Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

15 minutes ago, Gavekort said:

Det finnes bedre tilbud enn det der... Og igjen så er dette fastprisavtaler, som ikke nødvendigvis er det som er en indikasjon på kostnadene til å installere en lader, akkurat som off-marked priser ikke en en indikasjon på boligprisene.

https://hkraft.no/elbillader/din-hjemmelader-easee/

Dette inkluderer ikke oppgradering av elanlegget (I.e. inntak, hovedsikring, måler, tavle, mulig anleggsbidrag etc). Best case sparer du her kanskje 3-4000 sammenlignet med en EVSE installasjon til 20000 som oppført ovenfor (men jeg kan ikke si fra dette om dette systemet kan skalere eller integrere i et standardbasert system), men som du ser av eksempelet ovenfor så må du påregne vesentlig mer kostnader når garasjeanlegget trenger nyinstallasjon av elanlegg for å støtte laderne, og i et garasjeanlegg med 50-100++ plasser blir det veldig fort tilfelle. Eksisterende elanlegg i slike garasjer er gjerne bare dimensjonert for belysning og ventilasjon av garasjen.

Ett tilbud jeg fikk se fra et slikt borettslag med en garasje med 200 plasser anslo en installasjonskostnad på ca 5mill (uten EVSE). Det var nok et temmelig overkill anlegg hvor de hadde planlangt for mye ladeeffekt, men det illustrerer at kostnadene for infrastrukturen kan fort dra på seg.

 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (8 minutter siden):

Ett tilbud jeg fikk se fra et slikt borettslag med en garasje med 200 plasser anslo en installasjonskostnad på ca 5mill (uten EVSE). Det var nok et temmelig overkill anlegg hvor de hadde planlangt for mye ladeeffekt, men det illustrerer at kostnadene for infrastrukturen kan fort dra på seg.

Når et fellesanlegg koster mer enn individuelle fastprisavtaler så er det en ganske god indikasjon på at man gjør en dårlig deal. Klart det kan foreligge vesentlige oppgraderingsbehov om man skal ha 200 elbiler på lading, men da har man igjen fokus på avvikene, ikke normalen.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Gavekort said:

Når et fellesanlegg koster mer enn individuelle fastprisavtaler så er det en ganske god indikasjon på at man gjør en dårlig deal.

Ikke egentlig. Når du har en enebolig med ferdig installert tavle så har denne gjerne en del ledig kapasitet, og du tenker ikke over at når dette ble installert kostet det sannsynligvis godt over 50000,- (ikke inklusive elanlegget i selve huset). De som kan ta en slik 15000,- EVSE installasjon kan altså gjøre det fordi de har alt betalt en hel masse for kapasiteten de benytter.

I en leilighet har man gjerne mye mindre kapasitet til overs, og alt for langt fra leiligheten til garasjen til at det er hensiktsmessig å trekke kabel derfra.

For å si det på en annen måte: Skal du ha en EVSE til en hytte uten innlagt strøm blir prisen noe helt annet enn de 15000 ovenfor, selv om elverket skulle ha strøm til innkjørselen. Hytta uten innlagt strøm er mye mer lik situasjonen i et garasjeanlegg enn situasjonen i en enebolig.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Derav min påstand om at dette var et avvik, ikke normalen. Hvor mange i denne tråden her tror du har betalt 5.000.000/200 for en elbillader? Jeg vet hva jeg ville betalt... 15.000kr fastpris, eller enda lavere om jeg ikke hadde benyttet meg av en fastprisavtale.


Kan vi slutte å diskutere som at en elbillader skal koste 30.000kr nå? Det er bare misledende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Derav min påstand om at dette var et avvik, ikke normalen. Hvor mange i denne tråden her tror du har betalt 5.000.000/200 for en elbillader? Jeg vet hva jeg ville betalt... 15.000kr fastpris, eller enda lavere om jeg ikke hadde benyttet meg av en fastprisavtale.


Kan vi slutte å diskutere som at en elbillader skal koste 30.000kr nå? Det er bare misledende.

Amen. Fatter ikke at man skal alltid komme inn på dette temaet. Faktum er; før eller senere, så må man ha en elbillader. Om ikke for din egen del, så kanskje for mannen din/kona di/samboeren din, barna dine, evt. foreldrene dine som er på besøk osv osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (56 minutter siden):

Det koster ikke 30.000kr selv i blokk. Det skal være en ekstrem edgecase for å i det hele tatt bikke over 20.000kr.

Du snakker bare renspikket tøv, rett og slett, og det er letteste konklusjonen å ta.

Du får lese deg opp. Det finnes FB-grupper som bekrefter at det i svært mange tilfeller koster langt mer enn kr. 20.000 for å få ladepunkt. Deretter relativt høye administrasjonskostnader.

Så om man tar kr. 25.000 betalt over 10 år blir det drøye kr. 200,- pr. mnd i tillegg.

 

Gavekort skrev (40 minutter siden):

Fellesanlegg er et tilfelle der man får kvantumsrabatter, som betyr at individuelle fastprisavtaler er et enda dårligere prisestimat.

Igjen, så er du feilinformert. I fellesanlegg får man ingen kvantumsrabatt og pris pr. kwh er ofte langt høyere enn i en enebolig som følge av effekttariffer og at man ønsker være på den sikre siden når man fastsetter kwh-pris. Deretter admingebyr, utbyggingskostnader osv. som bakes inn, enten det er lov eller ikke. 

Vi har noen utleieenheter og det svært store avvik i pris, så jeg har faktisk en del erfaring på dette området.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gavekort said:

Derav min påstand om at dette var et avvik, ikke normalen. Hvor mange i denne tråden her tror du har betalt 5.000.000/200 for en elbillader? Jeg vet hva jeg ville betalt... 15.000kr fastpris, eller enda lavere om jeg ikke hadde benyttet meg av en fastprisavtale.


Kan vi slutte å diskutere som at en elbillader skal koste 30.000kr nå? Det er bare misledende.

Du velger selv hva du vil diskutere.

Hva en installasjon koster varierer enormt med hvilke rammebetingelser man har, å påstå at det er bare en pris er så avgjort misvisende. At en installasjon utmerket godt kan koste 30k eller mer er hverken eksepsjonellt eller overraskende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Bare fjas som normalt ja.

 

Siden du ikke gidder å støtte opp om dine påstander kan jo jeg gjøre det. https://www.boligsmart.no/pris/elbil-lader

Påtide å slutte med denne sølvhatt propagandaen nå, ingen som faller for den og elbiler selger stadig i større kvantum.

Du er nok en skikkelig smarting du, Salvesen ;)
Prøv noen søk til!

Kan også minne om at elbilforeningen har satt søkelys på dårlig avtaler og praksis i boligkomplekser. Siden det får såpass med oppmerksomhet er nok ikke problemet fraværende og ikke-eksisterende slik du skal ha det til. Så du klarer ikke holde oss for narr 😂

Lenke til kommentar
sverreb skrev (18 minutter siden):

At en installasjon utmerket godt kan koste 30k eller mer er hverken eksepsjonellt eller overraskende.

Når man bastant slenger ut uriktige påstander så er det ikke noe å diskutere, da driver man bare med kverulering. Du får fortsette å si at en elbillader koster 30.000kr, så kan flere folk få erfare hvor dårlig estimatet ditt er. Bedre de blir positivt overrasket.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gavekort said:

Nå man bastant slenger ut uriktige påstander så er det ikke noe å diskutere, da driver man bare med kverulering. Du får fortsette å si at en elbillader koster 30.000kr, så kan flere folk få erfare hvor dårlig estimatet ditt er. Bedre de blir positivt overrasket.

Du får lese litt grundigere før du kommer med slike stråmenn. Jeg sier ikke og har aldri sagt at en EVSE installasjon koster 30000, jeg sier at det er helt rimelig at det vil i en del situasjoner koste så mye, noe jeg faktisk har dokumentert.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Når man bastant slenger ut uriktige påstander så er det ikke noe å diskutere, da driver man bare med kverulering. Du får fortsette å si at en elbillader koster 30.000kr, så kan flere folk få erfare hvor dårlig estimatet ditt er. Bedre de blir positivt overrasket.

Jeg er også helt enig med sverreb. Så at en administrator sier dette er kverulering tyder på uvitenhet og lite respekt for forumet.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (22 minutter siden):

Du er nok en skikkelig smarting du, Salvesen ;)
Prøv noen søk til!

Kan også minne om at elbilforeningen har satt søkelys på dårlig avtaler og praksis i boligkomplekser. Siden det får såpass med oppmerksomhet er nok ikke problemet fraværende og ikke-eksisterende slik du skal ha det til. Så du klarer ikke holde oss for narr 😂

Jepp, jeg må søke meg i hel etter dine kilder. Snakk om smart😅

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Jepp, jeg må søke meg i hel etter dine kilder. Snakk om smart😅

Ja, første vei til å bli lurt er å gjøre dårlige google-søk. Resultatene som kommer opp er ren reklame, og det skulle ikke forundre meg om noen av dem fremstår som om det er gratis å få installert lader, og ellers er nesten helt uten kostnader, selv for boligkomplekser.

Videre finnes et hav av mennesker som ønsker forsvare sin investering av bilkjøp og ladere som en siste del av kjøpsprosessen. De vil benekte dårlige valg og fremsnakke sine valg som et godt alternativ (noe det muligens er dersom man feks. bor i enebolig og ikke blokk). Det finnes også en del som fremsnakker både bil og ladeløsninger av egen vinnings hensikt. Altså selger man strøm, lader, bil eller er ansatt i en "farget" forening.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (Akkurat nå):

Ja, første vei til å bli lurt er å gjøre dårlige google-søk. Resultatene som kommer opp er ren reklame, og det skulle ikke forundre meg om noen av dem fremstår som om det er gratis å få installert lader, og ellers er nesten helt uten kostnader, selv for boligkomplekser.

Videre finnes et hav av mennesker som ønsker forsvare sin investering av bilkjøp og ladere som en siste del av kjøpsprosessen. De vil benekte dårlige valg og fremsnakke sine valg som et godt alternativ (noe det muligens er dersom man feks. bor i enebolig og ikke blokk). Det finnes også en del som fremsnakker både bil og ladeløsninger av egen vinnings hensikt. Altså selger man strøm, lader, bil eller er ansatt i en "farget" forening.

Da er det jo lett for deg å vise til at det er langt dyrere enn artikkelen fremstiller da,  med empiri. Ellers er det like greit å si at dette er basert på egne meninger. 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (18 minutter siden):

Du får lese litt grundigere før du kommer med slike stråmenn. Jeg sier ikke og har aldri sagt at en EVSE installasjon koster 30000, jeg sier at det er helt rimelig at det vil i en del situasjoner koste så mye, noe jeg faktisk har dokumentert.

Hvis du går rundt og forteller den jevne nordmann at det vil koste dem 30.000kr for å installere en elbillader så vil du gi dem et dårlig estimat. Bruker du 30.000kr som et utgangspunkt for å budsjettere en elbil så lager du et dårlig budsjett.

Det er lov å bruke tall som kommer med betingelser, men det er ikke greit å komme med løgn og halvsannheter for å manipulere debatten med usaklige tall slik som @Nidar2 har drevet med utallige ganger i denne tråden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Det er lov å bruke tall som kommer med betingelser, men det er ikke greit å komme med løgn og halvsannheter for å manipulere debatten med usaklige tall slik som @Nidar2 har drevet med utallige ganger i denne tråden.

Det er helt innafor å si at kr. 30.000 er en normal sum i et boligkompleks, litt avhengig av alder og parkeringsmuligheter med mer. Borettslagsloven har vel spesifisert et tak på kostnader pr. andel til ikke å overstige kr. 50.000,-.

Det er også helt innafor å si man kan få en lader installert i en enebolig til kr. 10.000

Når admin og andre i forumet påstår at dette er løgn er det vel å trå over streken?

Lenke til kommentar

Apropos priser på hjemmeladere, så skjønner jeg at noen reagerer på prisene. Det er tross alt bare en litt avansert form for stikkontakt og kan være en høy pris i forhold til prisen på de billigste brukte elbilene. Jeg tror det kunne vært et godt elbil-incentiv å innføre mva-fritak på slike anlegg. Spesielt nå som de har kuttet i andre elbilincentiver og vurderer ennå flere kutt. Et slikt mva-kutt ville truffet mye jevnere sosialt enn for eksempel mva-fritaket på elbiler.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Apropos priser på hjemmeladere, så skjønner jeg at noen reagerer på prisene. Det er tross alt bare en litt avansert form for stikkontakt og kan være en høy pris i forhold til prisen på de billigste brukte elbilene. Jeg tror det kunne vært et godt elbil-incentiv å innføre mva-fritak på slike anlegg. Spesielt nå som de har kuttet i andre elbilincentiver og vurderer ennå flere kutt. Et slikt mva-kutt ville truffet mye jevnere sosialt enn for eksempel mva-fritaket på elbiler.

Ja, dette ville vært et godt tiltak. Nå er flere enova-tilskudd og annet fjernet i svært mange kommuner allerede og det finnes ingen mulighet for tilskudd til elbil-ladere mange steder.

Lenke til kommentar

Fordelen med litt mer avanserte ladere er lastbalansering, faktureringssystemer og fasefordeling. Men jeg er enig at for den jevne kunden så trenger man egentlig bare en kontakt som kan fortelle kapasiteten og låse kabelen. Mange elbiler klarer å drive med intelligent styring selv.

Du har noe som heter Folkeladeren, men har hørt at den ikke er noen stor vinner på pris på tross av å være så enkel.

https://folkeladeren.no/her-er-folkeladeren/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...