Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Det han nevner på X er nok reelt, men usikker på hvor mye "premium" han har kjørt før. Det er ikke nødvendigvis bare gull og grønne skoger på den andre siden heller.

Model 3 virker som er vesentlig bedre enn S og X. Det er solgt vanvittig mange 3ere uten at det samsvarer med servicekapasiteten. Skal man ha Tesla så kjøp 3 eller Y. Ikke forvent premium på støyisolasjon, der har Tesla fortsatt forbedringspotensialer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Complexity said:

De har selvfølgelig gjort en tech løsning på dette problemet 😅

Nye S og X som leveres senere i år har aktiv støydemping i form av mikrofoner og høytalere. 

Det var jo også en løsning. Får håpe de kommer med bedre på 3 og Y også. Jeg gikk fra Toyota Prius, og mener at det er merkbart mer veistøy i Model 3.

Ikke bare gull og grønne skoger hos Tesla heller, men overlever litt panelgaps, økt støy og noen småfeil for å kjøre elektrisk. Det er en såpass stor fordel. Men Tesla må jobbe med kvaliteten når de andre begynner å ta de igjen.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Wisd0m said:

Det var jo også en løsning. Får håpe de kommer med bedre på 3 og Y også. Jeg gikk fra Toyota Prius, og mener at det er merkbart mer veistøy i Model 3.

Ikke bare gull og grønne skoger hos Tesla heller, men overlever litt panelgaps, økt støy og noen småfeil for å kjøre elektrisk. Det er en såpass stor fordel. Men Tesla må jobbe med kvaliteten når de andre begynner å ta de igjen.

Hjelper ikke at de blir levert med Pilot Sport 4, som ikke er de mest støysvake dekkene akkurat :p

Vil tro de rammeløse vinduene har litt av skylden. Er dobbelt glass på nyere Model 3 men ser ikke ut til å hjelpe så veldig.

 

Lenke til kommentar

Støy er noko eg håpar Tesla vil forbetre. Helst passiv. Det er ein viktig del av min bilkvardag og noko premiummerkene faktisk er verdt å betale for.

Når det er sagt så har eg i det siste kjørt ein del med støykansellerande proppar (Airpods Pro) og det er veldig behageleg. Billeg støydemping og billeg lyd. Praktisk når familien er på tur og Fantorangen går i baksetet.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (4 timer siden):

Det var jo også en løsning. Får håpe de kommer med bedre på 3 og Y også. Jeg gikk fra Toyota Prius, og mener at det er merkbart mer veistøy i Model 3.

Ikke bare gull og grønne skoger hos Tesla heller, men overlever litt panelgaps, økt støy og noen småfeil for å kjøre elektrisk. Det er en såpass stor fordel. Men Tesla må jobbe med kvaliteten når de andre begynner å ta de igjen.

De andre har tatt igjen Tesla for lengst, men det er ikke lenger produktet eller funksjonene som blir kjøpt, det er ideen Tesla. De har klart det ingen andre bilmerker har klart, å skape iPhone kunder.

Hvilken bil er best av en Tesla 3 og en Ford Mach-E? Hvilken er best av en Y og en iX3? Det svaret finnes ikke, for om man ikke bryr deg om hardplast, "Kinakvalitet" på interiør, veistøy, feil og mangler, men elsker elon og vil ha en ACC som faktisk ligger et hestehode foran resten - da er valget klart for deg. 

Vi velger alle bil utifra egne preferanser, jeg kunne godt tenkt meg en model Y pga utseende (kjempefine), plass, autopilot og kreftene. Jeg kunne ikke tenkt meg en Y pga elendig kvalitet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Thor. said:

Nå er det ikke slik at jeg aktivt leter etter negative ting om Tesla, men denne lå på første plass når jeg åpnet Reddit:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170083677

 

Er vel 2 år siden bilen ble lakt ut første gang, og den er fortsatt registrert på eieren av annonsen. Så teksten hjalp ikke på salget iallefall :p

Eller så ble hele greia bare laga for å ha det litt morro. Men ikke å stikke under en stol at det finnes en del mandagsbiler der ute.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Vurderte å bestille ein ny iV80X, men har slått det litt frå meg. 550-600k vart litt mykje og det er dyrt med ny bil. Har fokusert litt mykje på bagasjeromsplass og endte fort opp med Enyaq, men trur eg skal prøve litt meir først. Kan òg leve med takboks eller bakboks dei turane i året det er behov for mykje greier, så bagasjerom frå 500L og oppover er greit.

Ein 1-2 år gammal bil med 4x4 hadde vore fint, så neste sommar er det gjerne ein del meir å velje mellom. Bla. iV80X, Q4 E-tron og Model Y, som det kjem ein del av ut over hausten. Q4 må eg ta ein prøvetur med. Premium er ikkje så viktig, men komforten er eg interessert i, der Audi, BMW og Mercedes gjer det bra. Av alternativa der er det Q4 som ser best ut så langt. Det går ganske mange E-tron her i landet, så det bør vere sjansar for å finne ein bruktbil på sikt. BMW og Mercedes blir fort dyrt, spesielt med 4x4. Vil ikkje utelukke Model Y, men det vil vise seg korleis den oppleves både i komfort, plass og støy. Den ser litt trangare ut i baksetet og med høg kneføring. Me har ofte ein vaksen i baksetet, så komforten der er eit viktig poeng.

Kodiaqen har visst haldt seg ganske bra i pris, så eg kan leve fint med den ei stund til.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Zeph said:

Vurderte å bestille ein ny iV80X, men har slått det litt frå meg. 550-600k vart litt mykje og det er dyrt med ny bil. Har fokusert litt mykje på bagasjeromsplass og endte fort opp med Enyaq, men trur eg skal prøve litt meir først. Kan òg leve med takboks eller bakboks dei turane i året det er behov for mykje greier, så bagasjerom frå 500L og oppover er greit.

Ein 1-2 år gammal bil med 4x4 hadde vore fint, så neste sommar er det gjerne ein del meir å velje mellom. Bla. iV80X, Q4 E-tron og Model Y, som det kjem ein del av ut over hausten. Q4 må eg ta ein prøvetur med. Premium er ikkje så viktig, men komforten er eg interessert i, der Audi, BMW og Mercedes gjer det bra. Av alternativa der er det Q4 som ser best ut så langt. Det går ganske mange E-tron her i landet, så det bør vere sjansar for å finne ein bruktbil på sikt. BMW og Mercedes blir fort dyrt, spesielt med 4x4. Vil ikkje utelukke Model Y, men det vil vise seg korleis den oppleves både i komfort, plass og støy. Den ser litt trangare ut i baksetet og med høg kneføring. Me har ofte ein vaksen i baksetet, så komforten der er eit viktig poeng.

Kodiaqen har visst haldt seg ganske bra i pris, så eg kan leve fint med den ei stund til.

Viktig å ikke bare se seg blind på Liter da.
Det går f.eks 2 store og 4 små kofferter i en Model 3 sedan, mens en Ioniq 5 bare klarer 2 store og 2 små enda den har 100 liter mer bagasjeplass. Får kansje skviset 2 små kofferter til i Ioniq 5 om man kjører baksetene helt frem og stapper dem i sprekken som da dukker opp.


Er vel mere firkantig bagasjerom på Skoda og Model Y som nok er mere praktisk i praksis.

Kilde til kofferttesten: https://elbilforum.no/index.php?topic=55210.120

Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Det går f.eks 2 store og 4 små kofferter i en Model 3 sedan, mens en Ioniq 5 bare klarer 2 store og 2 små enda den har 100 liter mer bagasjeplass.

Vet du er glad i Tesla, men det er lov å komme med fakta.

image.png.616842d8172e9e1429ec94505e9fb4a4.png

Hvis du ikke klarer mer enn to store og to små kofferter i Ioniq 5, så har du gått inn for å laste minst mulig praktisk 😛

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Viktig å ikke bare se seg blind på Liter da.
Det går f.eks 2 store og 4 små kofferter i en Model 3 sedan, mens en Ioniq 5 bare klarer 2 store og 2 små enda den har 100 liter mer bagasjeplass. Får kansje skviset 2 små kofferter til i Ioniq 5 om man kjører baksetene helt frem og stapper dem i sprekken som da dukker opp.


Er vel mere firkantig bagasjerom på Skoda og Model Y som nok er mere praktisk i praksis.

Kilde til kofferttesten: https://elbilforum.no/index.php?topic=55210.120

Det er riktig. Sjeldan me reiser så mykje med koffert, så det handlar meir om å få inn barnevogn og den slags. Det er viktigare at den er stor nok til sånt for kvardagen enn at den kan fyllast med mest mogleg i trunk, frunk og undertrunk på ferieturane.

Ioniq 5 er vel òg aktuell. Det er mange bilar i dette segmentet som kan fungere og er lik nok i rekkevidde og plass til at det gjerne ikkje blir avgjerande. Korleis dei er på veien og oppleves innvendig blir fort avgjerande. Høgare ladehastigheit er aldri feil, men ikkje noko som utelukkar enkeltmodellar heller. Det går langt meir tid inni bilen enn ventetida på lading, så det er alt som skjer på veien som betyr mest.

Ang. rekkevidde synest eg no det er veldig bra. Når dei kan levere 400-500+ på sommaren så er det heilt greit. Ikkje sikkert eg ville betalt 80k meir for ein som hadde 600km rekkevidde.

Banankassetestane er ikkje nødvendigvis så representative dei heller. Den viktigaste oppbevaringa for min del er bagasjerommet under baksetehøgde, samt at det er litt luft over ved behov. Om Model Y og Ioniq 5 ikkje kjem med delenett så er det eit minus. Veit ikkje korleis dei andre er på det området, men ID.4 og Enyaq har i alle fall. Takstativene verkar og betre på sistnemnde.

Lenke til kommentar
43 minutes ago, Kajac said:

Vet du er glad i Tesla, men det er lov å komme med fakta.

image.png.616842d8172e9e1429ec94505e9fb4a4.png

Hvis du ikke klarer mer enn to store og to små kofferter i Ioniq 5, så har du gått inn for å laste minst mulig praktisk 😛

Så du i linken?

Virker som fyren prøvde det meste. Han tok dog ikke frem baksetene helt for da var det ikke plass til barnesetet.

Vis meg gjerne hvordan man kan plassere koffetene mere praktisk:

270737605_20210811_155805_red(1).thumb.jpg.1edce4f1c0abf4e72f964962b3234a92.jpg

Kan kansje putte to til i høyden om man ikke er redd for å få dem i hodet ved en kræsj. Men spørs om man får igjen bakluken da.

Sier bare at man ikke må se seg blind på liter.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Så du i linken?

Virker som fyren prøvde det meste. Han tok dog ikke frem baksetene helt for da var det ikke plass til barnesetet.

Vis meg gjerne hvordan man kan plassere koffetene mere praktisk:

270737605_20210811_155805_red(1).thumb.jpg.1edce4f1c0abf4e72f964962b3234a92.jpg

Kan kansje putte to til i høyden om man ikke er redd for å få dem i hodet ved en kræsj. Men spørs om man får igjen bakluken da.

Sier bare at man ikke må se seg blind på liter.

Det ser ut til at man kan sette de to små etter de to store, og deretter få plass til to store til oppå de som allerede er der. Og selvfølgelig, så er det jo plass til seks store om man stabler i høyden. Og å stable i høyden er jo halve poenget med suv/stasjonsvogn/liftback.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Kajac said:

Det ser ut til at man kan sette de to små etter de to store, og deretter få plass til to store til oppå de som allerede er der. Og selvfølgelig, så er det jo plass til seks store om man stabler i høyden. Og å stable i høyden er jo halve poenget med suv/stasjonsvogn/liftback.

Vanskelig å stable i høyden når bakluka ikke lar seg lukke da. Den er veldig skrå på ioniq 5. Bakluka bygger også godt innover i bajasjerommet da den er veldig tykk.

Går fint med bananesker men kan være problematisk i normalt bruk.

 

60e411e8-f99e-4652-96b3-e9357bc4e68b.jpeg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (19 minutter siden):

Vanskelig å stable i høyden når bakluka ikke lar seg lukke da. Den er veldig skrå på ioniq 5. Bakluka bygger også godt innover i bajasjerommet da den er veldig tykk.

Går fint med bananesker men kan være problematisk i normalt bruk.

 

60e411e8-f99e-4652-96b3-e9357bc4e68b.jpeg

image.png.671ec345e306555a355097b723827ba3.pngOm du ser på videoen til TB, så ser du at det kan stikke ganske godt ut fra pakningskanten uten at det fører til noen problemer å lukke luken. Vedkommende på Elbil-formuet som kun fikk plass til to store og to små kofferter har jo ikke engang gjort et ordentlig forsøk.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kajac said:

image.png.671ec345e306555a355097b723827ba3.pngOm du ser på videoen til TB, så ser du at det kan stikke ganske godt ut fra pakningskanten uten at det fører til noen problemer å lukke luken. Vedkommende på Elbil-formuet som kun fikk plass til to store og to små kofferter har jo ikke engang gjort et ordentlig forsøk.

Pappesker er kansje mykere enn kofferter da.

Uansett så ble jeg veldig overaska når jeg prøvekjørte Ioniq 5. Tok en barnevogn ut av en gammel Nissan Leaf og måtte faktisk tenke oss om en del for å få den til å passe baki Ioniq 5.

Poenget mitt var iallefall at man ikke bare må se på Liter når det gjelder bagasjeplass, noe denne bilen fint er eksempel på.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Pappesker er kansje mykere enn kofferter da.

Uansett så ble jeg veldig overaska når jeg prøvekjørte Ioniq 5. Tok en barnevogn ut av en gammel Nissan Leaf og måtte faktisk tenke oss om en del for å få den til å passe baki Ioniq 5.

Poenget mitt var iallefall at man ikke bare må se på Liter når det gjelder bagasjeplass, noe denne bilen fint er eksempel på.

Enig med at man ikke skal se seg blind på liter, men en bil som har plass til 12 flere banankasser enn Model 3 har høyst sannsynlig plass til en del flere kofferter også. Og når du ser på bildet hans så er det så ekstremt tydelig at det ikke er løftet en finger for å få utnyttet plassen. Men vi kan jo ikke forvente at alle er tetris-mester heller 😛 

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Kajac said:

Enig med at man ikke skal se seg blind på liter, men en bil som har plass til 12 flere banankasser enn Model 3 har høyst sannsynlig plass til en del flere kofferter også. Og når du ser på bildet hans så er det så ekstremt tydelig at det ikke er løftet en finger for å få utnyttet plassen. Men vi kan jo ikke forvente at alle er tetris-mester heller 😛 

Skulle tro det, men virker ikke slik. Som sakt var det skremmende dårlig plass i ioniq 5'en jeg testet iallefall. Skal sies at den hadde Bose anlegg og det var en subwoofer under bagasjegulvet. Kansje det er litt lavere på utgaver uten bose anlegg.

Og fyren gikk jo fra en Model 3 (hvor det gikk 2 store og 4 små kofferter uten problem) til Ioniq 5 hvor han slet med å få plass til mer enn 2 store og 2 små. 

Virker som mange er missfornøyde med Ioniq 5 sitt bagasjerom;

https://elbilforum.no/index.php?topic=56507.0

ExempelQuote: 

Men bagasjerommet er en liten vits i mine øyne, som fremdeles har med barnevogn... Veldig høyt gulv som ikke kan senkes, lav takhøyde og svært skrå bakluke ga akkurat plass til litt stor 'klassisk" barnevogn, og fruen kunne bekrefte at dette er alt for snaut om familien på 3 blir 4.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...