Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

32 minutes ago, Raspeball said:

Nei, ikke nødvendigvis. Om det er en omvei, så er det selvfølgelig en ting, men for mange er det på veien. Nå vet ikke jeg hvordan det er å kjøre Tesla, men jeg har ikke inntrykk av at Superchargere er plassert 20-30 km inn i "skogen" slik at det uansett er omvei for samtlige som ferdes langs hovedfartsårene. Feks nevnte Lom, dersom man skal over Sognefjellet: Dombås om du kommer nordfra på E6 (1 time fra Lom), Vinstra om du kommer sørfra på E6 (også 1 time). Du har også Superladere på Skjåk (?), som er 15-20 min fra Lom, og på veien (avhengig av rute, selvfølgelig) om du kommer fra vest.

For meg personlig er 40 minutter omvei et lite spøtt, og sannsynligvis noe jeg lett ville gjort om jeg hadde kjørt Tesla. Then again, jeg har full forståelse for at ikke alle kan gjøre slike vurderinger, og at man har utrolig mange forskjellige hensyn å ta på veien. 

De som lader på ikke Tesla-ladere betaler jo en høyere pris og konter med app eller RFID. Så må nesten anta at de har gjort en vurdering av at merkostnaden og appknoting likevel er verdt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wisd0m skrev (7 minutter siden):

De som lader på ikke Tesla-ladere betaler jo en høyere pris og konter med app eller RFID. Så må nesten anta at de har gjort en vurdering av at merkostnaden og appknoting likevel er verdt det.

Absolutt, og som jeg har prøvd å rette opp fra min opprinnelige formulering, så er det selvfølgelig helt legitimt. Det var ikke meningen å antyde noe annet.

Når det gjelder "app-knotingen" du nevner, så er det kanskje det største minuset med "Ishavsveien"-nettverket nordpå. Appen er ikke god, imo. Ustabil, og alt for ofte er det mismatch mellom info i appen og faktiske forhold (appen viser ledig/ikke ledig, mens det motsatte er tilfelle).

Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

hvordan får du 20km til å bli 40 minutter? Elsykkel?

(20*2)/80*60 = 30 min

(30 *2)/80*60)= 45 min

Trodde jeg betalte skatt for at folk skulle lære grunnleggende matematikk. Ser ut som utbytte på den innbetalinga er heller dårlig (sorry, men det var du som starta den dårlige tonen).

Lenke til kommentar
7 hours ago, Wisd0m said:

(20*2)/80*60 = 30 min

(30 *2)/80*60)= 45 min

Trodde jeg betalte skatt for at folk skulle lære grunnleggende matematikk. Ser ut som utbytte på den innbetalinga er heller dårlig (sorry, men det var du som starta den dårlige tonen).

Trodde jeg betalte skatt for at folk skulle lære å uttrykke seg forståelig? Det tar ikke 40min å kjøre bil 20km. Hvis du mener 40km så sier du 40km.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (12 minutter siden):

Tror Cybertruck blir en fiasko, om Ford klarer å levere nok biler.
Folk var kun interessert i Cybertruck fordi det var den først elektriske pickup.
Har mistet interessen for Cybertruck, da både Ford og Hummer er finere.

Tja, det ryktes jo at slike camper sett til planet er solgt til 'millionervis' av kunder så det sier jo mye om hvor mange som venter på CT

Lenke til kommentar
Dubious skrev (16 minutter siden):

Tror Cybertruck blir en fiasko, om Ford klarer å levere nok biler.
Folk var kun interessert i Cybertruck fordi det var den først elektriske pickup.
Har mistet interessen for Cybertruck, da både Ford og Hummer er finere.

Hva som skjer utenfor USA har nok lite å si for totalproduksjonen ettersom pickup er et svært amerikansk fenomen. Ikke lett å gjette på hvordan det amerikanske markedet tar Cybertruck. Den har helt klart noen kule finesser som kanskje slår an hos en del amerikanere. Personlig tror jeg både Rivian og F150 Lightning vil slå godt an, men tror ikke at Cybertruck selger katastrofalt dårlig av den grunn. Skal vi spekulere i om Cybertruck bare var rasling med sablene for å sparke i gang konkurrentene til å produsere el-pickuper?

Uansett, jeg er ikke noe fan av supertunge origami-stålplater og supertunge pansrede glass. Kan ikke tenke meg at det er spesielt ressursvennlig heller. Musk var for overbegeistret over pansringen i en video med Jay Leno. Tynnere, lettere, rundere, lavere energiforbruk og billigere, tror jeg vil slå bedre an.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...