbil vet du. Mange har ikke råd til ny bil. Mange har bare råd til en gammel, slitt bruktbil. Det er i dag 449 brukte biler på Finn.no mellom 3000 (vrakpant) og 10 000 kr. Kun to(!) av disse er elbiler, hvor av begge to er defekte Th!nk City.

Av erfaring vet jeg at man får veldig mye bil for 10 000 kr om man er villig til å skru litt av og til, noe folk med dårlig råd gjerne er. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (56 minutter siden):

Det stemmer nok i lengden, men innstegsprisen er fremdeles høy for å komme inn på elbil-markedet. 

Absolutt ikke. Man finner elbiler i alle prisklasser og kan også få 100% billån så innstegsprisen blir null, eller for eksempel vrakpant om man har en fossilbil med den verdien fra før. Som sagt, det begynner å bli vanskelig å finne fossilbiler med lavere årlige kostnader enn lignende elbiler, også når man tar innstegsprisen som 100% lån.

Jeg skal likevel gi deg to gratispoenger: De som har så mange betalingsanmerkninger at de ikke får lån kan jo slite med innstegsverdien, men det kan jo ikke tilskrives å være et spesifikt problem for innsteg i elbilmarkedet. Det andre gratispoenget er de som knapt kjører bilen og dermed ikke pådrar seg nevneverdige drivstoffutgifter. F.eks en veteranbilentusiast med én veteranbil som kun søndagskjøres på sommertid og ingen bruksbil.

Lenke til kommentar
1 hour ago, DrAlban3000 said:

BMW oppgraderer iX3 allerede og gir den en facelift. Dette gjør nåverende kunder (dette er meg) nåååget oppgitt kun uker etter bilkjøp. Dette tapte jeg penger på når jeg selger om 5 år tror jeg. 

 

https://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55473

Når bestilte du? At X3 skulle få en facelift nå var i alle fall kjent for et år siden. Hva salgspris om 5 år angår så tviler jeg også på at det har så mye å si. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (2 timer siden):

@DrAlban3000Tapet er nok størst rett ved lanseringen av den nye bilen. Etter 5 år så vil prisingene dem i mellom være jevnes ut igjen, så du har nok ikke tapt noe særlig om formålet er å beholde den i 5 år. 

Dog personlig hadde jeg vært litt bitter selv med en oppgradering såpass kjapt. Men det viser jo at BMW er på hugget og IX3 var ei smakepinne for å måle kjøpekraft. Den var der tydeligvis, og nå girer de opp med den. 

Det har med at en produksjonslinje skal forholde seg til samme X3 basis, chassis og utstyrs modell p gjøre. At X3 har fått LCI I 2021/2022 og som konsekvens av dette IX3 er ingen bombe.De lages på samme produksjonslinje pg er samme bil med ulike drivlinjer og litt ulik eksteriørstyling.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Kjedelig å få en sånn nyhet like etter kjøp, men hvor viktige er egentlig oppgraderingene for en potensiell kjøper om f.eks 5 år? Jeg har ikke satt meg inn i forskjellene men vil bare si at det ikke nødvendigvis har noen stor betydning.

Det er litt kjipt, men har nok ikke allverdens å si. Det kan også godt hende dette var kjent nytt for flere, men jeg fikk aldri denne informasjonen. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Absolutt ikke. Man finner elbiler i alle prisklasser og kan også få 100% billån så innstegsprisen blir null, eller for eksempel vrakpant om man har en fossilbil med den verdien fra før. Som sagt, det begynner å bli vanskelig å finne fossilbiler med lavere årlige kostnader enn lignende elbiler, også når man tar innstegsprisen som 100% lån.

Jeg skal likevel gi deg to gratispoenger: De som har så mange betalingsanmerkninger at de ikke får lån kan jo slite med innstegsverdien, men det kan jo ikke tilskrives å være et spesifikt problem for innsteg i elbilmarkedet. Det andre gratispoenget er de som knapt kjører bilen og dermed ikke pådrar seg nevneverdige drivstoffutgifter. F.eks en veteranbilentusiast med én veteranbil som kun søndagskjøres på sommertid og ingen bruksbil.

Du er trygdet og bor på landet. Si at du allerede har en 20 år gammel Toyota Corolla. Denne kjøpte du brukt kontant for 10 000 for flere år siden. Reparasjoner i forbindelse med EU-kontroll gjør du selv, deler bestilles billig på nettet. La oss si at du bruker bilen i snitt tre ganger i uken, eller ca. 6000 km i året. Med kun ansvarsforsikring vil denne bilen koste omtrent 875 i måneden, inkl. drivstoff og årsavgift. Ingen lån da den er nedbetalt. Du kan fortsette å ha denne bilen i mange år til, koster ikke mer enn noen tusenlapper annet hvert år for nye bremser og slikt. 

Si at du funderer på ny bil. Du finner en godt brukt Leaf i nærområdet til 50 000 kr. Dette har du selvsagt ikke råd til, men kan låne. Du har 5 000 i egenkapital, og låner de resterende 45 000 over en periode på 10 år for å få det billigst mulig. Kun lånet her vil koste ca. 500 kr i måneden de neste ti årene. Forsikringen blir litt dyrere siden bilen er nyere. I tillegg kommer den nye årsavgiften på elbiler. Så totalt 813 kr i måneden. Nå har jeg ikke tatt med strøm her. Men la oss gjøre det. En slik Leaf har et forbruk på ca. 14 kWt/100 km. Det blir da 840 kWt i året, og med en strømpris på 1,62 pr. kWt (som er min strømpris inkludert nettleie i dag) blir det en månedlig ladekostnad på 113.40. Totalt snakker vi altså om 926.40 i måneden for elbilen, mot 875 for å beholde bilen du allerede har. Ikke stor forskjell, men fremdeles dyrere, og sannsynligvis mindre miljøvennlig, enn å beholde den gamle bilen.

Dette er selvsagt et tenkt eksempel laget spesifikt for å støtte oppunder mitt argument, men det illustrerer også at man fint kan ha og bruke bil for under 1000 kr i måneden, både fossil og el, og at det ikke alltid vil lønne seg å bytte ut fossilbilen med elbil.

Endret av Kajac
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Til de som spurte om ladekø i sommer; Kjørte til Geiranger, var der to dager, kjørte hjem. Var hjemme noen dager, kjørte så til Namsskogan, Bodø og Lofoten. I Svolvær, så måtte jeg vente hele 14 minutter før jeg fikk ladet. To dager senere når vi skulle videre til Bleik, så var det ingen ladekø der (2 av 4 ladere ledig). That's it. Ble rundt 3.3k km. Altså en del under hva vi bruker å kjøre om sommeren, men, så ble det også kortere sommerferie i år pga. få fridager til jul og ikke mulig å reise nedover Europa (kona var ikke vaksinert).

Mao. som Bjørn Nyland sier, så er det ikke noe negativt at det er flere Tesla på veien. Det har bare gitt rom for flere ladestasjoner. Til neste år så skal vi få oppgradert til CCS for å kunne være mer fleksibel og å kunne bruke de nye ladestasjonene som bygges :) 

Forøvrig synes jeg veiene nordover har blitt vesentlig bedre enn sist jeg kjørte oppover. Nordland var jo en drøm å komme seg igjennom (spesielt i forhold til Trøndelag). Skulle tro Trøndelag var allergisk mot 90-sone og skikkelig vei...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Kajac Fint med et skikkelig eksempel. Jeg er ikke helt enig i forutsetningene. Leaf-prisen og strømprisen var i høyeste laget og at Corollaen er så gjerrig på bensin og at man må regne med et par nye dekksett i løpet av 10 år.

Men pytt, jeg skal hoppe rett til poenget: Det virker som vi er ganske enige her. Det begynner å bli vanskelig å finne eksempler der el er dyrere enn fossil. Ikke umulig som du nettopp viste, men vanskelig. Jeg synes du viser tydelig at el er en valgmulighet helt ned til under 1000 kr/mnd. Og Leaf er jo ikke sånn halvgal heller i den prisklassen.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Zeph said:

Mange som er blitt skinnheilage etter at dei fekk elbil. Antar dei òg har kutta ut det meste av kjøtforbruk, kjøper kle, møbler osv. brukt og endra diverse andre vaner som fører til høge CO2-utslepp.

Eg synest mest synd på dei som har dårleg råd og er avhengig av bil, men har bensin eller diesel.

Alle som kjøper ny elbil må kjøre ein del for å hente inn igjen verditapet, så om økonomi verkeleg er viktig så kjøper du brukt.

Vel, tingen med å kjøpe møbler, klær og andre ting brukt er jo at man også der sparer penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kajac skrev (11 timer siden):

Du er trygdet og bor på landet. Si at du allerede har en 20 år gammel Toyota Corolla. Denne kjøpte du brukt kontant for 10 000 for flere år siden. Reparasjoner i forbindelse med EU-kontroll gjør du selv, deler bestilles billig på nettet. La oss si at du bruker bilen i snitt tre ganger i uken, eller ca. 6000 km i året. Med kun ansvarsforsikring vil denne bilen koste omtrent 875 i måneden, inkl. drivstoff og årsavgift. Ingen lån da den er nedbetalt. Du kan fortsette å ha denne bilen i mange år til, koster ikke mer enn noen tusenlapper annet hvert år for nye bremser og slikt. 

Si at du funderer på ny bil. Du finner en godt brukt Leaf i nærområdet til 50 000 kr. Dette har du selvsagt ikke råd til, men kan låne. Du har 5 000 i egenkapital, og låner de resterende 45 000 over en periode på 10 år for å få det billigst mulig. Kun lånet her vil koste ca. 500 kr i måneden de neste ti årene. Forsikringen blir litt dyrere siden bilen er nyere. I tillegg kommer den nye årsavgiften på elbiler. Så totalt 813 kr i måneden. Nå har jeg ikke tatt med strøm her. Men la oss gjøre det. En slik Leaf har et forbruk på ca. 14 kWt/100 km. Det blir da 840 kWt i året, og med en strømpris på 1,62 pr. kWt (som er min strømpris inkludert nettleie i dag) blir det en månedlig ladekostnad på 113.40. Totalt snakker vi altså om 926.40 i måneden for elbilen, mot 875 for å beholde bilen du allerede har. Ikke stor forskjell, men fremdeles dyrere, og sannsynligvis mindre miljøvennlig, enn å beholde den gamle bilen.

Dette er selvsagt et tenkt eksempel laget spesifikt for å støtte oppunder mitt argument, men det illustrerer også at man fint kan ha og bruke bil for under 1000 kr i måneden, både fossil og el, og at det ikke alltid vil lønne seg å bytte ut fossilbilen med elbil.

Her må man ikke glemme kostnader til lader. Avhengig av hvordan man bor kan kostnadene til installering og nedbetaling samt administrasjonskostnader blir kr. 250.- pr. mnd.

kr. 30.000 for installering fordelt på 10 år vil gi kr. 250,- pr. mnd. + evt. forhøyet strømpris og administrasjon.

Jeg er helt enig i at elbil ikke nødvendigvis er billigst å eie/drifte. Man kan selvsagt vri på dette regnestykket i det uendelige, men nedbetaling av lader og administrasjonskostnader tilsvarer ofte fossile drivstoffkostnader alene (kr. 250) dersom man kjører lite som i tilfellet nevnt over. For mange er overgang til elbil et rent tapsprosjekt uansett hvordan man vrir og vender på regnestykket.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (30 minutter siden):

kr. 30.000 for installering fordelt på 10 år vil gi kr. 250,- pr. mnd. + evt. forhøyet strømpris og administrasjon

Dette her er sikkert 5 gangen du tar opp dette emnet og det er sikkert den 5 gangen du sier at det koster 30.000kr å installere en lader, noe som er 100% feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Les av og til at folk meiner ein ikkje kan kjøre elbil som ICE-bil og må tilpasse seg ny teknologi. Er det rekkevidde det er snakk om og korleis endrar kjøremønsteret seg? Eg har òg lese erfaringar om at kjøring på svingete veier i 50-80 km/h ikkje gjorde stort utslag på forbruket samanlikna med rette strekker. Høgare hastigheit derimot gjorde større utslag. Då er det vel friksjon frå luft og dekk som er årsaken.

Lenke til kommentar

 

Gavekort skrev (6 minutter siden):

Dette her er sikkert 5 gangen du tar opp dette emnet og det er sikkert den 5 gangen du sier at det koster 30.000kr å installere en lader, noe som er 100% feil.

Ja, ser at Easee boksen inkludert installasjon koster 15 000,- via Tibber for de som ikke er kunder.

1000kr mindre om man er kunde. 

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...