Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kunne hatt TM3 som ventepølse på noe bedre, hvis den var mye billigere. Synes 350+ for en ventepølse er for mye, særlig ettersom jeg forventer brattere prisfall nå som TMY visstnok skal komme til landet. TM3 passer egentlig ikke for meg akkurat som eldre Leaf og e-golf, men bare prisen er lav nok så kunne jeg brukt en som ventepølse. Leaf, e-golf er billige nok til den bruken så de står lenge oppe på lista for den type bruk.

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Regner med at vi setter opp prisene på frakt neste år.
Regner med at alle andre kommer til å gjøre det samme.

Skjønner det for å bevare marginer på dieseldrevne tyngre kjøretøy. Prisøkningen blir nok generell uansett hvilket drivstoff lastebilene egnetlig kjører med. Dermed betyr det høyere marginer for el-lastebiler. De er ikke mange i antall ennå, men vil jo bli mer attraktive å kjøpe inn. Last som kan stykkes opp og ikke skal fraktes veldig langt kan dermed få økt konkurranse fra disse mellomstore el-lastebilene. Kan man f.eks kjøre 3 stk el-lastebiler i stedet for 2 stk dieseldrevne semitrailere så kan sistnevnte få tøffere konkurranse og mindre inntjening pr kjøretøy.

Jeg er ikke i den bransjen selv men synes det er spennende å følge med på når el tar opp konkurransen i transportmarkedet. Pga relativt kort avskrivningstid på kjøretøyene tror jeg det kan komme bråere på i den bransjen enn for personbiler.

Complexity skrev (1 time siden):

Du jobber i hurtigruten?

@Dubious har tidligere sagt at han kjører tungtransport/trailer.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Simen1 said:

Jeg kunne hatt TM3 som ventepølse på noe bedre, hvis den var mye billigere. Synes 350+ for en ventepølse er for mye, særlig ettersom jeg forventer brattere prisfall nå som TMY visstnok skal komme til landet. TM3 passer egentlig ikke for meg akkurat som eldre Leaf og e-golf, men bare prisen er lav nok så kunne jeg brukt en som ventepølse. Leaf, e-golf er billige nok til den bruken så de står lenge oppe på lista for den type bruk.

 

I motsetning til Leaf og eGolf så er det mange som kjører Model 3 som eneste bil. Det gjør nok at den vil holde seg litt bedre enn de bilene i bruktmarkedet også.

Har Model 3 SR+ 2019 selv. Ingen planer om å bytte bil, selv om jeg sikkert skulle byttet til en 21 SR+ mtp bruktprisene. Har hengerfeste, bra bagagsjerom og nok rekkevidde. Den sjekker av alle boksene. Alternativt må man opp på Model Y til 550'. Blir et helt annet prisområde, selv om Model Y SR skulle bli 450 er det fortsatt ca. 30 prosent dyrere enn 3SR+.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Skjønner det for å bevare marginer på dieseldrevne tyngre kjøretøy. Prisøkningen blir nok generell uansett hvilket drivstoff lastebilene egnetlig kjører med. Dermed betyr det høyere marginer for el-lastebiler. De er ikke mange i antall ennå, men vil jo bli mer attraktive å kjøpe inn. Last som kan stykkes opp og ikke skal fraktes veldig langt kan dermed få økt konkurranse fra disse mellomstore el-lastebilene. Kan man f.eks kjøre 3 stk el-lastebiler i stedet for 2 stk dieseldrevne semitrailere så kan sistnevnte få tøffere konkurranse og mindre inntjening pr kjøretøy.

Finnes ingen elektriske lastebiler i vår størrelse ennå.
Den jeg kjører mest er bare 7 meter lang og har 10,5 tonn totalvekt.
Om bilen blir tyngre har ikke så mye å si, men jeg tar mye ferge, og det er billigere når bilen er under 7 meter.
Hadde bilen vært 8 meter så hadde jeg ikke blitt med fergen for 2 uker siden. (Stappfull ferge)

Koster en del å kjøpe ny bil, så fraktprisen vil uansett gå opp.

Det finnes nok vogntog, men ikke nok sjåfører, så det er lite sansynlig at noen vil begynne å kjøre 3 elektriske istedet for 2 på diesel.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Folk kjøper Model 3 på grunn av ladenettverket. (og andre Tesla modeller..)
Hadde de ikke hatt eget nettverk, så hadde salget vært mer jevnt fordelt over alle.
Eneste grunnen til at jeg har lyst på Tesla, som den eneste elbilen, er på grunn av laderne.
(Av de som er i Norge)

Så 

Betydelig lengre motorveirekkevidde

Lavere vekt

Mer bagasjeplass

Raskere lading

Mer HK

Betyr ikke noe for deg? Interessant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (51 minutter siden):

Betyr ikke noe for deg? Interessant.

Nå begynte det å lukte bra stråmann her.. :p

Dubious skrev (1 time siden):

Finnes ingen elektriske lastebiler i vår størrelse ennå.
Den jeg kjører mest er bare 7 meter lang og har 10,5 tonn totalvekt.
Om bilen blir tyngre har ikke så mye å si, men jeg tar mye ferge, og det er billigere når bilen er under 7 meter.
Hadde bilen vært 8 meter så hadde jeg ikke blitt med fergen for 2 uker siden. (Stappfull ferge)

Koster en del å kjøpe ny bil, så fraktprisen vil uansett gå opp.

Det finnes nok vogntog, men ikke nok sjåfører, så det er lite sansynlig at noen vil begynne å kjøre 3 elektriske istedet for 2 på diesel.

Nå kjenner jeg ikke behovet deres nøyaktig, men både Volvo, Scania, Mercedes og MAN har et utvalg el-lastebiler.

Lastebiler varer ikke evig så man må jo skrive de av gradvis uansett om man kjøper nytt eller ei. Og det er heller ikke sånn at første eier er gift med bilen til døden skiller dem ad. Det går an å selge. Det er helt naturlig å skifte ut de eldste man eier med nyere varianter uansett om man velger el eller diesel. Man benytter jo også sjansen til å følge markedet og endre f.eks kjøretøytype eller utstyrsnivå etter det som etterspørres nå (i motsetning til sånn markedet var da forrige bil var ny). For eksempel etterspør anleggsbransjen nå fossilfrie byggeplasser. Trenger man ny gravemaskin for eksempel så kjøper man jo gjerne noe man ser for seg markedet etterspør de neste 10 årene.

Regner man litt på om man skal erstatte de eldste lastebilene med diesel eller el, og gjør noen antagelser om drivstoffpriser, etterspørsel etter fossilfritt, eventuelle fossilfrie soner i byer og sånt så ser jeg for meg at el-andelen kommer til å stige raskt også i transportbransjen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Nå kjenner jeg ikke behovet deres nøyaktig, men både Volvo, Scania, Mercedes og MAN har et utvalg el-lastebiler.

Sjekket distanse med Google Maps, og vi må ha minst 400km rekkevidde med full bil.

De bilene har fra 150km til 400 km med halvfull bil.

MEN, vi får vente å se hvor og når det kommer hurtigladere for lastebiler, for da kan vi kanskje gå ned på 300km, som er det de fleste lastebilene er på i dag.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (40 minutter siden):

MEN, vi får vente å se hvor og når det kommer hurtigladere for lastebiler, for da kan vi kanskje gå ned på 300km, som er det de fleste lastebilene er på i dag.

Jeg vet ikke hvilken last dere har, men kan omlasting midtveis være en mulighet? To lastebiler som kjører hverandre i møte, så flytter man lasten over og så kjører begge tilbake dit de kom fra. Da halverer man distanse (versus tur-retur uten lading på destinasjonen). Samme timetall for sjåfører som å kjøre hele turen + retur med en lastebil. Samme kjøretøykm.

En annen mulighet er at transportfirmaet kjøper en hurtiglader og setter den perfekt der den trengs for deres behov. Er det mye ledig tid på den kan de også vurdere å selge strøm til andre (med reservert tid til seg selv)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Helt hinsides. Prisene er latterlig ustabile også, 19 kroner en dag <16 neste. 

Tja. Melk koster ~15 kr/l og trenger hverken gigantiske maskiner i Nordsjøen for å pumpe noe opp eller gigantiske fabrikker for å sortere og modifisere molekylene, eller verdensomspennende distribusjon før det kan brukes av sluttkunden. Så jeg er egentlig imponert over at de klarer å selge det for ca halvparten av melkeprisen før avgifter.  (Melk har til og med redusert mva-sats og en rekke subsidier i bunn)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Folk kjøper Model 3 på grunn av ladenettverket. (og andre Tesla modeller..)
Hadde de ikke hatt eget nettverk, så hadde salget vært mer jevnt fordelt over alle.
Eneste grunnen til at jeg har lyst på Tesla, som den eneste elbilen, er på grunn av laderne.
(Av de som er i Norge)

Jeg tror kanskje det var tilfelle i starten med Model S (og kanskje X), men det argumentet er for lengst oppbrukt imo. Det "offentlige" hurtigladenettverket er blitt såpass bra de siste par årene at Teslas ladenett ikke gir så veldig stor fordel med mindre du hurtiglader daglig. I så fall er det kanskje noe penger å spare. For alle andre så lader man hovedsakelig på vanlig AC, enten hjemme, jobb eller andre nærliggende offentlige ladepunkter.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Tja. Melk koster ~15 kr/l og trenger hverken gigantiske maskiner i Nordsjøen for å pumpe noe opp eller gigantiske fabrikker for å sortere og modifisere molekylene, eller verdensomspennende distribusjon før det kan brukes av sluttkunden. Så jeg er egentlig imponert over at de klarer å selge det for ca halvparten av melkeprisen før avgifter.  (Melk har til og med redusert mva-sats og en rekke subsidier i bunn)

Og likevel har vi så mye melk at den kunne vært solgt for én tiendel.
https://www.bondelaget.no/jordbruksoppgjoret2019/hva-gjor-naringa-med-100-millioner-liter-melk-for-mye

Lenke til kommentar
3 hours ago, Kajac said:

Jeg tror kanskje det var tilfelle i starten med Model S (og kanskje X), men det argumentet er for lengst oppbrukt imo. Det "offentlige" hurtigladenettverket er blitt såpass bra de siste par årene at Teslas ladenett ikke gir så veldig stor fordel med mindre du hurtiglader daglig. I så fall er det kanskje noe penger å spare. For alle andre så lader man hovedsakelig på vanlig AC, enten hjemme, jobb eller andre nærliggende offentlige ladepunkter.

Har man behov for hurtiglading daglig, så tror jeg heller at man kjøper Model 3 LR med over 60 mil rekkevidde. Større batterier og lengre kjørelengde, samt bedre utbygd "destinasjonslading" (mange har vel fått anlagt ladere på hytta nå) har nok redusert behovet en god del.

 

Edit: Angående prisen på bensin. Jeg har samme mening som Simen1. Utrolig at det selges så billig. Under oljekrisa fylt jeg bensin på hybridbilen til under 10 kr/literen. Kunne vel ikke vært mer enn 2-4 kr/l og resten avgifter. 

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Dubious said:

Både melk og bensin er priset opp langt over hva det koster å lage det.

Nå har jeg ikke sterke meninger om melk. Men at vi betaler omtrent samme pris per liter for bensin er ganske utrolig. Bygge platform, flytte den langt ut i nordsjøen, lage hull mange kilometer ned i jorden, lage en brønn som tåler utrolig høyt trykk og temperatur, pumpe opp oljen, frakte oljen på land, destillere produktet og lage bensin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...