Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Kajac said:

Jeg tror kanskje det var tilfelle i starten med Model S (og kanskje X), men det argumentet er for lengst oppbrukt imo. Det "offentlige" hurtigladenettverket er blitt såpass bra de siste par årene at Teslas ladenett ikke gir så veldig stor fordel med mindre du hurtiglader daglig. I så fall er det kanskje noe penger å spare. For alle andre så lader man hovedsakelig på vanlig AC, enten hjemme, jobb eller andre nærliggende offentlige ladepunkter.

Jeg har en venn som bestilte M3 denne sommeren. Når jeg spurte om grunnen så var hans argument. Nummer en lang rekkevidde. Nummer to ladenettverk.

Lenke til kommentar

TM3 SR+ er et kupp, men for mange vil den kun egne seg som bil nr. 2. 

 

TM3 er sedan og derfor lite praktisk. Kjenner et par som solgte sin TM3 og kjøpte en ny Passat da TM3 ble for liten med en baby. Det er vanskelig å få plass til barnevogn i bagasjerommet og skal man i det hele tatt klare å plassere det der så må man kjøpe et lite et. I tillegg er det lite plass i baksetet. Å frakte en vaskemaskin e.l. uten tilhenger er heller ikke mulig pga. åpningen bak. Maks nyttelast er heller ikke noe å skryte av, den er å anse som en bil for 4 personer. De solgte den etter 6 måneder, dog uten noe verditap.

 

TMY vil være perfekt for det norske markedet, det eneste jeg ikke liker med den er designet, den er litt stygg. TM3 ser bedre ut.

 

 

Lenke til kommentar
oldboy skrev (2 timer siden):

Nå har jeg ikke sterke meninger om melk. Men at vi betaler omtrent samme pris per liter for bensin er ganske utrolig. Bygge platform, flytte den langt ut i nordsjøen, lage hull mange kilometer ned i jorden, lage en brønn som tåler utrolig høyt trykk og temperatur, pumpe opp oljen, frakte oljen på land, destillere produktet og lage bensin.

Mengden melk som produseres er jo bare en dråpe i havet i forhold til hvor mye olje som produseres. Så er egentlig ikke rart i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
oldboy skrev (2 timer siden):

Jeg har en venn som bestilte M3 denne sommeren. Når jeg spurte om grunnen så var hans argument. Nummer en lang rekkevidde. Nummer to ladenettverk.

Jeg tror mange tror de trenger Teslas ladenettverk. Men i realiteten er det nesten aldri behov for å hurtiglade, og behovet blir mindre jo lenger rekkevidde bilen har. Jeg har kjørt Ioniq'en min ca. 13 500 kilometer siden jeg kjøpte den for ett år siden. Kun to ganger har jeg hatt behov for å hurtiglade. Og den ene gangen kunne vært unngått om jeg hadde ladet bilen dagen før jeg skulle på langtur.

Og dette da på en bil som har betydelig lavere rekkevidde enn TM3. De få gangene man trenger hurtiglading er det mer enn plenty av ikke-tesla-ladestasjoner tilgjengelig. Og mer enn gode nok til de par-tre gangene i året du trenger å hurtiglade. Det er en grunn til at det tidligere spådde ladekaoset i sommer i stor grad uteble. I år planla folk litt bedre, og da gikk det stort sett greit de fleste steder.

 

Dubious skrev (Akkurat nå):

Bønder tømmer ut melk hver dag fordi de ikke får levert alt de produserer.

Det er fremdeles kun en dråpe i havet. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Raude said:

TM3 SR+ er et kupp, men for mange vil den kun egne seg som bil nr. 2. 

 

TM3 er sedan og derfor lite praktisk. Kjenner et par som solgte sin TM3 og kjøpte en ny Passat da TM3 ble for liten med en baby. Det er vanskelig å få plass til barnevogn i bagasjerommet og skal man i det hele tatt klare å plassere det der så må man kjøpe et lite et. I tillegg er det lite plass i baksetet. Å frakte en vaskemaskin e.l. uten tilhenger er heller ikke mulig pga. åpningen bak. Maks nyttelast er heller ikke noe å skryte av, den er å anse som en bil for 4 personer. De solgte den etter 6 måneder, dog uten noe verditap.

 

TMY vil være perfekt for det norske markedet, det eneste jeg ikke liker med den er designet, den er litt stygg. TM3 ser bedre ut.

 

 

Det er ikke vanskelig å få plass til en barnevogn i bagasjerommet, men det er vanskelig å få plass til så mye mere etter den er plassert der :p

Lever selv fint med barn og Model 3, men sedan er sedan.. det gir visse utfordringer.

Svigermor har en Volvo sedan og det er enda vanskeligere å få barnevogna bak i den, så Model 3 er i det minste en romslig sedan.

(Men det blir nok en Model Y etterhvert)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 timer siden):

Det er ikke vanskelig å få plass til en barnevogn i bagasjerommet, men det er vanskelig å få plass til så mye mere etter den er plassert der :p

Lever selv fint med barn og Model 3, men sedan er sedan.. det gir visse utfordringer.

Svigermor har en Volvo sedan og det er enda vanskeligere å få barnevogna bak i den, så Model 3 er i det minste en romslig sedan.

(Men det blir nok en Model Y etterhvert)

Samme erfaring her, de første barne vognene er noe herk. Går nedi, men er ikke plass etterpå å må gjerne ett hjul av etc. Skulle gjerne hatt en Y/S de første månedene. Nå har vi slik rullevogn eller hva det heter, og det er problemfritt. Masse plass igjen er det også:)

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Salvesen. said:

Samme erfaring her, de første barne vognene er noe herk. Går nedi, men er ikke plass etterpå å må gjerne ett hjul av etc. Skulle gjerne hatt en Y/S de første månedene. Nå har vi slik rullevogn eller hva det heter, og det er problemfritt. Masse plass igjen er det også:)

Ja den første vognen er vel gjerne størst. Man blir og ganske mye flinkere til å finne ut hva man trenger å ha med seg og ikke etterhvert.

Men det er veldig praktisk med Frunk når bagasjerommet er fult iallefall. Kan fortsatt få med seg handleposene fra butikken :p

Lenke til kommentar
12 hours ago, oldboy said:

Jeg har en venn som bestilte M3 denne sommeren. Når jeg spurte om grunnen så var hans argument. Nummer en lang rekkevidde. Nummer to ladenettverk.

Tror mange svarer rekkevidde for å bli ferdig med spørsmålet om bilvalg rett og slett også... Personlig så er det ikke alltid jeg gidder å argumentere i øst og vest for eget bilvalg. Så hender jeg bare sier rekkevidde og hurtigladernettverk. Men grunnen er flere

Sier du momentsterk og bra kjøreegenskaper kan man banne på at det blir diskusjon. Enda verre om man sier at man liker merke pga. utviklingen og verdiene det står for. Eller at man missliker andre merkers forhandlernettverk, og latterlige "serviceprogrammer".

Endret av Wisd0m
  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, Salvesen. said:

Gjør det, id3 var en skikkelig nedtur når jeg testet den. Vet hva jeg ville valgt,  men nå er det ikke jeg som skal kjøpe bil:)

Det jeg likte med ID.3 på prøvekjøring var veldig gode seter med enorm justering. Jeg satt som i en svøpe. Ellers var den veldig kvikk, fin og lett. Men alt av knapper og infotainment var en stor skuffelse.  

3 hours ago, Wisd0m said:

Tror mange svarer rekkevidde for å bli ferdig med spørsmålet om bilvalg rett og slett også... Personlig så er det ikke alltid jeg gidder å argumentere i øst og vest for eget bilvalg. Så hender jeg bare sier rekkevidde og hurtigladernettverk. Men grunnen er flere

Sier du momentsterk og bra kjøreegenskaper kan man banne på at det blir diskusjon. Enda verre om man sier at man liker merke pga. utviklingen og verdiene det står for. Eller at man missliker andre merkers forhandlernettverk, og latterlige "serviceprogrammer".

Jeg sier bare "Det var den jeg ville ha".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 2021-8-7 den 8.44):

Hvordan gikk det med de ferierende elbilistene I Norge i år? Ble jo spådd masse køer og kaos. Kan ikke si jeg har sett noe til det. For min del ble det en kort tur i år, så var ikke behov for hurtiglading på veien. Ladet to ganger på mer AC lader, en på ferie senteret vi bor på og en gang i Mandal by. Opplevde at laderene i Mandal var opptatt en dag, ellers var det ingen kø for min del. Grand total er 500 kroner i lading, men 225 er latskapsgebyr da jeg ladet på kvelden og over natt. Bilen var ferdig ladet i 2 tiden på natten.

Har gått over all forventning for meg som er "førstegangs-el-bilist". Har kjørt tur/retur Øst-Finnmark - Sognefjorden med ID3, og det har vært en ny opplevelse, sammenlignet med samme tur med diesel.

Som jeg har skrevet tidligere i denne tråden, så er det veldig behagelig å være el-bil-eier i Troms- og Finnmark. Med dagens volum av el-biler i nord, så er hurtig- og lynlading godt utbygd, imo. Det var selvfølgelig litt venting på noen punkter, for det er jo en utopi å treffe perfekt. Hadde jeg imidlertid planlagt litt bedre, så hadde jeg unngått all ventingen.

Nordland var en liten skuffelse mtp. hurtiglading langs E6. Bevares, det gikk veldig greit for meg som ikke har hastverk, men når trafikken øker og knutepunktene blir større, så burde infrastrukturen henge med i så måte. Narvik, Fauske og Mosjøen, feks., har enda et stykke igjen. Kanskje spesielt Fauske, som tross alt er et viktig knutepunkt.

Sørpå har jeg opplevd mye ladekø. Dombås virket å være helt kaotisk i fellesferien, og på Lom stod jeg totalt kanskje 2-3 timer i kø. Hyggelige folk gjør selvfølgelig opplevelsen bedre, men man kommer jo ikke unna at løsningene er for dårlige dersom det er en villet politikk at volumet el-biler skal øke (og antallet fossile biler tilsvarende ned).

Litt irriterende er det også at noen "skal" lade til 100%. Et annet irritasjonsmoment - som man kanskje ikke burde irritere seg over egentlig - er Tesla-eiere som lader på "vanlige" ladere når det er x antall Tesla Superchargere 20-30 km unna. Om man "på stålet", så selvfølgelig, men det var en såpass tilbakevendende situasjon i min ferie at det ikke kan gjelde alle. Uansett, på langt nær like irriterende som folk som stikker "på café" og blir stående til 100%. En artig type på Lom kalte det "moralsk forkastelig", uten at jeg skal kommentere det ytterligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Raspeball said:

Litt irriterende er det også at noen "skal" lade til 100%. Et annet irritasjonsmoment - som man kanskje ikke burde irritere seg over egentlig - er Tesla-eiere som lader på "vanlige" ladere når det er x antall Tesla Superchargere 20-30 km unna. Om man "på stålet", så selvfølgelig, men det var en såpass tilbakevendende situasjon i min ferie at det ikke kan gjelde alle. Uansett, på langt nær like irriterende som folk som stikker "på café" og blir stående til 100%. En artig type på Lom kalte det "moralsk forkastelig", uten at jeg skal kommentere det ytterligere.

Så du mener at noen skal legge en omtur på 40 minutter for å slippe å belegge en lader som de sannsynligvis utnytter optimalt?

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 minutt siden):

Så du mener at noen skal legge en omtur på 40 minutter for å slippe å belegge en lader som de sannsynligvis utnytter optimalt?

😅 utrolig hva en skal irritere seg over. Forøvrig blir nok dette mer normalt om dagen i og med at tesla øker prisene. Forhåpentligvis blir det også mulig for andre å lade hos Tesla så slipper en slik irritasjon:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (8 minutter siden):

Så du mener at noen skal legge en omtur på 40 minutter for å slippe å belegge en lader som de sannsynligvis utnytter optimalt?

Nei, ikke nødvendigvis. Om det er en omvei, så er det selvfølgelig en ting, men for mange er det på veien. Nå vet ikke jeg hvordan det er å kjøre Tesla, men jeg har ikke inntrykk av at Superchargere er plassert 20-30 km inn i "skogen" slik at det uansett er omvei for samtlige som ferdes langs hovedfartsårene. Feks nevnte Lom, dersom man skal over Sognefjellet: Dombås om du kommer nordfra på E6 (1 time fra Lom), Vinstra om du kommer sørfra på E6 (også 1 time). Du har også Superladere på Skjåk (?), som er 15-20 min fra Lom, og på veien (avhengig av rute, selvfølgelig) om du kommer fra vest.

For meg personlig er 40 minutter omvei et lite spøtt, og sannsynligvis noe jeg lett ville gjort om jeg hadde kjørt Tesla. Then again, jeg har full forståelse for at ikke alle kan gjøre slike vurderinger, og at man har utrolig mange forskjellige hensyn å ta på veien. Derav "kanskje ikke noe å irritere seg over egentlig". Jeg burde antakelig presisere at det ikke er noe jeg irriterer meg over, og kanskje tenkt litt mer før jeg skrev, men nå er nå det gjort. Det fremstår bare som en litt underlig vurdering for meg noen ganger, men det gjør vel tilsvarende mine vurderinger for andre.

Jeg var ikke ute etter å henge ut noen, verken de som kjører Tesla eller andre. Stort sett fungerer ladekøen helt utmerket, uansett hvilken bil man kjører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Raspeball said:

 Uansett, på langt nær like irriterende som folk som stikker "på café" og blir stående til 100%. En artig type på Lom kalte det "moralsk forkastelig", uten at jeg skal kommentere det ytterligere.

Dette har jo Tesla løst fint med å ha avgifter på opptil 10kr minuttet om man okkuperer en lader uten å lade og det er stor pågang. Kanskje de andre aktørene burde innføre noe lignende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Dette har jo Tesla løst fint med å ha avgifter på opptil 10kr minuttet om man okkuperer en lader uten å lade og det er stor pågang. Kanskje de andre aktørene burde innføre noe lignende.

Jeg tror det er en av flere punkter der andre aktører bør kopiere Tesla, ja. Uten at jeg har noe særlig tyngde å legge bak argumentene annet enn egen (begrenset) erfaring.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Dette har jo Tesla løst fint med å ha avgifter på opptil 10kr minuttet om man okkuperer en lader uten å lade og det er stor pågang. Kanskje de andre aktørene burde innføre noe lignende.

Jeg har i skrivende stund en EL med ganske lite batteri, og håper virkelig de andre aktørene adopterer dette. Lite er så irriterende som å vente 30min fordi en E-Tron skal lade fra 80-100 når jeg kun trenger 8 minutter selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...