Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

18 minutes ago, DrAlban3000 said:

Jeg leste at Musk skulle få presisjon og nøyaktighet på menyen når Berlin åpnet. Er det noen som vet hvorfor bilene blir bedre fra Tyskland?

Utover batteriet som er/blir bedre; Jobber de etter andre normer når det kommer til kontroll av kjøretøy? Andre toleranser for avvik? Jeg har jobbet som CNC operatør med lang erfaring, og jeg synes det høres veldig rart ut at forskjellige fabrikker leverer så forskjellig kvalitet om de skal produsere samme bilen. Det høres ikke logisk ut.

 

Er jo en helt ny og flott fabrikk. Bilene fra den nye fabrikken i Kina er og bedre enn de som kommer fra den gamle i California.

Den i California kommer seg nok den og når den får litt avlastning fra de andre. Det har nok gitt ett vist preg på kvaliteten att den ene fabrikken har måtte levere biler til hele verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, oldboy said:

Kona mi har en Skoda Citigo-e. Der får hun akkurat plass til "understellet" på vogna vår. Det skal sies at det kan legges ganske godt sammen.

Ja den virker heller ikke å være stor nok da.. Og billigste på finn i nerheten koster 85 laken.... 

52 minutes ago, Evil-Duck said:

Kommer vel ann på Vogna, men fant denne her på elbil foreningen sitt forum https://elbilforum.no/index.php?topic=51273.0 

Høres ut som det blir ganske håpløst ja..  Har en emaljunga XT90 og den er ganske stor. Kan alltids kjøpe en mere kompakt vogn da..

Var denne jeg vurderte å dra å se på:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=221711570

Den har ligget ute leenge så mulig man kunne fått en god pris. Og har TN nett hjemme så lading ville ikke vært noe problem.

men problemet med slike biler som har megakort rekkevidde er at man ikke orker å dra fra Tromsø til Bergen å hente en, for turen hjem blir jo ett mareritt.. Må nesten finne en i nærheten og det er veldig dårlig utvalg gitt..

Er noen gunstige Leaf til salgs innimellom eneste...

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Jeg skulle også foreslå e-golf. Den ser mer ut som bil og har ok bagasjeplass.

PS. En mulighet er å kjøre den inn på Hurtigruten og seile den nordover. Tror det koster 3-6 lapper avhengig av distanse. Er du ikke ute etter cruise selv kan du fly hjemover og ta i mot bilen når den ankommer.

Jeg (ABRP) regnet litt på kjøring av Leaf 2013 opp fra Oslo til Tromsø og det tar visst ca et døgn mer enn med TM3.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men om det er Trondheim vs. Oslo som er henteområde så hadde jeg kjørt de milene ekstra hvis det var mange 10-tusener å spare. Ser fra ABRP at det tar ca. 3 dager fra Oslo til Tromsø (28 timer) med en eGolf. Er vel fort en 20-30 kNOK i prisforskjeller rundt omkring, så da kan man vel fint ta seg 2-3 dager fri fra jobb :)

Lenke til kommentar
9 hours ago, Simen1 said:

Jeg skulle også foreslå e-golf. Den ser mer ut som bil og har ok bagasjeplass.

PS. En mulighet er å kjøre den inn på Hurtigruten og seile den nordover. Tror det koster 3-6 lapper avhengig av distanse. Er du ikke ute etter cruise selv kan du fly hjemover og ta i mot bilen når den ankommer.

Jeg (ABRP) regnet litt på kjøring av Leaf 2013 opp fra Oslo til Tromsø og det tar visst ca et døgn mer enn med TM3.

Ja det er sant. Prisen for å frakte bil alene er veld dog ganske mye høyere enn om man blir med selv. Men absolutt noe å sjekke ut ja.

Jeg tror ikke jeg orker å kjøre fra Oslo til Tromsø med en Leaf som har 8 mil rekkevidde.. av flere grunner.. :p

8 hours ago, Wisd0m said:

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men om det er Trondheim vs. Oslo som er henteområde så hadde jeg kjørt de milene ekstra hvis det var mange 10-tusener å spare. Ser fra ABRP at det tar ca. 3 dager fra Oslo til Tromsø (28 timer) med en eGolf. Er vel fort en 20-30 kNOK i prisforskjeller rundt omkring, så da kan man vel fint ta seg 2-3 dager fri fra jobb :)

Litt kjøring må det nok bli. Men en stor ulempe med dette er jo at man må kjøpe bilen usett. Ellers blir det jo bare en dyr bomtur..

Nå er det generelt lite feil på slike biler da men er greit å kunne få prøvekjørt den først.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Hvordan gikk det med de ferierende elbilistene I Norge i år? Ble jo spådd masse køer og kaos. Kan ikke si jeg har sett noe til det. For min del ble det en kort tur i år, så var ikke behov for hurtiglading på veien. Ladet to ganger på mer AC lader, en på ferie senteret vi bor på og en gang i Mandal by. Opplevde at laderene i Mandal var opptatt en dag, ellers var det ingen kø for min del. Grand total er 500 kroner i lading, men 225 er latskapsgebyr da jeg ladet på kvelden og over natt. Bilen var ferdig ladet i 2 tiden på natten.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Salvesen. said:

Hvordan gikk det med de ferierende elbilistene I Norge i år? Ble jo spådd masse køer og kaos. Kan ikke si jeg har sett noe til det. For min del ble det en kort tur i år, så var ikke behov for hurtiglading på veien. Ladet to ganger på mer AC lader, en på ferie senteret vi bor på og en gang i Mandal by. Opplevde at laderene i Mandal var opptatt en dag, ellers var det ingen kø for min del. Grand total er 500 kroner i lading, men 225 er latskapsgebyr da jeg ladet på kvelden og over natt. Bilen var ferdig ladet i 2 tiden på natten.

Bjørn tok seg en runde å sjekka trøkket:

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (16 minutter siden):

Ser ut som det går opp for fler og fler hvor bra Model 3 er.

LIgger på 10. plass i mest solgte bilmodell i Europa (inkludert bensinbiler) Selger 2 gangeren av BMW 3 serie

 

https://motor.no/elbil/tesla-model-3-er-europas-nest-mest-solgte-bil/205374

Hehe ekspertene skal jo ha det til at ingen vill ha denne bilen lengre nå når de 'store' er på banen 🤣

Lenke til kommentar
27 minutes ago, bzzlink said:

Ser ut som det går opp for fler og fler hvor bra Model 3 er.

LIgger på 10. plass i mest solgte bilmodell i Europa (inkludert bensinbiler) Selger 2 gangeren av BMW 3 serie

 

https://motor.no/elbil/tesla-model-3-er-europas-nest-mest-solgte-bil/205374

Bilen er jo snart 4 år gammel nå. Utrolig at den enda selger så godt.

Selv håper jeg det kommer en Model Y facelift om ikke så alt for mange år. Er fantastisk fornøyd med Model 3'en men bagasjerommet er litt frustrerende til tider. Det er plass nok men åpningen er så smal at man må spille litt tetris for å få pakket til tider.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...